Spring naar inhoud

* * * * - 2 stemmen

Wat vinden jullie van het vroegtijdig steriliseren/castreren van raskatten?

• Log in om te reageren
103 reacties op dit onderwerp
lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#91 Geplaatst 18 april 2016 - 21:04

Bekijk berichtInge91, op 18 april 2016 - 20:54, zei:

Echt erg voor haar andere dieren
mja ben daar verder mee gegaan omdat ik het andere mensen wou besparen maar dierenwelzijn zei tegen mij dat ze dan meer klachten moesten hebben,maar niet iedereen durft tegenstribbelen :( vond het wel erg

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#92 Geplaatst 18 april 2016 - 22:20

Tja, en iedereen kan dat eens voorhebben hé, maar doe er dan iets aan en wees eerlijk tegen de mensen die een katje komen halen, zodat ze onmiddellijk kunnen verder behandelen.

En dat is dan ook weer dé kern van de noodzaak van de wetgeving omtrent castratie/sterilisatie hé, mensen zijn niet eerlijk. Blijkbaar is het beter om iets verborgen te houden, goed wetende dat het later toch aan het licht komt. Bah...
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#93 Geplaatst 18 april 2016 - 22:32

Bekijk berichtAudrey57, op 18 april 2016 - 22:20, zei:

Tja, en iedereen kan dat eens voorhebben hé, maar doe er dan iets aan en wees eerlijk tegen de mensen die een katje komen halen, zodat ze onmiddellijk kunnen verder behandelen.

En dat is dan ook weer dé kern van de noodzaak van de wetgeving omtrent castratie/sterilisatie hé, mensen zijn niet eerlijk. Blijkbaar is het beter om iets verborgen te houden, goed wetende dat het later toch aan het licht komt. Bah...
als ik ooit een cattery start zou ik nooit liegen,zo ben ik niet,maar zoals je zegt er zijn er die het doen voor de centen en tegen om ervan af te geraken,wat ik echt erg vind!, nochtans geld haal je er niet uit hoor, de vraag is hoe weet je het?

Nashota
Nashota
  • 17.932 berichten
  • 4 katten

#94 Geplaatst 19 april 2016 - 10:28

Bekijk berichtlukatje, op 18 april 2016 - 14:25, zei:

sorry maar vind nu niet dat je zo moet asen op de belgen of nederlanders he,we zitten hier niet in amerika en iedereen hier is het altijd gewoon geweest dat het op zes maanden gebeurde, en niet zo vroeg en daar knelt het schoentje... ik vind het te vroeg ... en mijn mening erover zal niet veranderen

En dat is precies waar het schoentje knelt, jij wilt het niet punt uit, het maakt jou niks uit hoeveel onderzoeken  en over hoe lange periode er al gedaan zijn, natuurlijk heb jij recht op je mening net als iedereen
maar maakt het nu echt wat uit waar het onderzoek gedaan wordt? hoe dan ook kittens mogen niet meer ongeholpen verkocht worden, en ik hoop dat ze dat ook in NL gaan doorvoeren, want dat voorkomt
een hele hoop ellende!!!!!!!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#95 Geplaatst 19 april 2016 - 10:43

Bekijk berichtNashota, op 19 april 2016 - 10:28, zei:

En dat is precies waar het schoentje knelt, jij wilt het niet punt uit, het maakt jou niks uit hoeveel onderzoeken  en over hoe lange periode er al gedaan zijn, natuurlijk heb jij recht op je mening net als iedereen
maar maakt het nu echt wat uit waar het onderzoek gedaan wordt? hoe dan ook kittens mogen niet meer ongeholpen verkocht worden, en ik hoop dat ze dat ook in NL gaan doorvoeren, want dat voorkomt
een hele hoop ellende!!!!!!!

ja dat is mijn mening,heb je daar een probleem mee?? ik heb me altijd aan de regels gehouden, dat er zijn die zo stom zijn om een nestje te doen achter de fokker zijne rug, daar kan ik niet aan doen en vind het erg dat andere mensen daar moeten voor gestraft worden....en ze mogen onderzoeken doen,daar heb ik totaal niks op tegen maar, heb dit weekend nog met een assistent van een dierenarts gepraat en die heeft twee main coons en die zijn niet volgroeid, de ouders zijn allebei reuzen en die van haar zijn naar schijnt zo klein ten opzichte van ouders... kijk iedereen heeft zijn mening en vind niet dat je andere zomaar de mond moet snoeren

Nashota
Nashota
  • 17.932 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 19 april 2016 - 13:15

Bekijk berichtlukatje, op 19 april 2016 - 10:43, zei:

ja dat is mijn mening,heb je daar een probleem mee?? ik heb me altijd aan de regels gehouden, dat er zijn die zo stom zijn om een nestje te doen achter de fokker zijne rug, daar kan ik niet aan doen en vind het erg dat andere mensen daar moeten voor gestraft worden....en ze mogen onderzoeken doen,daar heb ik totaal niks op tegen maar, heb dit weekend nog met een assistent van een dierenarts gepraat en die heeft twee main coons en die zijn niet volgroeid, de ouders zijn allebei reuzen en die van haar zijn naar schijnt zo klein ten opzichte van ouders... kijk iedereen heeft zijn mening en vind niet dat je andere zomaar de mond moet snoeren

Wow beetje agressief misschien?
Als je nou eens rustig zou lezen wat ik zeg in plaats van meteen te gaan blazen, ik heb al gezegd dat iedereen recht heeft op zijn/haar mening.

Ik heb ook Maine Coons waarvan 2  kleintjes, niet vroeg gecastreerd want daar wist ik toen totaal niks van af, normale tot grote ouders, en toch zijn
zij klein gebleven, dat heeft met erfelijkheid te maken, en met niks anders, mensen roepen zoveel, zal de DA assistente omdat ze toevallig 2 Maine Coons
heeft er zoveel van af weten dan, sorry hoor maar ik geloof toch maar de fokkers die al jaren (20+jaren) fokken, grote ouders betekent gewoon
niet automatisch grote kittens, andersom kan ook kleine/middelgrote katten die hele grote kittens geven die ook daadwerkelijk uitgroeien tot de prachtige
grote "reuzen" beter bekend als de Maine Coon.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#97 Geplaatst 19 april 2016 - 14:05

Bekijk berichtlukatje, op 19 april 2016 - 10:43, zei:

Zeer erg raar dat ze het daarop steken.
Aangezien door de vroegcastratie de groeischijven LATER sluiten, waardoor de katten GROTER worden.
Dit gaan over millimeters.  Maar dat de kittens beduidend kleiner zijn, ligt aan de voorouders, maar NIET aan de vroegcastratie.

En 't is door zo ne zever te verspreiden, dat mensen er bang van worden

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#98 Geplaatst 19 april 2016 - 15:00

Bekijk berichtEvyke81, op 19 april 2016 - 14:05, zei:

Zeer erg raar dat ze het daarop steken.
Aangezien door de vroegcastratie de groeischijven LATER sluiten, waardoor de katten GROTER worden.
Dit gaan over millimeters.  Maar dat de kittens beduidend kleiner zijn, ligt aan de voorouders, maar NIET aan de vroegcastratie.

En 't is door zo ne zever te verspreiden, dat mensen er bang van worden

ik vertel geen zever en ben niet aggressief maar dat het allemaal zo opgeblazen wordt begrijp ik niet! En dat die vrouw me dat verteld heeft, die gaat er niet over liegen hoor, is een collega van mij opt werk, heeft me al veel geholpen met problemen die ik heb gehad, ik vind niet dat belgen en nederlanders gediscrimineerd moeten worden, hier is dat altijd zo geweest tot twee jaar terug, wat is daar nu zo raar aan?

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#99 Geplaatst 19 april 2016 - 15:11

Bekijk berichtlukatje, op 19 april 2016 - 15:00, zei:

ik vertel geen zever en ben niet aggressief maar dat het allemaal zo opgeblazen wordt begrijp ik niet! En dat die vrouw me dat verteld heeft, die gaat er niet over liegen hoor, is een collega van mij opt werk, heeft me al veel geholpen met problemen die ik heb gehad, ik vind niet dat belgen en nederlanders gediscrimineerd moeten worden, hier is dat altijd zo geweest tot twee jaar terug, wat is daar nu zo raar aan?
Ik heb het niet over jou, maar over degene die beweert dat de kat kleiner is door de vroegsterilisatie.
Terwijl bewezen is dat het niet kan.

Waar zie jij 'discriminatie'?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#100 Geplaatst 19 april 2016 - 15:24

Ik zie er het nut niet van in om een topic te starten in het onderdeel "discussies" om dan daarna blind te zijn voor bewijzen zoals onderzoek in meerdere landen en ervaringen van andere mensen. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar verschiet er dan niet van als andere leden er een andere mening op nahouden gebaseerd op research en niet gewoon op basis van de mening van iemand anders of "het is niet eerlijk dat ik niet zelf mag kiezen".
Ik zie er echt het probleem niet van in. Als je sowieso je kitten zou laten castreren, wat maakt dat dan uit? Er zijn meer voordelen verbonden aan vroegcastreren dan nadelen, voor mij is het dan wel snel uitgemaakt.
Het is niet omdat iets vroeger altijd anders gebeurde, dat dat daarom niet kan veranderen, toch? Anders gingen we allemaal nog onze behoefte doen in de struikjes ;)

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#101 Geplaatst 19 april 2016 - 15:46

Bekijk berichtEvyke81, op 19 april 2016 - 15:11, zei:

Ik heb het niet over jou, maar over degene die beweert dat de kat kleiner is door de vroegsterilisatie.
Terwijl bewezen is dat het niet kan.

Waar zie jij 'discriminatie'?

staat een stuk hoger, dat de belgen en vooral de nederlanders denken dat ze het eerstewiel moeten uitvinden, dat vond ik cru, maar dat kwam niet van jou, maar wou alles veralgemenen wat ik hier lees en hoe het bij mij overkomt

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#102 Geplaatst 19 april 2016 - 15:51

Bekijk berichtMurron, op 19 april 2016 - 15:24, zei:

Ik zie er het nut niet van in om een topic te starten in het onderdeel "discussies" om dan daarna blind te zijn voor bewijzen zoals onderzoek in meerdere landen en ervaringen van andere mensen. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar verschiet er dan niet van als andere leden er een andere mening op nahouden gebaseerd op research en niet gewoon op basis van de mening van iemand anders of "het is niet eerlijk dat ik niet zelf mag kiezen".
Ik zie er echt het probleem niet van in. Als je sowieso je kitten zou laten castreren, wat maakt dat dan uit? Er zijn meer voordelen verbonden aan vroegcastreren dan nadelen, voor mij is het dan wel snel uitgemaakt.
Het is niet omdat iets vroeger altijd anders gebeurde, dat dat daarom niet kan veranderen, toch? Anders gingen we allemaal nog onze behoefte doen in de struikjes ;)

het zal precies altijd een gevoelig onderwerp blijven, en  tis niet dat ik niet ruimdenkend ben anders zou ik de topic ook niet gestart hebben,maar vind wel dat er niet bij stenen moeten gegooid worden naar mensen die het te vroeg vinden, want dat valt heel erg op....

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#103 Geplaatst 19 april 2016 - 19:47

ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het te vroeg vinden. Ieder zijn/haar mening.

Wel denk ik dat het heel belangrijk is om alle feiten te kennen. En het is helemaal prima om van mening te veranderen eens je alle feiten hebt. Zolang iemand zich in feiten verdiept en niet alles wat gezegd wordt zomaar voor waar aanneemt, ben ik allang blij.
In dit geval is het zo dat iemand, ik denk een paraveterinair? als ik goed heb gelezen?, heeft gezegd dat twee maine coon kittens klein zijn gebleven door vroegcastratie.
Hier mis ik veel informatie. Gebaseerd alleen op dit stukje zeg ik: dat kan niet. Ten eerste is bewezen dat de groeischijven later sluiten en dus de kittens langer zouden zijn doorgegroeid. Wat, zoals Evy al zegt, echt niet om zoveel gaat dat je het verschil met het blote oog kunt waarnemen. Ten tweede is formaat van de kat genetisch bepaald. En net als bij mensen slaan die genen nog wel eens een generatietje over. In hele stabiele lijnen, waar steeds op dezelfde trekken is geselecteerd, zul je zien dat het formaat steeds ongeveer gelijk is aan de ouderdieren. Maar ook hier zijn uitschieters naar boven en beneden te vinden. In minder stabiele lijnen zie je de verschillen, uitschieters, sneller en vaker terug.

Voorheen vond ik het ook veel te jong, veel te vroeg, voor een kitten om dan al gecastreerd te worden. Maar als ik zie wat voor ellende je kunt voorkomen door het gewoon te doen, juist voor ze gaan verhuizen, dan zet ik mij daar wel overheen.

Dan: discriminatie heb ik niet gezien. Het stukje waar nederlanders en belgen worden genoemd heb ik wel gezien, maar niet als discriminatie gezien. Hier kun je ook 'mensen'  lezen en dan klopt het nog steeds ;)

Het is jammer dat degenen die tegen vroegcastratie zijn zo tegen de wet aanlopen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Mijn vraag is dan: probeer te zien waarom het is ingesteld en wat de voordelen ervan zijn. zorg dat je alle feiten kent en besluit dan wat je mening is.
voor de rest: even goede vrienden ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#104 Geplaatst 19 april 2016 - 19:53

Ik vind 6 maanden voor raskatten vroeg genoeg ;)

Bekijk berichtginnie, op 19 april 2016 - 19:47, zei:

ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het te vroeg vinden. Ieder zijn/haar mening.

Wel denk ik dat het heel belangrijk is om alle feiten te kennen. En het is helemaal prima om van mening te veranderen eens je alle feiten hebt. Zolang iemand zich in feiten verdiept en niet alles wat gezegd wordt zomaar voor waar aanneemt, ben ik allang blij.
In dit geval is het zo dat iemand, ik denk een paraveterinair? als ik goed heb gelezen?, heeft gezegd dat twee maine coon kittens klein zijn gebleven door vroegcastratie.
Hier mis ik veel informatie. Gebaseerd alleen op dit stukje zeg ik: dat kan niet. Ten eerste is bewezen dat de groeischijven later sluiten en dus de kittens langer zouden zijn doorgegroeid. Wat, zoals Evy al zegt, echt niet om zoveel gaat dat je het verschil met het blote oog kunt waarnemen. Ten tweede is formaat van de kat genetisch bepaald. En net als bij mensen slaan die genen nog wel eens een generatietje over. In hele stabiele lijnen, waar steeds op dezelfde trekken is geselecteerd, zul je zien dat het formaat steeds ongeveer gelijk is aan de ouderdieren. Maar ook hier zijn uitschieters naar boven en beneden te vinden. In minder stabiele lijnen zie je de verschillen, uitschieters, sneller en vaker terug.

Voorheen vond ik het ook veel te jong, veel te vroeg, voor een kitten om dan al gecastreerd te worden. Maar als ik zie wat voor ellende je kunt voorkomen door het gewoon te doen, juist voor ze gaan verhuizen, dan zet ik mij daar wel overheen.

Dan: discriminatie heb ik niet gezien. Het stukje waar nederlanders en belgen worden genoemd heb ik wel gezien, maar niet als discriminatie gezien. Hier kun je ook 'mensen'  lezen en dan klopt het nog steeds ;)

Het is jammer dat degenen die tegen vroegcastratie zijn zo tegen de wet aanlopen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Mijn vraag is dan: probeer te zien waarom het is ingesteld en wat de voordelen ervan zijn. zorg dat je alle feiten kent en besluit dan wat je mening is.
voor de rest: even goede vrienden ;)