Spring naar inhoud

- - - - -

ik geloof onze dierenarts niet

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 10 mei 2016 - 15:00

hoi kattenliefhebbers,

zal met de deur in huis vallen: een katje van 13 jaar met een snotvalling kan toch wel genezen?

Ons katerke is van in zijn eerste maanden ingeënt voor alles waar een kat voor ingeënt kan worden, en gesteriliseerd en gechipt.

3 maand geleden (ongeveer begin februari)  begon hij ineens te hoesten en had zoals bij een mens een snotvalling.
De snotvalling ging niet over, dierenarts gebeld, die heeft aan ons katteke een antibiotica spuit gegeven die 2 weken werkt.
De antibiotica slaat aan en hij is een maand goed, dan begint de valling terug (maart) en wordt het heel erg in 2 dagen tijd, terug dierenarts want ik kan niet zien dat ons katje afziet, terug antibiotica, terug alles ok.
Nu 2 weken geleden is het weer van datte, terug valling met hoesten en niezen en erger nog een bloedneuzeke, ikke in paniek bellen naar dierenarts.
Dierenarts is afgekomen (dus al de 3de keer in 4 maand tijd) en hij zei dat ons katje een chronische verkoudheid heeft dat er niks aan te doen is...... Dat bloedneuzeke was van het snotteren zei onze dierenarts.
Dus ons katje heeft terug een antibiotica spuit gehad. Dierenarts liet verstaan dat de valling nooit meer zal overgaan en dat ons katje mogelijks niet zo heel lang meer zal leven..... ik wou er alleszins niet op ingaan, dit wil ik niet horen natuurlijk.

Hij is nog maar 13 jaar en altijd goed verzorgd en op tijd de inentingen, dit kan toch niet?

Dit kan toch niet dat er niks aan te doen is aan een valling bij een kat? Ik geloof dat niet dat er niks meer is dan een antibioticaspuit.

Weet iemand raad?
  Alvast bedankt!

Bewerkt door spirou2007, 10 mei 2016 - 15:34.

:) :)

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 10 mei 2016 - 15:31

Mss chronische niesziekte.Ik heb er 2 hier.De ene wordt nu 16 en had het al toen hij bij mij kwam.Ons Julie is 9.Ze krijgen alle 2 een opstoot in de lente en de herfst.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 10 mei 2016 - 15:37

Bekijk berichtDORIS, op 10 mei 2016 - 15:31, zei:

Mss chronische niesziekte.Ik heb er 2 hier.De ene wordt nu 16 en had het al toen hij bij mij kwam.Ons Julie is 9.Ze krijgen alle 2 een opstoot in de lente en de herfst.

ja, dat kan ook, maar hij is van in zijn kleinte ingeënt.Die verkoudheid is een vorm van niesziekte he. Lees het graag dat jullie ene al 16 jaar is, heb weer hoop :)
En wat doen jullie ertegen? Ook elke keer antibiotica?

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 10 mei 2016 - 15:44

Niet alles niesziekten-varianten zitten in de vaccins, enkel de meest voorkomende.
Dus kan dat hij last heeft van een waar hij niet voor geënt is.

Om nu meteen van chronisch te spreken betwijfel ik,aangezien hij wel reageert op de antibiotica.
Heeft hij al eens een ander merk gehad?

Ken meerdere katten die het goed deze op Zythromax nadat andere medicatie niet of niet voldoende werkten

spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 10 mei 2016 - 15:52

Bekijk berichtTripkippiej, op 10 mei 2016 - 15:44, zei:

Niet alles niesziekten-varianten zitten in de vaccins, enkel de meest voorkomende.

Om nu meteen van chronisch te spreken betwijfel ik,aangezien hij wel reageert op de antibiotica.

Ken meerdere katten die het goed deze op Zythromax nadat andere medicatie niet of niet voldoende werkten

ja,hij reageert goed op de antibiotica maar tijdelijk, ik denk wel dat het altijd hetzelfde merk is maar eigenlijk weet ik dat niet, de da geeft een antibiotica spuit en ik ben content dat ons katteke terug beter is he, maar na een maand is het terug naar af :(

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 10 mei 2016 - 16:06

Beter werk je met antibiotica in pilvorm of een siroop.
Want een langdurige inspuiting heeft toch niet hetzelfde effect hebben we al gemerkt.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 10 mei 2016 - 16:13

Bekijk berichtEvyke81, op 10 mei 2016 - 16:06, zei:

Beter werk je met antibiotica in pilvorm of een siroop.
Want een langdurige inspuiting heeft toch niet hetzelfde effect hebben we al gemerkt.

danku voor de tip, ik vraag het de volgende keer aan de da

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 10 mei 2016 - 17:05

Ik heb (gelukkig) geen ervaring bij onze katten met niesziekte maar vind het toch wel spijtig dat jouw dierenarts het omschrijft als een verkoudheid/valling als het meer dan dat is.
Als je dierenarts het zo zwart inziet dat je katertje niet meer zal genezen dan zou ik toch eens de opinie vragen van een andere dierenarts.
Van veel antibiotica verlaagt hun weerstand ook, maar soms kan je niet anders.
Toen wij hier langdurig gesukkeld hebben omwille van diarreeproblemen en ze ook veel medicatie moesten nemen op korte tijd zijn we uiteindelijk ook gestart met het geven van probiotica. Het probleem lag bij hun natuurlijk dichter bij de darmen maar sowieso zorgt een verslechterde darmflora (o.a. door het nemen van antibiotica) ook voor minder weerstand.

spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 10 mei 2016 - 17:14

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 10 mei 2016 - 17:05, zei:

Ik heb (gelukkig) geen ervaring bij onze katten met niesziekte maar vind het toch wel spijtig dat jouw dierenarts het omschrijft als een verkoudheid/valling als het meer dan dat is.
Als je dierenarts het zo zwart inziet dat je katertje niet meer zal genezen dan zou ik toch eens de opinie vragen van een andere dierenarts.
Van veel antibiotica verlaagt hun weerstand ook, maar soms kan je niet anders.
Toen wij hier langdurig gesukkeld hebben omwille van diarreeproblemen en ze ook veel medicatie moesten nemen op korte tijd zijn we uiteindelijk ook gestart met het geven van probiotica. Het probleem lag bij hun natuurlijk dichter bij de darmen maar sowieso zorgt een verslechterde darmflora (o.a. door het nemen van antibiotica) ook voor minder weerstand.

ja, misschien he,
ja, alle tips zijn welkom!

Ik ga eens informeren!

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 10 mei 2016 - 17:16

Kan chronisch zijn maar ik zou eens proberen met andere antibiotica dan convenia (wat hij wss gekregen heeft). Ik zou proberen met iets oraal... Werkt vaker beter (zeker in geval van niesziekte).

Dat een bloedneus kan door het niezen is zeker... Wij hebben (een héél eind geleden) een aidskater in opvang gehad, ons Stanneke, die niesde zodanig hand dat het soms gewoon aan de muur hing... Bij hem is dat volledig overgegaan na een hele reeks antibiotica.

Als je geen vertrouwen hebt in de dierenarts, ga je mss beter eens naar een andere... Gewoon voor je eigen gevoel (Een adoptant gaat naar ene in Oostende waar ze erg content van is... Als je wil weten wie, wil ik gerust informeren ... )

Het mag nog chronisch zijn, met chronische niesziekte kunnen ze zeker nog lang leven hoor...
Maar ik zou nog zeker niet panikeren en eerst andere antibiotica proberen ;)

Jack the Stripper
Jack the Stripper
  • 131 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 10 mei 2016 - 17:49

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 10 mei 2016 - 17:16, zei:

Dat een bloedneus kan door het niezen is zeker... Wij hebben (een héél eind geleden) een aidskater in opvang gehad, ons Stanneke, die niesde zodanig hand dat het soms gewoon aan de muur hing... Bij hem is dat volledig overgegaan na een hele reeks antibiotica.
Wat geven ze dan precies tegen kattenaids? Gezien dat een virale ziekte is...

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 10 mei 2016 - 18:22

Bekijk berichtJack the Stripper, op 10 mei 2016 - 17:49, zei:

Wat geven ze dan precies tegen kattenaids? Gezien dat een virale ziekte is...
Aids zelf is niet te genezen...
Er kan wel lysine of interferon bijgegeven worden om de weerstand te versterken maar een geneesmiddel is er niet tegen.

spirou2007
spirou2007
  • 3.948 berichten
  • 5 katten

#13 Geplaatst 10 mei 2016 - 18:48

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 10 mei 2016 - 17:16, zei:

Kan chronisch zijn maar ik zou eens proberen met andere antibiotica dan convenia (wat hij wss gekregen heeft). Ik zou proberen met iets oraal... Werkt vaker beter (zeker in geval van niesziekte).

Als je geen vertrouwen hebt in de dierenarts, ga je mss beter eens naar een andere... Gewoon voor je eigen gevoel (Een adoptant gaat naar ene in Oostende waar ze erg content van is... Als je wil weten wie, wil ik gerust informeren ... )

Het mag nog chronisch zijn, met chronische niesziekte kunnen ze zeker nog lang leven hoor...
Maar ik zou nog zeker niet panikeren en eerst andere antibiotica proberen ;)

Mercikes!

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 10 mei 2016 - 19:51

Bekijk berichtspirou2007, op 10 mei 2016 - 15:37, zei:

ja, dat kan ook, maar hij is van in zijn kleinte ingeënt.Die verkoudheid is een vorm van niesziekte he. Lees het graag dat jullie ene al 16 jaar is, heb weer hoop :)
En wat doen jullie ertegen? Ook elke keer antibiotica?

Jefke krijgt Doxycycline,dat zijn pilletjes,en Julie een langwerkend spuitje.Dat werkt beter voor haar.Het is een beetje zoeken.Ze eten goed,zijn volkomen normaal bezig,behalve dat niezen.Soms moet ik ook zalf in Julie haar oogjes doen.Bij Jefke nooit.Jefke,Sidonie en Arthuur zijn bij mij gekomen toen ze 6 maand waren.Ze hadden alle 3 niesziekte.Enkel bij Jefke is het chronisch geworden ondanks dezelfde behandeling.Maar hij ziet er eigenlijk niet van af.  

Bewerkt door DORIS, 10 mei 2016 - 19:57.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

lukatje
lukatje
  • 141 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 10 mei 2016 - 20:13

Bekijk berichtTripkippiej, op 10 mei 2016 - 15:44, zei:

ik zou het ook proberen met zythromax,ik heb altijd pillekes gekregen,geen spuit... en denk ook niet dat het chronisch is,maar als het nog lang blijft duren dan kan het wel chronisch worden....ik geef tripkippiej gelijk :)