Spring naar inhoud

- - - - -

Kuiken tips

rauw raw kuiken bengalen

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 02 mei 2016 - 11:49

Hey iedereen!

Ik heb gisteren voor de eerste keer 2 eendagskuikens klaargelegd voor onze Bengaaltjes. Ik zoek enkel nog wat extra tips om ze er allebei flink van te laten eten, want het was toch een hele opgave gisteren! ;)

Ik had dus 2 kuikens een paar uur laten ontdooien in de ijskast en daarna op de grond neergelegd voor hen. Ze begonnen meteen met veel enthousiasme en geronk aan hun inspectie (vooral veel ruiken, maar niet voelen met hun pootjes en al zeker niet bijten). Vervolgens heb ik dus een snee gemaakt in beide kuikens om duidelijk te maken dat het eten is, maar dit was dus raargenoeg ook geen succes. Dan heb ik er wat mee gespeeld om het interessanter te maken, maar meer dan er wat tegen 'boksen' is er ook niet gebeurd :p

Uiteindelijk heb ik er wat gedroogde kip over gestrooid in de hoop dat er per ongeluk in het kuiken zou gebeten worden ;) Voor Tonic is dit gelukt! Hij had ineens door dat het toch wel lekker was en heeft alles -behalve het hoofd en één poot- binnengespeeld. Het laatste pootje heeft hij in zijn bak water gegooid, waarna het precies niet meer zo lekker was hahaha... ;)

Nu is het me nog altijd niet gelukt bij Gin...

Heeft er iemand nog tips om het enthousiasme op te krikken voor prooidieren? Ik wil binnenkort ook muisjes en kwartels proberen, dus ik zou graag hebben dat het kuiken alvast een succes is bij beiden :d

lilymaya
lilymaya
  • 7.951 berichten

#2 Geplaatst 02 mei 2016 - 11:55

Ik geef hier ook rauw, maar ik geef geen prooidieren .
Maar hier zijn wel meer  mensen  die prooidieren geven, misschien kunnen zij je helpen.
Hebben ze hiervóór ook rauw gegeten?

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 02 mei 2016 - 12:02

Bij mij hebben de kittens dit goed gegeten zien eten doet eten, als je een volwassenen hebt die al prooi eet deze er gewoon bij zetten. Mijn Kater heeft alle kittens prooi en rauw leren eten :d zo trots op hem. Anders nu dat ze het op hebben gaan ze de smaak zeker en vast wel te pakken krijgen, hou er rekening mee voor een kitten is een volledig kuiken heel veel om op te eten. En sommige katten hebben ook een voorkeur van delen van het kuiken als ze iets niet lusten gaat dit zo en zo blijven liggen. Hier eet mijn kater alles op behalve de blaas van het kuiken.

Je gaat nu wat moeten aftasten ik moet wel zeggen meestal krijgen mijn kittentjes eerst baby muisjes om  van daar op te bouwen naar kuikens. Niet alle katten ga je ook even ver qua prooidieren krijgen. Sommige stoppen op een bepaalde grote en willen niets groter  meer eten. Sprotjes is ook iets fijn om de kittens rauw mee te leren eten.

De foto's hieronder zijn mijn kittens van het nestje dat ik had vorig jaar met hun eerste kuikens

Ah en nog een kleine toevoeging weet dat als kitten hun eerste kuiken krijgen dit makkelijk 2-3 uur kan duren voor ze het opeten de eerste keer. Ze gooien er graag lang mee om dan terug te komen en het uiteindelijk deels of helemaal op te eten.

Bijgevoegde thumbnails

• 1403004_1109185442430988_5847239485796534015_o.jpg
  • 11402447_1109185449097654_4386106455008022230_o.jpg
  • 11402783_1109186755764190_4346174115409275477_o.jpg
  • 11406497_1109185419097657_4995313657790798075_o.jpg
  • 11537897_1109185259097673_7282525945686457842_o.jpg

Bewerkt door MayaBlue, 02 mei 2016 - 12:01.

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 02 mei 2016 - 13:04

Bekijk berichtlilymaya, op 02 mei 2016 - 11:55, zei:

Ik geef hier ook rauw, maar ik geef geen prooidieren .
Maar hier zijn wel meer  mensen  die prooidieren geven, misschien kunnen zij je helpen.
Hebben ze hiervóór ook rauw gegeten?

Bekijk berichtMayaBlue, op 02 mei 2016 - 12:02, zei:

Bij mij hebben de kittens dit goed gegeten zien eten doet eten, als je een volwassenen hebt die al prooi eet deze er gewoon bij zetten. Mijn Kater heeft alle kittens prooi en rauw leren eten :d zo trots op hem. Anders nu dat ze het op hebben gaan ze de smaak zeker en vast wel te pakken krijgen, hou er rekening mee voor een kitten is een volledig kuiken heel veel om op te eten. En sommige katten hebben ook een voorkeur van delen van het kuiken als ze iets niet lusten gaat dit zo en zo blijven liggen. Hier eet mijn kater alles op behalve de blaas van het kuiken.

Je gaat nu wat moeten aftasten ik moet wel zeggen meestal krijgen mijn kittentjes eerst baby muisjes om  van daar op te bouwen naar kuikens. Niet alle katten ga je ook even ver qua prooidieren krijgen. Sommige stoppen op een bepaalde grote en willen niets groter  meer eten. Sprotjes is ook iets fijn om de kittens rauw mee te leren eten.

De foto's hieronder zijn mijn kittens van het nestje dat ik had vorig jaar met hun eerste kuikens

Ah en nog een kleine toevoeging weet dat als kitten hun eerste kuiken krijgen dit makkelijk 2-3 uur kan duren voor ze het opeten de eerste keer. Ze gooien er graag lang mee om dan terug te komen en het uiteindelijk deels of helemaal op te eten.

Bedankt!

Ze aten hiervoor inderdaad al rauw kvv (alle smaken van Tinlo en Bibi, maar ook af en toe alroda en carnibest) met elke week een 'kauwdag' waarbij ze elk een kippennek krijgen. Ik wil een mooie balans tussen kvv en regelmatig meer barf-gericht kauwwerk op dagen dat ik ze goed kan monitoren ;)
Het kuikentje wil ik er graag bijgeven om de voordelen van een ei te hebben maar dan gecombineerd met lekker kauwen :) Ik heb in de vriezer ook rauwe makreel zitten, dus dat wou ik ook zeker uitproberen deze week!

Gin en Tonic zijn nu 5 maand oud, dus kunnen best wel wat binnenkrijgen! Zo zijn er dagen dat ze meer dan 300 gram elks opeten :p Maarja, het zijn echt al grote jongens voor hun leeftijd en Bengalen zijn ook extra actief... ze wegen ongeveer 3,5 kg elks, één en al spier en geen grammetje vet precies :)

Ik heb helaas geen volwassen katten die als voorbeeld kunnen dienen, wat zou dat handig zijn! ;) Ik had me al voorbereid op vlieglessen en veel gesmos (de deur naar de living gesloten haha) maar het viel eigenlijk heel goed mee! Tonic heeft het meeste op een bord gegeten!

Iig, Tonic heeft toch al de eerste stappen gezet, misschien dat het bij Gin dan ook wel lukt volgende keer! Ik had verwacht dat Gin er eerst mee weg zou zijn aangezien hij in een kleine tijger verandert wanneer ik een kippennek voorschotel :) Ik zal gewoon blijven proberen dan :)

En die foto's zijn -ondanks het kuiken dat overal naartoe wordt gesleept- zoooooo schattig!!!! :loveshower:

Voor de lol heb ik ook wat foto's toegevoegd :d

iDSC_0429.JPG iDSC_0525.JPG iDSC_0615.JPG iDSC_0863.JPG iDSC_0896.JPG

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#5 Geplaatst 02 mei 2016 - 15:38

Ik geef ook kuikentjes, en eentje heeft ze heel graag, en de andere kijkt me heel raar aan, en wil ze niet opeten, ik hoop dat het op een keer lukt
maar voorlopig zeker niet.
De kuikentje hebben hier ook al heel wat rondgevlogen voor ze verorberd worden :lachen:

Wat een prachtige poezies zijn dat :heart:

Bewerkt door Zajin, 02 mei 2016 - 15:39.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#6 Geplaatst 02 mei 2016 - 17:03

Hier zijn zowel de volwassen katten als de kittens gek op kuikens,hier leren de kittens het idd van de volwassen katten eten.
Je zou een kuiken in 2en kunnen snijden zodat het mss nog wat aantrekkelijker wordt.
Mijn katten willen daarentegen absoluut geen muisjes eten,heb het geprobeerd maar ze kijken mij aan met een blik van bleh! spelen er niet eens mee.

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 02 mei 2016 - 17:41

Bekijk berichtZajin, op 02 mei 2016 - 15:38, zei:

Ik geef ook kuikentjes, en eentje heeft ze heel graag, en de andere kijkt me heel raar aan, en wil ze niet opeten, ik hoop dat het op een keer lukt
maar voorlopig zeker niet.
De kuikentje hebben hier ook al heel wat rondgevlogen voor ze verorberd worden :lachen:

Wat een prachtige poezies zijn dat :heart:

Bedankt!! :) Ik verschoot er echt van dat Tonic ze hier zo braaf van het bordje at haha! :d

Bekijk berichtDuchess, op 02 mei 2016 - 17:03, zei:

Hier zijn zowel de volwassen katten als de kittens gek op kuikens,hier leren de kittens het idd van de volwassen katten eten.
Je zou een kuiken in 2en kunnen snijden zodat het mss nog wat aantrekkelijker wordt.
Mijn katten willen daarentegen absoluut geen muisjes eten,heb het geprobeerd maar ze kijken mij aan met een blik van bleh! spelen er niet eens mee.

Je wilt niet weten wat ik allemaal heb gedaan om ze aantrekkelijk te maken! ;) Er is er eentje zijn kop en een poot kwijtgeraakt en dan nog eens doormidden geknipt door mij :trance: En dan daar wat mee zitten bewegen om ze te laten spelen :p
Maar dat werkte dus niet :oops:

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#8 Geplaatst 02 mei 2016 - 20:05

Hier zijn er 2 die ze zelfs bevroren durven te jatten , 1 die nog twijfelt en 1 die me aankijkt alsof ik gek ben.
Kwartels hier alleen het karkas, zonder ingewanden en vlees eraan (destijds enkel bij Lupa te krijgen als kaal karkas)
Muisjes etc hebben ze hier nooit naar om gekeken.

Voor de gein een keer spinkhanen (vol proteinne!) geprobeerd en dat was een flink succes

Gewoon proberen en wellicht legt de 2e ook de link...

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 03 mei 2016 - 11:02

mss een rare (domme) vraag, maar al die botjes, kan dat geen kwaad? of laten ze die liggen?

@Gin&Tonic: je 2 bengalen zijn prachtig!!

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 03 mei 2016 - 12:03

Bekijk berichtSimsham, op 03 mei 2016 - 11:02, zei:

mss een rare (domme) vraag, maar al die botjes, kan dat geen kwaad? of laten ze die liggen?

Die zijn juist heel gezond voor de tanden, enkel gekookte botjes zijn gevaarlijk omdat deze kunnen splinteren.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 03 mei 2016 - 15:36

Bekijk berichtMayaBlue, op 03 mei 2016 - 12:03, zei:

Die zijn juist heel gezond voor de tanden, enkel gekookte botjes zijn gevaarlijk omdat deze kunnen splinteren.

maar eten ze die dan op? en breken die dan niet als ze daarop knagen? kan kan dat toch ng altijd scherp zijn.. als ze dat dan inslikken :trance:

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 03 mei 2016 - 15:52

Nee ze bijten die gewoon klein dat is eigenlijk heel gezond voor het kattengebit ;)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 03 mei 2016 - 16:48

goed dat je kuikens geeft en ook prooi wil geven!

in mijn ervaring is het soms gewoon wachten. Spelen is de eerste stap, als ze dat doen is het begin gemaakt.
Doorsnijden is ook goed. als het dan niet lukt kun je de kuiken nog insmeren met iets dat ze echt lekker vinden. natvoer bijvoorbeeld, of iets anders dat ze als eten zien.
Lukt dat ook niet, dan moet je gewoon geduld hebben. Zo hebben ze het hier ook geleerd ;)

muizen vinden de meesten hier ook lekker. Een enkele eet ze niet. Ratten lusten ze niet. hamsters vinden een paar lekker. Kwartel gaat er ook altijd wel in bij de meesten. kwartel geef ik gewoon in veer. Ex-leg kwartel meestal. Soms hebben ze dan nog een ei bij zich. En die blijft voor mij liggen :s hoeft niet hoor........
konijn is iedereen dol op. (let op, ik geef konijnkarkas, geen heel konijn, zo ver ben ik zelf nog niet).
vis krijgen ze ook af en toe. Haring vinden ze erg lekker, zalm ook (maar dat krijgen ze niet zo vaak).

maag en darmpjes van de muizen blijven soms liggen. maar meestal gaat alles op. Van de kwartel vind ik vaak alleen nog een stukje poot of snavel en wat veren. Kuikens gaan schoon op. Vis blijft vaak wel wat van liggen, vooral de staart en de kop.

de botjes eten ze gewoon op. is idd goed voor de tanden. Botten breken wel, maar splinteren niet. Alleen als ze bewerkt zijn splinteren ze.
ik zorg wel dat ik altijd erbij blijf zodat ik in kan grijpen als er een niet goed kauwt. Maar omdat we hele prooi geven valt dat eigenlijk wel mee.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 04 mei 2016 - 16:06

Bekijk berichtSimsham, op 03 mei 2016 - 11:02, zei:

Bedankt!!! :)

Geen domme vraag hoor! Ik had in het begin ook superveel schrik ;)
Katten hebben geen enkel probleem met RAUW bot. Bot zit ook altijd mee gemalen onder de kvv die ik geef zodat ze via een natuurlijke manier calcium en andere mineralen binnenkrijgen. Voor de rest is het ook gewoon supergoed voor hun tandjes én het is ook mentale stimulatie om af en toe eens aan een vleesbot te bijten! Op iets kunnen kauwen is echt een leuke bezigheid voor hen, dan veranderen ze in kleine tijgertjes :) Als ik ze een kippennekje geef dan hoor ik het kraakbeen en bot echt wel kraken, maar bij de kuikentjes heb ik helemaal niks gehoord. Het is dus zeker en vast héél zacht bot, want het is natuurlijk ook geen volwassen diertje. Ik blijf er wel altijd bij zitten voor de zekerheid, daarom dat ik ook niet elke dag prooi geef ;)

Ik kan het je in ieder geval zeker en vast aanraden! Voor mijn plezier doe ik het niet (ben ook vegetariër...), maar als ik zie hoeveel mooier, zachter en liever ze zijn geworden op deze voeding en hoeveel fun ze hebben tijdens het eten... tjah dààr doe ik het voor :d

Bekijk berichtTripkippiej, op 02 mei 2016 - 20:05, zei:

Hier zijn er 2 die ze zelfs bevroren durven te jatten , 1 die nog twijfelt en 1 die me aankijkt alsof ik gek ben.
Kwartels hier alleen het karkas, zonder ingewanden en vlees eraan (destijds enkel bij Lupa te krijgen als kaal karkas)
Muisjes etc hebben ze hier nooit naar om gekeken.

Voor de gein een keer spinkhanen (vol proteinne!) geprobeerd en dat was een flink succes

Gewoon proberen en wellicht legt de 2e ook de link...

Haha ik hoop dat ze er hier ook zo dol op worden! ;)

Ik heb bij lupa ook kwartel zonder veren besteld, maar die ziet er dus nog vrij intact uit :trance:

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 04 mei 2016 - 16:15

Bekijk berichtginnie, op 03 mei 2016 - 16:48, zei:

goed dat je kuikens geeft en ook prooi wil geven!

in mijn ervaring is het soms gewoon wachten. Spelen is de eerste stap, als ze dat doen is het begin gemaakt.
Doorsnijden is ook goed. als het dan niet lukt kun je de kuiken nog insmeren met iets dat ze echt lekker vinden. natvoer bijvoorbeeld, of iets anders dat ze als eten zien.
Lukt dat ook niet, dan moet je gewoon geduld hebben. Zo hebben ze het hier ook geleerd ;)

muizen vinden de meesten hier ook lekker. Een enkele eet ze niet. Ratten lusten ze niet. hamsters vinden een paar lekker. Kwartel gaat er ook altijd wel in bij de meesten. kwartel geef ik gewoon in veer. Ex-leg kwartel meestal. Soms hebben ze dan nog een ei bij zich. En die blijft voor mij liggen :s hoeft niet hoor........
konijn is iedereen dol op. (let op, ik geef konijnkarkas, geen heel konijn, zo ver ben ik zelf nog niet).
vis krijgen ze ook af en toe. Haring vinden ze erg lekker, zalm ook (maar dat krijgen ze niet zo vaak).

maag en darmpjes van de muizen blijven soms liggen. maar meestal gaat alles op. Van de kwartel vind ik vaak alleen nog een stukje poot of snavel en wat veren. Kuikens gaan schoon op. Vis blijft vaak wel wat van liggen, vooral de staart en de kop.

de botjes eten ze gewoon op. is idd goed voor de tanden. Botten breken wel, maar splinteren niet. Alleen als ze bewerkt zijn splinteren ze.
ik zorg wel dat ik altijd erbij blijf zodat ik in kan grijpen als er een niet goed kauwt. Maar omdat we hele prooi geven valt dat eigenlijk wel mee.

Bedankt!! :)
Ik ben er echt wel van overtuigd dat dit dé beste voeding is voor katten! Na maanden research over rauwe voeding heb ik ze meteen overgeschakeld als ze hier kwamen. Hun vacht en karakter is er zo op vooruit gegaan én ze hebben zoveel plezier tijdens het eten :) En en en de kattenbak! Ongelooflijk verschil!!
Ik zou graag meer richting barf gaan, maar da's praktisch gewoon vaak moeilijk voor ons... Dus ik hoop dat ik het goed opvang door kvv af en toe af te wisselen met natuurlijke prooidiertjes.

Ok, dan heb ik het precies toch wel goed aangepakt zo! Gewoon blijven proberen dan maar ;) Ik heb nog muisjes, makreel en kwartel in de vriezer liggen :d Héél soms geef ik ze ook wel eens een beetje zalm, sardientjes of makreel uit blik (altijd die zonder olie en met het minste zout!) omdat ze dan echt helemaal zot worden :trance:

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: rauw, raw, kuiken, bengalen