Spring naar inhoud

- - - - -

Psylliumvezels tegen obstipatie

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#1 Geplaatst 08 maart 2016 - 12:07

Iemand ervaring mee?
Hoeveel geef je daar van en hoe?
Eerst oplossen en dan over het eten of rechtstreeks onder de natte voeding en extra vocht erover?
A house without a cat is not a home

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.597 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 08 maart 2016 - 13:35

Mi Amor zou megacolon hebben, dus luie darm waardoor hij constipeert.
Nu krijgt hij aangepaste voeding, samen met 1 x dag laxanorm.

Hij gaat mooi elke dag in de bak en lijkt geen last meer te hebben nu.

Vroeger kreeg hij ook 3 x dag 1 ml lactulose

Bewerkt door Evyke81, 08 maart 2016 - 13:39.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#3 Geplaatst 08 maart 2016 - 13:57

Mijn kater is daar altijd gevoelig aan geweest. Zijn bekken staat ook scheef (vermoedelijk door een ongeval), wat het hem ook moeilijker maakt om zijn ontlasting naar buiten te krijgen.
Dulcolax, lactulose, paraffineolie...allemaal geprobeerd.
Uiteindelijk heb ik goede resultaten gehad met speciale voeding van kattovit en veel natte voeding waar dagelijks nog lactulose onder gaat.
Nu ben ik overgeschakeld naar andere korrels omdat hij hoogstwaarschijnlijk een voedingsallergie heeft en de problemen zijn weer begonnen :(
Op aanraden van mijn DA eens proberen met psylliumvezels.

Bewerkt door Woodstock, 08 maart 2016 - 14:02.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.597 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 maart 2016 - 14:03

Ha oei.  

Hier krijgt hij Hills W/D korrels en 1/3e van een blikje natvoer 's avonds waar de laxanorm overgaat.
Vindt hij heel erg lekker.

Psylliumvezels ken ik niet

Geplaatste afbeelding

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#5 Geplaatst 08 maart 2016 - 14:07

Die vezels zouden veel vocht aantrekken en zouden zijn stoelgang vlotter laten gaan.
Er even bij vermelden dat hij weer een lavement heeft moeten krijgen om zijn stoelgang er uit te krijgen.
Het leken wel stukken klei! Met die vezels zou dat dus moeten helpen, de stoelgang blijft dan vochtiger en malser.

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#6 Geplaatst 08 maart 2016 - 20:16

Ik kende het niet en heb het opgezocht naar aanleiding van je topic, ben geïnteresseerd :)
Pappie van 16 heeft ook al geruime tijd last van obstipatie. Laxanorm of gelijkaardig hielp maar na een aantal weken weigerde hij dat nog op te eten. Lactulose werkt hier eigenlijk goed en wil hij na 2 jaar nog steeds oplikken

Bekijk berichtWoodstock, op 08 maart 2016 - 14:07, zei:

Die vezels zouden veel vocht aantrekken en zouden zijn stoelgang vlotter laten gaan.
Er even bij vermelden dat hij weer een lavement heeft moeten krijgen om zijn stoelgang er uit te krijgen.
Het leken wel stukken klei! Met die vezels zou dat dus moeten helpen, de stoelgang blijft dan vochtiger en malser.

Vocht aantrekken uit de darmen en de kaka volumineuzer en malser maken zodat het beter schuift is eigenlijk precies wat lactulose ook doet.
Maar wat ik lees over psylliumvezels voor humaan gebruik (en dat wijkt niet zo af van kattengebruik) is dat het gepaard moet gaan met een grote vochtinname, dus veel drinken, anders bestaat het risico dat de psylliumvezels gaan klonteren in de darmen met mogelijk obstructie tot gevolg. En dat is nu net wat je niet wil. Wetende dat katten slechte drinkers zijn stel ik er mij dus vragen bij. Je kan ze ook niet op commando laten drinken.
En ze moeten het lusten en willen opeten...

