Spring naar inhoud

- - - - -

Sterilisatie nazorg

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 03 maart 2016 - 10:52

Hallo iedereen
Sinds kort heb ik een nieuw katje, Clover genaamd! Ze is pikzwart en komt van de dierenarts, die zwervertjes opvangt.  Ze liep blijkbaar rond op straat.  Ze is 1 jaartje.  Ze was net gesteriliseerd (twee dagen erna) toen we haar meenamen. Ze was al  zwanger, dus het was een ietwat grotere operatie. Natuurlijk heeft ze zitten likken en prutsen aan haar draadjes, dus gisteren mochten we weer eens naar de dierenarts.  Onze vorige kat is drie weken geleden overleden, na een operatie, dus we zijn het lichtjes beu aan het geraken daar constant naartoe te gaan!  Het wondje was onderaan wat open en er kwam vocht uit, dus duidelijk ontsteking! De DA heeft een paar nietjes geplaatst en antibiotica gegeven.  Helaas voor Clover heeft ze haar ook in zo'n kat onesie gestoken zodat ze niet meer aan de wond kan.  Ze heeft ook een kap gegeven, int geval ze toch zou prutsen, maar ze blijft er af nu, en die kap was veel te groot ze struikelde constant en kon geen stap meer zetten.  Ze is niet echt fan van die onesie ook.. wat een drama! Ze smeet haar constant op de grond en wilde niet rondlopen.  Gelukkig besefte ze na een paar uur dat ze wel kon stappen, in cowboy stap wel :)! En ze is gelukkig naar haar kattenbak geweest, kwas een beetje ongerust dat ze het op de grond ging doen uit pure miserie.  Vanochtend eens gekeken al naar de wonde, het plakte wat aan de onesie, en was wat vochtig, maar dat was van net na die nietjes, kheb het wat schoon geveegd en het zag er dan goed uit.  Kwaad dat ze was wel, blazen dat ze deed.  Het deed wat pijn denk ik aangezien het wat aan de wond plakte.  Ze ging haar direct verstoppen uit schrik.
De DA zei dat de nietjes er over een dag of tien uit mochten en ze de onesie moet aanhouden.  Heeft iemand hier ervaring mee toevallig?  Moet ik het pakje eens wassen, of best gewoon zo laten?  Kga sowieso iedere dag eens kijken ernaar.  Nog nooit zo'n situatie meegemaakt, dus het is allemaal wat nieuw! Niet leuk haar zo te stresseren als je haar pas hebt, we leren elkaar nog kennen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 03 maart 2016 - 12:16

Geen leuke situatie inderdaad. Onze kat had na haar sterilisatie een buikbreuk en opnieuw operatie. Toen heeft ze tien dagen een netje met verband rond haar gedragen. Het is al 10 jaar geleden, dus ben niet zeker, maar volgens mij checkten we het toch dagelijks en vervingen dagelijks het verband. Bij jullie is er geen verband versta ik. Heeft de DA geen tips of info gegeven?

Vorig jaar heeft mijn kat nog een shirt moeten dragen, zodat ze niet aan de wonde kon likken van een weggenomen kwaadaardig vlekje. Daar was geen verband op, enkel het shirt. We checkten de wonde ook regelmatig. Was niets met, dus niets moeten doen.

Ik zou naar de arts bellen voor raad en anders het toch dagelijks proper maken en zien dat het niet gaat ontsteken. Elke keer snoepjes geven.
Geplaatste afbeelding

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 03 maart 2016 - 12:38

Nee het is inderdaad geen verband, het is zo'n medical pet shirt, waar ze haar pootjes moet insteken en achteraan toegeklikt is. Het is erg aansluitend en ze kan er zeker niet aan.  Ik denk niet dat er nu nog wondvocht uit komt, maar aangezien er gisterenavond wat vocht is uitgekomen, is het shirtje rond de wonde een beetje vochtig geworden.  De Da zei enkel laat het aan en kijk iedere dag eens of het er goed uitziet.  Ik zal vanavond als ik thuis ben nog eens checken.  Ik zou het niet graag afdoen, want het is zo vreselijk ambetant om haar erin te krijgen, ze vecht om weg te komen.  Nu, als het er echt niet proper uitziet, was ik het wel, hopende dat ik er haar dan weer in krijg!

