Spring naar inhoud

- - - - -

Help - ruzie tussen 2 katinnen waar er daarvoor geen probleem was

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
MarkD
MarkD
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 28 juli 2016 - 21:53

goedemiddag,

ik kom op dit forum terecht omdat ik beetje einde raad ben over onze 2 kattinnen

Wij hebben 2 kattinnen eighty en Catilla genaamd. eighty is 7 jaar oud en Catilla 3 jaar. qua ras heb ik van beiden een foto bijgevoegd (Catilla de langharige en eighty de grijze kortharige).

Eighty hebben we als katje van enkele maanden binnengehaald. enkele jaren later kwam catilla ook als katje van enkele maanden. in het begin kreeg Catilla nogal op haar donder van eighty, maar eerder wat spelend. catilla bewoog meestal met haar poot richting eighty (uitdagen?) waarna deze dan op catilla sprong en er wat geravot werd. Voor zover ik weet nooit met slechte bedoelingen (even later lagen ze uitput naast elkaar).

Eighty leek altijd de bovenhand te hebben bij het ravotten. Alhoewel het ons wel opviel dat Catilla meestal als eerste at (wat ik gehoord had dat teken van dominantie was?)

Echter een tijd geleden zat eighty al vrij opgejaagd boven (we waren even weg dus ik weet niet of er iets voorafgaand gebeurd was), toen ze naar beneden kwam stoof Catilla achter haar. Eighty maakte enkele wilde vluchtende sprongen van 1m70 hoog (op een bepaald moment zag ik haar echt voorbij mijn hoofd vliegen)  en spurtte naar boven.
Moet er bijvertellen dat de katten tijdens de dag over het hele huis beschikken buiten de slaapkamer maar tijdens de nacht beiden in de overloop slapen en we ze niet naar beneden laten (kwestie geen brokken te hebben).
in de overloop staan ook voor beiden hun afgeschermd plasbakje.

sindsdien (nu al enkele weken geleden) blijft eighty boven zitten in een hoekje achter een boekenkast. Ze komt er bijna niet meer vanachter (misschien nog 10 minuten op een dag). In die paar keer dat ze naar beneden kwam stuift Catilla achter haar. Op eerste zicht lijkt Catilla niet agressief. ze spurt erachter maar enkele seconden later wordt ze afgeleid door een vlieg of een geluid en is ze alweer weg terwijl Eighty terug een  dag in haar hoekje blijft.

Ik heb Catilla ook nog nooit horen blazen of grommen of uithalen met haar klauwen. Eighty daarentegen was altijd stuk wilder.
Maar langs de andere kant als Catilla nu hoort dat eighty boven beweegt ligt ze al op de loer om erachter te spurten.

het bizarre is als we gaan slapen en we kijken later in de kamer ligt eighty in haar bakje (op een meter van de boekenkast waar ze haar verschuilt) en Catilla ligt er meestal op nog geen 60 cm in de buurt. beiden rustig te slapen.

We hebben nu al enkele malen geprobeerd Catilla boven te zetten terwijl we eighty beneden laten en dan de deur toe doen. Maar catilla blijft dan aan de deur miauwen en eighty zit dan zenuwachtig wat rond te lopen in onze living. Als we catilla dan even echt naar boven jagen wordt eighty wel kalmer en gaat ze aan het raam zitten of komt ze bij ons in de zetel liggen

De laatste dagen kan ik eighty zelfs niet meer pakken om haar beneden te zetten. Het is ook niet dat ze gromt als ik komt. soms is ze zelfs vrij speels en gaat ze op haar rug liggen maar ze drukt haar zo ver mogelijk naar achter zodat ik er bijna niet aan kan.

heb nu gisteren gezien dat  Eighty zelfs op die plaats achter de boekenkast begint haar behoefte te doen terwijl beide katten wel zindelijk waren en elk op hun potje gingen. Maar vermoedelijk wil ze zelfs niet meer voor haar behoefte naar beneden komen.

Wat te doen? iemand ervaring hiermee of soortgelijke ruzies?

Bijgevoegde thumbnails

• 20130824_182512.jpg
  • 20130824_182526.jpg

Bewerkt door MarkD, 28 juli 2016 - 21:56.

Ephiny
Ephiny
  • 3.940 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 29 juli 2016 - 08:05

Ik zou ze zelf een tijdje gescheiden houden en dan misschien opnieuw een trage introductie doen. Op die manier heeft Eighty ook eventjes de kans om terug op adem te komen.
Je kan eventueel een kgt inschakelen ook.

Voor Eighty zou ik sowieso in de buurt van waar ze nu zit, een kattenbak bijzetten. Zoals je zegt, is ze mss bang om daarvoor nog nr beneden te gaan. En mocht het er nog niet staan, eten en drinken ook.
Those who don't believe in magic, will never find it

Nashota
Nashota
  • 17.932 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 30 juli 2016 - 11:09

Ik zou ze net als Ephiny al zegt een tijd gescheiden houden zodat Eighty weer kan bij komen van alle stress, en er voor zorgen dat Catilla absoluut niet bij haar kan komen.
Dat er iets voor gevallen is tussen de dames lijkt me duidelijk, wat? daar zul je nooit achter komen, maar voor beide dames is het wel goed om elkaar een tijdje niet te zien.
Of het ooit weer goed komt tussen Eighty en Catilla zal de tijd leren, het vergt in ieder geval inspanning van jullie kant, want als ze te vroeg weer bij elkaar komen kun je weer opnieuw beginnen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

MarkD
MarkD
  • 2 berichten

#4 Geplaatst 20 oktober 2016 - 21:20

ter info - eighty komt nu al meer naar beneden - ze komt terug aaien en eten. ze blijft wel schuwer dan vroeger en ze vallen elkaar soms nog aan.  maar ja ik wil maar laten weten dat er beterschap in komt.