Spring naar inhoud

- - - - -

Misty gaat erop achteruit

Nierfalen

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.296 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 16 augustus 2016 - 20:22

Misty heeft al een paar jaren een overactieve schildklier. Daarvoor wordt ze behandeld met Felimazole, maar de DA had op voorhand gezegd dat door die behandeling een achterliggend nierfalen naar boven zou komen, waardoor ze langzaam aan zou vermageren en uiteindelijk sterven.
OK, Misty is bijna 16 jaar. Ze heeft een mooi leven gehad, ondanks al haar kwalen en kwaaltjes: doof sinds geboorte, zwaar allergisch voor vlooien, een pupil onderaan ingescheurd, voetkussentjes met uitstulpingen en een zoon die haar 10 jaar langs geplaagd heeft en haar doofheid misbruikte, door achter haar aan te lopen en dan op haar te springen. 6 kg die op 3 kg terecht komt is niet echt leuk. Maar Juno ging naar de regenboog en Misty kreeg 2 kittens van het asiel als gezelschap. Die behandelden haar met veel respect en dus had poes nog een rustig leven voor de boeg.
Maar isty is ook altijd heel koppig geweest, qua ligplaats (komt door die vlooienallergie). Een plaats waar een andere kat gelegen heeft, daar zal ze nooit gaan liggen en een plaats waar zij zelf een tijdje gelegen heeft, wil ze ineens niet meer gebruiken.
Sinds een 3-tal maanden wil Misty ook niet meer in huis zitten. Ze heeft gelukkig een grote tuin waar ze in kan verblijven, maar in de periode dat het zoveel regende, bleef ze ook in de tuin en schuilde ze onder een Jeneverbesstruik. Niet echt de beste plaats om te verblijven en te slapen, maar ze wilde absoluut niet binnen komen. Dus een reisdoos afgeplakt met plastiek en die onder die struik gestoken. Dat wilde ze wel, na wat aandringen. Oef, ze zat nu tenminste toch droog. Om te eten komt ze gelukkig nog binnen. Ze eet en drinkt nog vrij goed, maar toch vermagerd ze. 14 dagen geleden nog naar de DA geweest en toen woog ze 2,1 KG. Maar kort daarna begon ze af en toe te wankelen, als ze terug de tuin in ging. Nu merken we al 2 dagen dat ze precies niet goed meer ziet, want ze loopt tegen Lexy op, als die op haar weg staat. Ik denk dat ze blind aan het worden is, want ze loopt altijd dezelfde weg, maar als iets in haar weg staat, loopt ze er tegen. We hebben een drinkfontein waar ze altijd aan gedronken heeft, maar nu merk ik dat ze ook uit de vijver drinkt, maar daar heel wankel naartoe gaat en veel moet zoeken om tot aan het waterniveau te geraken. Ik hoop dat ze niet echt lind is, want die vijver wordt dan wel een bedreiging voor haar. We denken eraan om haar te laten inslapen, want zo kan het iet verder. Als het terug begint te regenen, zit ze weer de ganse tijd in de regen, want die reistas voor katten, die ik zo mooi met plastiek had omhuld, daar wil ze nu ook weer niet eer in. Geen probleem zolang het mooi weer is, maar als het begint te regenen, zal ik toch een andere oplossing moeten zoeken... of naar de DA gaan voor een spuitje. :censored:

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 16 augustus 2016 - 20:26

Arme Misty :( kan je ze niet binnen houden zodat je haar wat beter in het oog kan houden? Het klinkt in ieder geval niet zo goed met dat gewichtsverlies en het wankelen en zo. Ik hoop dat ze toch nog eventjes bij jullie mag blijven. Wat zegt de dierenarts?

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#3 Geplaatst 16 augustus 2016 - 21:55

Heel veel sterkte Elma

Frankje
Frankje
  • 1 berichten

#4 Geplaatst 17 augustus 2016 - 08:08

Beste Elma,
W hebben net hetzelfde meegemaakt met onze kater.
Na vorig jaar bestraald geweest te zijn voor zijn hyperactieve schildklier ging het veel beter. Echter dit jaar begon hij stilaan weer te vermageren en werd bijna doof.
Vorige week werd hij plots volledig blind en verviel daarna in een depressie. Hij vond zijn drinkbak niet meer en zocht altijd op de reukzin hetzelfde plekje in de tuin op. Allicht om daar te sterven.
We konden zijn lijden niet meer aanzien en hebben hem bij de dierenarts laten inslapen.
Hij was 15 jaar en heeft een mooi en verzorgd leven gehad. Het doet nog steeds pijn om hem te missen, maar we weten dat dit voor hem het beste was.
Sterkte

mira
mira
  • 306 berichten
  • 10 katten

#5 Geplaatst 17 augustus 2016 - 14:27

Heel erg om dit te horen, geen makkeljke beslissing om te nemen, 16 jaar is mooi, maar we willen ze toch altijd bij ons houden. Nu ik weet wel dat een probleem met de schildklier vaak bloeddruk hoogte in jaagt en dit voor oogproblemen en hartproblemen kan zorgen,  Ik zou toch zo snel mogelijk naar dierenarts gaan om evt bloeddruk te laten opmeten, misschien kan er nog ingegrepen worden...veel sterkte in elk geval in deze moeilijke periode, hopelijk kan je Misty toch nog wat houden.

Is haar bloed nog gecontroleerd mbt nierwaardes ? Want als nierwaardes nog ok zijn is er misschien andere oorzaak van vermageren en niet meer zo goed willen eten. Bij mijn poes is chronische darmontsteking oorzaak van vermageren en niet meer willen eten of minder eten.
Mijn oudste poes Dolly is ook 16 jaar van juni, zij zit ook weer in een dip en ik heb haar terug aan het eten gekregen met product dat ik online bestel: Aniwell Tonicum kat, iets zoals Viyo wat dierenarts verkoopt, maar stukken beter.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.296 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 17 augustus 2016 - 17:38

Binnen houden is echt niet te doen. We hebben 2 kattenluiken, waar ze door moet en als we die afsluiten, dan blijft ze er tegen duwen en janken tot we haar toch maar laten gaan. De DA heeft het ook al lang opgegeven en is verwonderd dat ze nog altijd leeft. Ze was 2 jaar geleden al "opgegeven", maar ze is zo koppig in alles, zelfs in het blijven leven. Vandaag merken we dat haar blindheid met de dag achteruit gaat. Nu ziet alleen nog licht en duister, uit haar gedrag af te leiden. Precies hetzelfde als de kater van Frankje, zo te zien. Volgt er dan nog een depressie ? Ik weet het niet. Haar pupillen staan wijd open, ook als ze in de zon zit. Ze kent haar weg hier heel goed en dat gebruikt ze om bij haar voedsel en water te geraken. Daarjuist ging mijn man haar nog wat eten en drinken geven. Ze reageerde, toen ze mijn man "zag" (hij had de zon in zijn rug, dus ze zal zijn silhouet gezien hebben) en stapte bijna de vijver in. Eén poot stond al boven de vijver, maar gelukkig besefte ze dat ze boven de vijver stond en trok ze terug.
Haar bloed werd een jaar geleden gecontroleerd, maar zoals gezegd, ze is heel koppig en de DA moet haar verdoven om nog bloed te kunnen trekken, anders gaat ze uit haar dak en klauwt ze om zich heen gelijk een furie. En een verdoving kan ze niet meer hebben. Dat durft de DA haar niet meer geven.
Het grappige en aandoenlijke aan deze situatie is wel dat Lexy, onze rosse knuffelkater haar precies lijkt te bewaken. Hij blijft veel in haar buurt liggen en zitten. Ze is al 2 keer tegen hem opgelopen, toen ze naar het huis kwam om te komen eten. Maar 's nachts ligt Lexy lekker warm in zijn mand op de veranda te slapen en Misty blijft koppig op de vlonder langs de vijver liggen, of ze kruipt onder die stekelige jeneverbesstruik weg. Haar binnen halen heeft geen zin, want ze wil echt niet binnen blijven, alhoewel geen van de andere katten haar iets doet of besnuffelt.
Ik vrees dat we haar één van dezer dagen toch moeten laten inslapen. Haar pels is ook niet meer om aan te zien, haar nagels zijn helemaal verdikt en lang en ik durf ze niet meer knippen, want dan gaat ze ook weer uit haar dak. Ook haar oren zijn niet proper, maar ook daar mag ik niet aan komen. Kortom ze weigert elke verzorging. En haar zomaar laten rond waggelen, vind ik nu ook niet het ideale.
Hie nog een foto van haar, van in april. Toen wilde ze nog binnen liggen.

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_1814.JPG

Bewerkt door Elma, 17 augustus 2016 - 17:40.

Groetjes van Elma

juleken
juleken
  • 7.139 berichten

#7 Geplaatst 17 augustus 2016 - 21:30

Ocharme Misty. Dit grijpt naar mijn keel. Altijd een moeilijke beslissing, maar doof zijn én blind worden is bijna geen leven meer he. Ik wens jullie heel veel sterkte  :hug:  :hug:

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.296 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 17 augustus 2016 - 22:20

We hebben het beslist. Morgen (donderdag) laten we de DA komen voor een spuitje. Ze eet praktisch niets meer, alleen af en toe een stickje van De Aldi (daar zijn ze hier allemaal verzot op en dat gaat er bij haar ook vlot aan in). Ze plaste vandaag ook veel te veel en te dikwijls, in verhouding tot wat ze maar drinkt. We hebben haar de hele dag in het oog gehouden. Nu ligt ze op de keukentafel te snorren, omdat mijn man haar binnen heeft gehaald en haar wat knuffelt, maar seffens als wij TV Gaan kijken, wil ze van de tafel af, maar kan het niet meer, omdat ze zich niet meer zeker genoeg voelt om ook nog maar van een stoel af te springen.
Op 1 augustus waren we nog met haar naar de DA geweest en heeft ze nog Stronghold druppels in haar nek gekregen (omdat er een opvangkitten oormijt had). Toen zei de DA nog "die kan gerust nog een jaar zo rondlopen, gelijk die koppig is", maar die plotse verslechtering van haar zicht heeft alles om zeep geholpen. En dan die grote en veelvuldige plassen, die hebben de doorslag gegeven. Ze waggelde echt terug naar buiten, na haar minimaal avondeten. Butler heeft zijn buikje natuurlijk rond kunnen eten, want hij eet de restjes van de anderen ook mee op. Ik ben benieuwd hoe de andere op haar overlijden gaan reageren. Misty blies, toen ze het lijkje van har zoon Juno besnuffelde. Lexy is nogal gehecht aan haar.
Ik mis haar nu al, want tot voor kort, lag ze altijd 's avonds op de kop van mijn zetel. Dan aaide ik haar af en toe en dan snorde ze. Ze sliep ook op die plaats terwijl ik TV keek. Ze was toch doof, dus het geluid van de TV stoorde haar niet. Maar nu ligt ze elke nacht buiten en dat zint me echt niet.
Ze wil hier binnen zelfs geen stickje meer eten, wel buiten, daar eet ze het direct helemaal op. Koppig tot het laatste. :wall:
Daarom ook dat we de DA hier moeten laten komen. In de praktijk is ze niet onder controle te houden. De DA heeft zelfs een beetje schrik van haar. Ze heeft dan ook dikwijls in die praktijk gezeten in het begin van haar vlooienallergie. Toen heeft ze een jaar afgezien, telkens als er een vlo op haar zat. Die diagnose is pas heel laat gevallen, na veel testen en zelfs veranderen van DA. En zeggen dat Misty destijds als kitten bij onze huidige DA terecht kwam om in te laten slapen. Wij hebben haar toen geadopteerd, omdat onze vorige poes juist gestorven was.

Bewerkt door Elma, 17 augustus 2016 - 22:31.

Groetjes van Elma

juleken
juleken
  • 7.139 berichten

#9 Geplaatst 17 augustus 2016 - 23:27

Dankzij jullie heeft ze een heel mooi leven gehad. Maar het blijft moeilijk he. Ik denk aan jullie morgen, veel sterkte  :hug:  :hug:  :(

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 18 augustus 2016 - 08:12

Veel sterkte alvast  :hug:
Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.645 berichten

#11 Geplaatst 18 augustus 2016 - 10:29

Veel sterkte :hug: .
Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#12 Geplaatst 18 augustus 2016 - 13:20

Heel veel sterkte, een heel moeilijke beslissing maar als jullie zien dat ze geen plezier meer heeft in het leven is het de beste beslissing.
Geplaatste afbeelding

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#13 Geplaatst 18 augustus 2016 - 14:48

Heel veel sterkte,deze moeilijke beslissing is uit liefde gemaakt,en gelukkig heeft zij deze liefde gekend en gevoeld..

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 18 augustus 2016 - 18:18

Heel veel sterkte!
Those who don't believe in magic, will never find it

Nashota
Nashota
  • 17.908 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 18 augustus 2016 - 18:42

Heel veel sterkte :( ze heeft een mooi leventje gehad bij jullie
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi: