Spring naar inhoud

- - - - -

Chronische niesziekte

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Nele1983
Nele1983
  • 18 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 28 april 2016 - 17:45

Hallo

Zoals ik in mijn voorstelling al zei ben ik sinds vorige vrijdag de trotse onderdaan van Milly. Milly is een kattin van bijna een jaar met chronische niesziekte. Ik maakte kennis met haar in het asiel begin maart, en dan duurde het een tijdje voor ik haar kon meenemen naar huis. Ze moest nog gesteriliseerd worden, maar omdat ze een opstoot van niezen en snot had, kon ze telkens niet mee met de dierenarts.
Vorige vrijdag was het dan eindelijk zover. Ik moet zeggen, ik merk het wel van die niesziekte. Nu na de verhuis, beetje stress met de nieuwe situatie en zo, niest ze wel en snottert haar neusje inderdaad. Maar ze eet en drinkt goed, is speels en lief.. Wat ik ook merk is een gigantische stank als ze zich wast. Dus stank uit haar bekje hé..
Heb er heel wat over gelezen, blijkbaar is dit normaal.

Maar ik zoek toch wat ervaringsdeskundigen. Ik heb al heel mijn leven katten gehad, maar nog nooit eentje met niesziekte. Ik was wat terughoudend eerst om haar te adopteren, maar heb het dan toch met veel liefde gedaan. En heb er voorlopig nog geen spijt van alleszins.
Ik vroeg me alleen af of er iemand wat tips heeft, waar ik op moet letten. En of ze eigenlijk dan wel buiten mag na verloop van tijd? Gaat ze dan geen andere katten besmetten? Heb nog nooit een kat gehad die altijd binnen bleef, vind dat ergens normaal dat je ze hun vrijheid gunt. Ze is gechipt en ik heb al een bandje klaar liggen, maar stel dat ze dan andere katten zou ziek maken, dan herzie ik misschien best mijn opinie hierover?...

Alle tips of voorstellen of superpositieve ervaringen (vooral :cat ) zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt.
“Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea.”
Robert A. Heinlein

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#2 Geplaatst 28 april 2016 - 17:55

Ik kan je helaas geen tips geven maar hier ga je vast en zeker van andere leden wel veel nuttige tips krijgen. Lief van je dat je haar een warm mandje wil geven.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.879 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 28 april 2016 - 18:17

Goh, ik heb niets tegen katten die buiten lopen, ik hebzelf 3 katjes die niet van ons zijn (van 2 kennen we de eigenaars) en vind het zalig als ze komen kroelen. Maar zelf zou ik nooiteen kat buiten laten gaan buiten aan een tuigje of in een ren ofzo. Ik vind het buiten té gevaarlik voor katten. Autos, gif, ziektes, kattenhaters, ... En niet te vergeten de mogelijke overlast die de kat anderen kan bezorgen. 1 van "onze" buitenkatten sproeit tegen onze deur, trap, etc. Geen probleem voor ons, hoewel we het liever niet hebben natuurlijk, maar er zullen anderen zijn die de kat iets zouden aandoen. Mijn ex zijn kat is zelfs in de nacht op een veld doodgereden, iets wat onmogelijk lijkt maar wel is gebeurd. Nee, liever een kat die binnen zit en 20 wordt dan een buitenkatje dat na 5 jaar onder een auto sukkelt. Maar tja, dat is ieder zijn persoonlijke mening. Mijn kat mag buiten aan eentuigjeen deed dit vroeger soms, maar de laatste jaren wil ze niet meer buiten.

Qua niesziekte zullen hier wel anderen zijn met ervaring, ik dacht dat er kruiden of supplementen zijn die je kan geven bij een opstoot.

Qua het stinkende bekje, best naar de tanden laten zien. Misschien zijn er rotte tandjes ofzo of tandjes die moeten getrokken worden. Beter dat zieke tandjes weg gaan voor ze poezebeest ziek maken. Een paar tandjes minder of zelfs alle tandjes weg (hierzijn mensen wiens kat alle tandjes uit moesten) went een kat snel aan, ze kunnen zelfs snel terug brokken eten!

