Spring naar inhoud

- - - - -

Niertumor

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 10 februari 2016 - 16:37

Hoi iedereen,

Mijn arme oude Frankie werd vandaag geopereerd aan zijn nier.  Vorige week zijn we naar de dierenarts geweest voor een check-up (en een voorschrift van zijn epilepsiepillen), hij at al een tijdje merkbaar minder dan gewoonlijk en leek te mager te worden.  Hoewel hij anders ok leek, maakte ik me toch zorgen.  Helaas ontdekte de dierenarts tijdens het rondvoelen dat hij een gigantische tumor had, op wat leek, een nier.  Ze zei direct dat het kon dat het uitgezaaid ging zijn en dat we hem waarschijnlijk niet meer lang bij ons zouden hebben.  Ze vroeg ons of we een bloedonderzoek wilden, wat we uiteraard deden, in de hoop dat het nog te redden viel.  De resultaten van het bloedonderzoek waren beter dan ze verwachtte en ze zei dat opereren dan toch een mogelijk zou zijn, omdat aan de resultaten te zien, het misschien beperkt kon zijn tot die ene nier.  Als dat zo was dan zou de nier uithalen hem misschien wat meer tijden kunnen geven.  Ze zei wel dat het duur zou worden en er geen garanties waren, maarja je wil je katje toch niet direct ter dood veroordelen.  Gisteren hem weest gaan afgeven, vreselijk droevig, want ze zei toch al afscheid te nemen int geval het niet goed uitdraaide.  Ze praatte ook over het feit, dat als ze ontdekten dat het teveel uitgezaaid was het barmhartiger zou zijn om hem dan direct te laten inslapen tijdens de anesthesie en hem niet nog te doen afzien voor de korte tijd die hij zou hebben.  We zeiden ok, hoewel het moeilijk was.  Vanochtend belden ze, de X ray die ze gemaakt hadden van de borstholte was goed en ze gingen dus opereren.  Een dik uur later belden ze opnieuw.  De tumor zat enkel op de nier, maar was helaas op een groot bloedvat gehecht, wat extreem gevaarlijk is om weg te nemen, door de grote kans op een enorme bloeding.  Ze kon de nier zelf wegnemen, maar raadde niet aan om te proberen aan het bloedvat te raken.  Ze zei ook dat ze hem op dat moment ook kon laten gaan.  Ik moest dan wel direct beslissen, zo op men werk, in een minuutje want hij lag open.  Vreselijk dat. Ik vroeg hoeveel tijd we voor hem zouden winnen met de nier uit te halen en ze zei weken of maanden.  Niet echt lang.. Nu, ik kon het niet over men hart krijgen om hem ter dood te veroordelen over de telefoon. Ze zei ook als het haar kat was ze de nier wel zou wegnemen.

Ze hebben de nier dus weg gehaald, en dat beetje tumor over dat bloedvat laten zitten.  Ze zullen nu zien of hij goed hersteld.  Vanavond zullen we hem eens gaan zien, ik zie er redelijk tegen op, ik kan me inbeelden dat na zo'n operatie hij er zeer zielig zal uitzien en hij redelijk aan het afzien is.  Misschien was ik egoistisch en had ik hem beter laten gaan, zo afzien als je maar een paar weken wint?  Goh, dit is toch wel een zeer moeilijk onderdeel van huisdieren hebben.  Ik hoop echt dat hij goed hersteld en toch een eindje weer goed is.

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 10 februari 2016 - 16:55

Oh, wat vreselijk... plots voor die keuze staan. Ik zou dezelfde keuze gemaakt hebben...
Ik was aan het hopen dat de nier eruit ook de tumor eruit zou betekenen. Maar lees daarna dus van niet.

Hopelijk geneest hij vlot, en heeft hij dan nog een mooie en goede tijd bij je. Dan moet je maar goed genieten van elkaar :hug: :love4:

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 10 februari 2016 - 18:46

Goh, egoïstisch... als het een menswas waar het over ging, zou ook geoppereerd worden, niet? Egoïstisch is er niets aan doen, niet naar de DA gaan. Ik ben als kind egoïstisch geweest en heb daardoor mijn levenspartner (een vogel) moeten afgeven. Hij kreeg aanvallen, maar ik weigerde naar de DA te gaan omdat ik zeker was dat die hem ging dood doen. Hij is gestorven in zo een aanval, een verschrikkelijk zicht. Later besefte ik dat ik toch betergegaan was, dat ze hem waarschijnlijk medicatie zouden gegeven hebben en hij misschien nog veel langer bij ons had kunnen blijven. Dus egoïstisch? Nee, jij niet. Je wilt het beste voor hem, nl. proberen zoveel mogelijk van de tumor weg nemen in de hoop dat hij eenbeter leven heeft.

