Spring naar inhoud

- - - - -

Katten met overgewicht

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#16 Geplaatst 14 maart 2016 - 20:32

Zoals je wil. Ik koop meestal juiste ingredienten, voor mijn oudje vooral vis, maar ook kip, duifje, ... . En groentjes krijgt ze ook, en eet ze goed.
Ben geen held in muizen en vogeltjes vangen, dat kan ik niet geven. Evenwel voldoende voirhanden.
Als je vis koopt, opletten met de graten wel. Zelf fileren doe ik niet uit schrik dat er iets in blijft zitten.
Vermalen doe ik niet, wel in kleine stukjes snijden. De tandjes van mijn lieverd zijn niet meer zo scherp, en zo is het makkelijker.

Zoek gerust je eigen stijl, het lukt vast en zeker prima.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#17 Geplaatst 14 maart 2016 - 20:47

als je rauw wilt gaan voeren lees je dan heel goed in. Kijk ook eens op voernatuurlijk.nl. daar kun je heel veel informatie vinden ;)

ik zou je willen aanraden om te starten met een kvv. Het is niet moeilijk (uit de vriezer halen, ontdooien en geven) en ze zijn vrij makkelijk over te zetten. Kost meestal een paar weken, maar dan heb je er veel plezier van.
Als ze eenmaal kvv eten kun je makkelijker over naar stukken vlees en naar barf met bot.

vis mogen ze gewoon met graat hebben, als het maar rauw is. Wel bij blijven ;)

prooi hoef je niet zelf te vangen, als je dat wilt geven kun je dat gewoon bestellen. Uit de diepvries ;) dan is kwestie van uit de vriezer halen, ontdooien en geven. Kiezenbrink heeft veel keuze, daar halen wij het meestal. Andere aanbieders zijn er natuurlijk ook. Kijk naar kwaliteit (van prooi en van leven natuurlijk, net als met eventueel vlees voor jezelf) en prijs.
Bedenk wel dat veel katten niet vanzelf weten wat ze met een prooi moeten doen. Spelen is meestal makkelijker dan opeten hihi
prooi geeft vaak wel een rommeltje. Dus leer ze op 1 plek op een kleed of placemat te eten, of geef het op een makkelijk schoon te maken plek.

als je wilt zet ik wat tips neer voor overstappen naar vers

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 15 maart 2016 - 10:21

lijkt mij wel duur om zo naar vers voer over te schakelen... niet?

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#19 Geplaatst 15 maart 2016 - 15:23

Bekijk berichtginnie, op 13 maart 2016 - 09:51, zei:

tja, als een kat te dik is dan eet die teveel en beweegt te weinig. Dat gaat vaak hand in hand natuurlijk, hoe dikker de kat, hoe minder beweging.

Minder eten geven, laten werken voor zijn eten, en meer laten bewegen zijn DE dingen om te doen om een kat af te laten vallen.

Wij hebben Senin af laten vallen omdat het echt moest. Hij heeft dus steeds honger (gehad). Dat was moeilijk voor mijn kattenmamahart, maar wel broodnodig. Hij kon zichzelf niet meer goed wassen en liep het risico om ziek te worden door zijn overgewicht. Dan maar streng, hoe moeilijk ook.

Apart gezet, afgepast eten en kijken of het werkt. Het heeft even geduurd voor we een hoeveelheid vonden waarmee hij af ging vallen, en geloof me, dat was echt maar een klein beetje! Twee keer per dag dat kleine beetje en eindelijk ging hij afvallen.
Het is gelukt om hem in een jaar tijd 2 kilo te laten afvallen. En nu ziet hij er weer goed uit. Kan zichzelf goed wassen waardoor hij geen klitten meer heeft en speelt weer. Rent de trap weer op en af.

Het is niet leuk om je kat zo te beperken, maar nodig is het wel. Je wilt niet dat je kat suikerziekte krijgt omdat jij hem teveel laat eten. Dat was mijn overweging voor Senin in ieder geval.

