Spring naar inhoud

- - - - -

Vangen van zieke zwerfkat

• Log in om te reageren
35 reacties op dit onderwerp
Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#16 Geplaatst 12 juni 2016 - 23:10

Bedankt voor de tips. Nog niet gevangen tot op heden, hij was wel meestal in de buurt, en kwam aan de buitenkant van de kooi proberen bij het eten te geraken. Maar nadien was hij weer weg.
Ik vrees dat geduld niet mijn sterkste punt is helaas, werkpuntje in deze context. Ik vind het lastig hem zo te zien, zonder iets te kunnen doen.
Hopelijk is het vannacht zover dat hij erin zit.
Of heb ik hem misschien op verkeerde plek gezet? Ik heb er nu ook waterdicht zeil over gelegd zodat hij niet nat wordt. Staat achteraan op meest rustige plek.

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#17 Geplaatst 13 juni 2016 - 13:12

Weet iemand hoelang een kat zonder eten kan? Drinken is geen probleem dezer dagen.
Nog steeds geen geluk bij vangen. Heb een open transportbox buiten gezet met valeriaan en kattekruid in de hoop dat hij wat went aann een soort kooi rond hem.
Vanmorgen niet aanwezig, hoop dat hij zich niet terugtrekt om te sterven.
Ik vrees dat het niet gaat lukken. En de vangkooi moet natuurlijk ook terug.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.890 berichten
  • 1 katten

#18 Geplaatst 13 juni 2016 - 13:34

Oei... dat is minder.
Ik kan niet helpen.

Ons Ventekke konden we ook niet aanraken, maar was zo gewend aan zijn melkje en natvoer, dat hij maar even twijfelde en zo de kooi inliep. Pff... zie het nog voor me. Wat mis ik hem...
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.297 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 13 juni 2016 - 14:26

Bekijk berichtMajesteit, op 12 juni 2016 - 23:10, zei:

Bedankt voor de tips. Nog niet gevangen tot op heden, hij was wel meestal in de buurt, en kwam aan de buitenkant van de kooi proberen bij het eten te geraken. Maar nadien was hij weer weg.
Ik vrees dat geduld niet mijn sterkste punt is helaas, werkpuntje in deze context. Ik vind het lastig hem zo te zien, zonder iets te kunnen doen.
Hopelijk is het vannacht zover dat hij erin zit.
Of heb ik hem misschien op verkeerde plek gezet? Ik heb er nu ook waterdicht zeil over gelegd zodat hij niet nat wordt. Staat achteraan op meest rustige plek.

Wij zetten ons gewoonlijk neer op een stoel en dronken een koffie, terwijl Nemo de kooi onderzocht. Je moet rekenen dat je toch 3 uren daar moet blijven zitten. Dat hadden wij toch met beide katers aan de hand.
Een kat is taai hoor en kan wel een dikke week zonder eten, maar als hij ziek is verminderd dat natuurlijk. Maar in de natuur valt er toch wel wat te ritsen voor een kat. Anders moet je hem eens een dag goed te eten geven. Dat verhoogd ook zijn vertrouwen naar jou toe. Wacht dan 2 à 3 dagen, dan heeft hij weer echt honger en met die makreel in olie en die springende muis (dat gaf de doorslag voor een snelle vangst), zal hij wel sneller afkomen.
Als hij al aan de buitenkant van de kooi geroken heeft, mag je toch al iets hoop hebben. Dan wil hij echt wel eten maar moet zijn angst nog verwerken.
Wij hebben 2 katten gevangen op die manier en die katten wisten al wat een kooi is omdat ze vorig jaar gevangen werden voor castratie. Dus dubbel wantrouwen voor de kat.
Geef het nog niet op. Vraag aan de DA duidelijk hoe lang je die kooi kan houden. Ik duim voor je. :duim: :duim: :duim:

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#20 Geplaatst 13 juni 2016 - 15:37

De kooi is van vzw, niet van da. Maar da's misschien ook een idee, gezien de kooi uiterlijk morgenavond terug moet voor een vangactie. Een da kan die wellicht iets langer missen. Ik overweeg om d'er mij zelf eentje aan te schaffen. Met de regelmaat van de klok zijn er wilde katten, en ook nog eens hoge kattenaids en leucosestatistieken.
Gisteren heb ik hem zien proberen het eten vanaf de buitenkant van de kooi eruit te halen, is misschien toch lichtpuntje.Hij heeft nu een gevarieerde vierschotelmenu met whiskas, sardientjes, tonijn in olie, en royal canin droogvoer met als toemaatje wat kattenmelk. Toch niet mis als menu voor zo'n beestje. Ik riskeer alleen dat andere katten dat ook lekker vinden. Een tamme sociale buurtkat stond er zelfs bij toen ik ze opstelde, heeft ze meteen even uitgeprobeerd, en heb ik natuurlijk direct eruit gelaten. Lijkt niet veel gebeurd voor hem.