Moet je nu regelmatig op controle om het restje tumor in het oog te houden?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.105 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 10 februari 2016 - 18:55

Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt met ons Twix'ke jaren geleden.
Maar dan met een tumor op de darmen.
Dierenarts zei ons dat we hem best de dag daarna lieten opereren of inslapen. Hij at wel niet meer de dag dat we met hem naar de dierenarts gegaan zijn. Echt van de éne dag op andere niet meer willen eten, hoe snel het kan gaan...
Tijdens de operatie belde de dierenarts ons dat het uitgezaaid naar de bloedvaten en zijn darmen nooit meer zouden kunnen functioneren naar behoren. Hij liet hem, na onze toestemming, inslapen.
Ik snap niet waarom de dierenarts bij jouw kat nog foto's genomen heeft ; tijdens de operatie zelf kon hij toch ook zien of het uitgezaaid was.

Hopelijk zit er niet zoveel tumor over de bloedvaten bij Frankie en krijgt hij nog een mooie tijd bij jou.
Zo'n keuze maken is moeilijk en zeker niet egoïstisch, je gaat ervan uit dat hij nog een kans krijgt op die manier.

Sterkte :hug:

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 10 februari 2016 - 18:57.

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 februari 2016 - 20:12

Het is idd een hele moeilijke keuze.Ik zou net hetzelfde gedaan hebben.Heel veel moed.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#6 Geplaatst 10 februari 2016 - 20:50

Heel veel sterkte en voor Frankie beterschap

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 10 februari 2016 - 20:59

Bedankt iedereen.  Toch nog wat goed nieuws gekregen.  Frankie zag er redelijk uit nog, hij zat mooi onder een warm deken, met twee warmwaterflesjes onder hem.  Ik dacht dat hij er erger ging uitzien.  Zodra hij kan eten zonder te spuwen en kan wat stappen mag hij naar huis, morgen eventueel, maar vrijdag is waarschijnlijker.  Ik heb dan toch de goede keus gemaakt.  De dierenarts zei dat het ofwel een niertumor was of een vaattumor.  Als het een niertumor was dan kan dat stukje dat op dat bloedvat zit niet meer verder groeien omdat er geen nier meer is.  Als het een vaattumor is zal hij wel blijven groeien.  Dus 50/50.  Ze sturen de nier naar het lab en eind volgende week weten we het normaal.  Dus iedereen duimen voor Frankie!
De DA heeft ook de nier aan ons getoond, hij was twee keer zo groot als normaal en allerlei cysten op, echt een vreselijke tumor!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#8 Geplaatst 10 februari 2016 - 21:29

Ik duim!!
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 11 februari 2016 - 04:46

:thumb: :thumb: :thumb:
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#10 Geplaatst 11 februari 2016 - 18:18

Ik duim mee :duim:
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#11 Geplaatst 12 februari 2016 - 10:41

Ik duim mee dat het geen vaattumor is! Geef Frankie een dikke knuffel van mij   :heart:
Wanneer mag hij naar huis?

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 12 februari 2016 - 12:44

Normaal gezien ging mijn vriend hem deze morgen oppikken, maar hij was daarnet bij de DA en blijkbaar had hij nog niets willen eten vandaag.  Hij wil ook niet echt rondstappen.  Ze hebben wel zijn morphine gestopt gisterenavond, dus ze veronderstelt dat hij zich ongemakkelijk voelt en daardoor geen zin heeft in eten, want gisteren heeft hij drie zakjes natvoer en wat droogvoer gegeten.  Ze zal hem dus weer de morphine geven nu.  Vanavond mogen we nog eens langs, maar het kan goed zijn dat hij het weekend moet blijven.  Heel jammer, want ik mis hem veel, maar als hij nog teveel zeer heeft is het beter bij de dierenarts.  Tegen maandag zou de pijn toch al goed geminderd moeten zijn.

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#13 Geplaatst 12 februari 2016 - 19:51

Triest om te horen... Zijn jullie ondertussen al bij hem kunnen gaan? Ik hoop echt voor hem én jullie dat hij geen gans weekend moet blijven  :hug:

t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 12 februari 2016 - 20:13

Wat vervelend om zo een telefoontje te krijgen. Sterkte
Geplaatste afbeelding
Always look at the bright side of life !

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 12 februari 2016 - 20:21

Helaas mag hij niet naar huis.  We zijn net terug en man hij was echt niet goed, wat een verschil met gisterenavond, toen zat hij zelfs te spinnen.  Nu lag hij daar als een lappenpop en keek zelfs niet op. Hij staat niet recht om te eten en zelfs niet om te plassen.  De DA was duidelijk ook wat bezorgd, maar ze zei dat we waarschijnlijk wat te voorbarig waren met hoe snel hij weer naar huis ging kunnen aangezien het toch wel een heel zware operatie was.  Hij heeft ook redelijk wat medicamenten in z'n systeem en ze zei ook dat anethesie vaak na een dag of twee weer los komt uit de 'vetweefsels' waardoor hij weer suf kan worden.  Twas echt zielig om te zien hoor, hij zag er zelfs die eerste avond niet zo suf uit.  De DA heeft hem moeten zelf voeren, stukje per stukje dat ze in z'n mond duwt.  Hij slikt het wel door, dus hij wil wel eten, maar heeft gewoon de energie niet om te bewegen.  Morgenochtend mogen we nog eens langs gaan, dus ik hoop echt dat hij dan wat alerter is, want ik maak me echt veel zorgen nu.