Spring naar inhoud

- - - - -

Kat plots superaanhankelijk

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Chilli
Chilli
  • 9 berichten

#1 Geplaatst 23 januari 2016 - 22:28

Geen probleem eigenlijk, ik vroeg mij gewoon af of nog mensen dat meegemaakt hadden.
Ik heb 2 katten: een broertje en een zusje. Beiden hebben niesziekte gehad bij de vorige eigenaar, maar zusje heeft er langer last van gehad (heeft nog steeds een beschadigd oogvlies daardoor). Broertje is altijd wel aanhankelijk geweest, maar het zusje daarentegen was altijd heel wantrouwig naar mij toe. Vermoedelijk door dat gedoe met die niesziekte, en ik had daardoor eigenlijk spijt dat ik haar ook genomen had. Ik heb ook een paar keer iets laten vallen toevallig vlak bij haar en zij dacht toen echt dat ik haar ging vermoorden en durfde de rest van de dag niet meer in mijn buurt komen. Maar op een dag, nadat ik haar al een aantal jaar had, liep ik in huis rond en merkte ik plots dat ik gevolgd werd, niet door mijn kater maar door mijn kattinnetje. Ik heb haar dan maar gestreeld en ze vond het geweldig. Zelfs opgepakt worden, wat ze vroeger helemaal niet graag had, vond ze geweldig. Nu dringt ze echt aan om opgepakt en gestreeld en geknuffeld te worden, ik mag echt niet stoppen. En als ik in de zetel ga zitten, kruipt ze op mijn schoot terwijl ze dat vroeger helemaal niet wou. Ik begrijp er echt niets van. Ik heb heel mijn leven katten gehad, maar geen enkele kat is zo veranderd van karakter als mijn kattinnetje. En nee, ze is niet ziek hoor, is ook al gecheckt door de dierenarts (het probleem met haar oogvlies is stabiel en voor de rest is ze kerngezond). Maar ik blijf het zo raar vinden hoe zo een afstandelijke kat plots 180 graden gedraaid is zonder dat er iets speciaals gebeurd is.
Nog mensen die dat meegemaakt hebben? En was er dan wel een specifieke aanleiding?

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#2 Geplaatst 23 januari 2016 - 23:25

Na  de sterilisatie  worden sommige katjes wel aanhankelijker.
Heeft dat er iets mee te maken misschien.
Iig leuk is dat toch he!

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 24 januari 2016 - 00:02

Ik heb geen ervaring met een volledige ommezwaai qua gedrag, maar een van mijn katjes wordt wel aanhankelijker in de winter. Zij is gewoon een opportunist, als ze een warme schoot kan vinden is ze tevreden, in de zomer zie je ze dat niet doen :lachen: in ieder geval wel leuk dat ze je opnieuw vertrouwt he.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 25 januari 2016 - 11:13

ik heb het bij mij ook gehad :)  een van de 2 katers was nooit een schootzitter, volgde wel en vond aandacht geweldig, maar sindskort komt hij bovenop me liggenals ik id zetel zit.

hopelijk blijft het voor ons beide zo ;)

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#5 Geplaatst 25 januari 2016 - 13:22

Ik heb het hier thuis wel aan de hand gehad.   Ons Beauke (is ondertussen bijna 15 jaar oud) was tot voordien geen sociale poes.
Helemaal niet...blazen, krabben, weglopen, grommen,.....

In November 2013 moest ik plots haar broer Bas laten inslapen (HCM).  Ik heb het afgewacht, omdat ik dacht dat ons Beau ook geen nieuwe kat zou accepteren.  Echter begon ze na een paar weken zo enorm te treuren (echt afgrijselijk huilen en roepen).
Ik kreeg met kerstmis 2013 een figuurlijke kadobon van mijn kids, om een katje uit het asiel te gaan halen.

Nio is dan bij ons komen wonen in Januari 2014.  

Sinds Nio in ons gezin is gekomen, is ons Beau ineens een super aanhankelijke poes geworden.  
In het begin durfde we haar niet te aaien of aan te raken, omdat we wisten dat ze zou krabben of sissen, ......maar nee hoor....onze dame wil nu gepakt worden, gestreeld en trappelt er op los.  Nu moet ik wel zeggen dat ons Beau met mij altijd een goede band heeft gekend, met de rest van het gezin dus absoluut niet.

Kortom, mijn senior dame is nu een knuffelkont en zal aan iedereen die binnenkomt een aaike vragen  (al heeft ze nog wel haar voorkeur)
Mijn jongste zoon en mijn schoondochter kunnen alles met Beau.  Mijn oudste zoon kan nog steeds niet in Beau haar buurt komen.  Ze moet niets van hem weten.   Mijne man is ondertussen ons Beau hare beste vriend geworden.  Gaat hij naar boven om zich te douchen, zal ze moord en brand schreeuwen of aan de deur krabben, want dan wil ze mee.  Gaat hij naar de WC, naar de Garage,...maakt niet uit......Het is dan ook zo kostelijk om te zien dat ze zo achter hem aanloopt.

Dus...omslaan van gedrag...ja hoor...het kan perfect.   Ik heb nu geluk dat mijn boze poes is omgedraaid in een knuffelkontje, maar ik ken er ook die een knuffelkontje hadden, maar nu een regelrechte duivel in huis hebben.

Bewerkt door Inavanthielen, 25 januari 2016 - 13:27.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL