Spring naar inhoud

- - - - -

Kattin wassen na bevalling

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Kario
Kario
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 03 juli 2016 - 22:40

Hallo iedereen, mijn perzische kat is vorige week bevallen. En nu vraag ik mij af wanneer ik haar een bad mag geven? Door haar witte vacht en lange haar is ze nog wat vuil.  Zijzelf heeft geen uitscheiding meer. Uitkammen heb ik ook al geprobeerd maar dat is niet voldoende. Iemand die weet of t kwaad kan om haar in bad te stoppen? Alvast bedankt voor de tips.

Bewerkt door Kario, 04 juli 2016 - 11:22.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 04 juli 2016 - 03:06

Ik kan je niet echt helpen want ik ben geen fokker, al stel ik me nu wel vragen bij hoe voorbereid je was op de komst van deze kittens  :catscratchhead ik zou de kat in ieder geval nog niet wassen. Normaal gezien hoef je een kat helemaal geen bad te geven, dat lijkt me ook ontzettend veel stress voor een pas bevallen poes. Vraag me ook af vanwaar de geur komt, normaal gezien zou de afvloeiing niet vies mogen ruiken.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.120 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 04 juli 2016 - 09:17

Normaliter houd een kat zichzelf ook na de bevalling zeer schoon;zo niet dan denk ik eerder dat er iets aan de hand is.
Tenzij ze altijd al slecht deed wassen?

Maar nee; ik zou haar niet wassen.
Ontzettend stressen voor de poes omdat ze niet elk moment naar haar kittens kan Ên je moet dan zo verdomde goed spoelen zodat de kittens NIKS van shampoo kunnen oplikken uit de vacht.
Daarnaast is dan de vertrouwens geur rondom de tepels weg waardoor kittens weer opnieuw moeten leren zoeken naar de tepel. iets wat ze nu op geur doen..

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#4 Geplaatst 04 juli 2016 - 10:37

Niet wassen,er blijft nog een paar dagen uitvloeing komen na de bevalling,deze mag niet stinken! is dat wel het geval dan gauw naar de DA want het kanzijn dat er iets is achtergebleven in de baarmoeder en nu voor ontsteking zorgt!!
Een kast wast zichzelf prima schoon,ik neem aan dat dat ook geldt voor de langharige rassen,dus als dat dan niet goed gaat is het raadzaam om de DA te raadplegen.

Kario
Kario
  • 4 berichten

#5 Geplaatst 04 juli 2016 - 10:45

Beste murron, wat heeft de komst van de kittens te maken met t feit dat de moederpoes die lang haar heeft, opgedroogd bloed aan haar staart heeft hangen?ik was zeer goed voorbereid! Ze kan er zelf niet aan en t knoopt voor alle duidelijkheid, er vloeit niks meer uit haar.  Ik vroeg om raad omdat ik weet dat ze zichzelf wassen en ik dat niet moet doen. Maar na 7 kittens was ze zwaar uitgeput om zich nog extreem fel te wassen. we zijn nu meer dan een week verder en t is niet dat ze continue bij haar kittens zit. T was maar een vraag.
Tripkippiej, bedankt, dat is wat ik wou weten.

Dank u wel duchess, zijzelf verliest niks meer. Ze wast haar ook zelf maar ik wou gewoon weten of ik haar mocht wassen.

Bewerkt door Kario, 04 juli 2016 - 11:08.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 04 juli 2016 - 10:46

Ik zie Murron nergens iets afbreken?
Denk dat iemand korte tenen heeft...
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#7 Geplaatst 04 juli 2016 - 10:47

Kario, wassen is geen optie nu, teveel stress en kans op ontsteking.
Je zou haar voorzichtig kunnen borstelen met wat droogshampoo of talkpoeder (geen zwitsal deze is vettig)

Hier doe ik dat ook regelmatig want idd zoals je zegt met hun lange vacht is het niet simpel het helemaal goed schoon te krijgen.

Succes

Kario
Kario
  • 4 berichten

#8 Geplaatst 04 juli 2016 - 10:54

Black scorpion, murron vraagt zich af of ik wel goed voorbereid was op de kittens... Wat hebben de kittens te maken met t feit dat ik vraag wanneer ik de poes mag wassen? Ik heb graag dat mijn katten er proper bij lopen. Ik ben continue met hen bezig. Normaal worden zij maandelijks gewassen en dagelijks gekamd. Dus de voorbereiding van de kittens heeft niks te zien met wat opgedroogd bloed in de staart. Zoals Cisca schrijft is het bij langharige katten niet altijd makkelijk. Borstelen heb ik al gedaan en heeft wel wat geholpen. T was maar een vraag hoor mensen. Bedankt aan degene die mij begrepen en deftige raad gaven.

Dank u wel Ciska, ik ga dus wachten 😀 En de droogshampoo proberen.

Bewerkt door Kario, 04 juli 2016 - 11:10.

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#9 Geplaatst 04 juli 2016 - 11:26

Ik heb al 25 jaar perzen en heb er dus vaak genoeg mee te maken dat ze niet altijd even schoon zijn na de bevalling.
Ik doe ze gewoon met de rest dagelijks mee verzorgen en zo zijn ze met een paar dagen weer helemaal schoon

Kario
Kario
  • 4 berichten

#10 Geplaatst 04 juli 2016 - 11:45

Cisca, bedankt voor je begrip. Ik volg je raad op. 😉

Bewerkt door Kario, 04 juli 2016 - 11:45.

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#11 Geplaatst 04 juli 2016 - 11:51

Graag gedaan ;)

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 05 juli 2016 - 16:04

Als je de rest van mijn bericht gelezen hebt, zie je dat ik het wassen van de kat afraad, net als al de rest. Als je een beetje googelt over de bevalling van een kat lees je al de tips die hier gegeven zijn, want die maken deel uit van de basiskennis van een fokker. Normaal gezien win je toch wel wat info in vooraleer je fokt met een raskat denk ik dan. Ik ga er toch vanuit dat je een fokker bent en dit niet gewoon een pretnestje is...
Blij dat je in elk geval de poes de stress van een bad niet hebt aangedaan.