Spring naar inhoud

- - - - -

Welke kattenbakvulling gebruik jij?

• Log in om te reageren
39 reacties op dit onderwerp
Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 04 februari 2016 - 11:08

Gisteren waren we toevallig in MaxiZoo, en in het foldertje stond een actie voor een kattenbak: kattenbak + schepje + deo + 10 zakken voor 20 euro. Ik had nog een bon van 5 euro, die ik waarschijnlijk toch niet meer op tijd ging kunnen gebruiken, dus voor 15 euro de hele set mee.

Maar nu... wordt het dus tijd om na te denken over de kattenbakvulling. Ik had al begrepen dat klontvormende vulling het handigst is, omdat je dan de plasjes en kakjes makkelijk dagelijks kunt uitscheppen. Maar er zijn zoveel soorten en merken! Waar moet ik op letten?

Welke vulling gebruik jij, en wat zijn de voor- en nadelen? En heb je er ooit gebruikt die je echt maar niets vond?
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Féline
Féline
  • 1.380 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 februari 2016 - 11:14

Catsan Hygiëne Plus

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 04 februari 2016 - 11:22

Bekijk berichtFéline, op 04 februari 2016 - 11:14, zei:

Catsan Hygiëne Plus

En heb je wat meer info? Want de merken kan ik wel opzoeken, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen die mensen hebben met de verschillende merken. :)
Happiness can be found

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.475 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 februari 2016 - 11:22

Ik gebruik die van de albert heijn nu. De kartonnen dozen die klontervormend zijn. Ik ben er best tevreden over eigenlijk. Ze stoffen soms beetje als je ze uit giet. Maar je doet er lang mee en de prijs valt super mee.
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.945 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 februari 2016 - 13:25

Tigerino klonterend, zonder parfum (een geurtje aan de korrels is voor katten minder leuk blijkbaar). Ik gebruik die nu toch al een aantal jaar, en ben er wel happy van. Klontert goed iig. Wel behoorlijk wat uitloop, maar ik moet de eerste kattenbakvulling nog tegenkomen die dat niet heeft.
Als ik plots zonder zit (gebeurt niet vaak, maar toch), ga ik bij de Tom&co kartonnen dozen huismerk halen. Dat vind ik ongeveer dezelfde kwaliteit.

Heb ook nog twee plantaardige kattenbakvullingen geprobeerd. Greenwoods plant fibre vond ik echt niks. Katten ook niet. En dan Applaws Nature's calling. Is met walnoot en zelf vond ik die wel fijn. Maar helaas de katten ook niet.
Dus ik hou het maar bij wat ik nu gebruik.
Those who don't believe in magic, will never find it

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.619 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 februari 2016 - 13:58

Flamingo met babypoeder...

Heel tevreden van.  Klontert goed en is makkelijk uitschepbaar.
Enige nadeel, maar dat heeft niets met zand te maken, is dat er bij ons dagelijks hopen zand langs de kattenbak liggen.  De kleinste vindt het een sport om zijn zand zo ver mogelijk buiten de bak te graven.  :slach:

Vroeger had ik ook Catsan, maar mijn senior dame vindt het niet leuk om daar haar behoeftes in te doen.
Dus hebben we nu fijne korreltjes, en dat werkt hier thuis perfect.

Bijgevoegde thumbnails

• Flamingo%20Babypoeder-500x500.jpg

Bewerkt door Inavanthielen, 04 februari 2016 - 13:58.

Geplaatste afbeelding    WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS   

Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 04 februari 2016 - 14:07

Bekijk berichtInavanthielen, op 04 februari 2016 - 13:58, zei:

Flamingo met babypoeder...

Heel tevreden van.  Klontert goed en is makkelijk uitschepbaar.
Enige nadeel, maar dat heeft niets met zand te maken, is dat er bij ons dagelijks hopen zand langs de kattenbak liggen.  De kleinste vindt het een sport om zijn zand zo ver mogelijk buiten de bak te graven.  :slach:

Vroeger had ik ook Catsan, maar mijn senior dame vindt het niet leuk om daar haar behoeftes in te doen.
Dus hebben we nu fijne korreltjes, en dat werkt hier thuis perfect.

Idem. Ik gebruik die ook.
Lange tijd ook de klontvormende van Tom&Co gebruikt omdat ze die van Flamingo niet meer verkochten precies.
Maar nu erachter gekomen dat ze in de Aveve hier veeeel dichterbij wel te krijgen zijn :d

Van de Tom&Co was deze:
Geplaatste afbeelding

Ik vind geen andere afbeelding dan deze :p Opzich ook wel goede maar vind die van Flamingo toch beter. Blij dat ik die terug kan kopen dus :)
Alleen ja uitloop idd. Maar dat had je bij die van de Tom&Co ook. Dat heb je altijd wel. Maar tis fijn zand dus daarom mss nog net iets meer. Aan de andere kant klontert hij wel echt goed en valt niet uiteen.

