Spring naar inhoud

- - - - -

Voedingslijst voor nierkatjes

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#1 Geplaatst 28 januari 2016 - 12:06

Omdat hier toch heel wat mensen zitten die een katje hebben met nierfalen zet ik deze lijst nog even in dit topic.
Het is altijd een groot vraagteken of ze bepaalde voeding mogen eten.
Deze lijst helpt jullie toch wat vooruit, het heeft mij ook al erg geholpen ;)  

http://www.mcvoordie...fosfaatrijk.pdf

Geplaatste afbeelding

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 5.287 berichten

#2 Geplaatst 28 januari 2016 - 20:48

Heb hier een Brits beertje die gevoelig is voor blaasgruis en blaasontstekingen ,
hij krijgt alleen Hill's c/d en soms al eens een beetje kwark ... hij is daar verlekkerd op ,
ik zie nu dat het eigenlijk niet zo goed is om kwark te geven ,
blaasgruis is nu wel geen nierfalen , maar blaasontstekingen die niet verzorgd worden kan wel de nieren beschadigen volgens mijn DA
In het lijstje staat er slagroom en creme fraiche ... wat is het verschil tussen beiden ? Weet je dat Inge ?
Ik dacht dat  slagroom en creme fraiche hetzelfde was  ... :s
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#3 Geplaatst 28 januari 2016 - 21:23

Slagroom is volgens mij uit een spuitbus,  creme fraiche is verse slagroom. Ben het even gaan opzoeken, creme fraiche heeft ook een hoger vetgehalte en zou dikker zijn. Volgens mij is slagroom aangelengd, maar ben niet zeker ;)

Ach ik denk dat af en toe een beetje kwark geen kwaad kan hoor, cloe eet af en toe een stukje steak, wat zeker niet goed is voor de nieren. Als je geen te grote hoeveelheden per keer geeft kan het lichaam het gemakkelijker verwerken ;)

Je kan ze niet alles ontzeggen he ;)

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 29 januari 2016 - 11:06

In het nederlands is crème fraiche verse room.Slagroom is opgeklopte room met suiker voor bijvoorbeeld nagerechten.
Nierpatienten mogen ze alle 2 hebben.

Katten met blaasgruis daar moet je met oppassen.Ze mogen enkel hun dieetvoeding hebben.

Bewerkt door DORIS, 29 januari 2016 - 11:08.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Tylwyth
Tylwyth
  • 191 berichten

#5 Geplaatst 29 januari 2016 - 12:39

Ligt het nu aan mij of is dat een beetje een vreemde lijst ? :-k

Heel handig als ik ons nierpoes een lekkere biscuit wil bakken met slagroom en banaan bv. :p , maar eigenlijk staat er niks op die lijst dat ik zou overwegen om aan ons poes te geven op de kip na (vis eet ze niet graag)

Bewerkt door Tylwyth, 29 januari 2016 - 12:40.

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#6 Geplaatst 29 januari 2016 - 13:08

Het is een lijst voor zowel honden als katten. Hier op de KS  zijn katjes die aardappelen, kaas, yoghurt, enz. eten. Cloe eet slagroom, kip, vis en havermout, soms een stukje koek. Ja ik heb een mini gft katje :lachen:

Bewerkt door Inge91, 29 januari 2016 - 13:09.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#7 Geplaatst 29 januari 2016 - 13:22

Tylwyth, op 29 januari 2016 - 12:39, zei:

Ligt het nu aan mij of is dat een beetje een vreemde lijst ? :-k

Heel handig als ik ons nierpoes een lekkere biscuit wil bakken met slagroom en banaan bv. :p , maar eigenlijk staat er niks op die lijst dat ik zou overwegen om aan ons poes te geven op de kip na (vis eet ze niet graag)
vind dat ook een heel vreemde  lijst :catnoknow

artemis2
artemis2
  • 155 berichten

#8 Geplaatst 29 januari 2016 - 17:49

Slagroom is nooit goed voor een kat. Ik ben ook niet voor dat soort verwennerijen, is simpelweg geen normale kattenvoeding.
Die lijst is in elk geval niet op katten- of hondenvoeding gebaseerd.

Als ik poes zaliger met nierfalen eens wilde verwennen met wat anders dan nierdieet dan gaf ik haar wat kip of ander vlees met wat Ipakitine poeder erop, dat is een fosforbinder.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.107 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 29 januari 2016 - 18:08

Casper-Cartouche, op 28 januari 2016 - 20:48, zei:

Heb hier een Brits beertje die gevoelig is voor blaasgruis en blaasontstekingen ,
hij krijgt alleen Hill's c/d en soms al eens een beetje kwark ... hij is daar verlekkerd op ,
ik zie nu dat het eigenlijk niet zo goed is om kwark te geven ,
blaasgruis is nu wel geen nierfalen , maar blaasontstekingen die niet verzorgd worden kan wel de nieren beschadigen volgens mijn DA
In het lijstje staat er slagroom en creme fraiche ... wat is het verschil tussen beiden ? Weet je dat Inge ?
Ik dacht dat  slagroom en creme fraiche hetzelfde was  ... :s

