Spring naar inhoud

- - - - -

Dwergkonijntjes

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 24 februari 2016 - 13:34

We overwegen om een koppel dwergkonijntjes aan te schaffen.  Ik heb geen gras maar zou wel voor een hok met ren kiezen.  Vrij rondlopen moet ik nog effe bekijken want heb hier 6 maine coons waarvan ik niet weet hoe ze gaan reageren.
Hoe groot moet een hok voor 2 dwergkonijntjes minimum zijn en kunnen ze in de winter ook buiten blijven?
En wat doe ik dan best: 2 mannetjes, 2 vrouwtjes of gemengd (ze dan wel sterilisteren/castreren)?

janallem2
janallem2
  • 4.946 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 24 februari 2016 - 15:26

2 mannetjes zou ik niet aanraden   het kan altijd maar  de kans is groot op vechten  omwille van dominantie dat kan zelfs tot de dood strijden zijn  . Maar er zijn er ook die perfect kunnen samen leven .2 vrouwtjes is van het zelfde kunnen serieus 'kruwellig' op elkaar reageren   en zelfde ook een dominantie strijd ontstaan . Maar zoals ik eerder had gezegd zijn er die  prima kunnen samenleven zonder te vechten . Ik zou dus het best voor gemengd gaan  LET wel op  dat je 100% zeker bent dat het een mannetje en vrouwtje is dan , En dan zeker en vast 1 laten steriliseren en castreren  want anders zit je binnen de kortste x met  kleintjes . Ook zou ik goed informeren  voor je konijntjes aanschaft  en informatie verzameld hebt . Ze kunnen zomer en winter buiten blijven is geen probleem ze wennen er aan en zullen dan ook meer wintervacht ontwikkelen .  het echte minimum voor 1 konijn is 1 vierkante meter . Maar je moet er rekening mee houden dat het konijn  er languit kan in liggen en  dus echt kan 'strekken' . Het beste is 2 vierkante meter beweging ruime hebben . Hou er ook rekening mee dat 'dwerg' konijntjes soms ook groter kunnen uitvallen  dan je denkt . De aanbevolen grote is  2.00 m x 1.00 m . en dan een slaaphok van 1.00 m op 0.50 m Maar je moet ook rekening houden wil je een vaste ren of een ren  die je kan verplaatsen of  een panelen ren ... Er zijn tal van mogelijk heden voor rennen en hokken . Ook op internet kan je veel info   vinden van konijnen hun behoefte en of  hoe groot hokken best moeten zijn . Op elke website zal het wel anders beschreven staan maar komt het op zelfde neer :) . Als je nog vragen hebt vraag gerust

Veel succes   met de eventuele zoektocht

Geplaatste afbeelding

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 24 februari 2016 - 16:09

Een koppeltje gecastreerde ram met (al dan niet geholpen) voedster gaat meestal goed.
Het makkelijkste is om twee reeds volwassen konijntjes te nemen. Om het mannetje te laten castreren moet hij minimaal 3 maanden oud zijn.
Als je twee jonkies neemt moet je zeker op tijd zijn voor de castratie!
Na de castratie moet je nog een week of 3 wachten (sommige dierenartsen adviseren 6 weken) voor je ze bij elkaar zet, omdat er nog levende spermacellen aanwezig kunnen zijn.

Natuurlijk zijn er overal konijnen te koop (of gratis!) maar let er dan heel goed op of het geslacht klopt. Dat is op jonge leeftijd bij konijnen (en zeker bij de kleinere soorten!) heel moeilijk te zien en je zal de eerste niet zijn die twee vrouwtjes denkt te kopen... En dan na ruim een maand opeens babies hebt van de "zusjes".

Mijn advies is om naar een konijnenopvang of asiel te gaan. Daar is meestal helaas keus genoeg...
En bedenk dat je het zelf leuk moet vinden, konijnen zijn niet geschikt als "knuffeldiertjes" voor de kinderen.

Los laten lopen in de tuin is natuurlijk wel het leukste! De katten zullen hen zeer interessant vinden (en de konijnen de katten!) maar meestal zijn ze wel aan elkaar gewaagd. Ik heb zelf een kat die in het wild soms konijntjes vangt (snik...) maar ze doet onze huis- en tuinkonijnen niks, daar loopt ze voor weg!

Veel plezier alvast met je konijnen!

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#4 Geplaatst 24 februari 2016 - 16:43

Bekijk berichtWillebil, op 24 februari 2016 - 16:09, zei:

Mijn advies is om naar een konijnenopvang of asiel te gaan. Daar is meestal helaas keus genoeg...
En bedenk dat je het zelf leuk moet vinden, konijnen zijn niet geschikt als "knuffeldiertjes" voor de kinderen.

