Spring naar inhoud

- - - - -

Rijexamen! Yeahhhh geslaagd!

• Log in om te reageren
66 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 21 februari 2016 - 18:12

Sinds afgelopen augustus had ik besloten dat het wel eens tijd werd voor m'n rijbewijs. Ik ben 28 haha. Nou zo gezegd en gedaan...eerste lessen super leuk en het ging ook best goed. Maar naarmate er meerdere dingen bij kwamen, en dan vooral het kijken ging het wat minder...logisch opzich. Tussendoor theorie gehaald!!(in 2x eerste x te zenuwachtig en domme fouten). Na 30 lessen heb ik een tussentijdse toets gedaan. Dat was 1 december. Nou volledig verpest... Stomme zenuwen, geen vrijstelling bijz. Verrichtingen. Toen 1,5 maand niet gelest..feestdagen, hij ziek en daarna kreeg ie een auto-ongeluk. Toen weer 2 lesjes en een maand ofzo weer niet(hij kon weinig les geven, nog klachten vh ongeluk en had weinig tijd. Nu moet ik 7 maart afrijden, over 2 weken dus. Ik heb 5 extra lessen genomen (heb pakket van 40 lessen) heb er nu nog 10 te gaan. Maar ik zie het somber in...en dat heeft alles met mezelf te maken. Ik maak me soms zo druk, denk teveel na over dingen en kijk niet ver genoeg vooruit. Autorijden kan ik gewoon zegt hij, maar ik ben zoveel bezig met het goed te doen enzo dat het dus niet lukt. Zit dus in m'n hoofd allemaal en hij weet ook niet hoe dat op te lossen. Ik moet gewoon leren ontspannen en niet in de stress te raken. Bekende wegen geen probleem, maar onbekende plekken wel en ook het invoegen op de snelweg... Pff ellende, bang dat ik er niet tussen kom of niet goed gekeken heb en dus te snel invoeg. Achteraf had ie toch een faalangst examen met me willen doen..maja helaas..nu moet ik op een maandagochtend om 8 uur sochtends, drama tijd ook.

Zijn er mensen die bij tips kunnen geven om hier mee om te gaan? Ik zit mezelf echt in de weg en hij zegt je kan nog zoveel lessen erbij plakken, maar autorijden kun je wel..

Bewerkt door chanatas, 27 juni 2016 - 11:57.

Geplaatste afbeelding

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#2 Geplaatst 21 februari 2016 - 18:39

Examen doen is gewoon....moeilijk.
Maar,het tijdstip is juist niet slecht,het is dan heel druk,dat betekend dat je rustig met het verkeer mee kunt rijden en bijna geen onverwachte dingen voor je neus krijgt zoals een fietser die uit het niets komt,door de drukte ga je beter opletten en kijken.
Zorg dat je een aantal lessen rond die tijd of in de middag spits rijd,dan wen je alvast.
Ik weet dat het makkelijk gezegd is,maar als je instructeur zegt dat je goed kunt rijden,dan is dat zo!probeer in jezelf te geloven.
Ik neem aan dat je in Amsterdam afrijd en nu ook lest,daar is het altijd al druk en voor het invoegen op de ring is eigenlijk altijd ruimte,mits je goed meerijdt .
Dus nogmaals ,ga op de drukke spitstijden lessen zodat je alvast went.
Eventueel kun je iets van valeriaan pilletjes halen,om wat rustiger te worden.
Heel veel succes!!!

Bewerkt door Duchess, 21 februari 2016 - 18:40.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 21 februari 2016 - 18:42

Ik had mijn rijbewijs in 1 keer.
Had 39 op 40 op theoretisch(1 punt fout omdat ik te voorzichtig was, zei afremmen aan de hoek en moest doorrijden).
Mijn praktisch had ik stom gedaan, mijn spiegel niet goed gezet, maar de examinator heeft het niet gezien.

Voor mijn examen moest ik niet op de autostrade, wat goed was.
Want in het oefenen met 22 lessen met de school, moest ik invoegen en raakte zo in paniek dat ik niets meer zag!
Echt letterlijk, het was zwart voor mijn ogen. Gelukkig had de lesgever ook pedalen en bleef die gas geven!

Heb mijn rijbewijs al 10 jaar, maar ik rij nog maar "echt"sinds 1,5 jaar.
Nu ik elke dag rij, gaat het heel goed.
Geplaatste afbeelding

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 21 februari 2016 - 19:05

Als je instructeur zegt dat je het kan, probeer dat dan ook te geloven! En veel oefenen, in de omgeving van je examencentrum, op het tijdstip van je examen,...

