Spring naar inhoud

- - - - -
Scottish Fold

Osteochondrodysplasie

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Jack Daniels
Jack Daniels
  • 15 berichten

#1 Geplaatst 29 april 2016 - 10:29

Ik heb zelf een Scottish fold. Het is een kattin, niet raszuiver. 1 van beide ouders is/was een gewone straatkat. Maar mijn fold heeft wel platte oortjes, personlijk vind ik ze veel meer tegen het kopje liggen dan bij een raszuivere Scottish fold. Sinds een paar maanden trekt ze haar rechter voorpootje op en het is ook al een paar maanden geleden dat ze nog springt. Veel zoekwerk op het internet leerde mij dat Scottish en Highland fold katten vatbaar zijn voor osteochondrodysplasie. Deze aandoening komt enkel en alleen voor bij deze 2 rassen. En jammer genoeg heeft mijn kat deze aandoening. Ze is hoogst uitzonderlijk als ik de artikels mag geloven maar helaas, mijn kat heeft deze aandoening. Het is eigenlijk een vorm van artrose. Verbeteren gaat het zeker niet, integendeel. Ze is nu 4 jaar wat ook uitzonderlijk jong is om deze aandoening te hebben. Als de situatie te erg wordt, dan is er maar 1 oplossing en dat is haar laten inslapen. Het is niet verantwoord om het beestje met constante pijn te laten rondlopen.
Voor wie meer wil weten over deze aandoening, hier is alvast een link om te starten:
http://www.raminagro..._GEN_SC_NL.html

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.401 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 29 april 2016 - 11:16

Goede fokkers testen hun ouderdieren daarop.
Helaas was dit geen goede fokker, anders zou er geen gewone HTK opgezeten hebben :s

Jammer voor je katje, want dat moet heel pijnlijk zijn :8

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.519 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 29 april 2016 - 11:50

Is er geen mogelijkheid voor pijnstilling? En dan trapjes gebruiken dat ze nog op dingen kan raken? 4 is echt jong nog hè :(
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.085 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 29 april 2016 - 15:38

uitzonderlijk is het helaas niet.
Vroeg of laat krijgt elke fold in meer of mindere mate de afwijking (kruising of niet; ze dragen het gen voor de afwijking)

Kijk eens naar Sasha's Blend; homeopatisch en de kat van me zus had aanzienlijk minder pijn en moeite in de gewrichten.

Tegen dat de Sasha's Blend niet meer helpt kun je aan cortisonen beginnen.

De link die je plaatste vind ik erggg beperkt.
Ze schrijven rasnamen verkeerd en zetten er ook niet neer dat je de afwijking eenvoudig kunt opvolgen door foto's van het hielgewricht te pakken..

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#5 Geplaatst 29 april 2016 - 19:50

Uit de tekst die u schrijft begrijp ik dat u zelf de conclusie heeft getrokken en dat deze niet medisch ondersteund wordt.
Zou het niet verstandig zijn de poes te laten onderzoeken door een DA?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom een kat niet of minder springt.
Pas na een werkelijke diagnose kunt u gaan bepalen hoe haar verdere leven ingevuld zal worden.

Jack Daniels
Jack Daniels
  • 15 berichten

#6 Geplaatst 02 mei 2016 - 10:04

Even reageren. In de eerste reactie wordt meteen al geschreven dat het "geen goede fokker" is. Als je het artikel écht hebt gelezen dan had je zien staan dat 1 van de ouders een gewone straatkat is. M.a.w. deze kat werd NIET gefokt, ze werd ergens aangetroffen in de buurt van een boerderij. Twee: ik ben geen dierenarts maar ik ben wel naar de dierenarts geweest om foto's te laten nemen en daarop was artrose te zien tussen de teengewrichten. De foto's werden nadien bekeken door een orthopedist. En die orthopedist gaf mij gelijk wat de aandoening betreft. Voor wie zich meer wil verdiepen, verwijs ik naar bijgevoegde pdf bestanden, afkomstig van de Universiteit Gent, faculteit diergeneeskunde. Na lang zoeken op het internet, vergelijken van de symptomen en het lezen van de eindwerken van de Univ Gent is er maar 1 conclusie mogelijk. Mijn kat heeft osteochondrodysplasie.
Iemand heeft het hier ook over pijnstillers. Pijnstillers zijn goed voor een bepaalde tijd maar net zoals bij de mens is het geen idee om elke dag, jaren na elkaar, pijnstillers te nemen. Er zijn bijwerkingen zoals bij bijna elk medicijn. Pijnstillers pakken de oorzaak niet aan, wel het gevolg. Alleen is in dit geval de oorzaak niet aan te pakken. Artrose bij de mens kan ook niet genezen worden.

Bijgevoegde bestanden

Bewerkt door Jack Daniels, 02 mei 2016 - 10:10.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.519 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 02 mei 2016 - 10:44

Ik begrijp dat je geen jaren pijnstillers wil geven, maar er zijn wel katten waar dit bij gebeurd. En voor hoelang de kat dan goed is, heeft die wel die extra jaren gekregen. Een mens met zware artrose neemt ook pijnstillers, die gaat ook niet vragen om op zijn 40 euthanasie te krijgen.
Geplaatste afbeelding

Jack Daniels
Jack Daniels
  • 15 berichten

#8 Geplaatst 02 mei 2016 - 10:58

De DA had mij Flexadin Plus aangeraden. Zakje van 30 knabbeltjes kost om en bij de 19 Euro. Zakje gekocht. Weggegooid geld. Kat lust het niet.

Tripkippiej
Tripkippiej

• 3.085 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 04 mei 2016 - 21:18

Zoals ik al eerder aanraadde: Sasha's Blend...

Jack Daniels
Jack Daniels
  • 15 berichten

#10 Geplaatst 10 mei 2016 - 10:46

@Tripkippiej: ik had het gelezen maar het is ook vrij duur spul. Een proefverpakking zou handig zijn. Stel je voor dat mijn kat dit ook niet lust. Nog maar eens weggegooid geld.

Tripkippiej
Tripkippiej

• 3.085 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 12 mei 2016 - 16:47

thhis vrij simpel; als je kat van vis houd, zal de Sasha's Blend prima opgegeten worden

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Scottish Fold