Maar ik blijf erg geïnteresseerd :)

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#7 Geplaatst 08 maart 2016 - 20:39

Met lactulose heb ik alleszins nooit het resultaat gehad dat de stoelgang mals was.
Wat de vochtinname betreft, mijn kat drinkt best wel wat. Dat is veel verbeterd sinds ik een fontein heb aangeschaft.
Ook doe ik bij zijn natte voeding nog extra water, ook op het moment dat hij aan het eten is (zijn blindheid heeft soms voordelen ;) )
Ik heb hem zopas wat vezels gegeven om eens te zien of hij het wilt eten.
Dat vormt al geen probleem.
Ook wat opzoekwerk gedaan en 1gr/dag zou voldoende zijn.

Bewerkt door Woodstock, 08 maart 2016 - 20:39.

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#8 Geplaatst 11 maart 2016 - 08:51

Even een update...
Ik ben er sinds dinsdag mee gestart. Telkens op gevoel wat over zijn natvoer gestrooid en aangelengd met water. Ik heb eens 1gr van die vezels afgewogen en dat was veel :o
Aja want dat weegt zo goed als niks!
De eerste dagen was er niet echt verschil met zijn ontlasting. Kleine redelijk harde stukjes waarvoor hij telkens veel moeite moest doen.
Deze ochtend vond ik een -voor hem relatief groot- stuk in zijn bak.
Ok, dat was al goed maar het was nog steeds redelijk hard.
Een uurtje geleden kwam hij hier bij mij gesprongen en er schoot plots een geur in mijn neus...hij had terug kaka gedaan.
Ik ging naar de bak en vond daar iets waar ik heel blij mee was! En bijlange zo hard niet dus het doet wat het moet!
Voor mij een opluchting, wat moet dat dan niet voor hem zijn! :d
Nooit gedacht dat ik zo gelukkig kon zijn met k*k :mrgreen:
Hier ga ik zeker mee verder doen!

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.597 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 11 maart 2016 - 08:52

Bekijk berichtWoodstock, op 11 maart 2016 - 08:51, zei:

Even een update...
Ik ben er sinds dinsdag mee gestart. Telkens op gevoel wat over zijn natvoer gestrooid en aangelengd met water. Ik heb eens 1gr van die vezels afgewogen en dat was veel :o
Aja want dat weegt zo goed als niks!
De eerste dagen was er niet echt verschil met zijn ontlasting. Kleine redelijk harde stukjes waarvoor hij telkens veel moeite moest doen.
Deze ochtend vond ik een -voor hem relatief groot- stuk in zijn bak.
Ok, dat was al goed maar het was nog steeds redelijk hard.
Een uurtje geleden kwam hij hier bij mij gesprongen en er schoot plots een geur in mijn neus...hij had terug kaka gedaan.
Ik ging naar de bak en vond daar iets waar ik heel blij mee was! En bijlange zo hard niet dus het doet wat het moet!
Voor mij een opluchting, wat moet dat dan niet voor hem zijn! :d
Nooit gedacht dat ik zo gelukkig kon zijn met k*k :mrgreen:
Hier ga ik zeker mee verder doen!

Ja erg he :)
Indertijd met Chanel was ik blij dat er ineens een worstje in de bak lag (heb er zelfs een foto van genomen :p )
En de eerste dagen bij Mi Amor ging ik elke keer achter hem de bak in om te checken wat hij achter liet en hoe hard het was.
Maar daar ben ik mee gestopt nu ;)

Geplaatste afbeelding

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#10 Geplaatst 11 maart 2016 - 09:01

Bekijk berichtEvyke81, op 11 maart 2016 - 08:52, zei:

Ja erg he :)
Indertijd met Chanel was ik blij dat er ineens een worstje in de bak lag (heb er zelfs een foto van genomen :p )
En de eerste dagen bij Mi Amor ging ik elke keer achter hem de bak in om te checken wat hij achter liet en hoe hard het was.
Maar daar ben ik mee gestopt nu ;)

Ik heb nog getwijfeld om er een foto van te nemen :mrgreen:
Je geraakt er zodanig op gefixeerd hé!
Van het moment dat ze richting bak gaan worden je oren gespitst en hoop je telkens zo hard om iets te zien waar je al zo lang op wacht!