Examen doen is gewoon stress. Ik heb het ook 2x gedaan, maar de tweede keer wist ik meer wat ik kon verwachten en achteraf bekeken was ik toen wel wat rustiger (hoewel ik dat op het moment zelf niet voelde). Dus zelfs als het fout zou gaan, draai dat dan positief om voor een nieuwe poging.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Ailure
Ailure
  • 5.266 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 21 februari 2016 - 19:10

Ik heb theorie en praktijk beide in 1x behaald. Maar het kan idd stresserend zijn, zo heb ik ook een écht domme (gelukkig geen erge of gevaarlijke) fout eens gemaakt die ik nu nooit meer zou doen. Probeer vertrouwen te hebben in de instructeur, hij kan wel aanvoelen of iemand er klaar voor is. En zo te horen, denkt hij dat jij er klaar voor bent. Veel oefenen nog met hem naast je, het zal je wel lukken. Veel succes :duim:

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#6 Geplaatst 21 februari 2016 - 19:15

Probeer gewoon nog veel te oefenen voor het zover is. Zoals hier al is gezegd, 8u s'morgens is druk maar dan kan je trager  rijden en heb je dikwijls meer tijd om alles in het oog te houden. Probeer er zelf zo weinig mogelijk over na te denken, een rijexamen is vervelend maar je kan altijd herkansen. Ik heb ook 2x moeten rijden voor ik mijn rijbewijs had.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 21 februari 2016 - 19:23

Ja ik geloof ook wel dat ik kan autorijden. Maar door paniek soms(drukte onbekende omgeving) zie ik borden niet of situaties niet optijd..of als ie een opdracht geeft, bord richting daar volgen, onder tunnel door en dan dat volgen ofzo dan ben ik al zo bezig met goed kijken op borden waar moet ik heen..zie ik de afslag staan..ga ik de tunnel dus niet onderdoor whaha zoals gister.
Rond examengebied gaan we hopelijk wel meer rijden nu. Hij vind dat je overal moet kunnen en doet dus liever geen examenroutes uit je hoofd leren..maja toch wel fijn als je de omgeving beetje kent..nou heb ik daar in de buurt gewoont, dus qua fietsen weet ik het wel..Maar met de auto is toch anders. Rijlessen op tijdstip van examen zit er niet in. Moet er best een stuk voor rijden en hij gaat niet om 7 uur sochtends al lessen...dan duren z'n dagen wel heel lang. Snelweg hoef ik miss niet eens op tijdens examen, want ja is in spits.. Kans op file groot, maar wil het wel kunnen en vertrouwen erin krijgen...Anders wordt ik net als m'n schoonzus die snelwegen vermijdt.
Ik ga a.s. Een pilletje vd huisarts innemen om te kijke of ik wat rustiger daar van wordt..vond hij zelf goed idee als ik maar liet weten dat ik dat ingenomen heb, dan kan ie beoordelen of het dan beter gaat. Ik moet gewoon rust in mezelf krijgen..en vooral ver vooruit kijken, want dan heb je zoveel meer tijd om te reageren op dingen...ik weet het in m'n hoofd allemaal..Maar eenmaal in de auto wil het soms niet.

Thanx voor alle bemoedigende woorden.
M'n examen is al ff gepland(duurt week of 7/8 en ik had zoiets ik doe m'n pakket plan me maar gewoon 8 uur sochtends in...Want hij gaf aan dat ie misschien ging stoppen met z'n rijschool..Toen dacht ik ja geen extra lessen meer, zo snel mogelijk afrijden..haal ik het niet ga ik naar een ander. Nu gaat ie toch door en baal ik dat ik voor 8 uur sochtends gekozen heb. Amsterdam is al druk en zeker dan...maja probeer het positief te bekijken..ik kan minder hard rijden, dus meer tijd om te kijken indd.

Ik heb volgende week Di en woe les 2x 2 uur..zal pittig zijn les normaal 1 of 1,5 uur...en in de laatste week heb ik dan nog iets van 5 a 5,5 uur les..1x savonds dus deels in de spits..
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#8 Geplaatst 21 februari 2016 - 19:26

Fouten maakt iedereen en auto rijden moet je leren door het veel te doen. Als de instructeur zegt dat je het kan zou ik hem vertrouwen.
Kijk wel uit met pilletjes dat je er niet suf van wordt

Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 21 februari 2016 - 20:27

Nee ik heb zo'n pilletje ooit wel eens genomen, wordt er niet suf van.. Maar neem hem wel ff voor een rijles in om te kijke hoe ik reageer.. Miss is een hele teveel en neem ik mete examen dan een halve zodat ik wat rustiger ben(zijn vooral de bijwerkingen van zweetbandjes en trillen wat minder wordt...gedachtes in je hoofd kan je niet uit schakelen)
Geplaatste afbeelding

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#10 Geplaatst 21 februari 2016 - 20:44

Ken dat gevoel. Was er ook niet van de eerste keer door, en had gewoon enorme schrik op de baan vroeger. Gewoon doorzetten en geloven in jezelf, meid!
Wat mij enorm geholpen heeft, is dat ik met mijn vader indertijd hele lange tijd op 'rustige' plekken rondreed zonder al teveel verkeer. En voor parkeren op rustige momenten de grote supermarktparkings gebruikte waar ik alle plek had.
Hij heeft mij altijd gezegd dat je pas na 1000 km echt ervaring hebt, wat je toch nooit kan realiseren in je opleidingstijd.
Gewoon je eigen tempo kiezen, en blijven oefenen. Je komt er wel, hoor.

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 21 februari 2016 - 21:04

Dank je majesteit. Mijn moeder is ook geen held in rijden...ook stresskip. (woont op een eiland zonder snelweg, dus ook veel spanning als ze dan daar rijdt, veel drukker). M'n pa is helemaal een angsthaas..ooit lessen gehad maar in een auto naast iemand vind ie al eng..Heb de genen niet getroffen haha..maja ik ben wel een streber als ik ergens voor ga wil ik t ook en vooral goed doen..dat laatste moet ik los laten, fouten maken mag..normaal ben ik trouwens alles behalve een stress persoon. Ben geen perfectionist maar wil geen domme fouten maken. Als dat dus gebeurd ben ik al wat van slag. Ik hoopte ook wat te kunnen oefenen op een verlaten parkeerterrein met m'n ma of haar vriend..Maar mag absoluut niet in hun auto..ook niet als ik m'n rijbewijs heb(lekker veel vertrouwen hebben ze hé). Maja nog een les of 10 te gaan..proberen. Het los te laten en denken zakken is niet erg, zovelen die het niet in 1x halen...en op deze manier haal ik het sowieso niet.. Dus rust proberen te vinden. Ben al aan t Googlen, dingen aan t opschrijven voor mezelf..YouTube filmpjes kijke.
Geplaatste afbeelding

liange
liange
  • 2.331 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 21 februari 2016 - 21:16

Hier zelfde ^probleem met mijn dochter .
Op 18 februari haar theorie behaald en nu dus met 2 begeleiders (mijn man en ik ) aan het leren rijden .
Ze mag op 18 februari 2017 voor de eerste keer proberen haar praktisch te doen dus ze heeft een goed jaar de tijd .

Zijn nu begonnen met starten en vertrekken wat helemaal niet lukt mijn autotje ziet zo af .
Ik zit met schrik langs alle kanten soms valt ze stil (heb ik liever ) of soms geeft ze zo veel gas dat we vooruit vliegen pfff
Ze heeft zo schrik voor ergens op te rijden dat het er niet in gaat voor te vertrekken .

Veel succes voor je gewenst en zal aan je denken als we oefenen .

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#13 Geplaatst 21 februari 2016 - 22:30

Je kan in de natuurwinkel rescue bachbloesem halen, dat is een spray die je op je tong moet sprayen, daar wordt je ook iets rustiger van,
succes, het komt wel in orde, als anderen het kunnen, jij ook :geluk:

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 21 februari 2016 - 22:34

Bekijk berichtliange, op 21 februari 2016 - 21:16, zei:

Zijn nu begonnen met starten en vertrekken wat helemaal niet lukt mijn autotje ziet zo af .
Ik zit met schrik langs alle kanten soms valt ze stil (heb ik liever ) of soms geeft ze zo veel gas dat we vooruit vliegen pfff
Ze heeft zo schrik voor ergens op te rijden dat het er niet in gaat voor te vertrekken .

Daar had ik ook het meest moeite mee, dat evenwicht zoeken om zacht te kunnen vertrekken. Wat ik zelf heel goed vind, is dat ik eerst moest traag rijden zonder haperen of stilvallen voor ik de baan op mocht. En met traag, bedoel ik echt traag. Stapvoets. Mijn begeleider stapte voor de auto en ik moest er achter rijden. Een aap kan een gaspedaal indrukken, maar traag rijden is moeilijker en zo leer je je auto beheersen.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Twinkel
Twinkel
  • 1.485 berichten

#15 Geplaatst 22 februari 2016 - 00:38

Hmja.. zoals velen hier ondertussen al zeiden (en zoals ikzelf dat ook ervaren heb) : VEEL OEFENEN!! hoe meer je oefent, hoe meer ervaring je opdoet en hoe beter het lukt :).
Ik was vroeger ook een enorme stresskip in het verkeer!! Vooral als het druk was op de baan en op (voor mij) onbekende wegen. Daarom dat ik ook zoveel mogelijk probeerde te vermijden om auto te rijden en bijna alles met het openbaar vervoer deed, maar dat was FOUT van mij :). Op die manier werd ik al zenuwachtig bij de gedachte alleen al dat ik in die auto moest stappen...
Maar ondertussen moet ik bijna dagelijks weg met de auto en echt, denk ik er zelfs niet meer over na dat ik echt auto moet rijden! Ik stap er gewoon in en ben weg.. Ik begin het zelfs weer graag te doen... (heb sinds mn leerperiode tot voor kort een hekel gehad aan autorijden :) )

VEEL SUCCES!

Bewerkt door Twinkel, 22 februari 2016 - 00:39.