Spring naar inhoud


- - - - -

maag/darmontsteking en verhoogde nierwaardes


  • Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 04 mei 2016 - 14:53

@ De dierenarts zegt dat het gewoon toeval is dat we dat van zijn nieren ontdekt hebben. Op de foto van zijn darmen, zagen ze namelijk dat 1 nier groter is dan de andere en dat de kleinere 2 calcificaties heeft (mogelijk niersteentjes)
Heeft de da aan PKD gedacht?Mss een echo van de nieren.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Inge91
Inge91

    Liefste engeltje 2016

  • 11.346 berichten
    • Locatie: Kempen
OFFLINE

#17 Geplaatst 04 mei 2016 - 15:22

Bekijk berichtJientje, op 04 mei 2016 - 14:22, zei:




De dierenarts zegt dat het gewoon toeval is dat we dat van zijn nieren ontdekt hebben. Op de foto van zijn darmen, zagen ze namelijk dat 1 nier groter is dan de andere en dat de kleinere 2 calcificaties heeft (mogelijk niersteentjes)
Daarop volgend heb ik een bloedonderzoek gevraagd en daaruit bleek ook dat de nierwaarden verhoogd waren en net te hoog waren.
Dierenarts zei dat ze zich bij die verhogingen meestal nog geen zorgen maken en een supplement geven en dan na 2 maanden opnieuw onderzoek doen en kijken of het verbeterd of gestabiliseerd is. Is het niet gestabiliseerd dan moet er aangepaste voeding gegeven worden en sowieso iedere 6 maanden op controle.


Ik denk wel dat jou da geen foute diagnose heeft gemaakt hoor, als je binnenkort terug zijn bloed laat controleren kan je zien of er dan nog een probleem is en eventueel medicijnen geven.

Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#18 Geplaatst 04 mei 2016 - 17:12

Heb net pkd opgezocht.
Kan inderdaad. Maar kan het dan zijn dat zijn nieren vorig jaar nog prima waren?
Ik geef hem nu pronefra van virbac. Iemand ervaring mee?
Van eten wil hij nog niks weten voorlopig. Net een paar garnalen willen eten en voor de rest doe ik eten in een spuitje met water...

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 04 mei 2016 - 19:44

Wij hebben het bij Julie via echo ontdekt.Het was voor een algemeen onderzoek omdat zij heel ziek was en we vonden maar niet wat ze had.Ervoor had zij geen klachten omtrent de nieren en nu nog altijd niet.De ziekte die ze toen had waren 3 virussen bijeen.De da heeft haar toen langs alle kanten onderzocht:lange RX,echo,compleet onderzoek van het bloed.Hij heeft haar toen het "binnenste buiten gekeerd".Via de echo zijn wij dus op PKD uitgekomen.Uiteindelijk was het daar niet van dat zij zo ziek was.
1 nier werkt nog 10% en de andere is nog goed.Ze staat op nierdieet.Ze doet het goed.
Wat mij opviel was de vergrote nier bij je katje.Er ging een alarmbel rinkelen.Het deed mij denken aan Julie.
Ik zeg niet dat jouw katje PKD heeft,maar het kan.Hoe vroeger dat je er achter komt hoe beter.Ik denk dat elke da een echo van de nieren kan nemen.Een goede echo is overduidelijk.PKD is erfelijk.

PKD is een progressive ziekte.Latte is vrij jong dus het kan best dat er verleden jaar niets te zien was.

Bewerkt door DORIS, 04 mei 2016 - 19:48.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 06 mei 2016 - 13:21

Hoe is het met Latte?
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 06 mei 2016 - 22:52

Ja, bij hem is het ook ontdekt door de rx van zijn darmen en dan zijn bloedwaardes.
Ondertussen is hij een beetje beter. Nog niet de oude maar wel beter na dat hij eergisterennacht extreem slecht was. Nat of droogvoer wil hij nog niet maar witte vis gaat er voorzichtig in en hij drinkt heel veel. Hij drinkt de laatste maanden sowieso meer dus dat is dan van zijn nieren. Al ben ik blij dat hij terug drinkt want voor zijn - al slechtere nieren- is niet drinken echt nefast...
Het enige probleem is dat ik die pronefra niet binnen krijg. Normaal lukt alles. Mokka heeft al 100 keer metacam moeten krijgen en dwangvoeding en weet ik veel wat nog maar latte verzet zich zo enorm dat het niet lukt:-(
Als hij de spuit ziet, begint hij al zo hard te kwijlen dat alles wat er al in gaat, er uitloopt. Hij krabt, schudt met zijn hoofd en weigert te slikken😳
Ik kan het ook niet in eten doen want hij wil al zo moeilijk eten...
Zouden er geen pilletje bestaan die hetzelfde doen? Dan kan ik met een pillenschieter die in zijn mond schieten...😳
Vraagje omtrent pkd: hoe snel wordt het slechter? Kan hij oud worden hiermee?😢😢

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#22 Geplaatst 07 mei 2016 - 04:44

Hij kan er jaren mee leven mits een nierdieetvoeding.Julie is 9 jaar en vermits PKD erfelijk is heeft ze het van geboorte af.
Wij hebben het ook op tijd ontdekt.Zij heeft nog een nier die gezond is.Om te weten hoe erg het gesteld is met zijn nieren moet er een echo van gemaakt worden.
Je kunt aan je da vragen of er een alternatief in pilletjes bestaat voor pronefra.Ik ken deze medicatie niet.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#23 Geplaatst 07 mei 2016 - 09:03

Ik ga er maandag voor bellen. Ik hoop echt dat ik hem nog heel lang bij kan hebben. Ik ga maandag ook op zoek naar ander niereten want rc wil hij echt niet. Op deze moment wil hij eigenlijk nog geen katteneten in het algemeen, alleen witte vis..
Dat krijgt hij vandag nog en dan moet hij stillaan terug overschakelen...

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#24 Geplaatst 07 mei 2016 - 09:27

Beter iets slecht eten dan niet eten.Mss traag overschakelen.Een beetje niervoeding bij de vis en dan altijd een beetje meer tot hij zijn dieetvoeding eet.Hier eten ze momenteel k/d van Hill's het liefste.Vroeger was het RC.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

juleken
juleken
  • 7.240 berichten
    • Locatie: Oost-Vlaanderen
OFFLINE

#25 Geplaatst 07 mei 2016 - 10:13

Vreselijk he als je beestje ziek is  :(
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat Latte snel beter wordt  :hug:

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#26 Geplaatst 07 mei 2016 - 10:19

Ja, en de dierenarts zei dat gekookte kip en witte vis niet echt kwaad kon. Biefstuk is veel slechter blijkbaar...
Ik merk aan hem dat hij beter is maar eten is nog steeds iets wat moet ipv wat leuk is. Wil hem nu niet afschrikken met vies eten...
Hopelijk is hij snel terug helemaal oke...

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

    Liefste engeltje 2016

  • 11.346 berichten
    • Locatie: Kempen
OFFLINE

#27 Geplaatst 08 mei 2016 - 19:36

Bekijk berichtJientje, op 07 mei 2016 - 10:19, zei:


Ja, en de dierenarts zei dat gekookte kip en witte vis niet echt kwaad kon. Biefstuk is veel slechter blijkbaar...
Ik merk aan hem dat hij beter is maar eten is nog steeds iets wat moet ipv wat leuk is. Wil hem nu niet afschrikken met vies eten...
Hopelijk is hij snel terug helemaal oke...


Vis en kip kunnen niet zoveel kwaad, rood vlees is niet goed

Hoe gaat het met hem?

Geplaatste afbeelding

Jientje
Jientje
  • 996 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#28 Geplaatst 12 mei 2016 - 10:09

Hoi allen,

sorry druk weekje ( inhalen van vorige week).
Latte werd iedere dag terug iets drukker en toen hij 's morgens terug op mijn hoofd stond te slaan en te miauwen, was ik gelukkiger dan ooit. Ik ben wel nog steeds voorzichtig optimistisch omdat ik het gevoel heb dat het iedere dag kan terugkomen.
Ondertussen eet hij zijn nier-natvoer en gewoon droogvoer. Drinken doet hij niet meer meer dan vroeger (was precies een super compensatie de eerste dagen om zijn nieren te zuiveren, toen lagen er 5 - 6 plasjes in de bak en zag ik hem overal drinken) maar nu heeft het terug zijn gewone proporties aangenomen.
Ik hoop zo dat hij niet hervalt.
Zijn pronnefra krijg ik er wel niet in dus mag ik ipakitine gaan halen...
Het enige wat mij niet duidelijk is, is...die pronefra en ipakitine zijn fosfaatbinders, niet? Maar zijn fosfaatgehalte in zijn bloed was goed. Enkel zijn creatine en ureum waren te hoog. is dat dan niet gevaarlijk om hem een fosfaatbinder te geven? ( heb dat ergens gelezen).
En die maagdarmontsteking, is dat gekomen door zijn slechtere nieren? Of zijn zijn nieren slechter geworden door de maagdarm onsteking.
Zou het kunnen dat hij een slak gegeten heeft? Hij was daar enkele dagen geleden ook mee  aan het spelen en toen dacht ik, stel dat hij dat gegeten heeft en daarvan een onsteking gekregen heeft?
Of de ochtend dat hij ziek geworden is, lag er ook wel een dikke haarbal, kan die ook voor een ontsteking gezorgd hebben?
Ik ben binnenkort een dag of 4 weg en ik wil gewoon vermijden dat hij dan terug ziek wordt....:-(

My therapist thinks I'm crazy, but Latte en Mokka say I'm ok. :) Geplaatste afbeelding