Bewerkt door _Athena_, 03 maart 2016 - 12:45.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 03 maart 2016 - 12:46

dagelijks schoonmaken zou ik zeggen en goed ontsmetten elke keer. zeker haar AB uitgeven. eventueel kijken of je er geen compres kunt tussensteken? zodat het rompertje schoon blijft?

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#5 Geplaatst 03 maart 2016 - 13:05

Er zijn ook kapjes die praktischer zijn, en die niet zoveel storen. Ik heb er zo eentje gekocht voor mijn oudje. Als je wil wil ik het best uitlenen tijdelijk.
En misschien toch twee pet shirts voorzien, zodat je ze kan wisselen in de was.
Dat ze het niet graag heeft, is normaal. Vooral geruststellen door op rustige toon met haar te praten. Hoeft niet te lukken bij 1e poging. Probeer er voor jong katje iets van een spelletje van te maken, associeert ze met iets leuks.
Tof dat je een ex zwervertje geadopteerd hebt, niet de makkelijkste weg. Mijn ervaring is dat je er heel veel van terugkrijgt, wel nodige tijd en geduld aan de dag leggen. Zo'n beestjes krijgen in realiteit nauwelijks een kans.

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 03 maart 2016 - 13:21

De antibiotica was in een spuitje, is goed voor twee weken zei de DA, dus dat is al makkelijk.  En ja een compresje is nog een goed idee, ik denk dat ik er nog liggen heb.  Op de site van de medical pet shirt stond er dat je een inlegkruisje in kan leggen voor het wondvocht, maar dan lijkt me de plakkans toch wel wat groter.  Heb zelf al eens gehad dat een verband in een wonde geplakt was  en dat is geen lachertje.  Ik heb zo'n ontsmettingsspray ook liggen.
En heel erg bedankt Majesteit, maar het zal normaal wel lukken, het is maar voor een dag of tien gelukkig.
Ik zal voldoende snoepjes voorzien. Ze is dol op eten, vreet de halve portie allemaal direct op, en kijkt dan de rest van de dag zielig in haar bak tot ze 's avonds nog een portie krijgt.  Ik veronderstel dat dit vaker gebeurt bij zwervertjes die van maaltijd tot maaltijd moeten leven.  Ze is eigenlijk heel lief hoor, voor een zwerver te zijn.  Waarschijnlijk is ze int begin van haar leven bij mensen geweest.  De eerste nacht lag ze al op bed tegen men voeten te slapen.  Nog niet bepaald een schootkatje, maar ze spint en wordt graag geaaid, en oppikken lukt ook (zolang je het niet te lang doet :) ).  We hebben haar uiteraard nog niet zo lang, dus dat zal allemaal nog veel veranderen eenmaal ze ons goed gewend is.

Bewerkt door _Athena_, 03 maart 2016 - 13:22.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 03 maart 2016 - 13:30

Het is een aansluitend shirt? Dan zou ik er ook dagelijks een proper compress tussen steken. Zo een glad of zo dat niets kan plakken of haken.
Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.331 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 03 maart 2016 - 13:31

Ik heb hier al opvangertjes gehad die ook in een onesie moesten (Flor na zijn grote ingreep en ook een ander katje dat na sterilisatie aan het litteken heeft geprutst)
Da's een beetje zielig in het begin, maar na een paar dagen zijn ze het goed gewoon. Ik controleerde elke dag het litteken maar heb nooit problemen gehad.

