Spring naar inhoud

* * * * - 2 stemmen

Wat vinden jullie van het vroegtijdig steriliseren/castreren van raskatten?

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#61 Geplaatst 17 april 2016 - 20:48

Bekijk berichtlilymaya, op 17 april 2016 - 20:21, zei:

natuurlijk  zullen die verdwijnen, ergens dumpen of ... en dat is zéker heel spijtig!
Maar daar wordt niet altijd aan gedacht natuurlijk.. reken maar uit wat het kost voor 3 @4 kittens ....

brrr mag er niet aan denken,dat is keierg!!! hoe kunnen mensen zo een dingen doen?

Syntara
Syntara
  • 2.462 berichten
  • 2 katten

#62 Geplaatst 17 april 2016 - 21:01

Bekijk berichtjacob, op 17 april 2016 - 11:52, zei:

Zoals Ginnie zegt kan het aangeven van medische problemen door vroegcastratie hier nog niet bewezen worden.  De wet wordt slechts een 2-tal jaar toegepast.
In Amerika wordt dit wel al langer gedaan en zijn er ook al wel onderzoeken over langere tijd. :)

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#63 Geplaatst 17 april 2016 - 21:29

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 20:09, zei:

Bij dat melden vraag ik me wel af. Gaan de katjes dan ook niet plots verdwijnen? En wat met mensen die vb zo al weinig geld hebben en die kosten van dat chippen enzo niet kunnen betalen? Sommige die ik ken vb die me zo terloops eens vertellen dat ze een nestje hebben pardoes (fijn dat ze dat met mij delen). Daar weet ik van dat ze noooooit die kost op tafel gaan kunnen leggen voor pakweg 3-4 kittens.

Het hebben van dieren is mijns inziens nog steeds een luxeproduct. Ze kosten veel geld, alleen nog maar aan eten en jaarlijkse inentingen, en wie dat niet kan betalen (of het er niet voor over heeft) zou beter geen dieren houden. Dat klinkt misschien cru, maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Mensen met een oepsnestje kunnen de kosten van chippen en sterilisatie wel doorrekenen aan de adoptanten.

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 17 april 2016 - 19:18, zei:

Wauw ...daar mag je echt fier op zijn ...ik dacht dat verklikken iets was voor " marginaal volk " , ik zal mij vergist hebben ..of niet ????

Dat is echt een lage opmerking. Had ik niet van jou verwacht.
Mensen die de wet niet overtreden hebben niks te vrezen en ik zie niet in waarom andere burgers niet zouden mogen meehelpen in het naleven van de wet. Als ik in mijn omgeving mensen de wet zie breken, zal ik het zeker ook aangeven.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#64 Geplaatst 17 april 2016 - 21:33

Wauw ...daar mag je echt fier op zijn ...ik dacht dat verklikken iets was voor " marginaal volk " , ik zal mij vergist hebben ..of niet ????

Dank je wel :) Moet ik mij nu gekwetst voelen ?
Ewel nee... Ik spreek en geef aan in naam van de katjes die het niet kunnen !
Als jij liever hebt dat ze blijven kweken, kweken, kweken en kweken zegt dat veel over jou... Denk eens niet alleen aan die kittens hé... Denk je dat het voor de moeder leuk is om constant zanger te zijn en voor jongen te zorgen ?

Bekijk berichtAudrey57, op 17 april 2016 - 19:36, zei:

Waar slaat dat nu weer op? Aangeven vind ik in dit geval zeer terecht. De overtreder krijgt immers nog geen boete, maar wel een kans om de kittens in orde te maken (sterilisatie/castratie, inentingen en chippen). Pas als dit geweigerd wordt, volgt er een boete.
Veel mensen weten immers ook niet dat het niet mag, en op die manier weten ze het wel.

Normaal ben ik ook meer voorstander van iets in den minne te regelen en eerst te praten. Maar de harde waarheid is dat bij sommige mensen de kittens wel eens kunnen "verdwijnen".

Weet je wat marginaal is? Een kat steeds maar nestjes laten krijgen en de kittens dan uitdelen alsof het koekjes zijn.
Merci ;) In der minne lukt jammergenoeg meestal niet hé :( Maar ja..
De wet is er al lang, ze moesten maar hun verantwoordelijkheid nemen VOOR er een nestje was hé ;)

Bekijk berichtjuleken, op 17 april 2016 - 19:36, zei:

X2! Absoluut!!
Merci ;)

Bekijk berichtBlackScorpion, op 17 april 2016 - 20:06, zei:

Neen, marginaal is als je je kat niet steriliseerd en altijd maar nestjes laat krijgen en ervoor zorgt dat zoveel katten gedood worden daardoor.
Mee eens BS !! ;)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
  • 3 katten

#65 Geplaatst 17 april 2016 - 21:34

Bekijk berichtMurron, op 17 april 2016 - 21:29, zei:

Het hebben van dieren is mijns inziens nog steeds een luxeproduct. Ze kosten veel geld, alleen nog maar aan eten en jaarlijkse inentingen, en wie dat niet kan betalen (of het er niet voor over heeft) zou beter geen dieren houden. Dat klinkt misschien cru, maar het is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Mensen met een oepsnestje kunnen de kosten van chippen en sterilisatie wel doorrekenen aan de adoptanten.

Ja dat is zeker een redenering die ik volg. Maar er zijn ook mensen die vb al een dier hadden en daarna in financiële problemen komen.
Dat kunnen ze inderdaad doen. Al moeten ze het natuurlijk eerst wel zelf kunnen betalen en dan nog de katjes zien te kunnen plaatsen. Er zijn echt nog veel mensen die jonge kittens gratis willen. Ik denk dat ze algemeen de mensen echt veel meer moeten informeren hier rond. Iedereen met een nestje die ik inlicht over deze wet geeft de zelfde reactie. Ofwel kijken ze totaaaal verwonderd, ofwel krijg ik een antwoord van "wie gaat dat controleren".

Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.676 berichten
  • 4 katten

#66 Geplaatst 17 april 2016 - 22:05

Bekijk berichtlukatje, op 17 april 2016 - 10:54, zei:

waarom moet het dan bij raskatten wel? die komen ook niet op straat he daar gaat het bij mij dan om :)
Raskatten komen ook op straat terecht. In de 4 jaar dat de opvang bestaat, zijn er al minstens 10 perzische katten gepasseerd.  2 bengalen, een aantal britten en enkele ragdolls en birmanen.

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 17:25, zei:

Dan moet toch al iemand dat gemeld hebben denk ik. Kan me moeilijk voorstellen dat ze een team hebben die ganse dagen zo zoekertjes opsporen. Veel kittens worden ook gewoon zo weggegeven via via.
Ik meld er veel.  Eerst veins ik interesse tot ik het adres heb.
Daarna zal ik ze proberen overtuigen om ze toch in orde te laten brengen.
Weigeren ze nog, ondanks tips en eventuele opvang, hebben ze het vlaggen en wordt alles doorgestuurd naar dierenwelzijn.

Hallo, mijn naam is Evy, ik ben marginaal en ben er fier op :mrgreen:
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#67 Geplaatst 17 april 2016 - 22:11

Bekijk berichtEvyke81, op 17 april 2016 - 22:05, zei:

Hallo, mijn naam is Evy, ik ben marginaal en ben er fier op :mrgreen:

:lachen: :slach: Welkom in de club :eDance:

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#68 Geplaatst 17 april 2016 - 22:26

Eigenlijk ging dit topic over steriliseren van raskatten :)   dus we zijn  :off:

Bewerkt door lilymaya, 17 april 2016 - 22:27.

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#69 Geplaatst 17 april 2016 - 22:32

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 17 april 2016 - 22:11, zei:

:lachen: :slach: Welkom in de club :eDance:

een beetje normaal doen mag nog wel he,als het hier gaat over 1 opmerking van iemand,het gaat hier over steriliseren/ castreren
en evy...dat zijn mensen die stom zijn en niet geven om hun beesten (die dat de beestjes los laten open),dat begrijp ik niet zenne dat ze dat zomaar kunnen laten los lopen! hier heb ik ook ene zitten die schuchter was en chronische niesziekte heeft,moet ik dieje dan ook laten loslopen? nee dat kan ik niet en heb het ventje al bijna zes jaar en heb daar een speciale band mee dat niemand anders heeft,dat zijn mensen die geen verstand hebben van dieren!

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#70 Geplaatst 17 april 2016 - 22:41

Bekijk berichtAudrey57, op 17 april 2016 - 19:36, zei:

Waar slaat dat nu weer op? Aangeven vind ik in dit geval zeer terecht. De overtreder krijgt immers nog geen boete, maar wel een kans om de kittens in orde te maken (sterilisatie/castratie, inentingen en chippen). Pas als dit geweigerd wordt, volgt er een boete.
Veel mensen weten immers ook niet dat het niet mag, en op die manier weten ze het wel.

Normaal ben ik ook meer voorstander van iets in den minne te regelen en eerst te praten. Maar de harde waarheid is dat bij sommige mensen de kittens wel eens kunnen "verdwijnen".

Weet je wat marginaal is? Een kat steeds maar nestjes laten krijgen en de kittens dan uitdelen alsof het koekjes zijn.

x3

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.451 berichten
  • 3 katten

#71 Geplaatst 17 april 2016 - 22:43

Bekijk berichtlukatje, op 17 april 2016 - 22:32, zei:

een beetje normaal doen mag nog wel he,als het hier gaat over 1 opmerking van iemand,het gaat hier over steriliseren/ castreren
en evy...dat zijn mensen die stom zijn en niet geven om hun beesten (die dat de beestjes los laten open),dat begrijp ik niet zenne dat ze dat zomaar kunnen laten los lopen! hier heb ik ook ene zitten die schuchter was en chronische niesziekte heeft,moet ik dieje dan ook laten loslopen? nee dat kan ik niet en heb het ventje al bijna zes jaar en heb daar een speciale band mee dat niemand anders heeft,dat zijn mensen die geen verstand hebben van dieren!

Sommige mensen zijn van de oude stempel. Ik hoor soms ook dat ik mijn katten mishandel door ze het niet "te gunnen" om buiten te gaan. Als ik hun dan alle gruwelijke dingen opsom die soms gebeuren met katten kijken ze dan wel eens vreemd. En dan heb je nog van die andere zotten die het erg vinden om een kat te castreren want dan ontneem je je kattin de kans op moederschap. Echt serieus dat heb ik al gehoord.
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.676 berichten
  • 4 katten

#72 Geplaatst 17 april 2016 - 22:45

Het is bewezen dat er geen nadelige gevolgen zijn van vroegcastratie.
Als ervaringsdeskundige (meer dan 500 katten per jaar) zie ik het verschil.

We hebben als opvang ook meegedaan aan het proefproject van de universiteit van Merelbeke waarin ook is vastgesteld dat er totaal geen verschil was tussen vroeggecastreerde katten of zij op latere leeftijd.
Iedereen redeneert van 'ze zijn te klein', en 'ocharme'.  
Voor de kittens zelf is het veel minder ingrijpend.  Ze gaan met broers en zusjes binnen, en worden wakker allemaal bij elkaar.
Enkele uren daarna spelen ze weer tot en met.

Als de kat pas steriel wordt gemaakt op 6 maand of nog later, gaat hij alleen binnen en wordt hij alleen wakker.  Het is ook een pak pijnlijker omdat de dierenarts intensiever moet opereren omdat er al veel buikvet aanwezig is, dat er niet is bij kittens.

Een kitten steriel maken is precisiewerk, maar daarvoor worden ze ook bijgeschoold.
Hoewel ik al lang in de mot hebt, dat niet iedere dierenarts zich bijschoolt.
Katers worden door onze dierenartsen op 7 minuten gedaan, een kattin op 25 minuten.
Daarna hebben ze in litteken van 1,5 cm dat je amper nog ziet.

Vooral het stuk: 'ze worden niet zo groot' is klinkklare onzin.
Want het is bewezen dat de groeischijven later sluiten, waardoor ze zelfs groter worden.
Het gaat over millimeters, en geen centimeters.

Er is NERGENS wetenschappelijk bewijs te vinden dat vroegcastratie nadelig is.
Alleen op websites van dierenartsen die zich niet bijscholen, die gaan een hoop niet-bewezen argumenten bovenhalen om te vermijden dat ze ook moeite moeten beginnen doen.

Ik beheer nu 4 facebookgroepen waarin katten worden aangeboden, en daar zitten veel raskatten bij.
Of halve raskittens, van een niet steriele brit waar ze fijn mee fokken en dan 400 € vragen voor een kruising.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#73 Geplaatst 17 april 2016 - 22:48

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 22:43, zei:

Sommige mensen zijn van de oude stempel. Ik hoor soms ook dat ik mijn katten mishandel door ze het niet "te gunnen" om buiten te gaan. Als ik hun dan alle gruwelijke dingen opsom die soms gebeuren met katten kijken ze dan wel eens vreemd. En dan heb je nog van die andere zotten die het erg vinden om een kat te castreren want dan ontneem je je kattin de kans op moederschap. Echt serieus dat heb ik al gehoord.
ik had vroeger bij mijn moeder twee katten zitten en zijn allebei vergeven geweest en sinds toen had ik zoiets van ok... mijn katten later wil ik niet buiten zien,want je weet niet wat je buren doen,sommige vinden katten leuk,andere niet, of ze worden overreden,of doodgebeten

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#74 Geplaatst 17 april 2016 - 22:54

Dat is idd belachelijk

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#75 Geplaatst 17 april 2016 - 23:35

Bekijk berichtEibhlin, op 17 april 2016 - 20:09, zei:

Bij dat melden vraag ik me wel af. Gaan de katjes dan ook niet plots verdwijnen? En wat met mensen die vb zo al weinig geld hebben en die kosten van dat chippen enzo niet kunnen betalen? Sommige die ik ken vb die me zo terloops eens vertellen dat ze een nestje hebben pardoes (fijn dat ze dat met mij delen). Daar weet ik van dat ze noooooit die kost op tafel gaan kunnen leggen voor pakweg 3-4 kittens.

Ik denk dat dat net eerder zou gebeuren als je mensen eerst probeert te overtuigen. Als je die nestjes meldt, is er natuurlijk al bewijs dat het er is. En de boetes per kitten zijn hoger dan de kosten.
Volgens mij valt er qua kosten dan wel wat te regelen, ik denk dat daar wel een budget voor is op voorwaarde dat de kattin ook onmiddellijk wordt gesteriliseerd uiteraard. In de vorm van een tegemoetkoming, of afbetalingsplan als je kunt bewijzen dat je de kosten niet kunt dragen.

Cru, maar wel waar. Mensen denken niet na over wat een kat (of hond, parkiet, vis,...) kost. Ze rekenen de aanschaf, en met wat geluk ook nog het eten en een kattenbak, maar aan de rest denken ze niet.
Zelf zit ik financieel ook in een wat moeilijkere periode wegens geen werk momenteel, maar ik heb de afgelopen maanden wel al beetje bij beetje spullen gekocht voor het katje dat er over een 3-tal maanden komt. Ik schat dat ik aan de "uitzet" toch wel makkelijk een 200 euro kwijt ben en ik houd er ook rekening mee dat ik om de zoveel maanden een zak voer moet kopen. Er gaat geld apart voor mijn diertjes, zodat ik ook voor dierenartskosten altijd een potje heb.
Mensen moeten maar eens gaan beseffen dat een sterilisatie inderdaad geld kost, maar lang niet zoveel als een nestje kittens.

Dat is echt een lage opmerking. Had ik niet van jou verwacht.
Mensen die de wet niet overtreden hebben niks te vrezen en ik zie niet in waarom andere burgers niet zouden mogen meehelpen in het naleven van de wet. Als ik in mijn omgeving mensen de wet zie breken, zal ik het zeker ook aangeven.

Dat vind ik dus ook. Ik begrijp dat hele gedoe van altijd achterpoortjes zoeken en de wet omzeilen niet, in België lijkt dat voor sommigen wel een nationale sport. En als ze dan aangedragen worden of betrapt, is het de schuld van degene die het aangegeven heeft of van de staat. Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten.

Ja, inderdaad. Nog een populaire: een kattin moet minstens een keer een nestje krijgen. Waarom dan? En dan zie je ze kijken alsof ze het in Keulen horen donderen.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.