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 04 februari 2016 - 14:26

Wat is het voordeel van babypoeder? Enkel de geur?

En die uitloop, is dat ook bij kattenbakken met een kap?
Als ik het goed begrijp heb je meer uitloop bij een fijnere korrel?

Bewerkt door Audrey57, 04 februari 2016 - 14:27.

Happiness can be found

Syntara
Syntara
  • 2.468 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 februari 2016 - 14:32

Ik gebruikte vroeger Flamingo en vond die ook goed. Nadat ik verhuisd was, vond ik die niet hier in de buurt dus nu bestel ik bij Zooplus. Eerst had ik Extreme Classic die ik niet slecht vond, maar wel veel stofte en ik ben allergisch aan stof. Nu heb ik nog niet zo lang Cat&clean van zooplus en ik vind deze beter dan Extreme Classic. Hij stoft toch al een stuk minder, geeft wat minder uitloop en ik heb ook het gevoel dat het veel minder snel ruikt en ik minder snel al het grit moet vervangen :) Dus van al het grit wat ik al geprobeerd heb, ben ik wel het meest tevreden van Cat&Clean :)

Ik heb ook eens zo'n silicaat gehad van Vitakraft. Ikzelf vond die nog wel vrij goed, maar mijn kat had veel liever fijn grit. Ook Nullodor color heb ik eens gebruikt, maar die was echt héél stoffig en ook wel duur voor wat het was, dus die vond ik minder goed.

Bewerkt door Syntara, 04 februari 2016 - 14:38.

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 04 februari 2016 - 14:34

Ik heb ook stofallergie. Voor de vogels had ik vroeger schelpenzand, en nu Green Mile (reepjes karton), en ik merk veel verschil.
Dat is dus ook iets om rekening mee te houden.
Happiness can be found

Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 04 februari 2016 - 14:41

Alleen bij het in de kattenbak gieten stoft hij wat. Daarom doe ik dat buiten.
Maar niet als de kattenbak staat en de kat erop gaat. Zelf ruik ik absoluut niks als mijn kat de bak op geweest is, piesjes en kakjes niet :)
Ik gebruik een kattenbak met kap + deurtje en er is nog uitloop. Echt makkelijk tegengaan kan je dat helaas niet.

Syntara
Syntara
  • 2.468 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 04 februari 2016 - 14:45

Ja, ik heb zelf ook hamsters en moet daarbij ook goed opletten dat ik stofvrije bodembedekking neem, dus ik kan me inbeelden dat dat bij vogels hetzelfde is. Wel heb ik nog geen enkel kattenbakgrit gehad wat totaal niet stofte. Zeker al het fijne, klontvormende grit stoft wel. Ik denk dat pellets veel minder stoffen en ook die silicaatvulling. Maar de meeste katten (en duidelijk ook die van mij) hebben dan weer veel liever zo'n fijn grit.
Het stoft wel vooral wanneer ik er nieuw grit bij doe, dus dat is nog doenbaar, maar zeker iets om rekening mee te houden :)

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 04 februari 2016 - 15:14

Vroeger (15-20 jaar geleden) brachten mijn ouders gewoon het kattengrit mee wat in promotie stond. En nu, amai, zoveel verschillende soorten, ik word gek!

Nu ben ik op Biokats gevallen. Zeer goede recencies. Maar van dit merk alleen al 9 (!) soorten, waaronder eentje speciaal voor katers :lachen:
Happiness can be found

Féline
Féline
  • 1.380 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 04 februari 2016 - 15:34

Bekijk berichtAudrey57, op 04 februari 2016 - 11:22, zei:

En heb je wat meer info? Want de merken kan ik wel opzoeken, maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen die mensen hebben met de verschillende merken. :)
Het is een superabsorberende kattenbakvulling. De stank van hun stront wordt bijna onmiddellijk geabsorbeerd.Enige kleine nadeel : mijn 3 langharen hebben soms nog een paar korreltjes aan hun pantoffeltjes hangen en brengen die dan mee naar de leefruimte. Met stoffer en blik is dat snel verholpen.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 04 februari 2016 - 15:39

Ik heb net een tijdje houtkorrels gebruikt, heel goed voor de geur, maar minder makkelijk om uit te kuisen (tenzij je een speciale kattenbak hebt, zoals peewee). En onze Trixie is er allergisch aan dus we zijn terug bij klontervormende vulling. Die moet gewoon elke dag goed uitgeschept worden dan. Je zal wel een merk vinden dat goed klontert, het beste is qua geur en niet zo veel uitloop heeft. Is wat uittesten. Uitloop heb je ook met een kattenbak met kap erop. Helaas ;)