Ik zou beginnen met niet meer 24-7 brokjes laten staan. Geef een afgepaste hoeveelheid. twee of drie keer per dag. Weeg je kat zelf, thuis, een babyweegschaal is ideaal. Na een of twee weken weeg je de kat weer. Is hij aangekomen, minder voeding geven. Is hij stabiel gebleven, minder voeding geven.
Voedselverrijking is een heel goed idee. Een voerbal bijvoorbeeld geeft ook nog een beetje beweging. Gooi eens met een paar brokjes door de kamer, zodat hij er achteraan moet rennen als hij een brokje wil. Of verstop brokjes in huis, zodat hij goed moet zoeken waar zijn eten ligt.
Zo hou je hem bezig, is hij in beweging, werkt hij voor zijn eten (wat heel bevredigend is voor een kat). Hij zal zich snel beter voelen.

Het moeilijkst van al is het negeren van de vraag om eten. Maar het moet. Gezond worden is het belangrijkst.

Goede tip, die babyweegschaal! Ik heb er gelijk een aangeschaft, werkt ideaal en is erg fijn om thuis de dieren te kunnen wegen in plaats van de ritjes naar de dierenarts!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 15 maart 2016 - 16:08

Wij wegen in een kom op de keuken weegschaal is tot op de gram, is een baby weegschaal beter?
Geplaatste afbeelding

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#21 Geplaatst 15 maart 2016 - 16:50

1340083.jpg
Beter dan op een keukenweegschaal weet ik niet. Wel 100x beter dan op een personenweegschaal!
Ik heb een Beuer BY 80 online gekocht bij Blokker voor € 64,--. En die werkt heel goed, heeft een vrij breed draagvlak, zelfs ons hondje (7,8 kg) kon er prima op.
Het telt tot 5 gram, dus ook heel nauwkeurig vind ik.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#22 Geplaatst 15 maart 2016 - 19:10

voor volwassen katten vind ik zelf de babyweegschaal beter. De keukenweegschaal weegt doorgaans tot 2 kilo ofzo, dus met zwaardere katten (waar je vaak de weegschaal juist voor nodig hebt), kom je er niet met de keukenweegschaal. En de babyweegschaal is berekend op bewegende onderdelen op de schaal :p

Wij gebruiken de keukenweegschaal voor de kittens, tot ze teveel gaan bewegen. Dan is de babyweegschaal sneller.

Het gaat ook niet om een gram of 5, of 50 of zelfs 100. Dat kunnen allemaal weegverschillen zijn. Het gaat om de indicatie dat ze afvallen. En hoe snel.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#23 Geplaatst 15 maart 2016 - 19:30

Hmm ik weet niet tot hoeveel onze keukenweegschaal gaat, in ieder geval tot 5 kg (Sierra is 4,275 kg).
Qua bewegen, goh dan schommelt het tussen de 10 gram.
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#24 Geplaatst 15 maart 2016 - 20:23

dan zitten ze heel rustig bij jou :)
bij ons verschilt het rustig een kilo hihi

Geplaatste afbeelding

StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#25 Geplaatst 15 maart 2016 - 22:04

Ginnie, als je wil mag je altijd tips geven omtrent vers voeren. Ik heb al heel dat gelezen en opgezocht maar toch blijft het spannend :) Bedankt!

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#26 Geplaatst 16 maart 2016 - 20:47

Wat wil je weten :)
Geplaatste afbeelding

StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#27 Geplaatst 17 maart 2016 - 20:23

Vooral ivm het opstarten :) : merken, nodige hoeveelheid, overschakelen... Als ik het goed begrepen heb is ook niet elk voer compleet?

Wat is het best: overgaan op alleen vers voer of in combinatie met brokken?

Bedankt!

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#28 Geplaatst 18 maart 2016 - 16:37

Het makkelijkst is om met een kvv te starten.
er zijn verschillende merken kvv. Belangrijk vind ik zelf om op te letten dat ze er niet toch nog wat granen instoppen. al is het vaak wel heel weinig. Rijst bijvoorbeeld. Carnibest stopt er helaas nog steeds wat rijst in. Wel minder dan 1% dus op zich niet zo heel dramatisch. Mits je kat geen graanallergie heeft natuurlijk.
Ook belangrijk is de maling. Hoe grof of fijn wil je het hebben. Zelf vind ik het prettig als de kat ook nog een beetje moet kauwen. Beter voor de tanden.
Let op dat je een complete voeding geeft. Soms moet je een aantal diersoorten geven om het compleet te maken.
Is het niet compleet, en kun je niet de diersoorten geven die worden aangeraden, dan kun je vitamines bijgeven. In poedervorm heel makkelijk door het eten te doen.

