Spring naar inhoud

* * * * - 2 stemmen

Wat vinden jullie van het vroegtijdig steriliseren/castreren van raskatten?

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 17 april 2016 - 10:18

de meningen zijn duidelijk verschillend, een hond wordt toch ook niet zo vroeg gecastreerd?

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#17 Geplaatst 17 april 2016 - 10:28

Bekijk berichtlukatje, op 17 april 2016 - 10:18, zei:

de meningen zijn duidelijk verschillend, een hond wordt toch ook niet zo vroeg gecastreerd?
Honden en katten zijn iets anders. Honden worden niet zomaar in het wild losgelaten om te gaan voortplanten. Sommige honden worden vb nooit gecastreerd omdat de nood er niet/minder toe is. Al gebeuren er hier en daar ook wel ongelukjes.
Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#18 Geplaatst 17 april 2016 - 10:33

Ik ben volledig voor...

Alle kittens die ik al gedaan heb, zijn levendig na de operatie... Ze hebben er véél minder last van...
Ze gaan samen in groep dus ook minder stress want ze zijn bij elkaar...

Ok 'mijn' katjes zijn wel HTK's die van straat geraapt zijn :( Maar dat is geen verschil met raskatten op dat vlak ;)

Bewerkt door Jefke_Lientje, 17 april 2016 - 10:34.

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#19 Geplaatst 17 april 2016 - 10:43

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 10:28, zei:

Honden en katten zijn iets anders. Honden worden niet zomaar in het wild losgelaten om te gaan voortplanten. Sommige honden worden vb nooit gecastreerd omdat de nood er niet/minder toe is. Al gebeuren er hier en daar ook wel ongelukjes.

in spanje lopen er zoveel los! onze hond komt van daar is pas op zijn 4 jaar gecastreerd omdat hij geadopteerd werd, en raskatten worden ook niet zomaar int wild losgelaten he,bij mij gaat het over de wet dat er is van raskatten zo vroeg te castreren, ik vind als je bewijs laat zien aan fokkers dat ze gecastreerdzijn voldoende is,maar... dan moet het ook effectief gebeuren

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 17 april 2016 - 10:51

Bekijk berichtlukatje, op 17 april 2016 - 10:43, zei:

in spanje lopen er zoveel los! onze hond komt van daar is pas op zijn 4 jaar gecastreerd omdat hij geadopteerd werd, en raskatten worden ook niet zomaar int wild losgelaten he,bij mij gaat het over de wet dat er is van raskatten zo vroeg te castreren, ik vind als je bewijs laat zien aan fokkers dat ze gecastreerdzijn voldoende is,maar... dan moet het ook effectief gebeuren
Het gaat over België he. In Spanje en al die andere landen hebben ze, doordat er zoveel straathonden lopen, ook een straathonden probleem en overpopulatie. Dat is dus de link die ik wou duidelijk maken. Hier kennen we dat probleem niet en worden honden dus niet direct gecastreerd.

Katten kunnen gaan sproeien ook, daarom casteren ze die ook. Ook is er een grotere kans op kanker als je je kat pas castreert op latere leeftijd. Na het eerste levensjaar is de kans op vb tepelkanker groter dan bij een niet gecastreerde kat. Er zijn waarschijnlijk tal val redenen waarom beslissingen genomen worden en niet eentje om te zeggen "daarom is het". Je moet naar het geheel, situaties enz kijken.

Als mensen verantwoord zouden omgaan met hun dier en die inderdaad castreren en binnen houden tot die tijd. Dan zou dat al veel schelen. Jammer genoeg doen velen dat niet en dan is het goed om de kitten al steriel te maken voor die naar de nieuwe thuis gaat.

Bewerkt door Eibhlin, 17 april 2016 - 10:55.

Geplaatste afbeelding

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 17 april 2016 - 10:54

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 10:51, zei:

Het gaat over België he. In Spanje en al die andere landen hebben ze, doordat er zoveel straathonden lopen, ook een straathonden probleem en overpopulatie. Dat is dus de link die ik wou duidelijk maken. Hier kennen we dat probleem niet en worden honden dus niet direct gecastreerd.

waarom moet het dan bij raskatten wel? die komen ook niet op straat he daar gaat het bij mij dan om :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 17 april 2016 - 10:56

Bekijk berichtlukatje, op 17 april 2016 - 10:54, zei:

waarom moet het dan bij raskatten wel? die komen ook niet op straat he daar gaat het bij mij dan om :)
Sommige wel, uitzonderingen misschien. Maar zoals ik schreef: kanker ontwikkeling, sproeien, krols lopen wat ook geen pretje is, gecastreerden katers zijn ook wilder/vechten sneller...
Mijn katten gaan overigens ook niet op straat, zijn alle 3 gecastreerd en zijn geen raskatten. Kat is kat bij bovengenoemde redenen.

Bewerkt door Eibhlin, 17 april 2016 - 10:57.

Geplaatste afbeelding

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#23 Geplaatst 17 april 2016 - 11:03

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 10:56, zei:

Sommige wel, uitzonderingen misschien. Maar zoals ik schreef: kanker ontwikkeling, sproeien, krols lopen wat ook geen pretje is, gecastreerden katers zijn ook wilder/vechten sneller...
Mijn katten gaan overigens ook niet op straat, zijn alle 3 gecastreerd en zijn geen raskatten. Kat is kat bij bovengenoemde redenen.

ik dacht dat ze rustiger worden als ze gecastreerd worden... ik had ook een gewoon kat en dieje kwam ook nooit buiten,spijtig dat hij er niet meer is :( aha heb u poedels gezien,zijn mooi :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 17 april 2016 - 11:05

Bekijk berichtlukatje, op 17 april 2016 - 11:03, zei:

ik dacht dat ze rustiger worden als ze gecastreerd worden... ik had ook een gewoon kat en dieje kwam ook nooit buiten,spijtig dat hij er niet meer is :( aha heb u poedels gezien,zijn mooi :)
Oei haha ja moest ongecastreerde katers zijn die wilder zijn. Nee als ze gecastreerd worden zijn ze nadien (normaal) rustiger. Mijne Finn is daarop een uitzondering maar die heeft denk ik adhd ofzo :d
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 17 april 2016 - 11:21

Ik heb toch ook al van meerdere mensen gehoord die een raskatje in huis halen en er dan opeens toch een nestje mee willen voor de fun en hun kat dan toch niet laten steriliseren wanneer ze 6 maanden is. Als fokker kan je daar dan ook niet veel tegen doen als die mensen plots beslissen om met een niet-fokgeschikte kat toch te gaan fokken.
Dus raskatten komen dan wel niet buiten, maar ook daarbij zou ik mij, als ik fokker was, veel beter voelen als het katje al gesteriliseerd naar de nieuwe eigenaren gaat. Dan ben je toch 100% zeker dat er niet mee gefokt wordt.

Verder heb ik zelf geen ervaringen met vroegcastratie, maar ik heb er eigenlijk alleen nog maar positieve ervaringen over gelezen. Ook heb ik al gezocht naar wetenschappelijk onderzoek daarrond en ook daar werd eigenlijk overal gezegd dat er geen nadelen waren. Behalve nadelen die katten sowieso hebben wanneer ze gesteriliseerd zijn (al zijn dat er veel minder dan de nadelen van een kat niet te laten steriliseren), maar dan maakte de leeftijd waarop dus geen verschil. Er zou zelfs volgens sommige onderzoeken nog minder kans zijn op hormonale problemen en kanker wanneer ze vroeger gesteriliseerd worden.

http://www.columbusd... ... sPedSN.pdf
http://www.langfordv... ... 300413.pdf
http://www.clinician... ... Neuter.pdf
http://www.skeptvet.... ... 045web.pdf

Bewerkt door Syntara, 17 april 2016 - 11:25.

jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 17 april 2016 - 11:52

Zoals Ginnie zegt kan het aangeven van medische problemen door vroegcastratie hier nog niet bewezen worden.  De wet wordt slechts een 2-tal jaar toegepast.

Ikzelf heb 6 maine coons waarvan de 4de en 5de op 12 weken gecastreerd zijn omwille van de nieuwe wetgeving.  De oudere heb ik laten helpen op 6 maanden en mijn jongste komt uit Nederland (waar de wet niet van toepassing is) en heb ik ook netjes zoals afgesproken met fokster op 6 maanden laten castreren.

Wat zwerfkittens betreft: in geen geval verkopen zonder steriel te zijn.  Vele adoptanten zijn achteraf te laks om hun kat te steriliseren of castreren.
Wat raskatten betreft: ben zelf geen fokker maar ken inmiddels verschillende fokkers die een kitten als huisdier verkochten en waarbij nadien toch een nestje werd met gedaan. Ook 1 nestje is fokken.
Vaak wordt hierbij dan geen rekening gehouden met het profiel, karakter, combi, testen etc van de desbetreffende kat(ten).
Menig fokker is hierdoor het vertrouwen kwijt...

Dus conclusie: moest iedereen doen wat van hem verwacht wordt en naar behoren handelt moest deze wet er wss niet zijn!!!

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#27 Geplaatst 17 april 2016 - 11:55

Bekijk berichtjacob, op 17 april 2016 - 11:52, zei:

Dus conclusie: moest iedereen doen wat van hem verwacht wordt en naar behoren handelt moest deze wet er wss niet zijn!!!
zo is dat :)

Bewerkt door lilymaya, 17 april 2016 - 11:56.

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.914 berichten
  • 6 katten

#28 Geplaatst 17 april 2016 - 12:03

Als er hier nog een raskatje komt ga ik wachten tot 5 maand om ze op te halen bij de fokker , dit vind ik een mooie leeftijd om ze te laten helpen ..
Heb al contact gehad met cattery's in Nederland en Belgie die het geen enkel probleem vinden om de kittens langer te houden dan 12 weken !!!
Geplaatste afbeelding

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#29 Geplaatst 17 april 2016 - 12:05

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 17 april 2016 - 10:33, zei:

Ik ben volledig voor...

Alle kittens die ik al gedaan heb, zijn levendig na de operatie... Ze hebben er véél minder last van...
Ze gaan samen in groep dus ook minder stress want ze zijn bij elkaar...

Ok 'mijn' katjes zijn wel HTK's die van straat geraapt zijn :( Maar dat is geen verschil met raskatten op dat vlak ;)

Fijn om te horen. ;)
Op hoeveel weken worden ze bij jullie gesteriliseerd?

Het probleem ligt, denk ik, ook niet bij de mensen die je op dit forum zult vinden. Hier zijn mensen die graag katten zien en dus het beste voor hebben met hun katten. De mensen hier zouden hun kat ook zonder wetgeving laten steriliseren of castreren.

Afspreken met de fokker is mooi in theorie, maar dat wil ten eerste zeggen dat dat nog iets wat de fokker zou moeten opvolgen. En dat veel mensen dat gewoon niet gaan doen.

Zoals het nu gaat, is het vroeg, maar de wetgeving is het resultaat van mensen die decennialang hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen.

Hier vindt de meerderheid van de mensen het trouwens raar dat je voor een kat zou moeten betalen. Dat vind ik dus weer raar. Voor honden wordt makkelijk honderden tot duizenden euro's betaald, maar een kat zou gratis moeten zijn? Een kat is in de publieke opinie precies minder waard dan een hond. :s  Dus ik vind het goed zoals het nu is. Omdat de kittens in orde moeten zijn, worden de kosten doorgerekend en denken mensen sowieso meer na voor ze een katje in huis halen.

Zijn er hier trouwens nog mensen die het vremd vinden dat ze castreren of steriliseren in Nederland "laten helpen" noemen. Telkens ik dat lees, krullen mijn tenen. :lachen:

Bewerkt door Audrey57, 17 april 2016 - 12:06.

Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#30 Geplaatst 17 april 2016 - 12:18

het moet in Belgie volgens de wet niet alleen bij raskatten ;) maar bij alle katjes die worden geplaatst. Dus ook als de buurman op de hoek een nestje heeft van zijn htk, dan zal hij zijn kittens moeten laten castreren en chippen voor ze geplaatst worden.

Bekijk berichtAudrey57, op 17 april 2016 - 12:05, zei:

Zijn er hier trouwens nog mensen die het vremd vinden dat ze castreren of steriliseren in Nederland "laten helpen" noemen. Telkens ik dat lees, krullen mijn tenen. :lachen:

mwah, lang zo erg niet als in het engels: fix the cat...... alsof ze stuk zijn en gemaakt moeten worden hihi

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende