Spring naar inhoud

- - - - -

Glucosewaarden

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 19 januari 2016 - 13:41

Vandaag heb ik de uitdraai van Voodoo's bloedonderzoek gekregen. Over het algemeen is het wel ok. Haar witte bloedcellen zijn iets te laag, haar schildklierwaarden liggen 0.1 boven de maximumwaarde.

Maar om de glucose maak ik me toch zorgen. Normale waarden moeten liggen tussen 70 en 125. Vorig jaar had ze 174. De da zei dat dat wss van de stress van het dierenartsbezoek was, veel katten hebben blijkbaar verhoogde waardes dan. Maar nu scoorde ze 241. Nog hoger dus. En de da zei opnieuw dat het wellicht van de stress was. Ze adviseerde wel om binnen 6 maanden nog eens terug te komen voor een glucoseprik (dus geen volledig bloedonderzoek).
Maar ik kom hier toch eens informeren. Kan dat echt van de stress zijn, die hoge waarde?

Those who don't believe in magic, will never find it

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.136 berichten
  • 16 katten

#2 Geplaatst 19 januari 2016 - 13:46

Kan je niet proberen thuis met zo'n prikkertje van de mensen ?
Minder stress lijkt mij dan ze mee te nemen naar de dierenarts...

Onze vorige DA zei dat dat ook moest lukken... Prikken in het oortje...
Maar daar was onze Zazou niet blij mee (hoe dan ook al een héél moeilijk karactertje... Intussen ook gestorven...)

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#3 Geplaatst 19 januari 2016 - 15:33

Zou je haar ook niet thuis (zoals bij hamsters, ik weet niet hoe betrouwbaar het is voor katten) met zo'n glucosestrips voor mensen met diabetes kunnen testen?

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#4 Geplaatst 19 januari 2016 - 16:18

Was Voodoo nuchter voor het bloedonderzoek?

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 19 januari 2016 - 17:01

Gisteren bij de da had Trixie ook verhoogde glucose en da zei ook dat het van de stress kwam. Ze heeft wel voor de zekerheid getest op diabetes. Heb niet gevraagd naar de waardes die ze had, dus kan niet zeggen of het echt zo hoog lag als bij Voodoo. Denk je aan iets als diabetes?

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 19 januari 2016 - 18:55

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 19 januari 2016 - 13:46, zei:

Kan je niet proberen thuis met zo'n prikkertje van de mensen ?
Minder stress lijkt mij dan ze mee te nemen naar de dierenarts...

Onze vorige DA zei dat dat ook moest lukken... Prikken in het oortje...
Maar daar was onze Zazou niet blij mee (hoe dan ook al een héél moeilijk karactertje... Intussen ook gestorven...)

Bekijk berichtSyntara, op 19 januari 2016 - 15:33, zei:

Zou je haar ook niet thuis (zoals bij hamsters, ik weet niet hoe betrouwbaar het is voor katten) met zo'n glucosestrips voor mensen met diabetes kunnen testen?

Met een prikker kan blijkbaar idd, heb het eens opgezocht. Dus dat is nog een idee.

Bekijk berichtartemis2, op 19 januari 2016 - 16:18, zei:

Was Voodoo nuchter voor het bloedonderzoek?

Ja. Ze moest licht verdoofd worden omdat er ook foto's van haar poot gemaakt werden.

Bekijk berichtMurron, op 19 januari 2016 - 17:01, zei:

Gisteren bij de da had Trixie ook verhoogde glucose en da zei ook dat het van de stress kwam. Ze heeft wel voor de zekerheid getest op diabetes. Heb niet gevraagd naar de waardes die ze had, dus kan niet zeggen of het echt zo hoog lag als bij Voodoo. Denk je aan iets als diabetes?

Goh ja, het speelt wel in mijn hoofd. Ze is verder wel ok. Ze drinkt redelijk veel, vind ik, maar ze wil enkel van de badkraan drinken, dus ik weet ook hoeveel ze drinkt. Bij de andere katten valt het minder op. Dus ik kan niet helemaal vergelijken.
Maar ze plast niet uitzonderlijk veel, ze verliest geen gewicht, haar vacht ziet er goed uit, ze eet niet meer of minder dan normaal.

Dus wss is ze wel ok, maar ik ben dan toch bezorgd als ik afwijkende waardes zie, en al helemaal als ze echt erg afwijken.
Luna is ook al bij de da geweest voor bloedonderzoek en bij haar was het niet zo hoog, dacht ik (sevens nog maar eens kijken). En als er nu 1 van mijn katten last heeft van stress, is het Luna wel.

Mss toch proberen om me iets minder zorgen te maken...

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.136 berichten
  • 16 katten

#7 Geplaatst 20 januari 2016 - 09:30

Als ze haar anders niet "raar" gedraagt zou ik mij niet te veel zorgen maken. Als je aan zo'n prikker en tester kan geraken zou ik het zeker proberen... (wij hadden bv die van oma geleend :p )
Want volgens mij gaat ze de volgende  keer bij een dierenarts gewoon opnieuw stress hebben...

Jeannine
Jeannine
  • 1.705 berichten

#8 Geplaatst 20 januari 2016 - 14:24

Als het met een poes zo is als een mens kan het inderdaad zijn dat de glucosemeter flink omhoog gaat door stress.
Met een glucosemeter is het een moment opnamen, indien je 5 keer per dag meet kan je heel grote verschillen hebben telkens weer.
Om het echt goed te weten hoe het met de poes is(indien die mogelijkheid er is) kan je best bloed laten prikken en  kijken hoe de hba1c staat.
Zou dan ook geen 6 maand wachten om dat te laten testen, een mens voelt zich niet goed bij hoge suiker en met de poes zal dat ook zo zijn,
alleen kunnen poezen het heel goed verstoppen voor de mens dat ze hun niet goed voelen.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 21 januari 2016 - 07:20

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 20 januari 2016 - 09:30, zei:

Als ze haar anders niet "raar" gedraagt zou ik mij niet te veel zorgen maken. Als je aan zo'n prikker en tester kan geraken zou ik het zeker proberen... (wij hadden bv die van oma geleend :p )
Want volgens mij gaat ze de volgende  keer bij een dierenarts gewoon opnieuw stress hebben...

Ga op t gemakje eens rondkijken voor een prikker/tester.
Ze zal dan idd opnieuw stress hebben, denk dat het vooral de autorit is. Aan de andere kant konden ze bij Trixie van Murron blijkbaar gelijk op diabetes testen, dus dat is dan meer dan enkel de glucose blijkbaar.

Bekijk berichtJeannine, op 20 januari 2016 - 14:24, zei:

Als het met een poes zo is als een mens kan het inderdaad zijn dat de glucosemeter flink omhoog gaat door stress.
Met een glucosemeter is het een moment opnamen, indien je 5 keer per dag meet kan je heel grote verschillen hebben telkens weer.
Om het echt goed te weten hoe het met de poes is(indien die mogelijkheid er is) kan je best bloed laten prikken en  kijken hoe de hba1c staat.
Zou dan ook geen 6 maand wachten om dat te laten testen, een mens voelt zich niet goed bij hoge suiker en met de poes zal dat ook zo zijn,
alleen kunnen poezen het heel goed verstoppen voor de mens dat ze hun niet goed voelen.

T is dat we dus net bloed hebben laten prikken. Ga haar nu toch eerst ff laten bekomen. Ze moet al wennen aan twee pillen per dag (voor haar artrose). Zal zelf eens kijken voor een prikker, eerst nog uitzoeken welke goed zijn voor een kat.

Heb trouwens Luna's bloedonderzoek bekeken, daar hebben ze niet eens getest op glucose. Blijkbaar was er geen 'bloedbuisje' voor. Was toen naar een andere da gegaan omdat dat dichterbij is en ik alle stress bij Luna zoveel mogelijk wil beperken. Maar ik ga er dus niet meer terug gaan. Ik vroeg een uitwendig onderzoek en een bloedonderzoek omdat ze er zo slecht bijliep (slechte vacht, gewichtsverlies, lusteloos) en ze nemen niet eens haar koorts en laten dus ook niet op glucose testen...
'Gelukkig' was het mentaal en niet fysiek, maar toch he.