Spring naar inhoud

- - - - -

Nieuwe opvanger, introductie?

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#1 Geplaatst 27 januari 2016 - 21:11

Omdat ik dit telkens opnieuw iets moeilijk vind wil ik opnieuw jullie hulp vragen.
We hebben sinds maandag een derde opvanger inhuis. Onze bende bestaat nu uit:
Django, oude kater van 14j die heel chill van karakter is, liever zijn eigen ding doet. In het begin  wel eens zal uithalen als anderen te dichtbij komen maar na een tijdje ook geniet van hun gezelschap.
Dixi: kattin van 10j die sinds kerstmis bij in opvang is. Zij leefde altijd samen met vele andere katten en werd door enkelen gedomineerd. Ze is altijd heel nieuwsgierig geweest naar Django, soms kreeg hij ook wel eens een mep maar nu is ze de onderdanige en gaat net als hij conflicten liever uit de weg.
De introductie tussen die 2 is op een week in orde gekomen eigenlijk.
Nu de nieuwste is Dalice, de mama van Dixi en 12j. Dalice heeft eerst een hele tijd bij de dierenarts gezeten en toen terug in de opvang. Ze zijn ondertussen ongeveer 2 maanden uit elkaar dus ik heb geen idee of Dixi en Dalice elkaar nog herkennen.
Dalice was hier al snel op haar gemak en is dol op mensen. In de opvang mocht ze soms bij de andere katten maar daar blies ze naar en dan rende ze weer naar haar eigen kamer.
Dalice heeft bij ons haar eigen kamer en de rest loopt overal.
Ik ben hier gestart met dekentjes uitwisselen, minstens een keer per dag dus ze hebben mekaar al verschillende keren kunnen ruiken.
Ik moet zeggen dat er van beide kanten weinig interesse is.. Hoe weet je dan wanneer het tijd is voor de volgende stap?
Vandaag heb ik de deur tussen living en gang toegedaan zodat Dalice nu ook de gang heeft.
Die deur is ook van (slecht doorzichtig) glas dus zo kan ze de anderen al een beetje zien zonder dat het te confronterend is.
Dalice is wel opnieuw beginnen blazen toen de andere 2 aan de deur kwamen kijken. Gaat het dan toch alweer wat te snel of kan ik het beter op deze manier verder doen tot Dalice niet meer blaast als ze hen ziet?
Volgende stap zou dan zijn om hen telkens aan beide kanten eten te geven? En daarna met de deur op een kier?

Het lastige aan de officiële trage introductie is dat dit slechts opvangers zijn. Bij eigen katten zou ik dit heel logisch vinden omdat het voor de rest van hun leven goed moet gaan maar opvangers blijven soms niet lang. Dan is zo'n trage introductie wat zonde van de tijd vind ik, ook omdat het allemaal zo'n aanhankelijke katten zijn.

De meningen zijn hier erg over verdeeld dus ik hoop dat er tips gegeven kunnen worden op basis van hun -kort omschreven- karakter.

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#2 Geplaatst 28 januari 2016 - 09:10

Ik weet inderdaad dat de meningen hierover erg verdeeld zijn, dus ik kan enkel uit eigen ervaring spreken :-)

Voor de opvangers doe ik het meestal zo. Bij aankomst gaan de opvangers in een aparte kamer tot ze helemaal gezond zijn, en zich op hun gemak voelen bij ons. Als dat zo is, gaat de deur van de kattenkamer gewoon open. Op die manier kan de opvanger op eigen tempo op ontdekking gaan, maar kan hij zich ook op elk moment terugtrekken op zijn eigen plekje. En ik heb ook ondervonden dat mijn eigen katten eigenlijk zelden in de kamer van de opvangertjes komen (tenzij er natvoer gegeven wordt ;-) ). Dus dan zie je vaak dat ze bvb eerst in het deurgat gaan zitten kijken. Dan iets verder in de traphal (kattenkamer is boven), dan enkele treden naar beneden, ...  En de eerste dagen schieten ze vaak bij het eerste onverwachte geluid terug naar binnen, maar dat verbetert snel.