Onze Miloh staat ook op Hill's cd om blaasgruis te voorkomen.
Op de verpakking staat dat het voeding is met een laag magnesiumgehalte.
De lijst die Inge deelt vertelt ons enkel iets over het fosfaatgehalte. Ze deelt hem voor katjes met nierproblemen.
Stoffen die moeten vermeden worden in hoge gehalte zijn misschien verschillend voor blaasgruis en voor nierproblemen dan?
Ik weet het niet precies naar waar wij moeten kijken in ons geval (of in dat van onze katten ;) ) maar we moeten toch opletten als er verschil is daarin hé.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 29 januari 2016 - 18:08.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 29 januari 2016 - 19:55

Katten met blaasproblemen mogen geen niervoeding hebben.Het tegenovergestelde ook niet.
Ik had een kat met nierfalen die 20 jaar is geworden.Zij had dikwijls constipatie en dan gaf ik haar een soeplepel room.Dat functionneerde even goed als lactose en ze at het heel graag.Volgens de da kon het geen kwaad voor de nieren.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#11 Geplaatst 30 januari 2016 - 21:53

artemis2, op 29 januari 2016 - 17:49, zei:

Slagroom is nooit goed voor een kat. Ik ben ook niet voor dat soort verwennerijen, is simpelweg geen normale kattenvoeding.
Die lijst is in elk geval niet op katten- of hondenvoeding gebaseerd.

Als ik poes zaliger met nierfalen eens wilde verwennen met wat anders dan nierdieet dan gaf ik haar wat kip of ander vlees met wat Ipakitine poeder erop, dat is een fosforbinder.

Een kat met nierproblemen is gewoonlijk een heel moeilijke eter, zo is het hier in elk geval.
Slagroom is inderdaad geen gewone kattenvoeding maar het kan wel helpen om het eten makkelijker te maken of in mijn geval om medicatie te geven.
De lijst toont gewoon dat oa slagroom voor de nieren geen kwaad kan, zolang de kat er geen diaree van krijgt.
Ik zeg niet dat dit de hoofdvoeding moet zijn voor de nier kat

HelpLuckyvinden, op 29 januari 2016 - 18:08, zei:

Onze Miloh staat ook op Hill's cd om blaasgruis te voorkomen.
Op de verpakking staat dat het voeding is met een laag magnesiumgehalte.
De lijst die Inge deelt vertelt ons enkel iets over het fosfaatgehalte. Ze deelt hem voor katjes met nierproblemen.
Stoffen die moeten vermeden worden in hoge gehalte zijn misschien verschillend voor blaasgruis en voor nierproblemen dan?
Ik weet het niet precies naar waar wij moeten kijken in ons geval (of in dat van onze katten ;) ) maar we moeten toch opletten als er verschil is daarin hé.

Deze lijst gaat inderdaad over het fosforgehalte. Blaasgruis is iets totaal anders dan nieren die slecht werken ;)

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#12 Geplaatst 30 januari 2016 - 22:00

DORIS, op 29 januari 2016 - 19:55, zei:

Katten met blaasproblemen mogen geen niervoeding hebben.Het tegenovergestelde ook niet.
Ik had een kat met nierfalen die 20 jaar is geworden.Zij had dikwijls constipatie en dan gaf ik haar een soeplepel room.Dat functionneerde even goed als lactose en ze at het heel graag.Volgens de da kon het geen kwaad voor de nieren.

Daar gaat deze lijst dus om, of het kwaad kan voor de nieren of niet. ;)

Er werd hier op KS regelmatig gevraagd of vb aardappelen, room, yoghurt enz slecht is voor de nieren, daarom heb ik deze lijst hier geplaatst.

Waarom iemand zoiets aan zijn katje geeft maakt mij niks uit. De ene doet het om gemakkelijker medicatie te geven, de andere om de kat wat te laten aankomen of beter te laten eten.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#13 Geplaatst 30 januari 2016 - 22:05

Ik denk niet dat ik het zo slecht doe, mijn kat is ondertussen bijna 19 jaar. Vroeger kreeg ze enkel brokjes. Nu zijn er enkele dingen van die lijst die hier erg goed werken.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.020 berichten

#14 Geplaatst 30 januari 2016 - 22:10

:flower: Cloe wordt súper verzorgd bij jullie hoor

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#15 Geplaatst 30 januari 2016 - 22:13

Ik denk trouwens dat er veel mensen niet weten wat er in gewone kattenvoeding zit.
Rijst, groenten, granen, allerlei vetten... Maw van alles dat een kat niet verteerd krijgt, maar toch geven we het bijna allemaal, gewoon omdat er op de zak de woordjes volwaardige kattenvoeding staat

Geplaatste afbeelding