Bewerkt door Majesteit, 13 juni 2016 - 15:39.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.890 berichten
  • 1 katten

#21 Geplaatst 13 juni 2016 - 16:02

Ons Ventekke probeerde ook langs de buitenkant het eten eruit te halen. Vlak erna is hij de kooi ingegaan. Dus wie weet!
Geplaatste afbeelding

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#22 Geplaatst 13 juni 2016 - 19:57

Heb hem vandaag de hele dag niet gezien. Ik vrees het ergste, al blijf ik proberen. Misschien dat nacht hem doet afkomen, en dat hij iets eet in de vangkooi.

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#23 Geplaatst 14 juni 2016 - 11:17

Super nieuws, het is vanmorgen gelukt met de vangkooi. Maar lelijk dat die deed in de kooi. Eerste ervaring hiermee, chapeau zulle allemaal. Ik had het toch makkelijker verwacht.
Hij is ondertussen opgehaald en naar da gebracht. Nu bijna 2 dagen niet gegeten.
Waarschijnlijk is euthanasie nodig helaas, hij zag er echt heel slecht uit.
Maar ja, beter dan al dat lijden, en de risico's voor de andere katten in de buurt.
Ga er effe van moeten bekomen, toch blij dat het allemaal niet voor niets was.
Bedankt iedereen voor al jullie tips and tricks!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.890 berichten
  • 1 katten

#24 Geplaatst 14 juni 2016 - 12:22

Ik weet het, ik schrok ook enorm toen we Ventekke vingen, was voor ons ook de eerste keer. Hij deed naar niemand iets, de andere katten konden zonder probleem naast hem zitten, hij blaasde wel eens als ik te dicht kwam, maar was echt een goedzak. Maar toen dat deurtje van die kooi dichtklapte... Hij leek wel hondsdolheid ofzo, zo wild dat hij was. Het doet me nog pijn er aan terug te denken. Ik blijf me slecht voelen, ik heb zijn vertrouwen geschaad. Maar hij kon niet zo blijven leven. Waarschijnlijk had hij ook nog maar enkele weken.

Dus ik weet hoe eng en vies het doet en lijkt. Probeer voor ogen te houden dat het is om hem meer leed en pijn te besparen. Het is niet gemakkelijk en ik blijf ons Ventekke missen. Nog altijd betrap ik mezelf dat ik kijk op bepaalde plekken of ik hem niet zie. Maar hij moet nu niet afzien en eenzaam sterven.
Geplaatste afbeelding

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#25 Geplaatst 14 juni 2016 - 12:49

Gelukkig zijn er de mensen van dierenorganisaties, die hier wel ervaring mee hebben. Ik ben al lid van de organisatie ... misschien kan ik wel hier in de buurt verder werken met hen. Het is een donkerrode vlek qua ziektes, en informatie en kennis doet al veel. Die organisatie krijgt zoveel binnen.
Nu effe mijn oudje geruststellen en verwennen. Al was ze niet betrokken, en altijd afgeschermd binnen, is ze toch beetje uit haar doen door afwijking van routine. Ze is 23 en heeft haar mooie oude dag dik en door verdiend. Al heeft ze ook probleempjes, ogv ouderdomskwaaltjes.

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#26 Geplaatst 14 juni 2016 - 16:12

Hij had teveel om op te noemen eigenlijk, hij was in doodsstrijd. En dat kon het kleinste kind zien.
Hij is nu verlost van zijn pijn, en kan zachtjes rusten.
Slaap zacht, jongen.
Spijtig dat hij geen thuis gekend heeft, met lieve zorgende mensen, een aai, een knuffel. Mijn stem kende hij in ieder geval al, met een klein miauwtje terug als vraag voor hulp. Gelukkig is hij niet in alleen in het wild heengegaan.

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#27 Geplaatst 14 juni 2016 - 16:13

Fijn dat je hem op tijd heb kunnen vangen, jammer idd dat hij geen liefde enz heeft gekend.
Maar nu kan hij idd rusten en niet langer strijden tegen het gevecht wat hij nooit had kunnen winnen
RIP lieve schat

DORIS
DORIS
  • 7.650 berichten
  • 4 katten

#28 Geplaatst 14 juni 2016 - 20:34

Veel sterkte.Rust zacht en zonder pijn lief katje.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#29 Geplaatst 14 juni 2016 - 22:09

Hij krijgt een ereboompje eik in de tuin ter gedenking.
Hij was toch sterk als een eik om ondanks alles toch hier te komen.
Ook al was het heel kort, de ontmoeting en herinnering blijft.
Sleep tight, had graag een semi thuis aangeboden, het moest niet zijn.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#30 Geplaatst 14 juni 2016 - 22:16

Je hebt het beste gedaan voor hem wat je kon doen; zorgen dat zijn lijden niet verlengd werd!

Bewerkt door Tripkippiej, 14 juni 2016 - 22:16.