Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen zonder vlees 2016

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 14.034 berichten
  • 2 katten

#106 Geplaatst 26 februari 2016 - 05:09

Net eens op de dzv website naar ons groepje gaan kijken en ...
Wij zijn goed bezig!! :dancer:
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.328 berichten

#107 Geplaatst 01 maart 2016 - 10:24

Voor op de boterham, vegetarische "salami" meegebracht. Benieuwd of hij lekker is ;)
Vanavond eten we vegetarische Aziatische stukjes met een gemengde sla

Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.643 berichten
  • 2 katten

#108 Geplaatst 01 maart 2016 - 12:00

Ik kan ni elke dag meedoen maar mijn vriend da maar niks vind ... Vandaag doe ik mee aan dagen zonder vlees maar eet wel vis ...

Syntara
Syntara
  • 2.468 berichten
  • 2 katten

#109 Geplaatst 01 maart 2016 - 12:48

Bekijk berichtInge91, op 01 maart 2016 - 10:24, zei:

Voor op de boterham, vegetarische "salami" meegebracht. Benieuwd of hij lekker is ;)
Vanavond eten we vegetarische Aziatische stukjes met een gemengde sla

Als dat dezelfde Aziatische stukjes zijn die ik eventjes geleden gegeten heb, zijn die superlekker! :jump:
Vegetarisch beleg (behalve kip curry en prepare) vind ik meestal wel nog wat minder. Ik eet het af en toe en ik vind het oké, maar toch wel veel minder lekker dan de warme vleesvervangers.

Het veganistisch eten blijft toch wel heel moeilijk. Ik heb al een aantal keer gezondigd als ik bij andere mensen ben gaan eten of ergens waar ik niets veganistisch in de buurt vond. Vragen dat mensen iets vegetarisch voorzien voor mij vind ik nog heel goed doenbaar, maar veganistisch durf ik echt niet te vragen.

Bewerkt door Syntara, 01 maart 2016 - 12:50.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.471 berichten
  • 3 katten

#110 Geplaatst 01 maart 2016 - 14:24

Bekijk berichtKarianne, op 01 maart 2016 - 12:00, zei:

Ik kan ni elke dag meedoen maar mijn vriend da maar niks vind ... Vandaag doe ik mee aan dagen zonder vlees maar eet wel vis ...
Het is eigenlijk de bedoeling geen vlees of vis te eten. Anders krijg je geen groen bolletje :d
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#111 Geplaatst 01 maart 2016 - 15:05

Ja, vis is ook vlees hè.
Geplaatste afbeelding

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#112 Geplaatst 01 maart 2016 - 16:30

Dagen zonder vlees gaat er om dat je minder vlees eet, en stilstaat bij het feit dat er tegenwoordig véél te veel vlees gegeten wordt. Er doen bvb. ook mensen mee die besluiten om 1 keer in de week geen vlees te eten. Of die 6 dagen geen vlees eten, maar wel 1 keer in de week vis en op zondag eten ze wel vlees. Dus iedere inspanning is mooi meegenomen :) Alles kan, alles mag.
Het klopt natuurlijk wel dat je op een dag waarop je vis eet, geen groen bolletje mag aanduiden.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.471 berichten
  • 3 katten

#113 Geplaatst 01 maart 2016 - 16:38

Ik vind persoonlijk vlees en vis het zelfde. Of je eet een dier of niet. Simpeler kan het niet.

Bewerkt door Eibhlin, 01 maart 2016 - 16:38.

Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.643 berichten
  • 2 katten

#114 Geplaatst 01 maart 2016 - 16:52

Ik vind met een vleeseter in huis dat het al een hele prestatie is dat ik 3x per week geen vlees moet maken maar of vis of iets totaal vegetarisch ... Int begin moest ik ni wagen van vlees af te pakken hoor

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#115 Geplaatst 01 maart 2016 - 16:55

Bekijk berichtEibhlin, op 01 maart 2016 - 16:38, zei:

Ik vind persoonlijk vlees en vis het zelfde. Of je eet een dier of niet. Simpeler kan het niet.

Er beweert toch niemand het tegendeel, en ik lees ook nergens dat je vlees dan maar dagelijks moet gaan vervangen door vis?

Zelf lichtte ik enkel het opzet van de campagne toe, en dat is niet van de hele bevolking vegetariërs en veganisten maken. Zo maak je immers de drempel te hoog en bereik je een pak minder mensen. De bedoeling is bewustwording, in de hoop dat dit zich verder ontwikkelt dan enkel tijdens de periode waarin de campagne loopt. Iedereen maakt voor zichzelf uit hoever hij/zij wil gaan, en dat is net de sterkte en het grote succes van Dagen Zonder Vlees.
Ik juich iedere inspanning dan ook toe :) alle beetjes helpen.