Veel succes alvast en een fotootje?
Geplaatste afbeelding

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 28 april 2016 - 19:02

er bestaan voedingssupplementen ,mijn kat heeft ook chronische niesziekte, en geef hem een maand herpelysine, dat verhoogt de weerstand , maar weg krijg je het spijtig genoeg niet, onze heeft dat ook van voor hij bij ons was,heeft iedere dag vuil in oogjes,mijn andere katten hebben het niet ondanks ze allemaal samen zitten, dus dat is nog een geluk!

Nele1983
Nele1983
  • 18 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 28 april 2016 - 20:13

Blackscorpion, fotootje wordt voor gezorgd. :cat Ik heb zo'n album met een aantal foto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
Lukatje, bedankt voor je tip! Ik ga eens horen bij de da ivm die Herpelysine en het dan ook eens in huis halen. Je geeft het een maand, en om de hoeveel tijd doe je dat dan? Of enkel bij een opstoot? Bij Milly merk ik wel snot aan haar neusje, maar haar oogjes blijven voorlopig nog proper. Wel leuk te horen dat je andere katten het niet automatisch over krijgen.

Nele
WP 20160425 10 39 10 Pro
Album: Milly
6 Afbeeldingen
1 reacties

Bewerkt door Nele1983, 28 april 2016 - 20:13.

“Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea.”
Robert A. Heinlein

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 28 april 2016 - 20:23

Bekijk berichtNele1983, op 28 april 2016 - 20:13, zei:

Blackscorpion, fotootje wordt voor gezorgd. :cat Ik heb zo'n album met een aantal foto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
Lukatje, bedankt voor je tip! Ik ga eens horen bij de da ivm die Herpelysine en het dan ook eens in huis halen. Je geeft het een maand, en om de hoeveel tijd doe je dat dan? Of enkel bij een opstoot? Bij Milly merk ik wel snot aan haar neusje, maar haar oogjes blijven voorlopig nog proper. Wel leuk te horen dat je andere katten het niet automatisch over krijgen.

Nele
ja ik moest het een maand geven en dan kan hij er een tijd tegen,als ik merk dat het begint te minderen geef ik het terug :) en is graag gedaan ;)

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 28 april 2016 - 21:13

Je kunt ook F-lysine geven.Maar eerst zou de da moeten uitzoeken om welk virus het gaat.Ze krijgen alleszins 2x per jaar een opstoot:in de lente en in de herfst.Ik spoel hun neusje met physiologische serum voor baby's om de neus vrij te houden.
Die geur heb ik hier bij geen van de 2 met chronische niesziekte.Als het te erg is ga ik medicatie halen bij de da.Op zich helpt antibiotica niet tegen virussen maar niesziekte gaat vaak gepaard met ontstoken oogjes.Het is altijd beter eens naar de da te gaan tenzij je weet over welk virus het gaat.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.879 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 28 april 2016 - 21:23

Knappe poezel, zwartjes zijn mooooi!
Mijn drie buitenkatten van andere mensen zijn ook zwart (1 met wel veel wit).
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.872 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 29 april 2016 - 07:12

Marlee heeft het ook, maar hij krijgt zijn opstoot als het kouder wordt. Vorige zomer geen last, deze winter wel en nu is het weer bijna weg.
Moet wel zeggen dat hij enkel nog last heeft van een verstopte neus. Toen ik hem net had, was hij 1 en al snot en geirriteerde oogjes. En hij rook ook echt niet lekker. Dat heeft een aantal maanden aangesleept, maar gelukkig was het ergste dan voorbij.

Hij heeft, toen het zo erg was, een paar kuren ab gehad. Voor zijn verstopte neus geef ik soms Bisolvon, dat lost de slijmen op.

