Spring naar inhoud

- - - - -

tutter

tutten

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 14 maart 2016 - 11:34

Hey iedereen,

We hebben onlangs 2 superlieve Bengaaltjes verwelkomt bij ons thuis. Nu is het zo dat Tonic na een uitgebreide aai- en knuffelsessie bijna altijd gaat tutten bij z'n broertje Gin... Vanaf het moment dat z'n ronkertje aanspringt zoekt hij een plekje om te tutten. Gin laat het ook gewoon toe en duwt hem zelf niet weg. Ze zijn beiden bij ons komen wonen als ze 14 weken oud zijn, dus ze zijn zeker niet te snel weggehaald bij de moeder. Voor het grootste deel zijn ze bovendien grootgebracht met de fles.

Ik heb al wat gezocht naar tips om dit te stoppen en er wordt altijd aangeraden om ze onmiddellijk te scheiden en de tutteraar niet meer te aaien. Ik doe dit dan ook elke keer dat ik het zie, maar ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die dit al hebben meegemaakt en wat de ervaring hier is?

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 14 maart 2016 - 11:59

Waarom zou je dat willen laten stoppen? Is er reden waarom dat slecht is?

Annabelle deed het bij zichzelf, op haar eigen buikje. En heb me daar wel zorgen om gemaakt, vooral omdat ik het nog niet eerder gezien had, maar meestal liet ik haar rustig doen (tenzij de plek echt vuurrood begon te zien). Is nu zo goed als gedaan.

Als het iets is waar ze troost uit halen en het heeft geen slechte gevolgen, zou ik het zo laten.
Those who don't believe in magic, will never find it

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 14 maart 2016 - 12:19

Bekijk berichtEphiny, op 14 maart 2016 - 11:59, zei:

Waarom zou je dat willen laten stoppen? Is er reden waarom dat slecht is?

Annabelle deed het bij zichzelf, op haar eigen buikje. En heb me daar wel zorgen om gemaakt, vooral omdat ik het nog niet eerder gezien had, maar meestal liet ik haar rustig doen (tenzij de plek echt vuurrood begon te zien). Is nu zo goed als gedaan.

Als het iets is waar ze troost uit halen en het heeft geen slechte gevolgen, zou ik het zo laten.

Het is inderdaad daarmee dat ik het zo dubbel vind. Aan de ene kant biedt het hem comfort en rust, aan de andere kant is het misschien op lange termijn niet meer aangenaam voor z'n broer en is het beter om het nu af te leren.
Ik had het ook gevraagd aan de cattery en zij stelde me ook voor om dit gedrag beter nu al af te blokken omdat Gin het in de toekomst waarschijnlijk niet meer graag zal hebben of omdat er misschien wondjes ontstaan.

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 14 maart 2016 - 12:52

ja, ik snap de redenering daarachter wel. Maar als Gin het niet meer aangenaam vindt, zal hij dat dan wel laten merken en is het mss makkelijker voor Tonic om ermee te stoppen. Nu vinden ze het allebei blijkbaar wel ok...
Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk he. Echt tips kan ik je niet geven... Mss eens een fleece dekentje proberen, daar tutteren nog wel katten op.

En wondjes zijn het bij mijn Annabelle nooit geworden iig (mocht dat je een beetje geruststellen).
Those who don't believe in magic, will never find it

Nashota
Nashota
  • 17.908 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 14 maart 2016 - 12:56

Onze Kayenta deed het bij Lotus toen hij net bij ons was, hij was 13 weken en Lotje was ongeveer anderhalf jaar, zij vond het wel best en het is vanzelf overgegaan,
ze scheiden en de tutteraar niet meer aaien vind ik eerlijk gezegd nogal een wreed advies, daar begrijpen ze immers niks van, z'n broer laat het vanzelf weten wanneer
hij het niet meer wil.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 14 maart 2016 - 13:29

Bekijk berichtEphiny, op 14 maart 2016 - 12:52, zei:

ja, ik snap de redenering daarachter wel. Maar als Gin het niet meer aangenaam vindt, zal hij dat dan wel laten merken en is het mss makkelijker voor Tonic om ermee te stoppen. Nu vinden ze het allebei blijkbaar wel ok...
Maar dat is hoe ik er tegenaan kijk he. Echt tips kan ik je niet geven... Mss eens een fleece dekentje proberen, daar tutteren nog wel katten op.

En wondjes zijn het bij mijn Annabelle nooit geworden iig (mocht dat je een beetje geruststellen).

Bekijk berichtNashota, op 14 maart 2016 - 12:56, zei:

Onze Kayenta deed het bij Lotus toen hij net bij ons was, hij was 13 weken en Lotje was ongeveer anderhalf jaar, zij vond het wel best en het is vanzelf overgegaan,
ze scheiden en de tutteraar niet meer aaien vind ik eerlijk gezegd nogal een wreed advies, daar begrijpen ze immers niks van, z'n broer laat het vanzelf weten wanneer
hij het niet meer wil.

Ik denk ook dat Gin het wel zal laten weten dat het niet meer leuk is. Ik twijfelde alleen even omdat Gin nogal een diepe slaper is en het misschien niet eens merkt! Als hij slaapt kan je hem echt oppakken en ergens anders neerleggen zonder dat hij het doorheeft :)
Ik vind het ook zo zielig om ze dan apart te nemen terwijl ze beiden eigenlijk alleen maar affectie en rust geven aan elkaar...
We hebben ook al geprobeerd met dekentjes en kussentjes, maar enkel de broer is interessant. ;)

Ik wou het gewoon nog eens hier navragen omdat ik altijd dit advies vond bij andere bronnen. En ik wil alleen maar het beste voor hen, dat ze zich 100% tevreden voelen!!

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#7 Geplaatst 14 maart 2016 - 14:10

Heb het vroeger ook nog gezien, kan volgens mij geen kwaad zolang het andere katje het toelaat. Geeft waarschijnlijk extra veiligheid en geborgenheid, en band tussen kittens uit zelfde nestje is sowieso hechter.
Vroeger had ik een kattin die op schoot continu kneedde, en dan mijn trui in haar mondje stak om op te zuigen. Is na paar jaar verminderd zonder enige interventie.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 14 maart 2016 - 14:26

het katje van mijn ouders deed dit ook. als ze op schoot kwam liggen, pakte ze een stukje deken of trui of what ever in haar mond en sabbelde ze daarop terwijl ze kneedt met haar pootjes.
ondertussen is ze 4 en hoe ouder ze werd hoe minder ze het deed. nu enkel ng kneden en niet meer sabbelen :)

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 14 maart 2016 - 16:40

Hier doet kleine Chase dit nu ook bij Skoebie'ke :)
Chase is 9 weken, Skoeb 6 maand... Als Skoeb het niet meer leuk vind, maakt hij het wel duidelijk :d

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 15 maart 2016 - 10:13

Bekijk berichtMajesteit, op 14 maart 2016 - 14:10, zei:

Heb het vroeger ook nog gezien, kan volgens mij geen kwaad zolang het andere katje het toelaat. Geeft waarschijnlijk extra veiligheid en geborgenheid, en band tussen kittens uit zelfde nestje is sowieso hechter.
Vroeger had ik een kattin die op schoot continu kneedde, en dan mijn trui in haar mondje stak om op te zuigen. Is na paar jaar verminderd zonder enige interventie.

Bekijk berichtSimsham, op 14 maart 2016 - 14:26, zei:

het katje van mijn ouders deed dit ook. als ze op schoot kwam liggen, pakte ze een stukje deken of trui of what ever in haar mond en sabbelde ze daarop terwijl ze kneedt met haar pootjes.
ondertussen is ze 4 en hoe ouder ze werd hoe minder ze het deed. nu enkel ng kneden en niet meer sabbelen :)

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 14 maart 2016 - 16:40, zei:

Hier doet kleine Chase dit nu ook bij Skoebie'ke :)
Chase is 9 weken, Skoeb 6 maand... Als Skoeb het niet meer leuk vind, maakt hij het wel duidelijk :d

Ok, bedankt voor de reacties! Stelt me wel gerust. Dan laat ik hem maar lekker sabbelen tot Gin zelf protesteert! :)

Mel's Bengels
Mel's Bengels
  • 178 berichten
  • 9 katten

#11 Geplaatst 15 maart 2016 - 12:03

Hier doet Skye het na een jaar nog steeds bij onze Mike , ( nog nooit wondjes gehad)
als hij het niet fijn meer vind zal hij het wel aangeven ;)

Gewoon laten doen inderdaad ;)
MelsBengals

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 15 maart 2016 - 12:06

Bekijk berichtMel, op 15 maart 2016 - 12:03, zei:

Hier doet Skye het na een jaar nog steeds bij onze Mike , ( nog nooit wondjes gehad)
als hij het niet fijn meer vind zal hij het wel aangeven ;)

Gewoon laten doen inderdaad ;)

Ok, dan ben ik helemaal gerustgesteld! :)

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 15 maart 2016 - 15:24

Ik heb dat ook eens gezien bij opvangkittens, wel hele kleintjes, en heb dat toen wat proberen te vermijden door ze telkens uiteen te halen. Ik zag toen wel echt dat het zuigplekje opgezwollen raakte en dat leek me niet goed. Ze zijn er zelf mee gestopt. Hou het goed in de gaten en je zal wel merken of het schadelijk is of niet. Lijkt me voorlopig gewoon echt schattig :loveshower: