Spring naar inhoud

* * * * * 2 stemmen

Wat schaft de vegetarische pot?

• Log in om te reageren
815 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 17 april 2016 - 16:47

Voor alle veggie's (en natuurlijk ook veganisten) hier op het forum.
In het 'veggie ofniet' poll topic bleek toch dat er interesse was voor een topic waar je je vegetarisch/veganistische recepten kunt delen.
Want vaak blijf je toch bij dezelfde gerechten en zo kunnen we wat inspiratie opdoen van elkaar :)

Dus hou je vooral niet in en deel je maaltijd met de rest van ons en natuurlijk zien we ook graag foto's passeren ;)

Time spent with cats is never wasted

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 17 april 2016 - 17:00

Er werd al over vegetarisch stoofvlees gepraat, hier is mijn recept:

400g seitan
1 grote fles Piedboeuf tafelbier - 1 glas (dat kun je opdrinken tijdens het koken of terwijl je je stoofvlees eet :) )
2 kleine uien
1 boterham
3,5 beschuiten
2 kruidnagels
150 ml water
1 bouillonblokje (groente uiteraard)
65g boter
3 teentjes look
1 tl tijm
2 tl mosterd
3 el luikse stroop
1 el tomatenketchup
peper en zout

Snipper de ui en snijd de look fijn. Smelt boter in een kookpot en stoof hierin de ui met look, laurier, tijm en kruidnagel.
Snijd de seitan in stukken en voeg bij de ui. Kruid met peper en zout. Laat 7 minuten stoven.
Voeg bier, water, bouillonblokje, boterham, verkruimelde beschuit, mosterd, ketchup en stroop toe en laat pruttelen tot de saus ingedikt is (zonder deksel). Regelmatig roeren, dit kan makkelijk een uur duren. Serveer met frieten en rauwkost.

Ik maak hem vaak zonder seitan, vries hem in en als ik zin heb in stoof"vlees", bak ik seitan (of een andere vleesvervanger), giet de saus er over, even laten pruttelen en klaar!
Het water zet ik klaar, maar wacht meestal om het toe te voegen. Soms moet er minder water in, soms wat meer.
Ook doe ik er champignons in. Dit gebeurt na het toevoegen van de laatste ingrediënten. Dan roer ik eerst even, wacht 5 minuutjes tot het een beetje homogeen is en dan gaan de champignons er in.
Het kan eerst op een totaal fiasco lijken, maar de saus wordt tijdens het pruttelen een geheel en krijgt een mooie, donkerbruine kleur.

Met een beetje opletten bij sommige ingrediënten is dit ook een veganistisch recept. :)

Bewerkt door Audrey57, 17 april 2016 - 17:04.

Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 17 april 2016 - 17:55

Klinkt lekker! Ik heb nooit graag stoofvlees gegeten, maar deze versie ga ik toch eens proberen.

Wij gaan deze avond groenten tagliatelli eten.
Wat heb je nodig?

Tagliatteli
Look
Ajuin
3 kleuren paprika's
Boschampignons (gewone kunnen ook)
Rode pesto
Room (ik gebruik soja light)
Olie (ik gebruik olijfolie)

Look en ui fruiten in olijfolie (ik gebruik altijd redelijk wat olie) daarna de gesneden paprika's erbij doen en dat laat ik een goeie 10 minuten bakken. Als het nodig is doe ik een shotglaasje water bij.
Ik gebruik ook graag redelijk wat peper.
Daarna de champignons erbij doen samen met 3 eetlepels rode pesto en 1 busje room.
Dit laat ik nog een 5 tal minuten pruttelen.
En dat doe ik bij de tagliatteli.
Simpel maar super lekker :)
Je kan er natuurlijk ook soja gehakt bij doen maar 't is ook lekker zonder

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#4 Geplaatst 17 april 2016 - 18:02

Ik heb er een stuk vlees bij gebakken voor manlief, maar op zich een snelle vegetarische ovenschotel:

- zakje gnocchi
- pot pastasaus
- tomaten
- restjes groenten (harde groenten even voorkoken/bakken)
- geraspte kaas (niet beschikbaar in Moskou, helaas)

Gnocchi koken volgens de verpakking. Tomaten in blokjes snijden en een laagje maken onderin een ovenschotel. Gnocchi afgieten en bovenop de tomaten scheppen. Eventueel groenterestjes met de gnocchi mengen. Tomatensaus overgieten zodat alle gnocchi bedekt zijn. Afwerken met geraspte kaas. 15-20 min. in de oven op 200°C tot de saus warm is en de kaas een korstje heeft.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#5 Geplaatst 18 april 2016 - 09:34

steffie, fantastisch idee om deze topic op te starten :duim:
Ik zal ook nog wel receptjes posten maar t is al zo lang geleden dat ik nog gekookt heb dat ik daarvoor eerst ne keer in mijn recepten map ga moeten kijken
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 18 april 2016 - 12:43

Wij eten hier ook regelmatig Mexicaanse 'kip'.
Ik gebruik het liefst kipstuckjes hiervoor, maar je ook perfect quorn blokjes gebruiken.
Wat heb je nodig?

-'Kip' in stukjes of blokjes
-ajuin
- Paprika's in 3 soorten kleurzn
- Champignons
-Maïs
-Room (ik gebruik soja light)
- ketchup
-rijst

Kook de rijst af zoals op de verpakking.
Bak de stukjes kip/quorn goed bruin en hou het bakvocht bij.
Bak de ajuin in groffe stukken in een diepe pot. Doe de paprika's erbij (ik snij ze ook in groffe stukken) en de maïs. Na een 5 tal minuten doe ik er de champignons bij (ik gebruik ofwel champignons uit blik en als ik ze vers maak dan bak ik ze op en hou het vocht bij dat ik hij het bakvocht van het 'vlees' doe)
Het vlees erbij en dan de room en ketchup. Ik doe er ketchup bij tot de saus mooi roze ziet.
Op het laatste doe ik er wat van het vocht bij dat ik opzij gezet heb. Je moet zelf een beetje bepalen hoe lopend je je saus wilt.
Ik kruid goed af met peper en zout (je kan er altijd nog paprika poeder of zelfs cayenne poeder)

En dan een goeie schep rijst op je bord en daar bovenop een schep saus.

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 19 april 2016 - 11:05

Ik zet hieronder even een paar linkjes naar mijn favoriete recepten en tips! :)

Snacks of feesthapjes
- Nacho kaas (vegan)
- Guacamole
- Nacho's voor bij die kaas of guac
- Halloumi bites

Ontbijt
- Hulk smoothie
- Pannenkoeken (vegan)

Lunch
- Kip curry sandwich (vegan) -> voor de chick'un die ze hier gebruiken, kan je in België in de Delhaize een gelijkaardige variant vinden van Greenway!
- Tonijnsla (vegan)
- BBQ tempeh burger

Dinner
- Macaroni (vegan)
- Tofu scramble
- Noodle salade
- Gezonde 'taco' salade

Dessert
- Carrot cake (vegan)
- Oreo brownies (alles behalve gezond maar zooo lekker hihi)
- Zwarte bonen brownie cookies

Basics voor veggie/vegan koken en bakken
- Melk: kan je simpel vervangen in dezelfde ratio met plantaardige melk. Denk aan soja, rijst, amandel of kokosmelk.
- Botermelk voor gebak: 1 kop plantaardige melk (best soja) + 1 eetlepel appelciderazijn, 10 min wachten.
- Ei voor in gebak: 1 eetlepel gemalen chiazaad + 3 eetlepels water, 10 min laten indikken. = 1 ei
- Ei voor scrambled eggs: tofu (zie recept tofu scramble hierboven)
- Boter in gebak: appelmoes!

Hoe voorkom ik tekorten?!

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 19 april 2016 - 11:36

Amai, leuk!! Ga dat deze avond eens op mijn gemak lezen :)

Iets wat ik mij al langer af vraag. Smaakt gewone sojamelk hetzelfde als melk? Is dat niet zoeter?
Ik drink altijd magere melk, maar voor sauzen te maken is dat een dikke ramp. De saus blijft echt waterachtig. Zou dat met sojamelk beter lukken zonder afbraak aan de smaak te doen?

lilymaya
lilymaya
  • 7.947 berichten

#9 Geplaatst 19 april 2016 - 12:23

Je hebt gezoete en ongezoete soya dranken.
De smaak is niet hefzelfde dan'melk.
Je hebt ook nog rijstdrank van alpro ook gezoet en ongezoet.

Magere melk vind ik ook maar niks :)

Bewerkt door lilymaya, 19 april 2016 - 12:24.

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 19 april 2016 - 12:28

Bekijk berichtSteffie_G, op 19 april 2016 - 11:36, zei:

Amai, leuk!! Ga dat deze avond eens op mijn gemak lezen :)

Iets wat ik mij al langer af vraag. Smaakt gewone sojamelk hetzelfde als melk? Is dat niet zoeter?
Ik drink altijd magere melk, maar voor sauzen te maken is dat een dikke ramp. De saus blijft echt waterachtig. Zou dat met sojamelk beter lukken zonder afbraak aan de smaak te doen?

Puur uit een glas, smaakt plantaardige melk wel anders dan gewone melk. Het is, voor mij toch, zeker niet identiek qua smaak en je zou er ook niemand mee kunnen bedotten ;) Wat niet wilt zeggen dat sojamelk viezer is haha :d Rijstmelk smaakt voor mij nog het meeste naar frisse verse melk.
In smoothies of in gerechten daarentegen proef ik het verschil absoluut niet.

Je hebt verschillende merken en elk merk heeft andere verhoudingen van suiker. Persoonlijk vind ik alles van Alpro het beste smaken. Ik heb ook al andere merken geprobeerd maar het is precies alsof ik iets verdund met water drink... Dan heb je van Alpro nog verschillen in soja: je hebt soja suikervrij (beetje een moeilijke smaak om mee te beginnen en is misschien beter om mee te bakken of voor havermout ofzo), dan de gewone soja (die is met toegevoegde vitaminen en een beetje suiker, maar niet overdreven zoet) en de Bioversie (die is zonder vitaminen en met bruine suiker, deze vind ik wel het lekkerst om zo te drinken).

Voor sauzen hangt het een beetje af van wat je wilt bekomen. Voor sommige sauzen gebruik ik gewoon sojamelk, voor andere die meer romig moeten zijn (denk aan textuur van scampi met een romige look- of currysaus) of in soep gebruik ik dan sojaroom van alpro.  Je kan eventueel ook kokosmelk nemen. Niet de 'drinkbare' variant van Alpro, maar zo diegene die je een blik of een tetrapakje kan vinden bij wereldvoeding. Kokos heeft wel een sterkere smaak, dus als je niet zo van kokossmaak houdt dan pak je beter de sojaroom. Kokosroom/melk is wel ontzettend lekker om curry's te maken!! :)

Kaprice
Kaprice
  • 4.957 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 19 april 2016 - 12:40

Ik gebruik altijd van die plastiek flesjes van 250ml light room om mijn sauzen mee te maken. Eventueel gebonden met nog wat extra maizena. Magere is te plat en te weinig smaak voor sauzen te maken.

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 19 april 2016 - 14:55

Bekijk berichtGin&Tonic, op 19 april 2016 - 11:05, zei:

Ik zet hieronder even een paar linkjes naar mijn favoriete recepten en tips! :)

Snacks of feesthapjes
- Nacho kaas (vegan)
- Guacamole
- Nacho's voor bij die kaas of guac
- Halloumi bites

Ontbijt
- Hulk smoothie
- Pannenkoeken (vegan)

Lunch
- Kip curry sandwich (vegan) -> voor de chick'un die ze hier gebruiken, kan je in België in de Delhaize een gelijkaardige variant vinden van Greenway!
- Tonijnsla (vegan)
- BBQ tempeh burger

Dinner
- Macaroni (vegan)
- Tofu scramble
- Noodle salade
- Gezonde 'taco' salade

Dessert
- Carrot cake (vegan)
- Oreo brownies (alles behalve gezond maar zooo lekker hihi)
- Zwarte bonen brownie cookies

Basics voor veggie/vegan koken en bakken
- Melk: kan je simpel vervangen in dezelfde ratio met plantaardige melk. Denk aan soja, rijst, amandel of kokosmelk.
- Botermelk voor gebak: 1 kop plantaardige melk (best soja) + 1 eetlepel appelciderazijn, 10 min wachten.
- Ei voor in gebak: 1 eetlepel gemalen chiazaad + 3 eetlepels water, 10 min laten indikken. = 1 ei
- Ei voor scrambled eggs: tofu (zie recept tofu scramble hierboven)
- Boter in gebak: appelmoes!

Hoe voorkom ik tekorten?!

Nog een hele belangrijke vergeten! Een snelle favoriet voor ontbijt/snack/dessert ;)
Rijpe bananen (met sproetjes dus ;)) uit de schil halen, in blokjes snijden en dan invriezen. Daarna kan je op eender welk moment de stukjes uit de vriezer halen en blenden. Zo heb je perfect softijs in een handomdraai! Je kan er nog nootjes, fruit, chocolade,... over strooien mmmmm :)

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#13 Geplaatst 20 april 2016 - 23:17

verdikke, nu hebben ze in de colruyt blijkbaar de veggie filets uit het assortiment gehaald
Halven trouwboek gaat toch nog eens gaan kijken naar een grotere colruyt in de hoop dat ze het daar wel nog in t assortiment hebben
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.655 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 22 april 2016 - 08:13

Wij drinke bijna altijd rijstemelk

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#15 Geplaatst 22 april 2016 - 11:18

t is weer proper, in de reclame van den delhaize stond reclame voor hun veggie kant en klaar gerechten, wat een lacher, 100 procent vegetarisch zetten ze er dan dan bij om vervolgens te vermelden dat er vis in zit...
Zijn die daar nu zo stom dat ze niet weten dat een vegetariër niks eet dat ooit geleefd heeft dus zeker ook gene vis?
Ik krijg daar echt het heen en weer van
Geplaatste afbeelding