Spring naar inhoud

- - - - -
Kittens

Schuwe mama met kittens in opvang

• Log in om te reageren
48 reacties op dit onderwerp
ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#1 Geplaatst 01 mei 2016 - 11:59

Ik hoop hier een beetje de evolutie van onze nieuwste opvangertjes bij te houden en advies te krijgen waar nodig.
Ik heb vorig jaar 1x een ouder nest kittens opgevangen maar verder altijd oudere katten dus dit is iets héél anders, wat een zorgen dat ik al gehad heb op die paar dagen!
Op internet al veel gelezen maar vaak vind ik niet veel uitleg over wat er moet gebeuren na de bevalling. Heb hier gelukkig al wel wat topics gevonden maar rechtstreeks advies is nog steeds welkom :-)

Even wat achtergrondinfo:
De mamapoes zwierf al zeker 1,5j rond in de buurt van de mensen waar ze eten kreeg.
Ze heeft in het verleden nog al een nestje gehad. Deze keer was ze bevallen in een veld vlakbij van 3 mooie kittens.
Met de regen en het onweer van vorig  weekend heeft ze 2 van de 3 kittens op de houtstapel van deze mensen gelegd zodat ze droog lagen.
Eentje is achter gebleven en bleef piepen, de mensen hebben daarop alle kittens in hun tuinhuis in een bench gelegd zodat ze droog bleven en de mama rust had.
Deze mensen gaan op vakantie dus helaas konden ze daar nu niet blijven.
Daarom zijn ze donderdag allemaal (inclusief bench) naar mij gekomen want het bleef ook veel te koud buiten.

Dit zijn de drie knapperds:
Geplaatste afbeelding

Voorlopig kruipt mama Ella steeds onder de zetel als we hun kamer binnenkomen.
Stiekem wel handig want dan kan ik de kleintjes makkelijk eens nakijken.
Ze is een paar keer blijven zitten in de bench en dan kan ik ook rustig eten bijvullen en kattenbak doen zonder dat ze reageert.

De twee tijgertjes hebben sinds gisteren hun oogjes ongeveer open, enkel de witte niet.
Ik gok dat ze nu dan zo'n 10-12 dagen zijn.
Ik heb ze gisteren eens gewogen, 2x 138 gr en Enyo 150 gr.
Kan dit kloppen voor kittens van 1,5 week?

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten deze eerste weken?
Is het eigenlijk belangrijk dat ik hen dagelijks oppak zodat ze aan handen leren wennen?

Het zou mooi zijn als de mama op deze weken genoeg aan ons went zodat ze ook kans maakt op adoptie, mijn ideaalbeeld is dat ze samen met een van de kittens geplaatst kan worden.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#2 Geplaatst 01 mei 2016 - 14:14

Wat een geluk dat de katjes naar u gebracht zijn,zouden ze in de bench bij deze (goedwillende) mensen blijven zitten en later uitgezet worden,kwamen er nog veel meer zwervertjes.
Het gewicht verschilt nogal per nestje en soort kat,bij mij zijn de kittens van ongeveer 10/12 dagen rond de 250/300 gram maar dan heb je natuurlijk een goed doorvoede/ gezonde moeder.
mss is de melk van moeders niet al te rijk.
Zelf pak ik de kittens niet zozeer veel op als ze zo klein zijn,wel aai ik ze veel,en praat veel tegen ze,zodat ze goed aan mijn geur en stem wennen,echt oppakken en knuffelen doe ik eigenlijk pas als ze zelf beginnen te kruipen en echt het nest verlaten om de wereld te verkennen,meestal na 3,5/4 weken.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 01 mei 2016 - 19:02

Die gewichtjes zijn erg laag voor 1,5 week maar het kan wel... Het belangrijkste is dat het gewicht omhoog gaat...

Wij hebben eentje van 4 weekjes die ook maar 376 g weegt wat ook redelijk weinig is, Hermy is klein maar ze is gezond, dat is het belangrijkste...

