Spring naar inhoud

- - - - -

Maine coon - hoe wassen?

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Audrey
Audrey
  • 2.948 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 04 maart 2016 - 11:06

De titel zegt het al een beetje. Misty is onze Maine coon en de laatste paar weken wordt ze met de dag vettiger van haar. Ik weet dat Maine coons geen droge vacht hebben maar nu wordt het echt te erg.

Nu is mijn vraag dus, hoe pak ik dat best aan? Droogshampoo, een volledige douche? Welke shampoo gebruik ik dan best? En hoe moet ik haar droger?

Alvast bedankt voor de tips!!!

Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.603 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 04 maart 2016 - 11:14

Kate heeft op school woensdag een cursus vachtverzorging gehad op de hogeschool waar ze les volgt.

Shampoo: neutrale dreft.  En 10 minuten laten inwerken en dan heel goed uitspoelen.
En dan met een microvezelhanddoek afdeppen, niet drogen.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 04 maart 2016 - 11:21

dreft is een optie. Maar je kunt misschien kijken naar een speciale shampoo voor katten.
Een droogshampoo kun je proberen, maar mijn ervaring met vette vacht en droogshampoo is dat het niet echt goed werkt.
Een goede volledige wasbeurt wel, maar hou er wel rekening mee dat je kat het niet echt leuk gaat vinden ;)

Knip eerst de nagels! Anders heb je kans dat je een beetje beschadigd uit de douchebeurt komt ;)
kat goed  nat maken, shampoo inmasseren, en uitspoelen. Als je denkt dat je klaar bent, nog meer spoelen! spoelen spoelen spoelen spoelen
goed afdrogen, eventueel fohnen als je kat dat toestaat.

zorg wel dat je voor het wassen controleert of er geen klitten in de vacht zitten. Zo ja, dan die eerst uitkammen. Niet wassen als er klitten in de vacht zitten!

Als de kat niet gefohn wil worden: de kamer warm genoeg houden, warme plekjes voorzien en lekker op laten drogen.
Daarna een kambeurt en je bent klaar ;)

succes

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#4 Geplaatst 04 maart 2016 - 11:52

Je kan ook de goop gebruiken deze is speciaal voor vette "kater" staarten.
Maar idd zoals Evy al zegt kan de gewone groene dreft wonderen doen.
Natuurlijk de vacht heel goed uitspoelen anders is het zo weer heel vet.
Verder sluit ik me bij Ginnie aan

Succes

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 04 maart 2016 - 19:19

Ik gebruik Jerob shampoo's en natuurlijk Goop voor een goed badje. Zeker als mijn kater hier vettig wordt goed veel goop op en 10 minuten laten trekken en dan spoelen en hup de droogkast in.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 04 maart 2016 - 19:52

Bekijk berichtMayaBlue, op 04 maart 2016 - 19:19, zei:

en hup de droogkast in.

:help:

Je zal wel zo'n trimmer droog"kast" bedoelen, maar ik zag eventjes jouw kater meedraaien in een echte droogkast  :scared: don't try this at home  ;)

Audrey
Audrey
  • 2.948 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 maart 2016 - 22:15

superbedankt voor de tips alvast!!

We zullen dat zondag eens proberen met ons Misty. Denk niet dat we er ongeschaafd zullen uit komen want de trimster heeft haar vorige keer moeten verdoven om alleen maar te kammen :louche:

edit: de tips van goop zijn heel interessant, maar Misty is een vrouwtje. Mag ik dat op haar ook gebruiken?

Bewerkt door Audrey, 04 maart 2016 - 22:16.

Geplaatste afbeelding

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 04 maart 2016 - 23:11

Bekijk berichtMurron, op 04 maart 2016 - 19:52, zei:

:help:

Je zal wel zo'n trimmer droog"kast" bedoelen, maar ik zag eventjes jouw kater meedraaien in een echte droogkast  :scared: don't try this at home  ;)

Ja een trimmer droogkast ;). Zie foto

Bekijk berichtAudrey, op 04 maart 2016 - 22:15, zei:

superbedankt voor de tips alvast!!

We zullen dat zondag eens proberen met ons Misty. Denk niet dat we er ongeschaafd zullen uit komen want de trimster heeft haar vorige keer moeten verdoven om alleen maar te kammen :louche:

edit: de tips van goop zijn heel interessant, maar Misty is een vrouwtje. Mag ik dat op haar ook gebruiken?

Goop mag perfect voor een poes ook ;). Die worden soms ook eens vettig he :d.

Bijgevoegde thumbnails

• 12821474_1262869813729216_3033343229282331229_n.jpg

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 04 maart 2016 - 23:35

Haha zo'n grappige foto MayaBlue :lachen: ze zijn precies ergens aan het aanschuiven :slach:

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 05 maart 2016 - 08:59

als je voor het eerst gaat wassen zou ik de goop nog even achterwege laten ;)
dan is het wassen zelf al ervaring genoeg. En ik vermoed dat een goede kattenshampoo al de meeste vettigheid weg haalt.

Als dat niet voldoende werkt kun je de volgende keer goop gebruiken.
Wij gebruiken goop alleen bij katerstaarten (de vette massa aan de staart die open katers en soms ook open poezen krijgen). Maar vettige vachten is wassen meestal wel genoeg. Probeer dat eerst ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende