Spring naar inhoud


- - - - -

Siberische katten buiten laten: hoe pak je het aan? Of juist niet?


  • Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
Soho
Soho
  • 13 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 04 april 2016 - 07:33

Een tijdje geleden postte ik hier de vraag over 1 of 2 Siberische katten in huis halen. Dank voor jullie reacties! Het zijn er 2 geworden, en het lijkt inderdaad een goeie beslissing.

De 2 katten stellen het wel, en genieten van het leven. Alleen denk ik dat ze graag ook eens van het buitenleven zouden proeven. Eens in een boom klimmen, vogels achterna lopen, er s nachts op uit trekken enz. Ik ben me ervan bewust dat Siberische katten echter graag meewandelen mer lieve passanten, en misschien onvoldoende schrik hebben van de gevaren van de buitenwereld. Wij wonen in een leuke rustige groene buurt, maar rondom de wijk lopen drukke invalswegen.
De tuin volledig afsluiten is niet evident. We hebben nog geen poort aan de oprit en de haag rondom de tuin grenst aan struiken en bomen waar de poezen makkelijk naartoe zouden kunnen springen. We zouden wel een draad in de tuin kunnen spannen die de poesjes via een halsband kleine schokjes zouden kunnen geven wanneer ze de No Go zone zouden binnentreden. Dit lijkt niet zo sympathiek maar mogelijk een noodzakelijk kwaad.

Wat denken jullie? Hoe doen jullie het?

Evyke81
Evyke81

        Beste poes 2016


    Mooiste kortharige HTK 2016

  • Moderator
  • 8.367 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 4 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 04 april 2016 - 08:25

Als je ze buiten laat, zou ik idd zorgen dat ze niet weg kunnen.
Vooral 'er 's nachts op uit trekken' is gevaarlijk.
't Is dan dat de meesten niet meer terugkomen.

Kan je geen ren zetten of zo?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

hilleke
hilleke
  • 19.345 berichten
OFFLINE

#3 Geplaatst 04 april 2016 - 08:33

Ik begrijp je volkomen dat je ontzettend graag je katjes de vrijheid wil geven.
Van onze 6 katjes is er eentje die geniet van het buitenzijn. Hij was echt ongelukkig binnen en het zorgde voor problemen met de andere katjes.
Het is echt genieten als we hem zien genieten van zijn vrijheid en van het buitenleven.
Maar, er zijn ook heel wat gevaren aan verbonden, en daar zijn we ons ook enorm van bewust.
Je moet voor jezelf afwegen of het dat wel waard is.
Zo wisten wij dat Neo bang is van vreemde mensen en van auto's, dus we vermoeden dat hij niet snel de straat op zal gaan.
Onze tuin catproof maken is niet evident. Vandaar onze andere katjes ook binnenblijven.
En je kan de natuur ook heel makkelijk naar binnen halen.
Zo krijgen ze bij ons in de zomer regelmatig een grote teil met water. Vinden ze zalig. Bladeren in de herfst en een teil vol sneeuw in de winter (als die nog ns valt natuurlijk, dat wordt een zeldzaamheid)
Onze binnenkatjes zitten ook heel graag voor de muggenramen.
Ze doen ook geen enkele moeite om naar buiten te glippen.

Wat de halsband met de schokjes betreft. Vrienden van ons hebben het voor hun kat, en het is echt geen waterdicht systeem.
Ten eerste is het echt wel groot wat er rond de kat haar hals hangt. En, zijn de batterijen ook snel leeg. En van zodra ze leeg zijn werkt het dus niet meer en is je kat voorbij de omheining.

Persoonlijk zou ik je katjes binnenhouden.


Thundernimf
Thundernimf
  • 3.646 berichten
    • Locatie: Antwerpen
  • 5 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 04 april 2016 - 10:43

Ik begrijp dat je graag je katten van de buitenwereld zou laten genieten, maar zoals de andere leden hierboven zou ik dat niet of beperkt tot je tuin doen. Daarbij zou ik niet opteren voor het schoksysteem omdat dit inderdaad niet altijd even goed werkt. Siberen hebben bovendien best een dikke vacht. Ik lees ook dat je raskatten in huis hebt gehaald. Sommige fokkers zetten mee in hun contract dat hun dieren alleen maar in een afgesloten ruimte naar buiten mogen.

mira
mira
  • 237 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 9 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 04 april 2016 - 13:02

Als je de poesjes wil buiten laten, zou ik het sowieso zeker niet 's avonds of 's nachts doen, te groot gevaar voor ziektes tijdens vechten met andere poezen, aanrijdingen ed.
Als je tegen een drukke straat woont, kan je ervoor zorgen dat kittens niet de straat oplopen: een dierenarts heeft me die raad indertijd gegeven: in reismand tegen drukke weg zetten, zo een 10-15 minuten en later nog eens herhalen, de kittens krijgen dan echt bang van het lawaai en gaan nadien nooit de straat op, ze mogen wel niet ouder zijn dan rond de 10 weken is mij altijd gezegd, een paar weken ouder zal misschien nog kunnen, maar denk niet dat je het nog kunt toepassen met een kat van een half jaar oud bijvoorbeeld. Bij mij heeft het alleszins geholpen.
Ik heb mijn eigen poezen gewoon gemaakt dat ze overdag buiten mogen, ze blijven meestal niet zo lang, komen om de paar uur toch binnen om een dutje te doen maar voor het donker wordt, haal ik ze binnen, want dan wordt de verleiding groot om buiten te blijven.

jacob
jacob
  • 812 berichten
    • Locatie: Lede
  • 5 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 04 april 2016 - 13:07

Zoals men hierboven reeds vermeldde staat bij de meeste catteries vermeld dat de katten niet naar buiten mogen, enkel in afgeschermde tuin of kattenren.
Mss kan je idd eens kijken naar een ren.  Ik zou mijn katten nooit zo maar buiten laten.  Risico op ziektes (vechten met andere katten), aanrijdingen, vermist, etc.  Hier is mijn tuintje afgezet met kattengaas en elke dag als ik ze buitenlaat controleer ik of het net overal nog intact is.  Mag er niet aan denken dat ze de wijde wereld intrekken...


Ephiny
Ephiny
  • 3.484 berichten
    • Locatie: Welle
  • 4 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 04 april 2016 - 14:32

Ja, het is een eeuwige discussie. Wel of niet buitenlaten...
Ik doe het wel, maar ik heb het evengoed drie jaar niet gedaan. Nu wonen we rustiger, en ik zie hoe blij ze zijn buiten. Gelukkig komen ze normaal gezien niet aan de straatkant, en zelfs al doen ze dat wel, de meesten remmen voor katten (er lopen er best wel veel rond in de buurt ook).
Maar het blijft altijd een risico natuurlijk. Het is een afweging die je zelf moet maken. Al zou ik idd ook kiezen om ze s nachts binnen te houden. De mijne komen enkel buiten als ik thuis ben, en nooit s nachts.

Mss een kattenren? Dan moet je niet gans de tuin afzetten en hebben ze toch een klein stukje buiten (het is niet hetzelfde natuurlijk).
Zo'n halsbandsysteem ljkt me idd niet erg praktisch...

Iig fijn dat ze met twee zijn!
Those who don't believe in magic, will never find it

DORIS
DORIS
  • 7.516 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 04 april 2016 - 16:16

Waarom buiten laten als ze zich binnen goed voelen?
Hier zijn er 7 en geen enkele gaat buiten.Daar zitten ook katten tussen die van buiten komen.
Elke morgen als ik naar mijn werk rijd zie ik ergens een dode kat liggen.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Soho
Soho
  • 13 berichten
OFFLINE

#9 Geplaatst 05 april 2016 - 07:56

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat we de poezen voor de gevaren vd buitenwereld moeten beschermen maar het blijft wel hun natuurlijke biotoop. Dus wil ik wel verder onderzoeken of de blootstelling aan die gevaren niet minimaal kan gehouden worden. Zoals bvb een combinatie van kattenspray en wat schrik-effect-alarmpjes (ik zeg maar wat) aan de rand van de tuin, samen met het "bang" maken van de poezen als er een auto passeert, reflecterende halsbandjes enz.

Misschien bestaan er boeken als "hoe laat je je kat op een veilige manier buiten". Ik zal eens zoeken.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 05 april 2016 - 10:06

Je kan je kat alleen veilig buiten laten als je een catproof tuin hebt of een kattenren.  Buiten ligt er veel gevaar op de loer: ziektes, vechtpartijen, aanrijdingen, vergif, kattenhaters, diefstal (zeker bij raskatten of blauwe katten) etc

Je kat hoeft ni eens op straat te gaan om aangereden te worden.  De mijne is overreden op de oprit vd buren.
Hier in de buurt zijn al 2 katten hun poot moeten geamputeerd worden, ook is er 1 gevonden die vastzat in een klem.  
Ik heb buitenkatten en binnenkatten.  De buitenkatten waren zwerfkatten ooit en dus niet zomaar binnen te houden.  Maar ook daarbouw je een band mee op en ben altijd ongerust.  Eentje is er eens gevangen door het zwerfkattenproject bij buren.  Gelukkig had ik het asiel al gemaild ivm mijn kat die vermist was.  Vorig jaar kwam ze thuis met een poot die eraan hing te bengelen...  Banden over: 6 weken gips

Mijn huiskatten zijn gewend van binnen te blijven en er is geen haar op mijn kop dat er aan zou denken om ze buiten te laten.  Voor mij teveel risico.

lilymaya
lilymaya
  • 6.817 berichten
OFFLINE

#11 Geplaatst 05 april 2016 - 10:28

Bekijk berichtEphiny, op 04 april 2016 - 14:32, zei:

Ja, het is een eeuwige discussie. Wel of niet buitenlaten...
Ik doe het wel, maar ik heb het evengoed drie jaar niet gedaan. Nu wonen we rustiger, en ik zie hoe blij ze zijn buiten. Gelukkig komen ze normaal gezien niet aan de straatkant, en zelfs al doen ze dat wel, de meesten remmen voor katten (er lopen er best wel veel rond in de buurt ook).
Maar het blijft altijd een risico natuurlijk. Het is een afweging die je zelf moet maken. Al zou ik idd ook kiezen om ze s nachts binnen te houden. De mijne komen enkel buiten als ik thuis ben, en nooit s nachts.

Mss een kattenren? Dan moet je niet gans de tuin afzetten en hebben ze toch een klein stukje buiten (het is niet hetzelfde natuurlijk).
Zo'n halsbandsysteem ljkt me idd niet erg praktisch...

Iig fijn dat ze met twee zijn!
Ik zou ze, als ik ze dan toch zou buitenlaten, ook alleen overdag en als is thuis ben.
Mijn vorige kat, die ging regelmatig een frisse neus halen in de tuin, en liep nooit verder dan onze thuis, maar ze deed dat alleen als al wat ouder was.
Daarvoor was het met een bandje.
Maar met 4 katten  aan een bandje zie ik me niet in de tuin zitten :trance:
Kattenren is hier ook geen optie.
Vind het soms wel jammer want katten gaan zéker graag eens buiten.
Je merkt het als er een venster openstaat, dan snuiven ze de frisse lucht op.
Voel me dan soms wel wat schuldig, écht he.

_Athena_
_Athena_
  • 443 berichten
  • 1 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 05 april 2016 - 10:40

Het is een moeilijk beslissing, maar toch risicovol als je de kat niet binnen de tuin kan houden.  Wij wonen in een huurappartement met een ommuurde stadstuin.  Onze recent overleden kater lieten we soms buiten in de tuin, hij was al ferm senior dus kon niet echt de muur op (hoewel hij er toch een keer of twee in geslaagd is om via de trapbalustrade naar de muur te springen, maar hij ging niet verder dan de buren, dus we hebben hem daar weer kunnen pakken).  Onze nieuw kat is nog maar een jaar en een ex zwervertje, er zit veel energie in en zij zou wel een manier vinden om op die muur te geraken.  Ik denk niet dat ze enkel naar de buren zou gaan ook, aangezien ze het gewend was rond te zwerven.  In een huurappartement kun je ook niet zomaar de muur beginnen bewerken met omheining ook, dus ze blijft binnen.  Wel zielig als ik haar zie buiten kijken en naar de vliegjes zie slaan.  Ik zou haar graag kunnen buiten laten in de tuin, als we thuis zijn.  Misschien met een kattenleibandje, alhoewel ik vrees voor haar reactie daarop!

Duchess
Duchess
  • 863 berichten
    • Locatie: Noord Holland
OFFLINE

#13 Geplaatst 05 april 2016 - 13:40

Oplossing is vrij simpel lijkt mij,een mooie kattenren maken,hoeft echt niet supergroot te zijn om plezier in te hebben.
Ik heb er verschillende gezien die een paar meter lang bij 1,5 meter breed zijn met veel klim dingen erin hebben de katten op relatief weinig ruimte veel plezier en kunnen ze toch in het zonnetje liggen.
Dit is de meest veilige manier om je katten toch wat van het buitenleven te laten genieten.
Zelf woon ik in een appartement en heb het balkon (9x2meter) katproof afgezet waar ze 24/7 op kunnen via het kattenluik.
Ik ben ervan overtuigd dat mijn katten zeer tevreden zijn,en ik heb echt beweeglijke speelse katten,geen bankhangers,voor extra beweging heb ik een renrad voor ze,waar ze eventuele overtollige energie in kwijt kunnen,(word ook flink in gerend)
Persoonlijk zou ik nooit het risico willen lopen dat mijn katten aangereden,mishandeld of vergiftigd zouden kunnen worden.