Spring naar inhoud

- - - - -

Hoe zoek ik een kitten?

• Log in om te reageren
90 reacties op dit onderwerp
Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 10 februari 2016 - 10:20

Hoe pak je dat nu het best aan, een kitten zoeken? Idealiter zou de kitten op 12 juli bij ons komen wonen, dat geeft mij nog wat weken samen met de kitten (ik ben kleuterjuf). Later kan natuurlijk ook, dan is er wat minder tijd om het katje op te voeden. Eens ik aan het werk ben, zal ik er natuurlijk nog mee bezig zijn, maar het spreekt vanzelf dat dat niet de hele dag kan.

Nu heb ik uitgerekend dat het katje op 19 april ongeveer zou moeten geboren worden, en dat mamapoes nu dinsdag ongeveer dus zwanger zou moeten geraken. :d
Wat denken jullie? Best nu al bij particulieren zoeken, oproepjes plaatsen,... of wachten tot mei/juni en dan een kijkje nemen in een asiel of opvang? Kun je daar ook reserveren (mits voorschot), of kun je nooit zeker zijn dat jij de kitten krijgt met wie je een klik had?
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#2 Geplaatst 10 februari 2016 - 10:41

Indien je geen raskatje wil zou ik informeren bij kattenopvangen.
Vermoedelijk begint binnenkort daar volop de toestroom van kittens.

Indien voor jou 12 juli ideaal is zullen ze zeker het katje dat je graag hebt voor jou iets langer in de opvang willen houden tot dan.

Voordeel van een opvang is dat je kitten al volledig in orde is met vaccinatie, een chip heeft en gecastreerd of gesterilliseerd is.
Wettelijk gezien zijn particulieren dat ook verplicht, maar ik hoor nog steeds dat dit niet gebeurd, zelfs niet bij cattery's, waar dit ook verplicht hoort te zijn.

En het is toch zoveel mooier om een gedumpt kitten een thuis te geven, en zo een hulpeloos kitten een prachtthuis kan geven.

Ik weet niet waar je woont, maar oa bij Kitten in nood kan je eens informeren. Neo komt van bij hen, hij was een zwervertje en is nu opengebloeid tot een supergrote flodderaar, een schat van een kat. Die dankbaarheid voelen we elke dag.

Ook Kattenopvang Waasland is een goeie opvang, maar er zijn er nog zoveel meer.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 10 februari 2016 - 10:57

Je kan inderdaad een katje reserveren in een opvang...

Wijzelf vinden het niet zo erg dat een katje een of twee weken langer blijft indien het beter is voor de nieuwe baasjes en het katje zelf. Allé als we het van vooraf weten is dat geen enkel probleem... Particulieren zou ik zeker persoonlijk niet doen... Die beseffen niet dat er té veel katten zijn en die blijven gewoon maar kweken... Onverantwoord naar mijn mening....

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 10 februari 2016 - 11:03

Bekijk berichthilleke, op 10 februari 2016 - 10:41, zei:

Voordeel van een opvang is dat je kitten al volledig in orde is met vaccinatie, een chip heeft en gecastreerd of gesterilliseerd is.
Wettelijk gezien zijn particulieren dat ook verplicht, maar ik hoor nog steeds dat dit niet gebeurd, zelfs niet bij cattery's, waar dit ook verplicht hoort te zijn.

En het is toch zoveel mooier om een gedumpt kitten een thuis te geven, en zo een hulpeloos kitten een prachtthuis kan geven.

Ik weet niet waar je woont, maar oa bij Kitten in nood kan je eens informeren. Neo komt van bij hen, hij was een zwervertje en is nu opengebloeid tot een supergrote flodderaar, een schat van een kat. Die dankbaarheid voelen we elke dag.

Ook Kattenopvang Waasland is een goeie opvang, maar er zijn er nog zoveel meer.

Ja, we zouden sowieso laten chippen en castreren/steriliseren, maar als dat al gedaan is, is dat makkelijk natuurlijk.
Ik woon in Torhout, midden in West-Vlaanderen. Hier op de site zal waarschijnlijk wel een lijst te vinden zijn, denk ik, even zoeken.

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 10 februari 2016 - 10:57, zei:

Je kan inderdaad een katje reserveren in een opvang...

Dat is fijn om te weten. :-)
Happiness can be found

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#5 Geplaatst 10 februari 2016 - 11:05

dan denk ik dat je bij Jefke_Lientje wel goed zit, ik dacht dat die ook in West Vlaanderen zitten.

Succes alvast!

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 10 februari 2016 - 11:07

Bekijk berichthilleke, op 10 februari 2016 - 11:05, zei:

dan denk ik dat je bij Jefke_Lientje wel goed zit, ik dacht dat die ook in West Vlaanderen zitten.

Succes alvast!

Ach ja, nu je het zegt :lachen: ik had er helemaal niet op gelet. Ardooie is een half uurtje van hier ongeveer, 3 van onze 4 grasparkietjes komen ook uit Ardooie. :)
Happiness can be found

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#7 Geplaatst 10 februari 2016 - 11:07

Bekijk berichthilleke, op 10 februari 2016 - 11:05, zei:

Succes alvast!