Bij de apotheek kan je ook comprejes krijgen waarvan de ene kant een min of meer "geplastificeerd" laagje heeft, die worden gebruikt voor op brandwonden te leggen (dus niet met product aan hé, maar gewoon gaasjes die dan niet in de wonde gaan kleven). Dat kan misschien ook helpen

Succes!

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 03 maart 2016 - 13:41

Hier ook zo'n medical pet shirt gehad bij Finne haar sterilisatie omdat het ook begon te ontsteken. Er kwam nog geen vocht uit, gelukkig.
Hier ook de cowboy-walk toen  :mrgreen:

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 03 maart 2016 - 14:20

Het is best grappig om te zien, precies superman in dat pak.  Echt hilarisch hoe ze zich dramatisch op de grond smijt in plaats van gewoon te gaan liggen.  Ik heb nog van die compresjes voor brandwonden, met dat speciale laagje, goed idee.  Zo wordt het niet constant vuil int geval er nog wondvocht uit komt, en plakt de wonde niet meer aan het pakje.  Hopelijk is er geen vocht meer uitgekomen, het deed duidelijk geen deugd deze morgen toen ik het losmaakte.  Mijn oude Frankie was redelijk stoer met pijn, maar die jonge katjes verschieten daar nogal van.

Machteld.
Machteld.
  • 3.094 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 05 maart 2016 - 20:30

Bekijk bericht_Athena_, op 03 maart 2016 - 13:21, zei:

En heel erg bedankt Majesteit, maar het zal normaal wel lukken, het is maar voor een dag of tien gelukkig.
Ik zal voldoende snoepjes voorzien. Ze is dol op eten, vreet de halve portie allemaal direct op, en kijkt dan de rest van de dag zielig in haar bak tot ze 's avonds nog een portie krijgt.  Ik veronderstel dat dit vaker gebeurt bij zwervertjes die van maaltijd tot maaltijd moeten leven.  
Zo gaat dat gewoonlijk met ex-zwervertjes denk ik, ze beseft nog niet dat ze nu altijd eten zal blijven krijgen en elke portie die jij geeft niet mogelijk de laatste in lange tijd is. Om haar van die stress af te helpen kan je misschien continue brokjes aanbieden in een eenvoudige voerpuzzel? Dan kan ze niet zomaar alles binnen schrokken en de aanwezigheid van voedsel stelt haar gerust, zodat ze zich kan bezighouden met andere dingen, zoals jou beter leren kennen :)

Geen antwoord op je vraag, maar je hebt al prima tips gekregen. Fijn dat je haar in huis genomen hebt! :duim:

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 06 maart 2016 - 22:47

Ik had ook al gedacht aan zo'n puzzel, ik heb gehoord dat sommige katten deze leuk vinden. Ze is nog steeds erg gulzig en ik kan haar zielige grote gouden ogen moeilijk weerstaan als ze zaagt om eten :)! Dit is mijn eerste jeudige poezel, dus ik moet nog wat leren hoe haar te entertainen :). Met zo'n puzzel kan ze zich misschien wat langer bezig houden! Eenmaal ze uit het pakje is, zal ik eens op zoek gaan naar zoiets.   Alles gaat goed met haar, ze haat nog steeds het pakje, en de wonde controleren vind ze absoluut niet leuk, maar het geneest goed! Net vluchtig kunnen kijken, alles is mooi huidkleurig, geen zwelling, hier en daar wat korstjes, maar ik veronderstel dat dat normaal is.  Morgen bel ik de DA es met een update.  Hopelijk kunnen de nietjes er binnen een week ofzo uit, dan voelt ze zich wat meer op haar gemak weer!

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 06 maart 2016 - 23:02

Dit is ze btw, onze mooie zwarte lieverd, toen ze nog vestloos was :).

Bijgevoegde thumbnails

• 20160225_193411.jpg
  • 20160224_214705.jpg

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#14 Geplaatst 06 maart 2016 - 23:39

Wat is ze mooi!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten