Spring naar inhoud

- - - - -

Konijnenren of met hok vrij in de tuin

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 03 juni 2016 - 20:18

Ik twijfel om voor de teddy dwergkonijntjes een ren buiten met afdak of een konijnenhok te plaatsen.
De ren die ik wil 1m50 x 1m50 x50 cm.  Er is afdak zodat ze uit regen en in schaduw zitten.  Zou er ook allerhande spulletjes in plaatsen.
Deze wil ik plaatsen omdat ik bang ben dat ze anders aan vanalles gaan knagen zoals de teakhouten tuinmeubels, de planten en overal poepen.
Tweede optie is een konijnenhok met verdieping die ik gewoon open laat staan.  Op terras kunnen ze niet weg, er kunnen ook geen vreemde katten in de tuin want alles in afgezet met kattengaas.

Het zijn mijn eerste konijnetjes, dus iemand tips.

Bijgevoegde thumbnails

• houten ren_5.jpg
  • konijnenhok.jpg

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.217 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 juni 2016 - 20:44

Niet dat ik veel ken van konijntjes, maar
Ik denk dat ze in het tweede hok meer bescherming hebben tegen de weerselementen zoals wind, regen en kou (is trouwens ook het hok dat mijn buren hebben voor hun konijntje, en het loopt ook los op hun terras als ze zelf op terras zijn)

janallem2
janallem2
  • 4.945 berichten
  • 6 katten

#3 Geplaatst 03 juni 2016 - 21:03

Let er wel mee op  als het voor 1 konijntje is  is het groot genoeg maar als het voor meer gaan zijn gaat het  te klein zijn ...  Je  moet ook denken  hout rot gemakkelijk   hier heb ik al veel koten moeten vervangen omdat het gewoon rot of kapot geknaagd word . Nu  2 plastic staan die  zijn wel duurder in aankoop maar gemaklijker te reinigen etc en alles . Persoonlijk spijt dat ik niet eerder plastic  hok heb gekocht voor hun. het zijn en blijven knaagdieren als je ze loslaat er zijn er die gaan knagen zijn er die er af blijven . Maar je moet ze wel in doog houden  als je ze los laat in tuin etc  dat ze niet gaan graven eens ze een gat hebben en of maken zijn ze weg .  Sommige konijnen kan je zinlijk maken  hier is  moon zinelijk  en loopt in veranda los en kattenren buiten staat er een  kattenbak en binnen ook en hij doet zijn behoeftes daar mooi .

Bijgevoegde thumbnails

• kunststof-konijnenhok-grand-lodge-120-groen.jpg

Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 03 juni 2016 - 21:20

Als ze niet kunnen graven, vrij in de tuin :d

Hoe meer vrijheid, hoe beter :)

En mss een hondenhokje om in te schuilen :)

Bewerkt door Jefke_Lientje, 03 juni 2016 - 21:22.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 03 juni 2016 - 22:05

De mijne gaat alleen buiten bij lekker weer en dan gaat hij in een betegelde ren met hondenhok , zandbak, speeltunnel en nog wat speelgoed.  Voor zonsondergang zet ik hem ook weer terug binnen want ik betrouw het hier niet met roofdieren.  Die standaardhokken vind ik echt niks voor konijnen, als je een ren wil kan je beter een aparte ren kopen, al dan niet bovenaan gesloten en een ruim zelfgemaakt hok of hondenhok eraan koppelen.

Mijn vorige konijnen zaten altijd in een buitenren met een heel groot zelfgemaakt hok dat op betonblokken stond, zo hadden ze ook nog heel de ruimte eronder om te schuilen of bij regenweer rond te lopen.

Nashota
Nashota
  • 17.908 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 04 juni 2016 - 09:50

Ik ben ook geen fan van die standaard hokken, ik vind ze veel te klein, of een konijnenhok zoals je die liet zien maar dan een grote ren eraan vast bouwen, paar tegels uit het terras en gras erin, dat lijkt me voor een konijntje ideaal
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

ErikaW
ErikaW
  • 105 berichten

#7 Geplaatst 04 juni 2016 - 09:55

Ik zou voor optie twee gaan.
Konijntjes zijn gek op rondrennen en alles verkennen.
De ren is veel te klein voor 2 konijntjes en daar zouden ze zich snel vervelen. Minimummaten voor konijnen is eigenlijk ook min.2m² per konijn dus dat haal je niet met die ren.
Niet om je af te breken natuurlijk want ik vind het al super dat je naar een ren aan het kijken bent voor hen.
Maar als de mogelijkheid er is zou ik hen echt vrij laten rondlopen en in het begin een beetje in de gaten houden welke planten gevaar lopen, daar zou je dan makkelijk wat draad kunnen rond zetten.
Als schuilhok kan je ook iets veel simpeler (en goedkoper) nemen dan, want zo'n dubbele konijnenhokken zijn best prijzig.

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.177 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 06 juni 2016 - 11:24

Konijnen (of ze nu klein of groot zijn) hebben heel veel bewegingsruimte nodig.
Met zo'n kleine ren of zo'n klein hok zal dat helaas niet lukken.

Wij hebben destijds voor onze Franse hangoren een groot hok gemaakt en dat hok in een ren geplaatst van 2m x 7m
Het hok hebben we op stenen geplaatst, zodat het van de grond stond. En er was dus ook altijd schaduw en frisse grond onder het hok.
Zo konden ze schuilen voor slecht weer en hadden ze loop genoeg, zonder dat ik me zorgen moest maken over ontsnappingspogingen.

Misschien is dat een optie?