Kijk naar wat bij jou leverbaar en voor jou betaalbaar is.

Overstappen doe je langzaam.
als je nu 24/7 brokken hebt staan stap je daar eerst vanaf. (nu weet ik natuurlijk dat jij dat niet hebt ;) )
Met natvoer kun je het makkelijkst mengen, dus als je kat een natvoer erg lekker vind kun je dat gebruiken. Maar met brokjes kan het ook.

Zelf vind ik het het beste om helemaal geen brokken of natvoer meer te geven als je eenmaal over bent. Het is dan niet meer nodig. Wil je het toch, dan kan het wel. Probeer dan een goed natvoer te doen ipv brokken. Graanvrij bij voorkeur en met een hoog vleesgehalte.

geef eerst een bakje natvoer met een theelepeltje kvv. Als dat er goed in gaat dan kun je steeds iets minder natvoer en iets meer kvv geven, tot hij volledig op kvv zit. wil hij niet eten? Dan zit er teveel kvv in. Doe dan een stapje terug. Eerst weer wat minder kvv. Zo kun je langzaam over.

met brokjes kan het ook zo, alleen mengt het lastiger.

Een voerbal kan niet met kvv ;) maar met kvv voelen de katten zich meer verzadigd over het algemeen.

Hoeveelheid: ca 30 gram kvv per gezonde kilo kat. Dus bedenk wat je kat mag wegen en dan 30 gram per kilo.
Let op, dit is een richtlijn! Als je kat te dik wordt op die hoeveelheid (zoals Senin) dan geef je minder. Vallen ze af als dat niet moet, dan geef je meer.
Zwangere en zogende poezen mogen meer. Kittens ook.

Omdat jouw kat moet afvallen zou ik kijken naar een hoeveelheid waarop hij ook echt afvalt.

Wij geven twee keer per dag, domweg omdat 3x niet haalbaar is voor ons. Verdeel de dagelijkse hoeveelheid over de porties die je wil geven. Hou er rekening mee dat als je een extraatje geeft dat je dat afhaalt van de portie kvv van die dag. Als hij op gewicht zit en niet elke dag extratjes krijgt is dat natuurlijk niet nodig ;)

Als je barf of prooi wilt geven dan kun je al direct beginnen, of eventueel als er volledig kvv wordt gegeven. Ze zullen wel enorm moeten wennen aan de structuur van de verschillende soorten vlees en bot enzo. prooi zullen ze moeten leren eten. Hier wisten ze eerst niet wat ze ermee moesten doen en gingen er dan maar mee spelen. Tot er een een tandje door de huid van een prooitje prikte. Daarna was het snel bekeken :)
(de prooitjes die wij geven kopen we trouwens diepgevroren ;)  even ontdooien en dan geven. ze zijn er dol op! alleen onze drie oudsten doen er niets mee)

Ik denk dat ik zo een eind ben. Maar ik ben ook vast nog veel vergeten. Dus: vraag maar raak!

Geplaatste afbeelding

StephanieM
StephanieM
  • 19 berichten

#29 Geplaatst 20 maart 2016 - 13:06

Bedankt voor de uitleg! Hier kom ik al een heel eind mee. Ik ga eerst eens even kijken waar ik hier in de buurt KVV vind.

Ze staan nu ongeveer een weekje op 'dieet' en het gaat opvallend goed. Ik weeg elke morgen voor elk een bakje af en dat mogen ze op die dag hebben. Ze krijgen meermaals per dag een bakje voorgeschoteld. Tot nu toe zijn de brokjes nog niets op geweest op het einde van de dag. Maar het positieve is ook dat ze niet 'zagen' voor extra eten. Volgende week zondag worden ze nog eens gewogen. Dan kan ik kijken of de hoeveelheid brokjes aangepast moet worden.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#30 Geplaatst 20 maart 2016 - 13:56

klinkt goed :) ik ben benieuwd naar de volgende weging!
Geplaatste afbeelding