Spring naar inhoud

- - - - -

welke leeftijd kitten uitkiezen

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
elza0709
elza0709
  • 32 berichten

#1 Geplaatst 27 mei 2016 - 11:39

Hallo,

Graag had ik geweten op welke leeftijd je best je kitten kan gaan "uitkiezen".  Op welke leeftijd zijn ze het "mooist"?

Dank voor de info

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#2 Geplaatst 27 mei 2016 - 12:28

Een kitten uitzoeken die bij jou en je omgeving past is best moeilijk.
Een toegewijde fokker zal je vanaf zeer jong kunnen vertellen welk karakter welk kitten heeft.
Zelf denk ik dat een "vreemde" ze het best niet eerder dan met 6 weken bezoekt,ze lopen dan al rond en spelen met elkaar en zijn de wereld met alles en iedereen daarin aan het verkennen.
En afhankelijk van het ras kunnen kittens ook nogal van kleur/aftekening veranderen,wat rood lijkt kan een soort crème worden,spots die nog doorkomen of juist de fuzzy periode waarin de kleur "fuzzy" wordt en later dus weer helder,( dit zijn voorbeelden hoeft dus niet altijd zo te zijn) maar daar kan een fokker jou ook over informeren.
Net geboren is natuurlijk schattig maar dan zie je nog niet hoe de interactie met dat diertje zal zijn.
Ikzelf kan vrij snel zeggen wat voor karakter mijn kittens hebben,
meestal gaan ze eerst op de " mooiste" af,toch merk ik dat als ze langer de kittens observeren en met ze spelen dat ze eigenlijk altijd een klik voelen met het kitten dat bij ze past en die ik ook bij hun in gedachten had.

Bewerkt door Duchess, 27 mei 2016 - 12:33.

elza0709
elza0709
  • 32 berichten

#3 Geplaatst 27 mei 2016 - 12:48

dank je Duchess voor de info!  Heeft u ook een cattery?  Ik ben op zoek naar een Ragdoll.  Kan u mij helpen.

En wat als je voorkeur hebt van kleur en er zit maar 1 bij met deze kleur...  Dan kan je niet kiezen op karakter of moet je dan kijken voor ander nestje, andere Cattery?

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#4 Geplaatst 27 mei 2016 - 14:49

Ik fok Cheetoh's dat is een heel ander soort kat dan de Ragdoll ,maar hier op het forum zijn ook Ragdoll fokkers die jou zeker meer info kunnen geven.
Persoonlijk vind ik het vreemd om puur op kleur te selecteren,maar als je dat perse wilt dan in het geval er maar 1 van in het nestje is,kijken of het karakter past,zo niet,verder zoeken.
Een kitten verkoopt zichzelf,bijna iedereen krijgt hartjes in de ogen en denkt alleen nog maar,schattig die wil ik hebben,maar als later blijkt dat het karakter niet matcht komen de problemen.
Het ras dat ik fok heeft een heel sterk uitgesproken karakter,vandaar dat ik het heel belangrijk vind dat de eigenaar goed aangeeft wat hij zoekt/verwacht van het kitten.
Ik neem aan dat dat voor andere fokkers ook geldt.

Gin&Tonic
Gin&Tonic
  • 90 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 mei 2016 - 15:25

Bij een cattery mag je sowieso pas na 6 weken komen kijken (dit voor de rust van het nestje en mamapoes). Dit is dan ook een periode waarin je pas veel van het karakter zal kunnen herkennen. Ook kan je dan meestal al de uiterlijke kenmerken van een katje redelijk beoordelen.

Maar ik raad je zeker aan om je niet volledig blind te staren op één bepaalde kleur... Toen we onze Bengaaltjes uitzochten was er nog een ander koppel dat ABSOLUUT bruine Bengaaltjes wou hebben. Wel, ze zijn vertrokken met één zwarte en één witte Bengaal ;)

Zoek een goede cattery en ga alvast eens vrijblijvend langs bij enkele cattery's die je geselecteerd hebt. Maakt niet uit of ze al een nestje hebben, want gewoon eens langsgaan kan je al veel zeggen over de manier waarop de fokkers met de toekomstige ouders omgaan. Als een cattery dit niet toelaat dan schrap je ze maar al van je lijst! Tegen de tijd dat er dan kittens geboren worden uit jouw favoriete cattery('s), kan je nog altijd nadat je langs bent geweest beslissen of er wel of geen klik is met één van de kittens. Een kitten kiest jou, niet omgekeerd ;)

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 28 mei 2016 - 09:46

Persoonlijk vind ik er niets mis mee als een liefhebber een voorkeur heeft voor een bepaalde kleur.
In dat geval zeg ik ook dat als je die kleur graag wilt en er is geen klik met het kitten met die kleur, dat je dan beter verder zoekt. Of even wacht tot die cattery waar je zo blij mee bent dat je er een kitten wilt hebben, een ander kitten heeft met die kleur.

Toch merk ik vaak dat mensen die komen met een voorkeur voor een kleur vaak vallen voor een kitten dat die kleur net niet heeft. Deze mensen zijn dan superblij met 'hun' kitten en helemaal verliefd. Ze wachten dan tot ze later een kitten in die kleur kunnen vinden waarmee ze wel een klik hebben. Sommige mensen wachten daar echt jaren op.

Maar er zijn ook mensen die voor een bepaalde kleur gaan en dan echt alleen een kitten in die kleur willen. Tja, dan zul je moeten wachten. Want 'de klik' waar iedereen het over heeft is super belangrijk. en elke goede fokker zal daar zeker naar zoeken!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende