Spring naar inhoud

- - - - -

Tuigje aanleren

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
Sippycarlito
Sippycarlito
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 28 maart 2016 - 01:28

Hallo,

Ik heb hier al veel gelezen over tuigjes, maar omdat iedere kat anders is heb ik nog enkel een vraagje:

Om de katten te doen wennen aan hun tuigje had ik gedacht om dat tuigje nu al wat langer aan te houden. Zo een 4 tot 6 uur. Ze kennen het tuigje al maar de eerste minuten blijven onwennig. Dus dacht ik van de beide katjes samen hun tuigje aan te doen zodat ze het ook zien van elkaar. Dan geef ik ze wat snoepjes, speel ik wat met het laserlichtje. Zo combineren ze het tuigje met positieve ervaringen. Maar de echte vraag is eigenlijk ofdat het kwaad kan om dat tuigje voor een langere tijd aan te doen. Zo een 6u maximum ofzo?

Groetjes Simon

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 28 maart 2016 - 10:38

Dag Simon! Zes uur lijkt mij echt wel een veel te lange tijd om een kat zo'n harnasje aan te doen. Waarom zou je dat zo lang willen proberen? Dat koppelen aan positieve dingen is wel een goed plan.

Machteld.
Machteld.
  • 2.974 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 28 maart 2016 - 10:45

De vraag is, waarom zou je je kat het tuigje zes uur laten dragen? Er zijn natuurlijk geen regeltjes voor hoe lang een kat een tuigje mag aanhouden, sommige mensen laten hun honden continue een tuigje dragen, maar je moet natuurlijk je gezond verstand gebruiken, aangenaam kan dat niet zijn voor je viervoeter.
Daarom vraag ik naar je doel: onze poes heeft haar tuigje langer dan 6 uur aangehad voor een vliegtuigreis bij onze verhuis. Dat is bijvoorbeeld een goede reden om een kat te laten wennen aan het langer dragen van een tuigje ;). Als je doel enkel is om haar aan een tuigje te leren wandelen of in de tuin te laten, zou ik het bij een uurtje laten.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Sippycarlito
Sippycarlito
  • 2 berichten

#4 Geplaatst 28 maart 2016 - 11:09

Dan zouden ze het bijvoorbeeld ook eens kunnen aandoen als ik naar men ouders ga. Dan blijven ze thuis en kunnen ze dat tuigje ook volledig associëren met gewone dingen en niet enkel met constant aan en uitdoen van het tuigje. Want die 30seconden stilzitten is toch wel moeilijk voor de adhd katjes hahha

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#5 Geplaatst 28 maart 2016 - 11:45

Als ze het tuigje aankrijgen en ze krijgen een snoepje of je speelt met ze,is dat op zich al genoeg voor positieve inprenting.
Het tuigje zolang omlaten in huis kan ook gevaar opleveren,wat als ze ergens op of af willen springen en ze blijven haken?
Of ze kruipen door een nauw doorgangetje of ergens tussendoor en blijven vastzitten,dan is er alleen nog angst.
Ook al denk je dat het in huis niet kan gebeuren,hou er toch rekening mee.
Gewoon even om doen , spelen en of oefenen met wandelen en dan weer afdoen is echt voldoende,succes..