Spring naar inhoud

- - - - -

Parasiet vraagje

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 juni 2016 - 10:29

Ik heb dus sinds kort enkele slakjes in een terrarium in huis. De katten tonen er eigenlijk amper tot geen interesse voor. Uiteraard was ik mn handen altijd goed als ik er aan geweest ben of aan iets in hun verblijf. Op school heb ik wel eens geleerd over wormen en parasieten.
Nu kwam mn stiefzus af dat er in de krant net een artikel staat ivm longworm en slakken. Tot voor kort zou deze parasiet enkel maar in andere landen voor gekomen zijn. Blijkbaar maakt die nu een opmars in Nederland en toch wel zelden in België.

Nu vraag ik me dus af of iemand hier al ooit met te maken heeft gehad? Blijkbaar zou de verspreiding gaan langs mogelijks het slijm van een slak of het eten van slakken, muizen, kikkers... (dit dan eerder voor jagende katten). Zo ver ik info vind zou er in België slecht een minimale en lokale besmetting bestaan onder slakken.
Ik wil uiteraard mn katjes niet in gevaar brengen en vroeg me dus af of iemand enig idee heeft van hoe reëel zo een besmetting is? Als dit een echt probleem is moet dit toch wel al in asiel centra en kattenopvangen voorgekomen zijn?

Sowieso hou ik het bij de enkele slakken die ik nu heb (4) en ga ik enkel verder met de nakomelingen van deze.

Bewerkt door Eibhlin, 19 juni 2016 - 10:30.

Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 19 juni 2016 - 11:51

Heb het artikel ook gelezen...

Ik heb het niet voor slakken :-). Ze hebben mijn mooie (dure) bloemen kapot gegeten...

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#3 Geplaatst 19 juni 2016 - 13:44

Lewis hadden we vermoeden van longworm omdat hij vaak hoestte...
Advocate gegeven maar hij heeft ook cortisone gekregen...
Toen was het over maar wat de oorzaak juist was, weten we niet...

Moest ik jou zijn, zou ik gewoon regelmatig je katten ontwormen met een middel die ook daartegen werkt :)
Zoals bv advocate :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 19 juni 2016 - 14:26

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 19 juni 2016 - 13:44, zei:

Lewis hadden we vermoeden van longworm omdat hij vaak hoestte...
Advocate gegeven maar hij heeft ook cortisone gekregen...
Toen was het over maar wat de oorzaak juist was, weten we niet...

Moest ik jou zijn, zou ik gewoon regelmatig je katten ontwormen met een middel die ook daartegen werkt :)
Zoals bv advocate :)

Ja daar zat ik ook aan te denken. Iets van preventief als in beter voorkomen dan genezen. Sowieso ben ik wel erg voorzichtig op dat vlak want ik wist wel al dat slakken dat konden dragen. Al lijkt me na opzoekwerk het percentage enorm laag, maar toch. En gewoon ook om hygenische redenen was ik altijd mn handen zelfs al doe ik maar iets klein in die bak.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 19 juni 2016 - 16:53

Zo ver ik tot nu toe gelezen heb moeten ze al echt die slak gaan opvreten om dat te krijgen ALS de slak dat draagt. Ofwel dus een vogel ofzo op eten die een geïnfecteerde slak gegeten heeft. Die slak moet dan al uitwerpselen van een ander geïnfecteerd dier eten bv een vos, rat of kat/hond. Tot nu toe in die 3 jaar dat ik hier woon nog nooit een rat of vos gezien. Ik denk dat katten die buiten komen een groter risico hebben dan de mijne van een bak waar ze niet in kunnen. :) Wel een eng idee dat zoiets daar gewoon buiten op te pikken valt.
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 20 juni 2016 - 05:21

Ik heb gelezen dat die parasiet ook in het slijm kan zitten.Er moest goed opgelet worden dat ze daar niet aan likken.Ik doe nu een inspectie voor ik de hond uitlaat.Ik voel mij dan net Sherlock Holmes.De echtgenoot vraagt dan altijd of ik een vergrootglas nodig heb. :catscratchhead :lachen: :gek:

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 19 juni 2016 - 11:51, zei:

Heb het artikel ook gelezen...

Ik heb het niet voor slakken :-). Ze hebben mijn mooie (dure) bloemen kapot gegeten...