Inderdaad... op 20 minuten van Torhout :d
In Ardooie...

Voor het geval je eens zou willen rondkijken ;) :p
https://www.facebook...90775444422675/

Bewerkt door Jefke_Lientje, 10 februari 2016 - 11:21.

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 10 februari 2016 - 11:23

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 10 februari 2016 - 11:07, zei:

In Ardooie...

Ik wou net vragen of je een site of facebookpagina hebt :) Nu moet ik weg, maar vanavond ga ik op mijn gemak eens kijken!
Happiness can be found

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 18 februari 2016 - 11:39

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 10 februari 2016 - 11:07, zei:

In Ardooie...

Ik heb al eens gekeken, maar ik zit nog met een vraag. Wij willen graag een kitten dat binnen is opgegroeid, liefst in een huishouden. Ons katje zal immers binnen blijven, en dan vind ik het beter voor haar/hem dat het buiten niet kent. Hebben jullie zo'n katjes? Nu nog niet waarschijnlijk, maar in de zomer bedoel ik. Of werken jullie samen met opvanggezinnen?
Happiness can be found

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 18 februari 2016 - 12:05

Bekijk berichtAudrey57, op 18 februari 2016 - 11:39, zei:

Ik heb al eens gekeken, maar ik zit nog met een vraag. Wij willen graag een kitten dat binnen is opgegroeid, liefst in een huishouden. Ons katje zal immers binnen blijven, en dan vind ik het beter voor haar/hem dat het buiten niet kent. Hebben jullie zo'n katjes? Nu nog niet waarschijnlijk, maar in de zomer bedoel ik. Of werken jullie samen met opvanggezinnen?

Kittens blijven hier sowieso binnen bij ons... Die mogen niet buiten :)
Ons Saar en Lientje zijn bij ons van toen ze enkele dagen oud waren, die zijn binnengebleven tot ze 8 maand waren :p, of saar héél af en toe eens onder begeleiding :p
Volwassen katten normaal ook (buiten als ze er té veel om vragen...) maar dat zijn meestal katten die in hun vorig leventje ook gewoon waren om buiten te komen. We hebben ook vaak katten in opvang die van een appartement komen ofzo en die het dus niet gewoon zijn. Die katten komen hier dan ook niet buiten...

Onze tuin is catproof dus is het niet gevaarlijk om onze opvangertjes eens buiten te laten :)

Zo is gisteren Smokey voor de eerste keer buiten geweest (moet zeker gewoon geweest zijn van buiten te gaan aangezien hij echt zaagde voor buiten te mogen).
DSC_0005.JPG DSC_0013.JPG

Bewerkt door Jefke_Lientje, 18 februari 2016 - 12:07.

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 18 februari 2016 - 12:58

Ach, wat een schatje  :)

Bedankt voor de uitleg! We zijn nog aan het rondkijken, en er is ook nog twijfel of we een Brit willen.
Maar ik ben alvast blij dat ik al 1 opvanginitiatief ken via deze site.  :) mochten er kittens komen die rond 12 juli weg mogen, dan maken we wellicht een afspraak om eens te komen kijken als dat goed is.

Bewerkt door Audrey57, 18 februari 2016 - 13:01.

Happiness can be found

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 18 februari 2016 - 13:10

Waarom denken jullie aan een Britje, Audrey?

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 18 februari 2016 - 13:52

Bekijk berichtMurron, op 18 februari 2016 - 13:10, zei:

Waarom denken jullie aan een Britje, Audrey?

Een collega van mama heeft een Britje, en ik ben daar nogal verliefd op geworden. :) We vinden het een heel mooi ras. Onze zwerver Meneer Poezemans heeft ook een beetje die bouw: korte, dikke pootjes, mooie kop. Ze zouden ook relatief rustig zijn (hoewel ik weet dat je daar nooit een garantie op hebt hoor ;) ) Het is ook een beetje een buikgevoel, het ras spreekt ons erg aan.
Happiness can be found

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 18 februari 2016 - 14:36

Dat kan ik begrijpen; het zijn erg mooie diertjes. Een ex-collega van mij heeft een Brit, overgenomen van een ouder koppel die dachten dat je een raskat onder een glazen stolp kon steken en dat ze kalm en welgemanierd geboren werden ;) die kat is echter niet binnen te houden. Het is inderdaad niet op voorhand te zeggen. Blij dat je toch ook opvangkatjes wilt overwegen. Er zijn echt al veel te veel katten op deze aardbol, en zo veel diertjes worden ingeslapen omdat ze geen plekje vinden :(

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 18 februari 2016 - 15:25

Haha, sommige mensen zijn toch behoorlijk naïef hé  :roll: gelukkig is de kat toch nog goed terechtgekomen.

We zijn er nog niet uit, maar ik denk dat het wel een opvangertje wordt. Wellicht komt er later dan een Britje  :)

Maar we willen wel het liefst een kitten dat huiselijke geluiden en sfeer gewend is.
Happiness can be found