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#3 Geplaatst 28 januari 2016 - 12:13

En hoe gaat het dan tussen je katten en de nieuwkomers? Wordt er veel geblazen enz?
Django liep bij Dixi wel gewoon ongegeneerd haar kamer binnen, rechtstreeks naar de kom met eten.
Ben bang als er 2 katten dat doen dat Dalice zich zo in het nauw gesloten voelt dat ze misschien toch iets erger doet dan gewoon blazen..
Ervaring leert het misschien, misschien moet ik het gewoon uittesten.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 28 januari 2016 - 12:27

Bij ons zitten de opvangers toch 3 dagen apart.
En daarna mag de 'vaste' kat eens op bezoek komen in de kamer.
Dan zien we snel de reacties van de poezen op elkaar;

Uiteraard gaat dat enkel als de eigen kat sociaal is naar anderen toe

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sabine2
Sabine2
  • 8.918 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 28 januari 2016 - 16:18

Hier zitten de opvangers ook apart gedurende een kleine week. Als er dan al een verscholen ziekte is, dan komt deze in die week toch wel tot uiting.

Daarna laat ik mijne socialen Churchill kennismaken met de opvangers terwijl ik erbij ben (Poekie zou ook een optie zijn, maar die is aartslui, Churchill is een betere graadmeter, die is iéts actiever en leert de juistere kattenmanieren aan). Als ze goed reageren op Churchill, introduceer ik ze voorzichtig bij mijn andere katjes. Bij kittens en pubers gaat dat vlot tot heel vlot, bij volwassen katten is het al eens iets anders.
Mijne huidige opvanger (Sissy) blaast naar alles wat op vier poten staat (en zelfs op twee poten :lachen: ) en heeft zelfs al mijn Churchilleke aangevallen, en ze spendeert een aantal uur per dag aan het bewaken van de deur tussen den "beneden" (waar mijn katjes zitten) en den "boven" (waar zij zit), rostvast van plan om serieus wat keiharde saffletten uit te delen aan elke kat die interesse toont in haar (of in haar brokskes- en stokskesbuffet).
Maar mijn vorige volwassen opvanger (Quenta --> nu Nala) was zooooooo sociaal naar andere katjes toe dat alle vijf mijn eigen poezels als een blok voor haar superlieve charmes gevallen zijn.
Het is telkens weer aftasten want geen twee katjes zijn dezelfde :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Freya13
Freya13
  • 348 berichten

#6 Geplaatst 28 januari 2016 - 17:48

ik heb tot nu toe nognooit grote problemen gehad. Er wordt de eerste dagen altijd een beetje geblazen en gegromd, maar dat duurt niet lang. Eén keer een kater gehad die een paar keer mepte, maar dat heeft hij snel afgeleerd

Sabine2
Sabine2
  • 8.918 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 28 januari 2016 - 18:41

Ik heb er al andere gehad zenne: Ollebolle Gusta, Precious, Paradise en nu Sissy :o

Maar al de anderen waren gelukkig lievekes naar mijn eigen poezels toe :heart:

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#8 Geplaatst 29 januari 2016 - 08:57

Sabine; jij hebt wel ervaring genoeg precies :-)
En wanneer vind jij dan dat katten goed reageren op elkaar? Niet blazen? Of niet meppen?

Zo te horen gaat het toch vaak goed als jullie ze enkele dagen de tijd geven.

Dalice mag nu altijd tot in de gang als we thuis zijn. Gisteren had ik haar natvoer naast de glazen deur gezet.
Ze heeft rustig zitten eten terwijl Dixi aan het glas stond te kijken.
Daarna heeft ze met Django aan de kier zitten snuffelen, paar keer geblazen en dan verder gaan eten.
Op het eerste zicht lijkt dit wel goed te gaan. Het is ook echt een schatje :)

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.918 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 29 januari 2016 - 14:06

Bekijk berichtErikaW, op 29 januari 2016 - 08:57, zei:

Sabine; jij hebt wel ervaring genoeg precies :-)
En wanneer vind jij dan dat katten goed reageren op elkaar? Niet blazen? Of niet meppen?

De algemene lichaamstaal goed in het oog houden (stand snorharen, oren, ogen enz...) en de introductie heel geleidelijk aan doen.
En je niet mispakken aan "op het eerste zicht een lief gebaartje".
Gisteren stond Sissy weer op haar vaste positie aan de ene kant van de deur. Dus toen ik naar boven wilde, was ik mij al aan het voorbereiden om mij "à la slangenmens" (I wish!! :goofy: ) in de nodige bochten te wringen om tegelijkertijd de deur te openen, Sissy tegen te houden en ook den Churchill, die dolgraag terug naar boven zou gaan chillen op mijn bed, in de living te houden.
Toen de deur zo'n twee centimeter openstond, speelde zich gedurende 5 à 10 seconden een tafereel af dat ik niet voor mogelijk hield: Sissy deed neuze-neuze met mijnen Churchill (die blijkbaar toch nog een beetje verliefd op haar is :lachen: ).
En op seconde 11 is gebleken dat 2cm nét breed genoeg was voor Madame hare poot en ze heeft er hem een vlammenste safflet mee gegeven... :louche:
Seconde 12 was de deur weer toe, zo rap kan het anders gaan....

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#10 Geplaatst 31 januari 2016 - 09:28

Haha jij hebt daar ook wel een karaktertje zitten zo te zien :-D
Bedankt voor de tips!
Vrijdag en gisteren hebben ze mekaar constant kunnen zien door de glazen deur.
Heb die ook een paar keer wat open gedaan zodat ze mekaar van ver wat beter konden zien.
Gisteravond allemaal natvoer gegeven met de deur op een kier, Dixi en Dalice zaten maar op zo'n 40cm van elkaar en ging goed!
Geen geblaas, wel geregeld naar elkaar gekeken maar de zalm was belangrijker :-)
Daarna wisselden Django en Dixi van plek en toen blies Dalice wel, ik denk dus dat ze niet van katers moet weten.
Gelukkig trekt Django zich niets van haar aan.

Ik denk dat we vandaag hetzelfde gaan doen en dan komende week gewoon de deur eens open zetten.
Geen idee of dat te snel is als deze stap gewoon goed gaat maar het moet er ooit van komen.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 31 januari 2016 - 16:15

Je kan zien wat het geeft he, maar als ze blazen en echt niet op hun gemak zijn, zal je toch weer een stapje terug moeten. Je gaat gewoon veel meer gemoedsrust hebben als je weet dat ze het goed kunnen vinden en de deuren zonder meer open kunnen blijven staan.

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#12 Geplaatst 02 februari 2016 - 19:13

omdat het langs elkaar eten al 5 dagen goed ging zonder geblaas terwijl ze wel vaak oogcontact maakten, had ik het er daarstraks op gewaagd en de deur naar de living open gezet.
Django en Dixi lagen bij ons op de zetel dus zo kon ze al eens verkennen.
Dixi is er dan snel naartoe gelopen toen ze haar zag en ze wou constant snuffelen terwijl Dalice blies en de andere kant uit liep.
Dalice moest haar op een moment door de keukendeur passeren en toen viel Dixi haar aan langs achter.
Even een koprol van Dalice en 2 luide schreeuwen en ze liepen weg van elkaar. Dalice dan maar terug de gang op gezet.

Niet zo'n goede eerste keer helaas, had Dixi haar reactie niet verwacht aangezien ze zelfs nog nooit naar Dalice had geblazen.
Ik weet nu niet goed hoe het verder moet..

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 02 februari 2016 - 19:29

Weer enkele stappen terug zetten, helaas. In het topic van Steffie en dat van Machteld over de introductie van hun katten staan zeer goeie tips vind ik. Ik weet niet of je daar al eens door gelezen hebt?

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#14 Geplaatst 02 februari 2016 - 19:53

ik weet niet of je toevallig de link ergens hebt of kan ik ergens makkelijk zoeken op topicstarters?
Heb wel al verschillende topics doorgelezen dus misschien dat van hen ook, weet niet vanbuiten wie de TS was.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 02 februari 2016 - 20:22

http://www.kattensit...e-introductie/#