Spring naar inhoud

* * * * * 2 stemmen

Wat schaft de vegetarische pot?

• Log in om te reageren
815 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#16 Geplaatst 22 april 2016 - 11:41

Heb het ook gezien, niet te verwonderen dat veel mensen dat dan ook denken. Collega van mij is ook 'veggy' maar eet naar het schijnt vis. Wil haar er ooit over aanspreken, maar wil geen ruzie ofzo.
Geplaatste afbeelding

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 22 april 2016 - 13:21

Bekijk berichtlathyrus, op 22 april 2016 - 11:18, zei:

t is weer proper, in de reclame van den delhaize stond reclame voor hun veggie kant en klaar gerechten, wat een lacher, 100 procent vegetarisch zetten ze er dan dan bij om vervolgens te vermelden dat er vis in zit...
Zijn die daar nu zo stom dat ze niet weten dat een vegetariër niks eet dat ooit geleefd heeft dus zeker ook gene vis?
Ik krijg daar echt het heen en weer van

En hoe vaak ik wel niet heb mogen horen 'oh je eet geen vlees? Wil je dan een stuk kip?' :p

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#18 Geplaatst 22 april 2016 - 13:50

Bekijk berichtBlackScorpion, op 22 april 2016 - 11:41, zei:

Heb het ook gezien, niet te verwonderen dat veel mensen dat dan ook denken. Collega van mij is ook 'veggy' maar eet naar het schijnt vis. Wil haar er ooit over aanspreken, maar wil geen ruzie ofzo.

ik snap dat niet, waarom mensen malgree moeten verklaren dat ze vegetarisch zijn terwijl ze dat niet zijn...
Iemand die alleen vis eet en voor de rest niks van vlees is een pescotariër, geen vegetariër
Ze hebben er ook een benaming voor uitgevonden, t zou leuk zijn als ze dan ook de correcte benaming zouden gebruiken zodat een vegetariër geen vis meer voorgeschoteld krijgt omdat mensen gewoon helemaal verward worden van al dat gedoe
Ik had indertijd een vriendin die ook een zelfverklaarde vegetariër was en die er een heel spel van maakte toen haar dochter die nog heel klein was ging logeren bij haar schoonbroer en schoonzus en die die kleine vlees deden eten, verontwaardigd dat ze was jong, maar t zomers stonden ze wel steaks op de bbq te gooien want een zomer zonder een vette steak was geen zomer
Ik had ook iets van doe niet zo belachelijk en stop met jezelf vegetariër te noemen maar k heb ook maar wijselijk gezwegen want met zulke mensen valt toch niet te praten, die willen malgree kunnen zeggen dat ze vegetarisch zijn....

Bekijk berichtGin&Tonic, op 22 april 2016 - 13:21, zei:

En hoe vaak ik wel niet heb mogen horen 'oh je eet geen vlees? Wil je dan een stuk kip?' :p

Dat snapt ge toch niet hé...
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 22 april 2016 - 22:09

Deze avond iets nieuws geprobeerd.
Mac n cheese met broccoli.
Wat heb je nodig?

-Gekruide roerbakreepjes
-Pasta
-Groentenbouillon
-Melk
-Cheddar
-Peper en zout
-Nootmuskaat
-Cayenne peper
-Ajuin
-Look
-Olijfolie

Bak de roerbakreepjes in een diepe pot bakken met wat olijfolie. Gesnipperde ui en 2 teentjes look er bij en laten bakken tot de reepjes doorbakken zijn. Daarna een liter groentenbouillon erbij en de pasta. Peper, zout, een snuifje cayennepeper en een snuifje muskaatnoot erbij en dit 20 minuten op een zacht vuurtje laten trekken.
Na 10 minuten de broccoliroosjes erbij doen en die dus nog 10 minuten laten meekoken. Alsook een klein tasje melk erbij doen en eens alles goed door roeren.
Na de 20 minuten een tas gemalen cheddar erbij en nog eens doorroeren zodat alles goed gesmolten is.

Super lekker en een beetje pikant :)

(Nog even dit, ik heb eigenlijkniet gezien of cheddar vegetarische kaas is of niet)

Time spent with cats is never wasted

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 24 april 2016 - 20:06

Klinkt lekker! Welke roerbakreeptjes gebruik jij?

Vrijdag hebben we de vegetarische pita van DVS geprobeerd. Lekker! In een pitabroodjes, met groentjes en veel looksaus. ;)

Receptje voor rode pesto, erg lekker als aperitief met een soepstengel. Je zou het ook met foccacia kunnen serveren, dat heb ik gisteren gemaakt als hapje voor tijdens een spelletjesavond. Recept heb ik nu niet bij, maar ik ga het hier ook nog neerzetten.