Met kleine konijntjes zitten de opvangs echt vol helaas dus keuze genoeg en meestal kunnen ze je ook precies zeggen hoe hun karakter is.
Beste is gecastreerde ram/voedster , ookal een pluspunt in de opvang, daar koppelen ze de konijntjes al voor je en weet je ook meteen of dat goed gaat gaan of niet en vele zitten ookal in koppels daar.
Qua oppervlakte kan ik zelf niet dadelijk zeggen, heb nooit kleine konijntjes gehad maar de meeste kant en klare hokken vind ik echt 3 keer niks.
Ik heb destijds mijn eigen hok + ren gemaakt zodat ze zeker ruimte genoeg hadden.
Mijn kleintjes moet je inderdaad wel opletten met katten en roofdieren maar ze verkopen ook rennen die aan de bovenkant sluiten en waarvan je verschillende aan elkaar kan koppelen.

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#5 Geplaatst 24 februari 2016 - 18:06

Ik raad je aan om een voedster en een rammelaar te nemen, en de rammelaar dan te laten castreren. Ik heb 5 jaar geleden daarvoor rond de 60 euro betaald.
Echter toen ook veel te vlug samengezet, met als gevolg toch een nestje van 7. Gelukkig voor allemaal een thuis gevonden, eentje is bij ons gebleven.

Er zijn heel wat konijnenopvangen, ik zou eerst daar zeker eens informeren. Meestal gaat het om nog vrij jonge konijntjes, en de rammelaars worden allemaal gecastreerd, dus hoef jij je daar al geen zorgen over te maken.

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#6 Geplaatst 24 februari 2016 - 18:31

Ik wil alleszins een ren die overdekt is.  Mijn coons zijn nogal groot en aangezien ik niet weten hoe ze gaan reageren speel ik liever op safe.
De konijntjes komen er omdat ik het wil, heb inmiddels al begrepen dat je geen dieren koopt voor je kinderen.  Mijn zoon is gek van onze dieren maar vind dat mama 'overdrijft' :)

Sarah_saar
Sarah_saar
  • 559 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 24 februari 2016 - 18:42

Ik heb Maine Coons (grootste kater 8kg) en ik heb 8 konijntjes in mijn living zitten (koppeltjes). Bij mij lukt dat prima met de meeste katten, mijn ervaring is dat  de meeste konijnen te groot zijn om als prooi beschouwd te worden door een kat.

Meestal ligt het aan het konijn of het vrij kan rondlopen: is het op zijn gemak? Is het niet te bang? Want dan kunnen de Maine Coons nog zo lief zijn, zo'n 8kg grote kat is voor een konijn wel even slikken ;)

Ik ben vrijwilliger geweest voor "het vrolijke konijnenhol" ;)

janallem2
janallem2
  • 4.946 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 24 februari 2016 - 19:51

Bekijk berichtjacob, op 24 februari 2016 - 18:31, zei:

Ik wil alleszins een ren die overdekt is.  Mijn coons zijn nogal groot en aangezien ik niet weten hoe ze gaan reageren speel ik liever op safe.
De konijntjes komen er omdat ik het wil, heb inmiddels al begrepen dat je geen dieren koopt voor je kinderen.  Mijn zoon is gek van onze dieren maar vind dat mama 'overdrijft' :)

De coons kunnen heel nieuwsgierig zijn hoor :) hier  ook 1 coon in huis en 3 ander katten doen er niks  aan  als konijn effe binnen  komt gewandeld ze bekijken het is gaat  soms is begroeten en anders van een hoog  plekje hem bekijken  maar is wel heel cerieus er voor hier 1 foto van hun samen. dus volgens mij kan het perfect samen

Bijgevoegde thumbnails

• 18387_1131557476859377_2678890599381932704_n.jpg

Geplaatste afbeelding

Vennen
Vennen
  • 2.411 berichten
  • 8 katten

#9 Geplaatst 25 februari 2016 - 11:46

Opvangen genoeg waar je duo's kan adopteren of zelf samenstellen. Ik ben bij VZW Knabbelthuisje gegaan. Voedster is gesteriliseerd en ram gecastreerd.

Qua ruimte moet je echt ruim rekenen. Minimum toch 2 vierkante meter plus er rekening mee houden dat ze ook graag eens opspringen dus als je het afdekt, maak dat het hoog genoeg afgedekt is.  Er bestaan genoeg filmpjes online van konijntjes in hokjes van een meter die amper 2 stappen kunnen zetten voor ze aan het einde van hun ren zijn.

Bij mij zitten ze bij de kippen in een hok van 10m op 8 m. Vinden ze geweldig.

Syntara
Syntara
  • 2.469 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 26 februari 2016 - 13:24

Hier vind je ook heel goede info: http://deknabbelaar....om/info/konijn/
Het is ook meteen een goede opvang, dus je kan ook eens kijken naar de konijntjes die ze hebben ;)

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#11 Geplaatst 28 februari 2016 - 19:59

Wij hebben 5 konijnen, 5 vrouwtjes...
Zitten per 3 en per 2...
Maar gecastreerd mannetje en vrouwtje samen is beter...