Spring naar inhoud

- - - - -

plassen in huis

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
kleine poes
kleine poes
  • 22 berichten

#1 Geplaatst 30 juni 2016 - 15:29

We hebben thuis 7 katten, waarvan 6 katinnen en 1 kater. Ze zijn allemaal gesteriliseerd sinds ze 8 maanden oud zijn en de kater is ook gecastreerd. De laatste tijd plassen de katten regelmatig in huis op het tapijt en de kater sproeit ook af en toe, hoewel hij dat nooit eerder gedaan heeft. Er is thuis niets veranderd dus ik weet echt niet hoe het komt dat ze dat doen. De kattenbak wordt elke dag ververst hoewel ze eigenlijk bijna altijd buiten hun behoefte doen. Heeft iemand raad?

Bewerkt door kleine poes, 30 juni 2016 - 15:30.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 30 juni 2016 - 16:06

Enig idee wie het is ? Een kattin kan evengoed sproeien als een kater ... ;)

Het zou kunnen een blaasontsteking of struvietkristallen ofzo zijn waardoor ze pijn hebben en daardoor niet op de bak willen. Dit is enkel te onderzoeken met urineonderzoek.

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 30 juni 2016 - 18:28

Mss is er buiten iets veranderd? Nieuwe buurtkat ofzo?

Hoeveel kattenbakken heb je staan?

Ik zou idd ook de urine laten checken op een blaasontsteking, maar dan moet je natuurlijk wel weten wie er op het tapijt plast...
En het is ook belangrijk dat je het tapijt goed reinigt, zolang ze het kunnen ruiken, riskeer je dat ze er blijven plassen.

Heb zelf een kattin die sproeit (dus niet plast) en bij haar heeft het met stress te maken.

Ze komen allemaal nog goed overeen?
Those who don't believe in magic, will never find it

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 01 juli 2016 - 13:26

Goh, er kunnen 1001 redenen voor zijn, aan jou nu om het uit te zoeken. Ik zou alvast starten met het volgende:
1) uitzoeken wie de dader(s) is/zijn (en inderdaad: kattinnen kunnen ook sproeien)
2) Zorgen dat alles waar ze op geplast hebben ZEER GOED proper is. Dus bv. met Biotex groen (niet blauw) proper maken. Is het een losse mat of niet? Anders zou ik zelfs voorlopig de mat wegdoen. Als katten urine ruiken (ook al ruik jij het niet meer) blijven ze dit doen.
Sommige dingen krijg je ook niet meer proper....
3) Toch nadenken wat er veranderd kan zijn. Dit kunnen hele kleine dingen zijn. Daarom niet in huis, misschien buiten. Buurtkat, andere vulling of deo kattenbak, dingen die verplaatst zijn, hebben de katten ruzie gehad?, .... echt het kunnen 1001 dingen zijn.
4) Gedrag bestuderen: plassen ze echt veel of enkele druppeltjes? Liggen ze nog op dezelfde plaatsjes, gedragen ze zich anders???
4) Als je weet wie de dader is of een vermoeden hebt, naar de DA voor blaasonderzoek. Dan kan je dit behelpen of dit uitsluiten.

Sproeien komt door stress/ hormonen. Dus als er iemand ineens binnen sproeit, is er toch iets aan de hand....