Spring naar inhoud


- - - - -

advies mbt arbeidsovereenkomst


  • Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 05 april 2016 - 18:22

Hoi ik hoop dat hier iemand zit die wat weet over een 0-urencontract.

Ik ben sinds oktober 2013 in dienst bij een kinderopvang op basis van een 0-uren contract. Nou is het zo dat ik dus mn knie verdraaid heb en niet kon werken vorige week. Vanaf donderdag ga ik even een paar uur boventallig werken en maandag ben ik geloof ik een paar uur intallig (moet rustig aan doen van de orthopeed, maar oke).

Nu vroeg ik mn leidinggevende hoe het zat met doorbetaling van loon. Ze zei je krijgt alleen betaald over de uren dat je ingeroosterd stond/staat...nou gooien ze me er de komende weken geloof ik qua uren wel uit het rooster...dus dan krijg ik dus niet betaald? Omdat ik wel al het 1 en ander opgezocht had, weet ik dat ze me officieel moeten doorbetalen voor het gemiddelde aantal uren wat ik de afgelopen 3 maanden gewerkt hebt...vanaf december is dat dus 113 uur gemiddeld. Toch het juridisch loket maar even gebeld om te vragen hoe het zit. Die zeiden dat ik beroep kan doen op rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Dat houdt dus feitelijk in dat ondanks dat ik een 0-uren contract heb ik eigenlijk gewoon het aantal uren uitbetaald moet krijgen wat ik de afgelopen 3 maanden gewerkt heb...dit goldt dus ook al voordat ik ziek was. Eigenlijk wist ik dat wel, maar het ze nooit laten weten....stom van mij. De eerste 2 jaar logisch dat ik nix zeg, want anders verlengen ze me contract niet...maja afgelopen jaar had ik daar dus beroep op kunnen doen, want mijn contract verloopt toch half juni en gaat niet verlengd worden.

Toch ben ik een beetje bang dat ze met iets komen waardoor ik er dus geen recht op heb. Ik weet wel van een vorige collega met 0 uren toen zij geopereerd was en niet kon werken doorbetaald kreeg, met hetgeen wat ik hierboven uitlegde....snap dus niet zo goed waarom mn leidinggevende zegt dat ik alleen over de ingeroosterde uren betaald krijg (ze is wel net nieuw binnen de organisatie, maar ze weet het denk heust wel), of probeert ze op deze manier er vanaf te komen...want ja hoeveel mensen gaan kijken waar ze werkelijk recht op hebben.

Ik ben nu dus wel van plan een brief naar het hoofdkantoor te gaan sturen. Nu twijfel ik nog of ik dit ga doen mbt dat ik ziek ben en voorlopig dus niet volledig kan werken...of dat ik meteen ook erin zet dat ik uberhaupt recht heb op 113 uur per maand (dus ruim 28 uur per week). Ik heb nix te verliezen, over 2 maanden eindigt mn contract toch...al vind ik het wel moeilijk dit te doen....maja voor mezelf opkomen he...morgen ga ik sowieso ff langs werk, verveel me thuis en ff praten met mn collega's en dan denk ik dat ik toch naar de leidinggevende ga stappen met wat ik te weten ben gekomen....verstandig? of gewoon maar brief sturen naar hoofdkantoor?

Iemand die hier meer over weet, en me evt kan helpen met het opstellen van de brief? (ga wel ff opzoek naar voorbeeldbrieven)
Geplaatste afbeelding

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
    • Locatie: kortrijk
  • 2 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 05 april 2016 - 18:29

ik zou erin zetten waar je recht op hebt en zet dit erbij met bewijzen, wettelijke documenten. dan kunnen ze je dit alleszinds niet weigeren als dit juist is. zeker niet te snel toegeven als je denkt dat jij juist bent ;)

was het een arbeidsongeval?

een 0-uren contract ken ik wel niet... dit hebben wij niet denk ik in belgie..


chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 05 april 2016 - 18:38

Ik heb geen idee of dit in België bestaan...in Nederland bestaat het dus officieel ook niet echt, want na 3 of 6 maanden geldt zo'n contract niet meer als je regelmatig per week een x aantal uren werkt..het is dus niet indenticieel van aard je werk. En dan bouw je rechten op...waar ik dus eigenlijk eerder achteraan had moeten gaan...al denk ik dat ik afgelopen jaar elke maand wel meer dan 100 uur of meer heb gewerkt. ..