Ik ben steeds veel bezig met de kittens, bij Mila nam ik ze vanaf dag 1 vaak bij mij (ook met Mila erbij in de zetel) :) Maar Mila is dan wel een héél aanhankelijke dame...
Bij bange laat ik ze een beetje rustig... Malou ging altijd aan de kant zitten maar ik mocht "alles" met de kittens doen... In het begin nam ik ze niet veel maar ging er wel bij gaan zitten en ze wat aaien... Klaartje mocht ik meteen bij de kittens, klaartje zelf genoot dan ook van de aandacht....
Hier bij ieder "nest" anders, hangt veel er vanaf hoe de mama's zich gedragen...

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#4 Geplaatst 02 mei 2016 - 09:14

Oei die gewichtjes zijn wel erg laag dan, de helft van wat het moet zijn...
Ik wou gisteravond nog eens gaan wegen maar ze waren net aan het drinken bij de mama, dan kan ik er niet aan. Ze waren goed hun best aan het doen dus energie hebben ze nog genoeg :-)
Vanavond opnieuw proberen, ik hoop dat ze toch al goed bijgekomen zijn. De mama krijgt vanaf vanavond ook RC kittenvoeding zodat ze wat extra krachten opdoet.
Het is ook maar een kleintje en een fijne de mama, gelukkig dat ze maar 3 kittens heeft!

Zouden jullie aanraden dat ik bij dit nest hen toch dagelijks even weeg?

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 02 mei 2016 - 09:22

Zeker elke dag wegen.
Mama ook brokjes geven van RC mother & babycat.

Plus eventueel aanvullen met kittenmelk.

Want de kittens wegen inderdaad te weinig.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 02 mei 2016 - 10:20

aangezien ze zo klein zijn (ik vind dit veel te klein voor 2 weken, maar ben geen opvangertjes gewend) zou ik ze twee keer per dag wegen. Steeds op een vast tijdstip, met 12 uur ertussen. (bijvoorbeeld 8 uur en 20 uur, komt niet op een paar minuutjes).
zo kun je goed zien of ze goed groeien.

voor een kitten hou ik aan dat het geboortegewicht zo'n beetje verdubbeld moet zijn tegen het einde van de eerste week. Per 24 uur zo'n 10 % groeien (ca 10 gram in het begin) is mooi. Gemiddeld kom je dan op aantal weken + 100 is het aantal grammen dat ze ongeveer moeten zijn.
In dit geval zijn de kittens echt heel klein.
Ze zouden vanaf nu goed moeten gaan groeien omdat de mama goede voeding gaat krijgen (probeer haar ook vlees te geven, dat zal ze gewend zijn. rauw dan wel. eventeel kvv, maar een stukje kip of lamshart is ook al supergoed)

gewoon oppakken als mama het toelaat, anders wat voorzichtig ermee opbouwen. Vanaf een week of 3 is elke dag oppakken en knuffelen en bewegen heel goed voor de ontwikkeling. minimaal 15 minuten per dag (goh, naar he, kittens knuffelen ;) )

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#7 Geplaatst 02 mei 2016 - 13:17

Is het beter om RC mother and babycat te geven dan RC kitten?
Ik passeer straks langs de opvang, RC kitten heeft ze sowieso staan dus dat pak ik alvast mee.

Als ik je berekening zo volg Ginnie zijn ze echt veel te licht, dit gewicht hadden ze op een halve week moeten hebben ocharme...
Ik hoop dat het inderdaad te wijten is aan het buitenleven en dat de mama niet veel reserves had.
Ze eet hier nu ook dagelijks een vol bakje bijna helemaal leeg dus ze kan het zeker gebruiken.
Ik heb zaterdag als extra kattenmelk gegeven en gisteren wat natvoer van het merk Smilla.
Rauwe kip heb ik in huis dus dat ga ik haar ook eens geven, ik gok dat dat er wel in zal gaan. Dan is het ook weer even feest voor de andere 2 die ik hier in huis heb rondlopen :-)
Nu maar hopen dat ze snel aansterkt en dat de kleintjes hun schade inhalen. Pfoe zoveel zorgen dat ik al gehad heb voor die kleine hummeltjes.

Ik moet vanavond sowieso met mijn ander opvangertje naar de dierenarts dus ik ga eens horen wat hij ervan zegt.

Bedankt voor jullie tips alvast!

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 02 mei 2016 - 16:01

ErikaW, op 02 mei 2016 - 13:17, zei:

Is het beter om RC mother and babycat te geven dan RC kitten?
Ja, want de 'mother' staat zelfs vermeld op de zak

De brokjes zijn ook heel erg klein, waardoor kittens er ook snel van leren eten

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#9 Geplaatst 02 mei 2016 - 21:11

Momenteel heb ik hier nu 10kg RC Kitten staan vanuit de opvang, ik ga even kijken hoe ze het hierop doen want heb nu wel die zak open gemaakt.

De kittens daarnet nog even gewogen:
Elmo is van 138 naar 150 gegaan (van zaterdagochtend tot nu maandagavond)
Enzo is van 138 naar 160 gegaan
Enyo is van 150 naar 174 gegaan

We hebben dus ons haantje de voorste al gevonden, en meteen ook de grootste wener.
De andere kleintjes mopperen even als ik hen op de weegschaal zet maar Enyo zet meteen zijn keel open, gisteren ook bij het foto's maken.
En dat kan hij nog volhouden terwijl hij al terug bij de rest zit.
Gisteren hoorde ik de mama al even grommen van onder de zetel, terecht natuurlijk. Ik verwachte al elk moment een boze kat in mijn been.
Natuurlijk overtuig ik haar zo niet dat mensen te vertrouwen zijn maar het moet maar even.

Al bij al gaan ze wel vooruit maar het had wat meer mogen zijn.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 02 mei 2016 - 21:44

voor opvangers al heel goed
hopelijk pakken ze nu snel de draad verder op. het ziet er al goed uit voor ze nu

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#11 Geplaatst 04 mei 2016 - 09:46

Gisteren een foto van de hele kroost kunnen nemen.
Mama Ella haar ogen schieten me nog net niet de kamer uit ;)
Geplaatste afbeelding

En degene die goed opletten zien dat Elmo net rechtstond in zijn poging bij de melkbar te geraken.
Nog heel erg trillend maar de kleinste doet het toch maar :)

Als ik even bij hen blijf zitten begint de mama wel al te pinken met haar ogen en in slaap te vallen.
Dus ik hoop dat ze langzaam steeds meer ontdooid, ze blijft nu ook vaker bij hen liggen wanneer we binnen komen. Voorlopig blijf ik er wel nog af als ze erbij ligt want een hand zo dichtbij zal ze nog niet appreciëren.

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#12 Geplaatst 05 mei 2016 - 22:03

Ze zijn hier ondertussen exact een week en ze beginnen goed vooruit te gaan. Je ziet ook dat er meer leven in komt en ze echt dingen aan het leren zijn.
Elmo heeft daarstraks zelfs een poging gedaan om zich te wassen, wat een schattig zicht! En dat op twee weken.
Ondertussen wegen ze:
Elmo: 190 gr
Enzo: 206 gr
Enyo: 216 gr

Zouden kittens die zo achter lopen van gewicht een achterstand blijven hebben later?

Nog even een fotospam van vandaag omdat ze zo schattig zijn:

Geplaatste afbeelding
Enyo met zijn droopy face

Geplaatste afbeelding
Enzo met zijn schattig  snoetje

Geplaatste afbeelding
Kleine Elmo die sinds maandag ook zijn oogjes open heeft

Geplaatste afbeelding

Mama Ella blijft er vaker bij zitten wanneer ik bij hen kom, of het is toeval dat ze net aan het eten zijn.
Ik vraag me af hoe het gaat gaan wanneer ze beginnen rondlopen en spelen, of ze bang van mij zouden worden doordat ze zien hoe Ella reageert of dat de kleintjes er net voor zorgen dat de mama ook minder bang wordt...

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#13 Geplaatst 06 mei 2016 - 08:31

Och wat zijn ze schattig, gelukkig heb je ze op tijd bij jou gekregen. Ze waren blijkbaar veel te licht. Ik denk wel dat de kleintjes geen schrik gaan hebben van jou en misschien dat mama zo ook vertrouwen gaat krijgen.
Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#14 Geplaatst 06 mei 2016 - 09:52

Schattiiiiiiiig!
Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 09 mei 2016 - 13:57

Wat een kleine dotjes :loveshower: ik vind niet dat er echt zo'n groot verschil zit op de gewichtjes dus dat kan nog alle kanten uit later hoor.
En blijkbaar krijgt mama toch ook meer en meer vertrouwen. Komt wel goed denk ik.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Kittens