En qua besmetting, enkel als andere katten niet zijn ingeent. Ik merk wel dat Voodoo (die uiteraard ook ingeent is) sinds Marlee er is af en toe last heeft van een tranend oog. Maar meer niet.
Marlee gaat ook gewoon buiten.

Fijn dat je haar geadopteerd hebt, het ziet er een schatje uit!
Those who don't believe in magic, will never find it

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 29 april 2016 - 10:11

Bekijk berichtDORIS, op 28 april 2016 - 21:13, zei:

Je kunt ook F-lysine geven.Maar eerst zou de da moeten uitzoeken om welk virus het gaat.Ze krijgen alleszins 2x per jaar een opstoot:in de lente en in de herfst.Ik spoel hun neusje met physiologische serum voor baby's om de neus vrij te houden.
Die geur heb ik hier bij geen van de 2 met chronische niesziekte.Als het te erg is ga ik medicatie halen bij de da.Op zich helpt antibiotica niet tegen virussen maar niesziekte gaat vaak gepaard met ontstoken oogjes.Het is altijd beter eens naar de da te gaan tenzij je weet over welk virus het gaat.

idd de geur dat heb ik ok niet! als hij een opstoot krijgt ga ik ook iets halen bij dierenarts om alvast alles een beetje te 'verlichten' ik krijg zithromax mee en dat geef ik samen met zijn voedingssupplement, wat houdt f-lysine in?

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 29 april 2016 - 10:40

F-Lysine is een voedingssupplement dat de vermenigvuldiging van het Feline Herpes Virus onderdrukt bij zowel kittens als volwassen katten.
F-Lysine is een essentieel aminozuur dat de virusuitscheiding bij aangetaste katten verlaagd en de duur van een Feline Herpes Virus infectie beperkt. F-Lysine is het meest effectief wanneer het vroeg in het ziekteproces wordt gegeven.
Het Feline Herpes Virus (FHV-1) is de meest voorkomende oorzaak van niezen en ooginfecties of oogontstekingen bij katten. Dit virus is waarschijnlijk verantwoordelijk voor een groot percentage van alle chronische of terugkerende slijmvliesontstekingen aan de ogen en infecties van de bovenste luchtwegen. Katten die besmet zijn met FHV-1 zijn zeer gevoelig voor bacteriële infecties.
F-Lysine kan ook gegeven worden in situaties van stress zoals in een asiel of pension, bij een meerkatten-huishouden of verhuizing. Stress kan o.a. veroorzaakt worden door verhuizing, introductie van een nieuw dier, dracht, agressie enz. In gevallen van stress kan een virus weer optreden.

Bewerkt door DORIS, 29 april 2016 - 10:40.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 29 april 2016 - 11:17

Bekijk berichtDORIS, op 29 april 2016 - 10:40, zei:

F-Lysine is een voedingssupplement dat de vermenigvuldiging van het Feline Herpes Virus onderdrukt bij zowel kittens als volwassen katten.
F-Lysine is een essentieel aminozuur dat de virusuitscheiding bij aangetaste katten verlaagd en de duur van een Feline Herpes Virus infectie beperkt. F-Lysine is het meest effectief wanneer het vroeg in het ziekteproces wordt gegeven.
Het Feline Herpes Virus (FHV-1) is de meest voorkomende oorzaak van niezen en ooginfecties of oogontstekingen bij katten. Dit virus is waarschijnlijk verantwoordelijk voor een groot percentage van alle chronische of terugkerende slijmvliesontstekingen aan de ogen en infecties van de bovenste luchtwegen. Katten die besmet zijn met FHV-1 zijn zeer gevoelig voor bacteriële infecties.
F-Lysine kan ook gegeven worden in situaties van stress zoals in een asiel of pension, bij een meerkatten-huishouden of verhuizing. Stress kan o.a. veroorzaakt worden door verhuizing, introductie van een nieuw dier, dracht, agressie enz. In gevallen van stress kan een virus weer optreden.

ik moet straks naar de dierenarts (voor jaarlijkse vaccinaties),dan ga k er eens achter horen! merci alvast!!