Spring naar inhoud

- - - - -

straatkat gevonden, doof en blind..

straatkat doof blind

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
Mastafit
Mastafit
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 17 maart 2016 - 20:50

Hallo,

Vandaag een oude straatkat gevonden die helaas volledig blind en doof is.. (hoe hij zo lang overleeft heeft op straat is een mysterie..)

Vuile vacht, vlooien/neten, een 'lekkend' blind oog, enz..

Bij de dierenarts geweest, geen chip.

Het is een rustig, braaf beest die goed met mensen omgaat

We vragen ons nu af wat we beste kunnen doen; terugzetten op straat waar hij altijd geweest is, of voor zijn oude dag gewoon bij ons thuis houden? of de laatste optie, moeten we deze kat laten inslapen?

Wat zou u doen?

We schatten dat hij rond de 15 jaar oud is

Hij loopt overal tegen en reageert dus op niets, met de handen klappen of roepen, met licht schijnen in de ogen, wat dan ook geen reactie.

Dus enkel reuk & tast blijven over om te communiceren met deze kat.

We hebben reeds een kater van 5 jaar oud, we weten niet hoe hij zal reageren..

Als we hem houden, hoe kunnen we er in slagen dat hij zijn behoefte in de kattenbak doet? Het lijkt mij onmogelijk om dit te leren aan deze oude, dove & blinde kat, of vergis ik mij?

Bedankt voor uw mening!

Bewerkt door Mastafit, 17 maart 2016 - 20:54.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 17 maart 2016 - 21:03

Als het geen "wilde" kat is dan zal hij vast niet heel zijn leven op straat geleefd hebben maar mogelijks is hij "ontsnapt" of gedumpt.
Een kat die aan zijn lot is overgelaten (oud, blind en doof) , ik kan mij inbeelden dat die er ookal snel verwaarloosd gaat uitzien als die buiten rondloopt.

Wij hebben ooit zo een opvanger gehad, Dolph.
Die werd ook zo van straat geplukt... die heeft mijn dierenarts gans kaal moeten scheren omdat hij helemaal onder de klitten zat, dat was één grote koek zijn vacht.
Hij was zo goed als blind, zag nog enkel verschil tussen licht en donker en hij was zo goed als doof.  Maar hij was het liefste katje ooit.

Wij hebben hem eerst even in een bench gehouden zodat hij kattenbak en eten vlak bij hem had.  De meeste katten gaan automatisch op een kattenbak, ik zou die vullen met zacht fijn grind.
Daarna deurtje van de bench een keer open gelaten en zo ging hij pasje voor pasje zijn eigen weg.  Hij leefde bij ons wel op 1 kamer en daar verplaatsten wij niets.  Hij kende perfect de weg naar de kattenbak, de voerbak, de drinkbak en zijn mandje.  Hij heeft hier toch nog ongeveer een jaar geleefd voor hij overleden is tijdens een epileptische aanval, ik vond het een geweldig lief en dankbaar diertje.  Inslapen zou ik dus zeker NIET doen en terug op straat loslaten al helemaal niet.  Als je zelf niet voor hem kan zorgen dan zou ik hem naar een kattenopvang brengen die werken met gastgezinnen, dus ook geen gewoon asiel.

Maar het kan dus prima , een dove en blinde kat.  Gewoon even in een kleine ruimte houden met niet teveel obstakels , alles vlakbij zetten en kijken hoe dat gaat en zodra je ziet dat alles goed gaat, meer ruimte geven.

Bewerkt door *bonnie*, 17 maart 2016 - 21:06.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.229 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 17 maart 2016 - 21:20

Is zowiezo geen beestje voor op straat of in een asiel te overleven!
Als hij vlovrij en niet besmettelijk is met bv niesziekte met zijn oogje zou ik hem proberen te houden in een beperkte ruimte. Met inderdaad mandje, kattenbak, eten en drinken in de buurt…
Als hij al 15jr geschat is is het meer een beestje die een plekje met veel rust wilt
Ook blind weet hij rap zijn weg, zolang je niet om de vijf minuten je huis herinricht natuurlijk
En zo beetje per beetje de geuren overbrengen naar je 5jarige kater en omgekeerd

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 18 maart 2016 - 09:59

Ik denk ook inderdaad dat deze kat toch ooit wel bij mensen geweest is.  Een echte wilde kat houdt niet van mensen en wordt meestal helemaal crazy als je ze binnen probeert te houden.  Waarschijnlijk inderdaad ontsnapt of gewoon gedumpt wegens teveel medische problemen.  Tenzij ze echt afziet zou ik haar niet laten inslapen, ze verdient op haar oude dag nog wat gelukkige dagen.  Een bench is een goed idee, of een kleine kamer, zo zit ze veilig, en kan je andere kat aan haar wennen als je haar wilt houden.  Katten ruiken ook wel de kattenbak, dus als je ze in een afgesloten ruimte zet, vindt ze die wel.  Er haar misschien eens inzetten zodat ze weet waar hij staat.  Geef haar even tijd ervoor, normaal zou het moeten lukken met de kattenbak.  Neem dan wel een lage bak zonder kap, om het haar wat makkelijk te maken.

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#5 Geplaatst 18 maart 2016 - 15:26

Ik heb een dove en blinde kater.
De eerste 2 dagen heeft hij in een bench geleefd waar zijn kattebak in stond.
Daarna heb ik hem losgelaten in de kamer. Ook dit heeft niet lang geduurd want hij was heel nieuwsgierig naar de rest van zijn nieuwe thuis.
Zijn bench staat nog altijd open, hij krijgt daar nog steeds zijn eten, is dat zo gewend.
Ook zijn bak is in die kamer blijven staan.
Blinde katten tekenen als het ware "plannetjes" in hun hoofd en op den duur weten ze alles staan.
Best geen meubels verhuizen want daar geraken ze danig van in de war.

Het zicht is even wennen, als ze zo overal tegenop botsen maar mettertijd gaat dat weg.
Hem naar het asiel brengen zou ik niet doen, ik vrees dat hij daar geen nieuwe thuis gaat vinden.
Het zou super zijn als het beestje bij jou mag blijven!

Bewerkt door Woodstock, 18 maart 2016 - 15:28.

A house without a cat is not a home

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 18 maart 2016 - 17:03

Bekijk bericht*bonnie*, op 17 maart 2016 - 21:03, zei:

Als het geen "wilde" kat is dan zal hij vast niet heel zijn leven op straat geleefd hebben maar mogelijks is hij "ontsnapt" of gedumpt.
Een kat die aan zijn lot is overgelaten (oud, blind en doof) , ik kan mij inbeelden dat die er ookal snel verwaarloosd gaat uitzien als die buiten rondloopt.

Wij hebben ooit zo een opvanger gehad, Dolph.
Die werd ook zo van straat geplukt... die heeft mijn dierenarts gans kaal moeten scheren omdat hij helemaal onder de klitten zat, dat was één grote koek zijn vacht.
Hij was zo goed als blind, zag nog enkel verschil tussen licht en donker en hij was zo goed als doof.  Maar hij was het liefste katje ooit.

Wij hebben hem eerst even in een bench gehouden zodat hij kattenbak en eten vlak bij hem had.  De meeste katten gaan automatisch op een kattenbak, ik zou die vullen met zacht fijn grind.
Daarna deurtje van de bench een keer open gelaten en zo ging hij pasje voor pasje zijn eigen weg.  Hij leefde bij ons wel op 1 kamer en daar verplaatsten wij niets.  Hij kende perfect de weg naar de kattenbak, de voerbak, de drinkbak en zijn mandje.  Hij heeft hier toch nog ongeveer een jaar geleefd voor hij overleden is tijdens een epileptische aanval, ik vond het een geweldig lief en dankbaar diertje.  Inslapen zou ik dus zeker NIET doen en terug op straat loslaten al helemaal niet.  Als je zelf niet voor hem kan zorgen dan zou ik hem naar een kattenopvang brengen die werken met gastgezinnen, dus ook geen gewoon asiel.

Maar het kan dus prima , een dove en blinde kat.  Gewoon even in een kleine ruimte houden met niet teveel obstakels , alles vlakbij zetten en kijken hoe dat gaat en zodra je ziet dat alles goed gaat, meer ruimte geven.

Ik herinner mij Dolf.Een geweldig katje.Zijn laatste jaar zal wel het gelukkigste geweest zijn.Chapeau Goedele.

Ik zou hem zeker niet op straat zetten.Er zijn asielen en opvangen die gehandicapte katten opvangen.Mss eens Villa vagabond contacteren als je het zelf niet aankunt.Het is een "no kill" asiel.

Welkom - VZW Zwerfkat in Nood II - Villa Vagebond

Bewerkt door DORIS, 18 maart 2016 - 17:10.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Mastafit
Mastafit
  • 5 berichten

#7 Geplaatst 18 maart 2016 - 20:21

Bedankt voor jullie meningen.
We gaan hem voorlopig houden en proberen een thuis te geven.
Soms jankt hij wel even, we denken dat het komt door frustratie.
Binnen een weekje opnieuw bij de dierenarts voor een grondig onderzoek, eerst laten wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Hopelijk is er nog iets te doen aan zijn gehoor..
We gebruiken momenteel oordruppels, dit lijkt een HEEL klein beetje geholpen te hebben, want als ik echt luid praat/roep, bewegen zijn oren soms, en komt hij soms mijn richting uit.

Hier ook een fototje :) Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Mastafit, 18 maart 2016 - 20:22.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 18 maart 2016 - 20:30

Zo'n mooike.Hopelijk gaat hij wennen dan heeft hij ineens een gouden mandje.Laat het ons weten.

Mastafit
Mastafit
  • 5 berichten

#9 Geplaatst 18 maart 2016 - 21:29

We doen wat we kunnen :) Helaas bedriegt de foto wel, in de realiteit is deze kat helemaal afgeleefd.. kan nog amper recht zitten zonder te wiebelen, zijn haar op de onderrug is helemaal samengeklot (zal moeten geschoren worden), druipende ogen, vuile oren, enja zoals jullie weten helemaal blind en misschien nog 1% gehoor.
Het lijkt bijna alsof hij naar de camera kijkt, maar hij had geen benul wat er om hem heen gebeurt, hij draaide gewoon toevallig zijn kop..

Hopelijk krijgen we goed nieuws volgende de week bij de dierenarts na het onderzoek!
Ik laat vervolgens de keus over aan de dierenarts als dit beestje nog een aangenaam leven kan leiden, of dat we hem beter laten inslapen.

We hopen op beterschap..

Bewerkt door Mastafit, 18 maart 2016 - 21:53.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#10 Geplaatst 18 maart 2016 - 21:35

Klinkt helemaal als onze Dolph toen ....  Geef het een kans, het is zoals Doris hierboven zei, hij heeft hier nog een fantastisch jaar gehad.

Hij deed niet veel meer, sliep het grootste deel van de dag, wandelde naar zijn voer, drinken en de kattenbak en terug naar zijn mand maar hij heeft toch nog zichtbaar genoten van de rust en liefde die hij kreeg.

Mastafit
Mastafit
  • 5 berichten

#11 Geplaatst 18 maart 2016 - 22:48

Ik hoop echt dat het voor deze kat ook zo mag zijn.

Nog een laatste vraagje, mijn eerste gedacht was van morgen reeds bij de dierenarts te gaan maar toen dacht ik, misschien moet ik dit beestje eerst een week de tijd geven om tot rust te komen in zijn nieuwe omgeving.
Wat denken jullie? Onmiddellijk gaan, of wachten? Hij heeft reeds 2 dagen geen behoefte gedaan, maar eet en drinkt nochtans heel veel, vreemd.

Ik zal allesinds niet teruggaan bij de eerste dierenarts die gezocht heeft voor een chip, want die had geen medeleven.

grt

Bewerkt door Mastafit, 18 maart 2016 - 22:49.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#12 Geplaatst 18 maart 2016 - 22:54

Ik maak daar gewoonlijk ineens korte metten mee, volledig onderzoek en daarna alle rust die ze nodig hebben.
Wel opletten als ze hem willen verdoven ivm het scheren ... dat hadden ze bij Dolph gedaan omdat ze anders echt ni konden scheren en aangezien zijn huid onder die koek aant stikken was was dat wel echt nodig maar die verdoving was hem absoluut niet goed bekomen.  Ik heb zelfs de eerste 24u getwijfeld of hij daar wel doorheen zou komen... dus bij een ouder katje toch altijd in het achterhoofd houden dat verdoving riskant is.

Mastafit
Mastafit
  • 5 berichten

#13 Geplaatst 18 maart 2016 - 23:05

Ik heb zelf reeds enkele plukken vastgekoekt haar weggeknipt met een schaar.. en raar maar waar, hij lijkt er genot van te hebben als ik het deed..
Maar het zijn echt harde stukken die ik moeilijk weg krijg..
Hoe kan ik trouwens zien of zijn huid onder de koek aan het stikken is? Het ziet er gewoon zeer droog en wit uit allemaal, afgestorven haar dus..

Genieten van strelen en borstelen doet de kat wel nog, ben ik blij om.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 19 maart 2016 - 05:20

Vraag een gasnarcose als de da het standard niet doet bij oudere katten.
Ik zou ook nog vandaag naar de da gaan.

Woodstock
Woodstock
  • 467 berichten

#15 Geplaatst 19 maart 2016 - 07:47

Ik zou ook vandaag nog naar de da gaan.
A house without a cat is not a home