Nee het was geen arbeidsongeval. Stomme verdraaiing thuis.
Geplaatste afbeelding

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
    • Locatie: kortrijk
  • 2 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 05 april 2016 - 18:39

Bekijk berichtchanatas, op 05 april 2016 - 18:38, zei:

Ik heb geen idee of dit in België bestaan...in Nederland bestaat het dus officieel ook niet echt, want na 3 of 6 maanden geldt zo'n contract niet meer als je regelmatig per week een x aantal uren werkt..het is dus niet indenticieel van aard je werk. En dan bouw je rechten op...waar ik dus eigenlijk eerder achteraan had moeten gaan...al denk ik dat ik afgelopen jaar elke maand wel meer dan 100 uur of meer heb gewerkt. ..

Nee het was geen arbeidsongeval. Stomme verdraaiing thuis.


zou je dan niet beter ijveren voor een vast contract? dan ben je zeker in de toekomst, stel dat het nog es gebeurt, dat je recht in je schoenen staat.


chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 05 april 2016 - 18:56

Bekijk berichtSimsham, op 05 april 2016 - 18:39, zei:



zou je dan niet beter ijveren voor een vast contract? dan ben je zeker in de toekomst, stel dat het nog es gebeurt, dat je recht in je schoenen staat.


uhh ja vast contract geven ze dus eigenlijk niet..Ja in sommige gevallen als je dus uren had staan op je contract. .die heb ik niet, al moesten ze die eigenlijk wel geven. In juni zullen er velen uitgegooid worden met 0 uren ivm nieuwe wet..Dus kan ja kan t proberen maar het nadeel is dat ik sinds januari op een andere locatie werk en we sinds kort weer een andere leidinggevende hebben  die mij dus niet kent....anders had die nog voor me kunnen pleitte wat bij sommige invallers wel gebeurd.
Geplaatste afbeelding

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
    • Locatie: kortrijk
  • 2 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 05 april 2016 - 19:14

Bekijk berichtchanatas, op 05 april 2016 - 18:56, zei:



uhh ja vast contract geven ze dus eigenlijk niet..Ja in sommige gevallen als je dus uren had staan op je contract. .die heb ik niet, al moesten ze die eigenlijk wel geven. In juni zullen er velen uitgegooid worden met 0 uren ivm nieuwe wet..Dus kan ja kan t proberen maar het nadeel is dat ik sinds januari op een andere locatie werk en we sinds kort weer een andere leidinggevende hebben  die mij dus niet kent....anders had die nog voor me kunnen pleitte wat bij sommige invallers wel gebeurd.

djeez, om het efkes lelijk te zeggen: wat een klote situatie...!!
ik zou gewoon goed opzoeken waar je recht op hebt en dit in een brief zetten en opsturen nr je baas.


chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 05 april 2016 - 19:19

Bekijk berichtSimsham, op 05 april 2016 - 19:14, zei:



djeez, om het efkes lelijk te zeggen: wat een klote situatie...!!
ik zou gewoon goed opzoeken waar je recht op hebt en dit in een brief zetten en opsturen nr je baas.


ja ik weet nu waar ik recht op heb en ga dus zeker een brief sturen. ..Helaas maar geldig voor laatste 2 maanden als ze ermee akkoord gaan...en zo niet dan ga ik daar wel achteraan,  want weet nu dat ik gewoon recht heb op ongeveer 28 uur per week. .en ga dat zeker dan wel aanvechten. Ben eerder te laf geweest hiermee...maja gaat wel om mn inkomen moet ook mn huur en alles betalen. En ze verwachten veel van je, maar wat krijg je er voor terug?
Donderdag ook weer werken en dan moet ik maar kijken hoelang ik t volhou..nou zittend kan ik t lang volhouden (zit thuis ook grotendeels vd dag)..maar ze kunnen ff barsten. .Na een paar uur ga ik gewoon naar huis hoor..
Geplaatste afbeelding

Féline
Féline
  • 1.382 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 05 april 2016 - 19:32

Bekijk berichtchanatas, op 05 april 2016 - 18:22, zei:

Hoi ik hoop dat hier iemand zit die wat weet over een 0-urencontract.

