Spring naar inhoud

- - - - -

middel tegen teken en vlooien

Frontline Combo

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 08 juni 2016 - 12:09

Ik gebruik al jaren Frontline Combo. Bij 2 van onze katten makkelijk aan te brengen, maar de meisjes.... pfff. Altijd een hel. Geeft veel stress en ze hebben er last van. Hun ogen prikken er echt van!

Toch is het echt nodig dat ze iets krijgen. Bijna nooit last van teken, dit jaar al wel een paar gehad. Maar ook die zich nog niet vastgebeten hadden. 2 huizen verder woont er iemand die enorm hoog gras heeft. En ja... dat vinden poezen uiteraard enorm fijn! Lekker muizen en diertjes vangen. Maar... waarschijnlijk zitten daar dus ook de teken.

Ik weet dat er voor honden een pilletjes bestaat tegen teken. Is er voor katten ook zoiets?

Wat kan ik aan mijn katten geven? Wat werkt goed en heeft de kat geen last van.

Altijd als ik hun pipet heb gegeven, proberen ze dit er ook altijd af te likken (wat logisch) is. Vind het eigenlijk best 'gevaarlijk'. Gezond is het allenzins niet....

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#2 Geplaatst 08 juni 2016 - 12:21

dolfjeweerwolfje, op 08 juni 2016 - 12:09, zei:

Ik gebruik al jaren Frontline Combo. Bij 2 van onze katten makkelijk aan te brengen, maar de meisjes.... pfff. Altijd een hel. Geeft veel stress en ze hebben er last van. Hun ogen prikken er echt van!

Toch is het echt nodig dat ze iets krijgen. Bijna nooit last van teken, dit jaar al wel een paar gehad. Maar ook die zich nog niet vastgebeten hadden. 2 huizen verder woont er iemand die enorm hoog gras heeft. En ja... dat vinden poezen uiteraard enorm fijn! Lekker muizen en diertjes vangen. Maar... waarschijnlijk zitten daar dus ook de teken.

Ik weet dat er voor honden een pilletjes bestaat tegen teken. Is er voor katten ook zoiets?

Wat kan ik aan mijn katten geven? Wat werkt goed en heeft de kat geen last van.

Altijd als ik hun pipet heb gegeven, proberen ze dit er ook altijd af te likken (wat logisch) is. Vind het eigenlijk best 'gevaarlijk'. Gezond is het allenzins niet....

ik dacht dat je bij de da een inenting kan laten geven  tegen teken, ben niet 100% zeker.

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 08 juni 2016 - 16:36

Er is wel een pilletje voor katten tegen vlooien, Comfortis. Ik heb geen idee of dat goed werkt. Ik denk zelf dat zo'n middeltjes nooit echt gezond zijn (en diegene die wel gezonder zijn, zullen weer minder goed helpen volgens mij), maar ik geef het toch maar omdat ik ervan uitga dat het ook niet heel veel kwaad kan en het is toch een veel veiliger gevoel als ze beschermd zijn tegen teken en vlooien. Ooit 1 keer vlooien gehad en dat was echt niet voor herhaling vatbaar :lachen:

Hoeveel last ze ervan hebben, verschilt bij mij ook wel per pipet. Frontline Combo heb ik nooit gehad, maar van Advantage had mijn kat ook wel meer last (en dat bleef ook veel langer een vette plek in haar vacht) dan van Stronghold. Van Frontline (de gewone) had ze ook geen last, maar dat werkte niet goed.

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 juni 2016 - 18:26

Advantage heb ik ook geen goeie ervaring mee. Voodoo was daar echt niet goed van.
Ik geef Stronghold normaal gezien, en dat gaat bij alle katten goed. Gebruik dat trouwens ook voor de hamsters sinds ik bloedmijt in huis gehad heb, en die hebben er ook geen last van.
Af en toe gebruik ik eens Broadline, dan zijn ze ineens ontwormd ook.

Maar mijn da zegt wel dat de meeste van die middelen minder lang werken tegen teken. Drie weken ofzo, terwijl het langer werkt tegen vlooien. De mijne hebben nog nooit teken gehad, dus voor mij maakt het niet uit, maar voor jou wellicht wel iets om rekening mee te houden.

Een bandje zie je niet zitten wss?
Those who don't believe in magic, will never find it

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#5 Geplaatst 08 juni 2016 - 19:15

Let op de stofnaam en niet enkel op de merknaam!

Van alle middelen mij bekend voor katten werkt enkel fipronil (stofnaam) ook enigszins tegen teken. Dat is de werkzame stof in Frontline, Effipro en nog wel enkele merken. Maar het probleem is dat er toenemende resistentie is van vlooien tegen fipronil. Een ander alternatief voor katten tegen teken is er niet. Voor honden wel maar die middelen mag je niet op katten gebruiken.
Stronghold, Advantage... werken allemaal niet tegen teken. Vlooienbandjes al helemaal niet. Vlooienpillen zoals Comfortis (hebben niet de beste reputatie ) ook niet.
Broadline op basis van fipronil zal wel wat tegen teken werken, maar de werking tegen vlooien is dus ook weer zwakker.

Hier goede ervaringen met Advantage tegen vlooien maar van teken hebben we hier geen last. Maar een echt goed en doeltreffend middel voor katten tegen vlooien én teken (want ik heb slechte ervaringen met fipronil qua vlooien) is mij nog niet bekend.

Bewerkt door artemis2, 08 juni 2016 - 19:38.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 08 juni 2016 - 20:29

Dus maw... Frontline Combo is toch het beste voor beide.... Heb geen zin om hen 2 verschillende dingen te geven. Te veel stress voor hen, ze haten dat!

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 08 juni 2016 - 20:44

Ik gebruik ook Frontline Combo en was daar altijd heel tevreden over, maar nu heb ik begin mei onze katten een pipet gegeven en zo zijn al allemaal binnen gekomen met een levende teek in hun vel. De tekentang is nog het beste middel tegen teken, aangezien een tekenbeet, volgens een kattenkenner, geen kwaad kan voor een kat. Zij zouden de ziekte van Lyme niet kunnen krijgen. Ik kreeg dat van haar als antwoord toen ik meldde dat één van de katten van Bokrijk, vol met teken hing. En inderdaad, ik zie regelmatig volle teken op die katten hangen en die worden dan afgekrabd door de katten, zonder gezondheidsproblemen voor de katten. Vooral Sientje hangt regelmatig vol met teken, maar ze loopt er nog fris en vrolijk bij. Dit jaar is het echt vreselijk, hoeveel teken dat ik al heb moeten uitdraaien bij onze 3 bengels. Ze komen tegenwoordig al zelf langs me liggen, als zee een teek of soms 2 of 3 hebben.

Bewerkt door Elma, 08 juni 2016 - 20:46.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 08 juni 2016 - 22:25

Tegen teken werkt de Frontline Combo enkel een maand.
We controleren ze regelmatig op teken sowieso, maar de kans bestaat altijd dat er één van de katten valt op bed of in de zetel en zich achteraf aan onze huid vast nestelt.
Voor honden vanaf 2kg bestaat er een nieuw middel : Bravecto. Spijtig dat ze zoiets niet hebben voor katten.

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#9 Geplaatst 08 juni 2016 - 22:48

Inenting is wel degelijk mogelijk, even horen bij de da.
Vaak is probleem de omgeving, bv omgeving waar veel klimop is, of veel hooi of zo, als de katten er graag en veel vertoeven is het lastig. Systematisch bijhouden is enige oplossing, in welke vorm dan ook. Pipetten of inentingen.
Altijd teken verbranden als je er aantreft op je kat, voorkomen dat ze zich vermenigvuldigen.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 09 juni 2016 - 06:48

HelpLuckyvinden, op 08 juni 2016 - 22:25, zei:

We controleren ze regelmatig op teken sowieso, maar de kans bestaat altijd dat er één van de katten valt op bed of in de zetel en zich achteraf aan onze huid vast nestelt.
Voor honden vanaf 2kg bestaat er een nieuw middel : Bravecto. Spijtig dat ze zoiets niet hebben voor katten.

Deze lente al 2 'wandelende' teken gevonden... minitjes uiteraard.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 09 juni 2016 - 16:42

Mijn katten worden elke avond uitgebreid gecheckt op teken en elke avond heb ik prijs bij 1 à 2 katten. Butler, die zwart is, heeft er minder last van, Sienna die wit is rond haar hals, heeft er meer last van. We hebben wel klimop rond het kippenkot staan en daar gaan ze altijd langs door. :catcurs
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Nicole13
Nicole13
  • 32 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 10 juni 2016 - 11:20

HelpLuckyvinden, op 08 juni 2016 - 22:25, zei:

Breaking news voor mensen die katten hebben in tekenrijke omgeving, Bravecto is in een Spot On versie geregistreerd voor katten.
Wss vanaf septeber/oktober ook bij ons te verkrijgen (België)!
Schijnt drie maanden te werken.

kleine poes
kleine poes
  • 22 berichten

#13 Geplaatst 30 juni 2016 - 15:39

bij ons worden de katten daar echt "wild" van als je dat geeft. Je ziet dat ze er last van hebben. Ik heb dat gevoel bij alle producten want ik heb zowel, frontline combo als stronghold geprobeerd.

Pascale Brijs
Pascale Brijs
  • 13 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 23 november 2016 - 19:32

Heeft iemand van jullie ervaring met het natuurlijk vlooienbestrijdingsmiddel "Flea Free" dat te verkrijgen is via huisdierendokter.be ?  Het is een middel op basis van akkermunt.

Ik gebruikte voorheen Stronghold, maar één van mijn katten heeft daar een heel nare bijwerking van gehad.  Momenteel gebruik ik Advantage.  Ze zijn er niet ziek van, maar voelen zich duidelijk heel ongemakkelijk de eerste uren na het toedienen en bovendien heeft dit produkt een verschrikkelijke geur.

Ik zou dus liever overstappen naar een natuurlijke aanpak, mits deze ook effectief is.

mira
mira
  • 307 berichten
  • 10 katten

#15 Geplaatst 24 november 2016 - 12:22

Heb met dat product zelf geen ervaring alhoewel het wel het proberen waard is volgens mij omdat ik al allerlei andere producten heb besteld en gebruikt van bij huisdierendokter met het nodige succes, blaasstenen bij 2 katten laten verdwijnen, niesziekte en nierproblemen: ook goede ervaring mee.
Heb qua ontvlooiing en/of teken al vanalles gebruikt: Effipro is volgens mij minst schadelijk, mijn oudste poes reageert dikwijls heel raar: overgeven en diarree op een pipet, bij Effipro niet. Men zegt wel dat je moet afwisselen omdat er resistentie optreedt als je zelfde middel steeds gebruikt vandaar dat ik al vanalles bestelde, Bravecto is er wel degelijk voor poezen (pilvorm), heb het eergisteren zien staan bij dierenarts, las op internet wel al negatieve dingen over Bravecto, kan soms dood tot gevolg hebben, zou zeer schadelijk kunnen zijn voor lever bij bepaalde dieren, maar ja, elk medicijn heeft zijn nadeel vrees ik...

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Frontline Combo