Spring naar inhoud

- - - - -

Dagen zonder vlees 2016

• Log in om te reageren
137 reacties op dit onderwerp
Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#61 Geplaatst 12 februari 2016 - 23:04

Bekijk berichtKarianne, op 12 februari 2016 - 21:15, zei:

Ik zoek oa lasagne vegetarisch :)

Met lasagne vind ik dat eigenlijk net heel makkelijk. Wij maken om de zoveel tijd een grote pot pastasaus (10 liter of zo) om in te vriezen. Het laatste mix ik dan (omdat dat beter uitstrijkt), ik maak vlug nog een pannetje kaassaus en lasagnebladeren hebben we altijd in huis, daar komt toch niets aan. Dus dan maak ik een paar lasagnes. Om de dag zelf (of erna) te eten, of ook om in te vriezen. Veel mensen doen: pasta, tomatensaus, kaassaus, pasta, tomatensaus, kaassaus... maar ik doe: pasta, tomatensaus, pasta, kaassaus, pasta, tomatensaus,... omdat ik het anders té veel saus vind.

En nog een tip misschien: mijn pastasaus om in te vriezen wordt niet gekruid, zo kan ik die iedere keer kruiden volgens waar we zin in hebben. Italiaans getint met oregano, of pikant met tabasco, of een tomaten-roomsausje,... Daar zit dus niets in behalve passata en héél veel lekkere groentjes. Mocht er interesse zijn, wil ik mijn recept hier wel eens zetten.

In de aldi hebben ze veggie lasagne, die heb ik eens geprobeerd maar vond ik écht niet lekker, bah.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#62 Geplaatst 12 februari 2016 - 23:35

Bekijk berichtSteffie_G, op 12 februari 2016 - 20:57, zei:

Ela Murron :zweep:  wel uwe kalender invullen he! :knuppel:

Oei ja, ge hebt gelijk  :scared: maja wij eten sowieso vegetarisch dus stond er niet bij stil dat het al bezig was :lachen: ik doe direct mijn plicht, chef  :cop:

@ Karianne: ik maak ook zelf veggie lasagne met mijn spaghettisaus. Je kan gelijk welk recept volgen en dan gewoon het vlees eruit laten, of vervanggehakt gebruiken.

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#63 Geplaatst 13 februari 2016 - 00:15

In de EOS van volgende week (18 februari) een artikel over vleesvervangers en een veggiewijzer. Een studente heeft onderzoek gedaan naar 300 vleesvervangers en daar is het artikel op gebaseerd: http://eoswetenschap...vervanger-koopt
Happiness can be found

Karianne
Karianne
  • 4.644 berichten
  • 2 katten

#64 Geplaatst 13 februari 2016 - 07:03

Bekijk berichtAudrey57, op 12 februari 2016 - 23:04, zei:

Met lasagne vind ik dat eigenlijk net heel makkelijk. Wij maken om de zoveel tijd een grote pot pastasaus (10 liter of zo) om in te vriezen. Het laatste mix ik dan (omdat dat beter uitstrijkt), ik maak vlug nog een pannetje kaassaus en lasagnebladeren hebben we altijd in huis, daar komt toch niets aan. Dus dan maak ik een paar lasagnes. Om de dag zelf (of erna) te eten, of ook om in te vriezen. Veel mensen doen: pasta, tomatensaus, kaassaus, pasta, tomatensaus, kaassaus... maar ik doe: pasta, tomatensaus, pasta, kaassaus, pasta, tomatensaus,... omdat ik het anders té veel saus vind.

En nog een tip misschien: mijn pastasaus om in te vriezen wordt niet gekruid, zo kan ik die iedere keer kruiden volgens waar we zin in hebben. Italiaans getint met oregano, of pikant met tabasco, of een tomaten-roomsausje,... Daar zit dus niets in behalve passata en héél veel lekkere groentjes. Mocht er interesse zijn, wil ik mijn recept hier wel eens zetten.