Karianne, nog een tip: misschien kun je er wel op letten dat de vis die je koopt op een duurzame manier gevangen of gekweekt is? Dat is ook weer een stapje beter. :)
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.328 berichten

#116 Geplaatst 01 maart 2016 - 17:14

Bekijk berichtSyntara, op 01 maart 2016 - 12:48, zei:

Als dat dezelfde Aziatische stukjes zijn die ik eventjes geleden gegeten heb, zijn die superlekker! :jump:
Vegetarisch beleg (behalve kip curry en prepare) vind ik meestal wel nog wat minder. Ik eet het af en toe en ik vind het oké, maar toch wel veel minder lekker dan de warme vleesvervangers.

Het veganistisch eten blijft toch wel heel moeilijk. Ik heb al een aantal keer gezondigd als ik bij andere mensen ben gaan eten of ergens waar ik niets veganistisch in de buurt vond. Vragen dat mensen iets vegetarisch voorzien voor mij vind ik nog heel goed doenbaar, maar veganistisch durf ik echt niet te vragen.
de Aziatische stukjes zijn van het merk garden gourmet, krijg al water in mijn mond als ik er aan denk :lachen:

Het beleg is heel lekker, chorizo van het merk quorn, zelf mijn manneke vond het lekker :)

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.471 berichten
  • 3 katten

#117 Geplaatst 01 maart 2016 - 17:15

Bekijk berichtAudrey57, op 01 maart 2016 - 16:55, zei:

Er beweert toch niemand het tegendeel, en ik lees ook nergens dat je vlees dan maar dagelijks moet gaan vervangen door vis?

Zelf lichtte ik enkel het opzet van de campagne toe, en dat is niet van de hele bevolking vegetariërs en veganisten maken. Zo maak je immers de drempel te hoog en bereik je een pak minder mensen. De bedoeling is bewustwording, in de hoop dat dit zich verder ontwikkelt dan enkel tijdens de periode waarin de campagne loopt. Iedereen maakt voor zichzelf uit hoever hij/zij wil gaan, en dat is net de sterkte en het grote succes van Dagen Zonder Vlees.
Ik juich iedere inspanning dan ook toe :) alle beetjes helpen.

Karianne, nog een tip: misschien kun je er wel op letten dat de vis die je koopt op een duurzame manier gevangen of gekweekt is? Dat is ook weer een stapje beter. :)

Het leek wel zo: "ik doe mee aan dagen zonder vlees maar ik eet vis".

Ik vind dat vreemd dat mensen algemeen vis als minder zien. Hoezo zou vis dan niet gelijk zijn aan vlees eten? Aan vis hangt ook dierenleed vast. Nog te zwijgen over de enorme impact op de natuur. Er zijn zelfs restaurants die je vis geven als je vegetarisch vraagt. Als je vis eet doe je niet mee aan dagen zonder vlees. Zo simpel is dat gewoon. Ik zeg ook niet dat iemand iets beweerd, ik vond bovenstaande statement gewoon vreemd. Mee doen doe je als je dus je vlees en vis laat en iets eet zonder of met een vervanger.

Bewerkt door Eibhlin, 01 maart 2016 - 17:17.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.328 berichten

#118 Geplaatst 01 maart 2016 - 17:18

Ik doe ook niet alle dagen mee, ik vul niks in en moet geen groene bolletjes hebben. ;) alle beetjes helpen. Morgen staan er kaaskroketten op het menu, geen vlees dus maar ik vrees dat er wel gelatine ingedraaid zal zijn dus voor een vegetariër zal dat ook wel not done zijn ;)

Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.034 berichten
  • 2 katten

#119 Geplaatst 01 maart 2016 - 17:27

Vlees en vis hoort er idd niet bijals je echt correct wilt zijn, maar meeste kazen, snoep en god weey ik wat nog eigenlijk ook niet. Ik til daar niet te zwaar aan. Het gaat idd om de bewustwording. Als je alles laat vallen is dat super natuurlijk, maar ik vind het echt al een hele stap als je er over nadenkten je best doet. Het is nu eenmaal niet makkelijk om volledig vegetarisch te gaan als je rekening moet houden met iemand die eigenlijk niet mee wilt doen. Dus iedere inspanning is een stap in de goede richting!!

Ik had trouwens de 'hesp' van veggie simple gekocht en die is wel lekker. Denk dat ik daar eens croque mee ga maken :)
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.471 berichten
  • 3 katten

#120 Geplaatst 01 maart 2016 - 17:45

Mensen... Ik geef geen kritiek op de inspanning die ze al dan niet doet he... Het gaat me gewoon doodsimpel om de uitspraak dat ze mee doet en vis eet. Je kan niet vandaag mee doen en vis eten. Het was misschien gewoon ongelukkig uitgedrukt. Veel mensen missen zich vaak met wat vegetarisch nu eigenlijk inhoud. Mij maakt het ook niet uit of ze straks een ganse zak snoep met dierlijke gelatine eet ofzo. Dat je niet op echt alles kan letten als beginner of leek of zelfs al vind je dat te ver gaan om op te letten, tot daar toe. Maar de basis van dagen zonder vlees is gewoon geen stuk vis of vlees op je bord. Hoe kan daar nu discussie over bestaan?
Geplaatste afbeelding