Ik ben sinds oktober 2013 in dienst bij een kinderopvang op basis van een 0-uren contract. Nou is het zo dat ik dus mn knie verdraaid heb en niet kon werken vorige week. Vanaf donderdag ga ik even een paar uur boventallig werken en maandag ben ik geloof ik een paar uur intallig (moet rustig aan doen van de orthopeed, maar oke).

Nu vroeg ik mn leidinggevende hoe het zat met doorbetaling van loon. Ze zei je krijgt alleen betaald over de uren dat je ingeroosterd stond/staat...nou gooien ze me er de komende weken geloof ik qua uren wel uit het rooster...dus dan krijg ik dus niet betaald? Omdat ik wel al het 1 en ander opgezocht had, weet ik dat ze me officieel moeten doorbetalen voor het gemiddelde aantal uren wat ik de afgelopen 3 maanden gewerkt hebt...vanaf december is dat dus 113 uur gemiddeld. Toch het juridisch loket maar even gebeld om te vragen hoe het zit. Die zeiden dat ik beroep kan doen op rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Dat houdt dus feitelijk in dat ondanks dat ik een 0-uren contract heb ik eigenlijk gewoon het aantal uren uitbetaald moet krijgen wat ik de afgelopen 3 maanden gewerkt heb...dit goldt dus ook al voordat ik ziek was. Eigenlijk wist ik dat wel, maar het ze nooit laten weten....stom van mij. De eerste 2 jaar logisch dat ik nix zeg, want anders verlengen ze me contract niet...maja afgelopen jaar had ik daar dus beroep op kunnen doen, want mijn contract verloopt toch half juni en gaat niet verlengd worden.

Toch ben ik een beetje bang dat ze met iets komen waardoor ik er dus geen recht op heb. Ik weet wel van een vorige collega met 0 uren toen zij geopereerd was en niet kon werken doorbetaald kreeg, met hetgeen wat ik hierboven uitlegde....snap dus niet zo goed waarom mn leidinggevende zegt dat ik alleen over de ingeroosterde uren betaald krijg (ze is wel net nieuw binnen de organisatie, maar ze weet het denk heust wel), of probeert ze op deze manier er vanaf te komen...want ja hoeveel mensen gaan kijken waar ze werkelijk recht op hebben.

Ik ben nu dus wel van plan een brief naar het hoofdkantoor te gaan sturen. Nu twijfel ik nog of ik dit ga doen mbt dat ik ziek ben en voorlopig dus niet volledig kan werken...of dat ik meteen ook erin zet dat ik uberhaupt recht heb op 113 uur per maand (dus ruim 28 uur per week). Ik heb nix te verliezen, over 2 maanden eindigt mn contract toch...al vind ik het wel moeilijk dit te doen....maja voor mezelf opkomen he...morgen ga ik sowieso ff langs werk, verveel me thuis en ff praten met mn collega's en dan denk ik dat ik toch naar de leidinggevende ga stappen met wat ik te weten ben gekomen....verstandig? of gewoon maar brief sturen naar hoofdkantoor?

Iemand die hier meer over weet, en me evt kan helpen met het opstellen van de brief? (ga wel ff opzoek naar voorbeeldbrieven)

Is u dan niet bij een vakbond aangesloten want die personen hebben ervaring met dit soort kwesties.

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 05 april 2016 - 20:03

Bekijk berichtFéline, op 05 april 2016 - 19:32, zei:



Is u dan niet bij een vakbond aangesloten want die personen hebben ervaring met dit soort kwesties.

nee dat ben ik helaas niet, maja sta in mn recht als ik t zo hoor van het juridisch loket en aangezien mn andere collega met zelfde contract dit ook gekregen heeft tijdens ziekte moet ik t ook krijgen en als ik wel weer volledig kan werken (wat erg twijfelachtig is..moet nog mri scan krijgen kan wel ff duren. .en ja of ik een operatie krijg of niet dan kan een herstel wel ff duren) wil ik ook de uren waar ik recht op heb
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 05 april 2016 - 22:11

Ik ga morgen ff gesprek aan met mn leidinggevende. .moeilijk, maja moet voor mezelf opkomen en heb eigenlijk nix te verliezen.  Ze wilt dat ik maandag al intallig 3 uur op de bso werk, maar als er wat gebeurd kan ik niet snel reageren...kan ook niet weg als ik na een uur al pij  of iets krijg. Iedereen om me heen zegt ook niet doen, orthopeed zegt niet voor niets rustig aan doen en met krukken lopen. .geen krukken gehaald, maar ga ik toch maar doen. En in de ziektewet kunnen ze me niet ontslaan voordat me contract afloopt anders misschien wel. Dan halen ze er maar een arboarts bij. Maar 1 verkeerde beweging of duw van een kind en het kan verkeerd aflopen...dat risico moet ik niet nemen...en dat ga ik morgen  zeggen (praat mezelf ff moed in haha)
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
    • Locatie: Amsterdam
  • 1 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 06 april 2016 - 23:11

Nou gesprek gehad en was heel positief...zag er erg tegenop om het te zeggen, wat de leidinggevende ook aan me zag..maar wat ik zei over mn uren waar ik recht op heb klopte. Ze had na het telefoongesprek van gisteren al verwacht dat ik hiermee zou komen..Ze hoorde aan mn reactie dat ik het er niet mee eens was.  Ze gaat personeelszaken erover bellen omdat ze zelf niet precies weet hoe t binnen de organisatie geregeld is enzo...voor de zekerheid heb ik personeelszaken zelf ook een brief gestuurd per mail hierover. ..Denk kan het beter even schriftelijk melden zodat er geen discussie over ingang ervan ontstaat. Dus heel blij mee dat ik het gevraagd heb  leidinggevende zei ook dat ik bij mn volgende baan dit soort dingen sneller moet gaan vragen, vragen staat vrij..eisen is een ander verhaal. .en ja de wet is hierin gewoon duidelijk. Dus gewoon voor mezelf opkomen.

Ook aangegeven dat ik voorlopig tot in meer weet over mn knie niet intallig ingezet wil worden  maar boventallig wat klusjes doen..voor zolang t gaat. Was vandaag 2 uur op werk. .niet op te werken gewoon ff voor gezelligheid en t gesprek en na die 2 uur voelde me knie al zwaar en weer dikker...Dus morgen ff wat meer met mn been omhoog.  Ik vermoed dat ik naar aanleiding van mn brief wel naar de bedrijfsarts moet...Want ja heb feitelijk straks contract met uren...Dusja ze willen me nnatuurlijk wel snel weer aan t werk krijgen ..maar prima...weet ik ook waar ik aan toe ben, nu is t allemaal wat vaag.
Geplaatste afbeelding

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
    • Locatie: kortrijk
  • 2 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 07 april 2016 - 10:44

Bekijk berichtchanatas, op 06 april 2016 - 23:11, zei:

Nou gesprek gehad en was heel positief...zag er erg tegenop om het te zeggen, wat de leidinggevende ook aan me zag..maar wat ik zei over mn uren waar ik recht op heb klopte. Ze had na het telefoongesprek van gisteren al verwacht dat ik hiermee zou komen..Ze hoorde aan mn reactie dat ik het er niet mee eens was.  Ze gaat personeelszaken erover bellen omdat ze zelf niet precies weet hoe t binnen de organisatie geregeld is enzo...voor de zekerheid heb ik personeelszaken zelf ook een brief gestuurd per mail hierover. ..Denk kan het beter even schriftelijk melden zodat er geen discussie over ingang ervan ontstaat. Dus heel blij mee dat ik het gevraagd heb  leidinggevende zei ook dat ik bij mn volgende baan dit soort dingen sneller moet gaan vragen, vragen staat vrij..eisen is een ander verhaal. .en ja de wet is hierin gewoon duidelijk. Dus gewoon voor mezelf opkomen.

Ook aangegeven dat ik voorlopig tot in meer weet over mn knie niet intallig ingezet wil worden  maar boventallig wat klusjes doen..voor zolang t gaat. Was vandaag 2 uur op werk. .niet op te werken gewoon ff voor gezelligheid en t gesprek en na die 2 uur voelde me knie al zwaar en weer dikker...Dus morgen ff wat meer met mn been omhoog.  Ik vermoed dat ik naar aanleiding van mn brief wel naar de bedrijfsarts moet...Want ja heb feitelijk straks contract met uren...Dusja ze willen me nnatuurlijk wel snel weer aan t werk krijgen ..maar prima...weet ik ook waar ik aan toe ben, nu is t allemaal wat vaag.


goed dat je je zegje gedaan hebt!