In de aldi hebben ze veggie lasagne, die heb ik eens geprobeerd maar vond ik écht niet lekker, bah.
Ik wil heel graag een recept :-)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.475 berichten
  • 3 katten

#65 Geplaatst 13 februari 2016 - 09:32

Ik maak mn lasagnes ook zowat altijd zelf bij gebrek aan kant en klaar. Vaak doe ik dat zelfs gewoon zonder recept. Je vind online zo veel variaten, zowel vegetarisch als met vlees dat je makkelijk kan aanpassen.
Meestal maak ik die met ricotta, spinazie en tomatensaus, soms een bolognaise maar dan met veggie gehakt. Op de site van dagen zonder vlees staat er ook een recept voor een champignonlasagne, ziet er ook lekker uit.

Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.644 berichten
  • 2 katten

#66 Geplaatst 14 februari 2016 - 08:34

Aangezien ik in de okay werk .. Zijn er lekkere vleesvervangers in de okay ? Of Colruyt .. Veel hebben we toch hetzelfde

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.330 berichten
  • 3 katten

#67 Geplaatst 14 februari 2016 - 11:00

In de laatste folder stonden dacht ik vier vijf blz over vleesvervangers Karianne
Zelfs een allemaal veggie kookboek

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#68 Geplaatst 14 februari 2016 - 14:06

Bekijk berichtKarianne, op 14 februari 2016 - 08:34, zei:

Aangezien ik in de okay werk .. Zijn er lekkere vleesvervangers in de okay ? Of Colruyt .. Veel hebben we toch hetzelfde
de veggie braadworst van Colruyt is wel lekker

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#69 Geplaatst 14 februari 2016 - 16:08

Bekijk berichtKarianne, op 14 februari 2016 - 08:34, zei:

Ik eet erg graag de gyros en de pastaschotel. Zitten beide in de vriezer. De wokreepjes en hamburgers ben ik dan weer niet zo zot van.

Bekijk berichtKarianne, op 13 februari 2016 - 07:03, zei:

Ik wil heel graag een recept :-)

Komt ie :-) Dit is voor 10-11 liter saus. Heb ik vorige keer uitgeschreven omdat ik nooit wist hoeveel groenten er in gingen.

3 grote uien
4 tenen look
8 paprika's (naar keuze)
1,5 kg wortels
2 bundels selder
6 courgetten
4 blikken champignons
8 blikken tomatenblokjes (natuur of andere)
2 blikjes tomatenpuree
1 fles passata (ik gebruik de biologische van AH, 690 gram of zo zit er in)

Alle groenten klein snijden. Ui en look bakken, daarna de groenten er bij van hard naar zacht en telkens even laten stoven. Tomatenpuree er bij en even laten meestoven. Tomatenblokjes en passata toevoegen (de fles en blikken spoel ik nog om met een beetje water en kieper dat ook bij de saus) en laten sudderen tot alles zacht is. Regelmatig roeren.
Kruiden naar smaak, maar ik vries hem zoals gezegd dus ongekruid in, om telkens een wat andere saus te maken. Wat ook erg lekker is, is een potje groene pesto toevoegen. Geeft onmiddellijk een diepe smaak, erg lekker! Vroeger maakte ik de helft van deze hoeveelheid saus en deed er 1 potje pesto bij, wat ik ideaal vond qua smaak.
Verse champignons vind ik, om als aparte groente te eten, lekkerder maar voor saus gebruik ik dus blik. Goedkoper en ze nemen toch de smaak van de andere groenten en passata op.
Happiness can be found

Syntara
Syntara
  • 2.468 berichten
  • 2 katten

#70 Geplaatst 15 februari 2016 - 21:26

Hoe duiden jullie dat eten in wegwerpverpakking aan? Ik heb nu een paar keer aangeduid dat ik geen eten in wegwerpverpakking kocht, maar eigenlijk vind ik dat onterecht, want dat is alleen maar omdat ik dan ergens anders gaan eten ben en ik dus zelf geen eten in wegwerpverpakking kocht of omdat ik niet naar de winkel gegaan ben. Dus eigenlijk klopt dat toch niet vind ik :lachen:

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#71 Geplaatst 15 februari 2016 - 21:28

Die verpakkingen zijn inderdaad zeker niet milieuvriendelijk.
Heb zelfs de indruk dat veggie dingen in maar plastic zitten dan vlees

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.475 berichten
  • 3 katten

#72 Geplaatst 15 februari 2016 - 21:33

Bekijk berichtSyntara, op 15 februari 2016 - 21:26, zei:

Hoe duiden jullie dat eten in wegwerpverpakking aan? Ik heb nu een paar keer aangeduid dat ik geen eten in wegwerpverpakking kocht, maar eigenlijk vind ik dat onterecht, want dat is alleen maar omdat ik dan ergens anders gaan eten ben en ik dus zelf geen eten in wegwerpverpakking kocht of omdat ik niet naar de winkel gegaan ben. Dus eigenlijk klopt dat toch niet vind ik :lachen:
Dat niet alleen. Ik koop altijd voor zeker 2 weken eten. Dus ja ik koop niet elke dag wegwerp verpakking maar je gebruikt te wel van die paar dagen geleden dat je ze kocht. :p
Je kan er ook moeilijk om heen vind ik. Alles is verpakt in de winkel.

Geplaatste afbeelding

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#73 Geplaatst 15 februari 2016 - 22:24

Inderdaad, tenzij je dicht bij een zero waste shop woont, maar die rijzen nu niet bepaald als paddenstoelen uit de grond...
Jammer dat de grote winkels niet meer op die kar springen, voor producten als rijst en pasta moet dat toch haalbaar zijn.

Naar de slager kun je dat trouwens wel makkelijk vermijden, je neemt gewoon je doosjes mee en laat alles daar rechtstreeks in wegen. Hier doen een paar mensen dat blijkbaar, en ik woon nu niet bepaald in een grootstad.
Happiness can be found

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.038 berichten
  • 2 katten

#74 Geplaatst 18 februari 2016 - 07:50

MIijn plan was omzoveel mogelijk bij de zero waste shop te gaan halen. Maar 't is niet mogelijk. Dan moeten we met de auto gaan en da's midden in het stad. Een nachtmerrie om te parkeren dus. En geraak met al je spullen maar thuis met het openbaar vervoer.
Dus ik ga proberen om zoveel mogelijk biologische producten te kopen.

IK zag net in het journaal dat de vleesvervangers eigenlijk redelijk ongezond zijn. Veel zout, veel onverzadigde vetten, ... wanneer kwam dat artikel van eos uit waarin alle vlees vervangers opgesomd werden?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.475 berichten
  • 3 katten

#75 Geplaatst 18 februari 2016 - 08:10

Bekijk berichtAudrey57, op 15 februari 2016 - 22:24, zei:

Inderdaad, tenzij je dicht bij een zero waste shop woont, maar die rijzen nu niet bepaald als paddenstoelen uit de grond...
Jammer dat de grote winkels niet meer op die kar springen, voor producten als rijst en pasta moet dat toch haalbaar zijn.

Naar de slager kun je dat trouwens wel makkelijk vermijden, je neemt gewoon je doosjes mee en laat alles daar rechtstreeks in wegen. Hier doen een paar mensen dat blijkbaar, en ik woon nu niet bepaald in een grootstad.

Alleen past dat laatste nogal moeilijk in dagen zonder vlees :d

Bekijk berichtSteffie_G, op 18 februari 2016 - 07:50, zei:

IK zag net in het journaal dat de vleesvervangers eigenlijk redelijk ongezond zijn. Veel zout, veel onverzadigde vetten, ... wanneer kwam dat artikel van eos uit waarin alle vlees vervangers opgesomd werden?
Dat zal vast niet voor allemaal zijn. Gewoon de verpakking lezen. Ik denk dat DE vleesvervanger nogal veralgemeend is. Zelf eet ik dat sowieso niet dagelijks, enkel als ik er echt eens zin in heb of gerechten waarbij ik iets "mis". In mn eten zelf doe ik overigens nooit zout dus misschien compenseert dat :d
Geplaatste afbeelding