Spring naar inhoud

- - - - -

Verslikken / stikken?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 05 april 2016 - 20:28

Hallo,

Stomme vraag, kan het ook niet uitleggen. Maar mijn Sierra krijgt heel soms alsof ze geen adem krijgt ofzo, alsof ze zich verslikt heeft. Dan springt ze op de grond en gaat ze hard uitademen en precies geen lucht binnenkrijgen. Dit gaat gepaard met een heel (voor mij) eng geluid. We proberen haar dan altijd te kalmeren, op haar rugje wrijven, zachtjes kloppen,... Op de duur stopt het na zo een 3 minuten ofzo en doet ze of er niets aan de hand is.

Soms vraag ik me af of het vergelijkbaar is met een haarbal ophoesten (Sierra is naakt, dus geen haarbal kennis hier, heb nog nooit een kat een haarbal horen ophoesten). Maar soms als ze zich wast, likt ze ook over haar fleece dekentjes (per ongeluk), kan het fleece draadje of stof zijn dat dan haar irriteert ofzo zoals een haarbal?

Ter informatie, ze wordt jaarlijks op HCM gechecked, laatste keerwas in december en was ze op haar 20 jaar HCM negatief. Ze heeft dit zo een 3 keer per jaar ofzo. We zijn altijd bang als ze het heeft, maar ze komt er gelukkig altijd goed door.

Kent iemand dit?

Groetjes,
Evy
Geplaatste afbeelding

wim
wim
  • 515 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 05 april 2016 - 20:32

hoi,
heb geen ervaring met naaktkatten, maar als het een soort kuchen, hijgen is,en kopje tegen de grond , lijkt het idd alsof haarbal,
maar andere leden hebben wss wel raad hiermee

Bewerkt door wim, 05 april 2016 - 20:33.

Machteld.
Machteld.
  • 2.974 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 05 april 2016 - 20:52

Is ze niet gewoon aan het flehmen? Net als paarden kunnen katten feromonen "ruiken" via het orgaan van Jacobson in hun gehemelte, wat er soms echt uitziet alsof ze geen lucht krijgen.
Ik wil je vraag zeker niet minimaliseren, de beschrijving deed me gewoon denken aan manlief die telkens panikeert omdat Pluis "niet kan ademen". ;) Katten kunnen zeker en vast haarballen krijgen van andere haren en vuiltjes, ik herken geregeld mijn eigen haar in hun "cadeautjes".

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.852 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 05 april 2016 - 20:54

Ik herken het denk ik maar stel me dus nog steeds dezelfde vraag als jij. Geen idee wat het is dus... :catscratchhead

Bij ons lijkt het een "meisjesprobleem"...even uitleggen :

Onze Twix heeft dat nooit gehad en ons Miloh ook niet.
Lucky had dit heel sporadisch, het kon dus weken niets zijn en dan een paar dagen na mekaar wel.
Ons Moon had dit bijna dagelijks in het begin dat ze bij ons was, nu is het al maanden dat ik het niet meer opmerkte.
En toen ons Luna erbij kwam heb ik dit de eerste maanden een aantal keer bij haar opgemerkt.

Het is dus niet hetzelfde als een haarbal uitspugen : ons Lucky was langharig en dit deed ze dus ook maar het "gekuch" klonk verschillend wanneer er geen haarbal uitkwam. Eerder alsof ze zich verslikte.
Bij haar was het dus maar sporadisch en omdat ze vaak haarballen had twijfelden we natuurlijk of het niet hetzelfde was.

Maar Moon heb ik nooit een haarbal zien overgeven en dus toch eens vernoemd bij een bezoek aan dierenarts vroeger. Ze heeft toen goed naar haar longen en zo geluisterd en zei dat alles oké klonk. Ik weet wel dat is eigenlijk ook geen uitgebreid onderzoek waarmee men echt iets kan uitsluiten of vaststellen.
Maar op de één of andere manier is het overgegaan bij haar.

En bij Luna is het niet zo vaak gebeurd, nu al een hele tijd niet meer.

Aan het huis ligt het ook niet denk ik, want Miloh heeft geen last en Lucky had dit al voordat we naar hier kwamen wonen.

Ik vraag me ook af wat het kon geweest zijn. Hoop dat het nu ook wegblijft bij hen, maar het is inderdaad verschieten hé als ze dat hebben.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 05 april 2016 - 21:00

Het is niet flehmen, want dat doet ze vaak aan een open raam, dat kennen we ;)

Ik weet het ook echt niet, vind het elke keer eng.
Gisteren duurde het ook langer dan anders, dat is nog niet lang, zo 3 minuten ofzo.
Het lijkt op hoesten / haarbal, maar hoesten dan zou ze het toch vaker moeten doen dan 3 keer per jaar?
Geplaatste afbeelding

Jacqje
Jacqje

Beste kater 2016

Schattigste kitten 2016

Mooiste langharige raskat 2016

• 850 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 05 april 2016 - 21:12

Astma aanvalletjes?
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 05 april 2016 - 21:16

Goh, heb ik ook aan gedacht, maar eou ze het dan niet vaker moeten krijgen en vooral in de zomer?
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.722 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 05 april 2016 - 23:05

het klinkt alsof je reversed sneezing beschrijft. je leest het veel bij de hond, minder bij de kat.

hier vind je een omschrijving en filmpje van bij de hond. http://www.dierenkli...verse-sneezing/

lijkt het wat hierop?

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 06 april 2016 - 08:52

Hmm... het lijkt er een beetje op.
Maar het lijkt ook op hoesten van katten.
Geplaatste afbeelding

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.913 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 06 april 2016 - 18:20

Mijn Ragdoll heeft regelmatig een aanval van " reverse sneezing " , vooral na drinken en uitbundig spelen met de andere katjes ,
hij is ook zo een woelwatertje hééé.... altijd bezig met van alles en nog wat ... :d
Mijn DA zegt dat " reverse sneezing  " toch regelmatig voorkomt bij katjes ,
wanneer hij een aanval krijgt moeten wij gewoon rustig blijven en eventueel zachtjes over zijn keeltje wrijven !!!
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 06 april 2016 - 19:04

Maar bij ons krijgt ze het uit het niets, ze drinkt zo goed als nooit (drinken = voorbode van ziekte).
Ze ligt altijd gewoon op iemand te soezen wanneer ze het krijgt.
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.852 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 06 april 2016 - 19:05

Bij ons was het ook meestal terwijl ze lagen te rusten of te slapen.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.913 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 06 april 2016 - 19:40

BlackScorpion, op 06 april 2016 - 19:04, zei:

Maar bij ons krijgt ze het uit het niets, ze drinkt zo goed als nooit (drinken = voorbode van ziekte).
Ze ligt altijd gewoon op iemand te soezen wanneer ze het krijgt.

Misschien eens proberen op film vast te leggen wanneer ze nog eens een aanval krijgt , en de film tonen aan je DA .
Altijd vreselijk om zo machteloos te moeten toezien wanneer je katje weer een aanval krijgt ,
Ik hoop echt dat je DA vlug een juiste diagnose kan geven en eventueel de juiste behandeling !!!
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 06 april 2016 - 19:58

Gelukkig krijgt ze het maar zo een 3 keer per jaar, maar ik ga volgende keer proberen het te filmen.
Het is gewoon eng, precies of ze niet kan ademen.
Maar na wat te lezen, lijkt het me ook een irritatie / hoesten / reverse sneezing.
Volgende keer eens over haar nekje wrijven ipv rug.
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#15 Geplaatst 08 april 2016 - 17:41

Cloe heeft het ook af en toe, precies hoesten. Ik wrijf dan over haar keel en dan gaat het vanzelf over
Geplaatste afbeelding