Ingrediënten
50 gram zongedroogde tomaatjes
20 gram pijnboompitten
20 gram tomatenpuree
15 gram Parmezaanse kaas
1 el olie (van de zongedroogde tomaatjes)

Bereiding
Doe de pijnboompitten in een hakmolentje en hak ze heel fijn. Snij de Parmezaanse kaas in miniblokjes, doe ze bij de pijnboompitten en hak verder fijn. Voeg er de olie aan toe en hak tot je een soort korrelige pasta krijgt. Doe de zongedroogde tomaten er bij en hak nogmaals. Voeg er tenslotte de tomatenpuree bij en hak verder tot je tevreden bent met de structuur en er niet te veel velletjes van de tomaten meer in zitten.
Eventueel kun je een teentje look toevoegen, afhankelijk van hoe kruidig de tomaatjes zijn.

En nog een receptje voor Chili sin carne dat op mijn laptop stond:

Ingrediënten
2 uien
2 teentjes knoflook
2 paprika’s
1 grote pot bruine bonen
1 blik kidneybonen
1 blik tomatenblokjes
Specerijen (bvb. gemalen komijn, chilipoeder, paprikapoeder
Olijfolie

Bereiding
Snijd de uien, knoflook en paprika’s.
Zet de pan op middelhoog vuur en doe hier wat olijfolie in. Strooi hier de gekozen specerijen in en roer. Doe de uien en de pan en fruit 5 minuten. Doe de knoflook erbij en bak voor een halve minuut.
Dan de paprika erbij, doorroeren en even wachten. Nu ben je ongeveer 10 minuten aan het bakken. Gooi hier de tomatenblokjes met vocht bij, samen met alle bonen (laten uitlekken in een vergiet en kort afspoelen, dan komt er geen/minder wit schuim op).
Nu kan je een half uur wat anders doen, wel af en toe even roeren. Als je het niet met tortillachips serveert peper en zout naar smaak toevoegen. Anders is de chips al gekruid genoeg.
Opwarmen: Dit kan een half uur in de oven op 200°C, bijvoorbeeld met geraspte kaas eroverheen. In een wok op middelhoog vuur is het in ongeveer 5 minuten warm.
Variaties
  • Serveer met tortillachips, rijst of gekookte aardappels
  • Geef er per persoon een halve avocado bij met een lepeltje. Een tortillachipje met een beetje chili en wat avocado is heerlijk!
  • Geraspte kaas erover is ook lekker
  • Vlees: om er chili con carne van te maken kun je na het toevoegen van de specerijen eerst gehakt erbij doen en rullen. Dan ben je wel duurder uit, de duurt langer en qua smaak vind ik het weinig toevoegen.

Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#21 Geplaatst 24 april 2016 - 20:08

Ik kreeg deze net in mn mailbox :)

Stoofpotje met groenten en seitan

Wat heb je nodig?

Een grote kookpot met deksel (liefst eentje van het stevige soort zoals bv. Le Creuset)
Honger
Hongerige gasten ;)
Ingrediënten

1 ui - gesnipperd
2 teentjes knoflook - geplet
4 wortels - geschild en in dikke schijfjes
2 grote stengels prei - in de lengte gehalveerd en in dikke schijfjes
3 aardappels - geschild en in blokjes van ± 1,5 cm
1 bakje Maya Fritti seitan (of gewone Maya seitan in reepjes)
3 el tomatenpuree
60 ml tamari (sojasaus)
2 blaadjes laurier
1 tl gedroogde tijm
1 tl gedroogde rozemarijn
peper en zout
1 snee (oud) brood zonder korst (optioneel)
een flinke klodder mosterd (optioneel)
Bereiding

Fruit de ui en knoflook in wat olijfolie tot die zacht is.
Doe de groenten (inclusief aardappels) erbij en roerbak gedurende 3-4 minuten. Doe de seitan erbij en roerbak nog eens 2 minuten.
Voeg de tomatenpuree en de kruiden toe en meng alles goed door elkaar.
Blus met de tamari en voeg water toe tot alles (bijna) net onder staat. Besmeer de boterham royaal met mosterd en leg 'm met de besmeerde kant naar beneden in de pot.
Doe het deksel op de pot en laat ± 10 minuten sudderen op een matig vuur. Roer af en toe en controleer regelmatig of de groenten al gaar zijn.
Kruid af naar smaak met peper en zout en roer een laatste keer goed door.

via http://veganistischkoken.be/

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten
  • 2 katten

#22 Geplaatst 24 april 2016 - 20:39

Leuk al die receptjes. Er staan er zeker een deel tussen die ik ook eens wil proberen :)

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#23 Geplaatst 24 april 2016 - 21:42

Ik gebruik het merk dat ze bij de Carrefour gebruiken. Ik weet nuniet direct hoe dat noemt.

De chilli con carne maak ik ook regelmatig. Naar het recept van m'n schoonmoeder (is een spaanse) al vervang ik het gehakt door vegetarisch gehakt en doe ik er maïs bij.

Dat stoofpotje van jou Eibhlin klinkt ook goed! :)
Ik ga volgende week het stoofvlees dat hier staat eens proberen ;)

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#24 Geplaatst 14 mei 2016 - 19:23

Het stoofvlees staat op. Begint nu al goed te ruiken :)

Ik had nog wel iets leuks gezien. Ik weet de juiste verhoudingen niet, maar 't zal zowat af te gaan zijn om je persoonlijke voorkeuren.

Gevulde paprika's

Wat heb je nodig?
1 grote paprika (rode) per persoon
Gemalen kaas
Champignons
(Optioneel: vegetarisch gehakt)

De rode paprika ontdoen van de steel en zaden etc en dan kun je m ofwel in z'n geheel laten en zo opvullen ofwel in 2 snijden en zo opvullen.
Champignons in fijne sneedjes snijden en samen met de gemalen kaas (en eventueel gehakt) in de paprika doen.
En dat 30 (gok ik) minuten in de oven op180°

Ik had dit op iemand z'n facebook gezien en leek me zo lekker :)
Dacht, ik deel het hier.
En het staat ook op ons menu deze week. Met rijst en een zelfgemaakte tomatensaus

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#25 Geplaatst 14 mei 2016 - 21:40

Audrey, je 'stoofvlees' is suuuuper lekker! Ik heb er enkel teveel water ingedaan. Dus de saus was redelijk lopend en licht van kleur. Maar zo lekker!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#26 Geplaatst 15 mei 2016 - 12:55

Bekijk berichtlathyrus, op 22 april 2016 - 13:50, zei:

ik snap dat niet, waarom mensen malgree moeten verklaren dat ze vegetarisch zijn terwijl ze dat niet zijn...
Iemand die alleen vis eet en voor de rest niks van vlees is een pescotariër, geen vegetariër
Ze hebben er ook een benaming voor uitgevonden, t zou leuk zijn als ze dan ook de correcte benaming zouden gebruiken zodat een vegetariër geen vis meer voorgeschoteld krijgt omdat mensen gewoon helemaal verward worden van al dat gedoe
Ik had indertijd een vriendin die ook een zelfverklaarde vegetariër was en die er een heel spel van maakte toen haar dochter die nog heel klein was ging logeren bij haar schoonbroer en schoonzus en die die kleine vlees deden eten, verontwaardigd dat ze was jong, maar t zomers stonden ze wel steaks op de bbq te gooien want een zomer zonder een vette steak was geen zomer
Ik had ook iets van doe niet zo belachelijk en stop met jezelf vegetariër te noemen maar k heb ook maar wijselijk gezwegen want met zulke mensen valt toch niet te praten, die willen malgree kunnen zeggen dat ze vegetarisch zijn....

Dat snapt ge toch niet hé...

In mijn klas is er zo ook iemand. Meermaals heb ik haar horen zeggen dat ze vegetariër is. Onlangs zat ze naast mij in de refter. Ze doet haar doos open en de visgeur kwam me tegemoet. Dus ik vraag haar beetje verbaasd of ze gestopt is met vegetariër zijn. Kijkt die zo naar mij, "ahnee, ik eet gewoon wel nog vis". Kzeg ja dan zijde geen vegetariër he...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 15 mei 2016 - 13:01

Hier wordt het penne met tomatensaus, veggie gehakt en spinazie afgewerkt met beetje mozzarella.

Bij mij staat er binnenkort ook veggie stoverij op het menu. Deze keer eens iets anders genomen dan seitan voor het vlees. Ben wel benieuwd wat het gaat geven. Ik vond deze in de ah tussen hun nieuw aanbod (ah gelamco breid steeds meer uit qua veggie aanbod! jeeeeej, en de kip afdeling krimpt die er naast staat ;) )
IMG_5194-kopie.jpg

lilymaya
lilymaya
  • 7.961 berichten

#28 Geplaatst 15 mei 2016 - 14:54

Bekijk berichtEibhlin, op 15 mei 2016 - 13:01, zei:

Hier wordt het penne met tomatensaus, veggie gehakt en spinazie afgewerkt met beetje mozzarella.

Bij mij staat er binnenkort ook veggie stoverij op het menu. Deze keer eens iets anders genomen dan seitan voor het vlees. Ben wel benieuwd wat het gaat geven. Ik vond deze in de ah tussen hun nieuw aanbod (ah gelamco breid steeds meer uit qua veggie aanbod! jeeeeej, en de kip afdeling krimpt die er naast staat ;) )
Bijlage IMG_5194-kopie.jpg

ik vind de burgers ed van de Vegetarische Slager heel lekker.
Deze had ik nog niet gezien :)

Steffie_G
Steffie_G
  • 15.828 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 15 mei 2016 - 15:21

Oh super! Ik zou nog eens in de AH moeten langs gaan voor te kijken of het aanbod daar ook uitgebreid is.

Net 2 boeken gekocht met vegetarische recepten. 'Veggie in 30 minuten' en 'De beste recepten van VEG!' Ben benieuwd :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 15 mei 2016 - 16:14

Hier liggen er heel veel nieuwe dingen. Van de vegetarische slager zijn er nu naast de kipstukjes, hamburgers en worstel ook die beefstukjes en nuggets. Er zijn ook burgers bijgekomen met linzen en bonen enzo. Toch zeker alles samen een goeie 10 nieuwe dingen die er lagen.