Enkel nog "pisbloemen" planten.Dat is gratis en ook mooi. :x
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 20 juni 2016 - 20:33

Bekijk berichtDORIS, op 20 juni 2016 - 05:21, zei:

Ik heb gelezen dat die parasiet ook in het slijm kan zitten.Er moest goed opgelet worden dat ze daar niet aan likken.Ik doe nu een inspectie voor ik de hond uitlaat.Ik voel mij dan net Sherlock Holmes.De echtgenoot vraagt dan altijd of ik een vergrootglas nodig heb. :catscratchhead :lachen: :gek:

Enkel nog "pisbloemen" planten.Dat is gratis en ook mooi. :x

Ja, inderdaad. Slakken zullen ze hier niet eten. Eerder het slijm aflikken van hun poten.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 20 juni 2016 - 21:41

Nochtans als ik dat slijm zie lijkt me dat echt totaal kleurloos en zit daar niks raar in. Tenzij het echt super microscopisch is. Maar de slak zou normaal stadia 2 dragen en dat is een eitje. Ook, als die parasiet het lichaam van de tussengastheer verlaat is die toch bijna ten dode opgeschreven in de buitenwereld. Het heeft een eindgastheer (kat/hond) nodig om te overleven. Vandaar stel ik me wel de vraag ivm dat slijm of dat wel zo is.
Lijkt me toch bijna onvermijdelijk als een kat/hond buiten loopt dat ze met dat slijm in aanraking komen, zeker met katten.
Ik heb mn cursus van honden en kattenziekten gans doorspit en vond niks ivm het slijm.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 20 juni 2016 - 23:47

Ik vind in de milbemax bijsluiter niks over preventie tegen longworm (Aelurostrongylus abstrusus)
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 21 juni 2016 - 04:49

Behandeling longworm

Advocate®, Trifexis® en Milbemax® zijn geregistreerd voor de bestrijding van Franse hartworm. De behandeling bestaat uit het geven van een pil met milbemycine (Trifexis®, Milbemax®) 1 keer per week, gedurende 4 weken. Of het geven van een pipetje met druppels in de nek (spot-on) met imidacloprid/moxidectine (Advocate®), wat na een maand herhaald kan worden. Voor de andere parasieten kunnen deze middelen ook gebruikt worden. Fenbenazol, Febantel en Ivermectine-houdende middelen worden ook voorgeschreven.

Preventief kan een dier ook regelmatig (elke maand) worden ontwormd.

Zeven tot tien dagen na behandeling kan in de ontlasting worden gekeken of de de parasieten zijn verdwenen.

Ik heb dit op internet gevonden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 21 juni 2016 - 07:48

Jup, inderdaad ook gelezen. Maar toen ik dan specifiek de online bijsluiter door nam stond die worm er niet op.
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 21 juni 2016 - 09:22

Ah,ok.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 21 juni 2016 - 10:35

Bekijk berichtDORIS, op 21 juni 2016 - 09:22, zei:

Ah,ok.
Ja ik vind het wel raar want echt meerdere sites raden ook echt milbemax aan. Deze wormen staan in de bijsluiter opgelijst waarvoor het wel help:
  • Dipylidium caninum: hondenlintworm
  • Taenia spp: varkenslintworm
  • Echinococcus multiloculariis: vossenlintworm
  • Ancylostoma tubaeforme: kattenhaakworm
  • oxocara cati: kattenspoelworm
  • Het diergeneesmiddel kan ook worden ingezet bij de preventie van hartworm ziekte (Dirofilaria immitis)
Gekende longwormen die dus niet in de bijsluiter staan:
  • Franse hartworm (Angiostrongylus vasorum; hond)
  • Oslerus osleri (hond)
  • Aelurostrongylus abstrusus (kat)

Bewerkt door Eibhlin, 21 juni 2016 - 10:36.

Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 21 juni 2016 - 11:00

Op hun officiële site stond er een brochure. Daar staat dan weer wel longworm op:
Schermafbeelding 2016-06-21 om 10.59.20.png
brochure: http://www.milbemax....2015-(100x210mm)_(mail)-final.pdf

Ik ben het even aan het uitpluizen omdat mijn poezebeesten toch eens ontwormd moeten worden en dan neem ik liever meteen een goede. Ik nam altijd catminth vroeger maar ik las ergens dat dat eigenlijk een zeer zwakke ontworming is?

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 21 juni 2016 - 14:53

[font=comic sans ms,cursive]Ik ontworm met Milbemax of advocate.Heel zelden.Ze gaan niet buiten.[/font

Mijn hondje ontworm ik om de 3 maand.

Bewerkt door DORIS, 21 juni 2016 - 14:55.