Spring naar inhoud

- - - - -

Tandvleesontsteking door niesziekte

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 05 februari 2016 - 19:40

Een paar weken geleden ben ik met Marlee naar de dag geweest voor de jaarlijkse vaccinaties en tegelijk natuurlijk ook een controle. Ze zag dat hij een lichte tandvleesontsteking heeft, wellicht door zijn chronische niesziekte.
Ze zei van het gewoon een beetje in t oog te houden en als het erger wordt, moet ik uiteraard iets laten weten.

We zijn dus ondertussen toch een paar weken verder en erger is het niet volgens mij, maar het is ook niet gebeterd.
Nu heeft hij in de winter blijkbaar meer last dan in de zomer. Sinds het kouder is, is zijn neusje meer verstopt. Verder gaat het niet voorlopig, niks aan zijn oogjes, geen snot dat uit zijn neus loopt ofzo.
Dus het kan natuurlijk dat de tandvleesontsteking weer weggaat als het warmer wordt, samen met zijn verstopte neus.

Maar ondertussen vraag ik me af of ik hem niet toch beter een ab-kuur geef? Ook al is het maar een lichte ontsteking, hij zal er wss toch wat last van hebben?
Hij eet nog wel brokken, dat hou ik goed in t oog. Liever natvoer (veel liever), maar ik neem aan dat hij het gewoon lekkerder vindt.

Ik weet het niet goed. Laat ik het idd voorlopig zo en kijk ik hoe het verder verloopt? Of toch maar ab zodat hij er weer even vanaf is (hij heeft overigens geen ab meer gehad sinds hij min of meer genezen is, zal nu ongeveer een jaar zijn)?
Those who don't believe in magic, will never find it

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#2 Geplaatst 05 februari 2016 - 23:23

Hoor je dat dan als zijn  neusjje verstopt is?
Wat stelt de da  voor? Ab of nog niet?
Natvoer is ook zachter voor het tandvlees denk ik

Bekijk berichtEphiny, op 05 februari 2016 - 19:40, zei:

Een paar weken geleden ben ik met Marlee naar de dag geweest voor de jaarlijkse vaccinaties en tegelijk natuurlijk ook een controle. Ze zag dat hij een lichte tandvleesontsteking heeft, wellicht door zijn chronische niesziekte.
Ze zei van het gewoon een beetje in t oog te houden en als het erger wordt, moet ik uiteraard iets laten weten.

We zijn dus ondertussen toch een paar weken verder en erger is het niet volgens mij, maar het is ook niet gebeterd.
Nu heeft hij in de winter blijkbaar meer last dan in de zomer. Sinds het kouder is, is zijn neusje meer verstopt. Verder gaat het niet voorlopig, niks aan zijn oogjes, geen snot dat uit zijn neus loopt ofzo.
Dus het kan natuurlijk dat de tandvleesontsteking weer weggaat als het warmer wordt, samen met zijn verstopte neus.

Maar ondertussen vraag ik me af of ik hem niet toch beter een ab-kuur geef? Ook al is het maar een lichte ontsteking, hij zal er wss toch wat last van hebben?
Hij eet nog wel brokken, dat hou ik goed in t oog. Liever natvoer (veel liever), maar ik neem aan dat hij het gewoon lekkerder vindt.

Ik weet het niet goed. Laat ik het idd voorlopig zo en kijk ik hoe het verder verloopt? Of toch maar ab zodat hij er weer even vanaf is (hij heeft overigens geen ab meer gehad sinds hij min of meer genezen is, zal nu ongeveer een jaar zijn)?

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 06 februari 2016 - 07:47

Ja, je kan dat horen. Hij lijkt een beetje te snurken, maar dan als hij wakker is.

Da zei gewoon van het zo te laten. Maar kan ik hem daarmee laten rondlopen he...

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#4 Geplaatst 07 februari 2016 - 00:49

Mag ik vragen hoe je kan zien dat ze een ontsteking hebben ? Ziet het tandvlees dan ook rood, zoals bij mensen ?
Het is natuurlijk niet leuk als je niet weet of hij er pijn aan heeft of net niet, dat maakt het zo moeilijk hé.

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 07 februari 2016 - 09:35

Bekijk berichtZajin, op 07 februari 2016 - 00:49, zei:

Mag ik vragen hoe je kan zien dat ze een ontsteking hebben ? Ziet het tandvlees dan ook rood, zoals bij mensen ?
Het is natuurlijk niet leuk als je niet weet of hij er pijn aan heeft of net niet, dat maakt het zo moeilijk hé.

Ja, het ziet idd ook rood. Hij heeft gewoon een rood randje tegen zijn tanden aan, maar als het erger wordt, zou al het tandvlees rood zien blijkbaar.

Is idd vervelend dat je dat niet weet... Ik geef niet graag ab als het niet nodig is, maar ik laat hem ook niet graag met pijn rondlopen als het nt nodig is...

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 09 februari 2016 - 10:34

Bekijk berichtZajin, op 07 februari 2016 - 00:49, zei:

rond de tanden wordt het idd rood, eerst een randje, later kan dit volledig beginnen zwellen. door de ontsteking kan het bot rond de tanden dan wegtrekken en de tanden gaan er los van staan.
pijn kan je zien als ze niet goed eten en kwijlen is vaak het geval. bij erge ontsteking kan het dat als je aan het tandvlees komt, het begint te bloeden en zelfs etter kan eruit komen.

ik leerde dat zacht voedsel in zo'n geval goed is, omdat ze gemakkelijker kunnen eten, maar voor hetzelfde geld is het niet goed, want daardoor blijft er nog meer plak aan de tanden hangen en gaat het eiglk nog slechter..