Spring naar inhoud

- - - - -

Fokkers informatie/advies gevraagd voor kleine cattery!

fokkers advies kater dekkater poes nest kittens informatie sproeien alleen ruimte

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 18 augustus 2016 - 20:47

Hallo mede-fokkers,

Graag wil ik jullie advies/informatie over het houden van een katertje in een kleine (gemengde) cattery.
ik heb een open Maine coon dame Boya en een open Exotic dame Mikai. Voor de Maine coon zijn er genoeg katers voor een buiten dekking te vinden maar voor Mikai is het lastig merken we.
Ik heb een aantal vragen en zou graag jullie advies/mening willen weten zodat we verder komen met de cattery. :eat

# wat zijn de voor en nadelen van een eigen kater met een poes en geen uit dekkingen.
# wat is jullie ervaring met een kater in huis en in de groep.
# waar moet ik aan denken........wat kan ik tegen komen als hij er is..........
# is het verstandig nu een kater te nemen /enof voor Mikai toch nog een buiten dekking proberen te          krijgen,   dan zou ik een poesje kunnen aanhouden(mits die in het nest is)
#hebben jullie ervaring met katten van verder weg halen?
#Hoe houd je de cattery gezond en niet te groot, plan je, doe je katten weg, anticonceptie, apart             houden... :catwalk2 :catwalk

Als jullie nog andere informatie/advies hebben die hierbij aansluiten dan hoor ik ze graag!

Geplaatste afbeelding
Always look at the bright side of life !

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#2 Geplaatst 20 augustus 2016 - 11:46

Ik heb zelf een kleinschalige cattery,met 3 poezen,waarvan een nu gesteriliseerd ,en een aangehouden kitten van nu 1 jaar waarmee ik volgend jaar een nestje wil fokken en de huidige moederpoes,daarbij heb ik mijn open kater Shaggy,hij is momenteel chemisch gecastreerd omdat Sunny zijn dochter is en er dus geen werk is voor hem en ik tot nog toe geen buitendekkingen met hem wil doen.
Dat omdat Shaggy nu superlief voor de dames en kids is en niet sproeit,ik vrees dat als ik regelmatig vreemde dames op bezoek zou hebben hij dat mss wel zou gaan doen,en ik heb geen mogelijkheid om een katerverblijf te maken(wil dit ook niet,hij hoort in de groep)hij leeft gewoon in huis bij ons en de dames.
Als een van de dames krols is blijft zij apart met een andere poes totdat het over is,dan is Shaggy wel wat onrustiger maar gedraagt zich nog steeds goed.
Dit is denk ik vrij uniek,hij is zelfs lief voor de poes die net terugkomt van een buitendekking en stinkt naar de vreemde kater😻.
Toch zou ik in de toekomst geen andere open kater meer houden,dit omdat als je een kitten aanhoudt deze toch naar een vreemde kater moet en dit spanning mee kan brengen.Qua kosten wordt het denk ik pas interessant als je 2/3 poezen /nestjes per jaar hebt.
Persoonlijk vind ik 1 nestje per jaar net leuk,het is behoorlijk tijdrovend en bewerkelijk,maar ik doe het dan ook hobbymatig dus hoef er geen "winst" op te maken.
Ik hecht teveel aan mijn dieren en kan tot nog toe geen afstand doen van mijn volwassen katten,vandaar dat oma poes er nog is en eerlijk gezegd is zij een super hulp voor de moederpoes.
Dit betekend echter wel dat ik over een paar jaar wss stop met fokken omdat ik niet meer dan 4 katten in huis wil houden,dit omdat ik op een appartement woon en ook mijn aandacht goed wil kunnen verdelen over mijn dieren.
Ik heb flink gezocht naar een andere fokker met een dekkater die aan mijn eisen voldoet en gelukkig gevonden wat ik zocht.

Dus mijn advies: voor 1of2 poezen zou ik geen eigen kater meer houden.

t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 21 augustus 2016 - 12:12

Dank je Duchess,
een fijne aanvulling om verder mee te nemen, onze twee gesloten oma's blijven ook. Al vindt een al die drikte niet zo fijn. Ze zijn allemaal te belangrijk als familiepoezels en zeker niet voor de "Winst" uitgezocht en gekocht.

Geplaatste afbeelding

mijnbengaaltjes
mijnbengaaltjes
  • 810 berichten
  • 11 katten

#4 Geplaatst 21 augustus 2016 - 14:25

Bekijk berichtt07037, op 18 augustus 2016 - 20:47, zei:

Hallo mede-fokkers,

Graag wil ik jullie advies/informatie over het houden van een katertje in een kleine (gemengde) cattery.
ik heb een open Maine coon dame Boya en een open Exotic dame Mikai. Voor de Maine coon zijn er genoeg katers voor een buiten dekking te vinden maar voor Mikai is het lastig merken we.
Ik heb een aantal vragen en zou graag jullie advies/mening willen weten zodat we verder komen met de cattery. :eat

# wat zijn de voor en nadelen van een eigen kater met een poes en geen uit dekkingen.
# wat is jullie ervaring met een kater in huis en in de groep.
# waar moet ik aan denken........wat kan ik tegen komen als hij er is..........
# is het verstandig nu een kater te nemen /enof voor Mikai toch nog een buiten dekking proberen te   krijgen,   dan zou ik een poesje kunnen aanhouden(mits die in het nest is)
#hebben jullie ervaring met katten van verder weg halen?
#Hoe houd je de cattery gezond en niet te groot, plan je, doe je katten weg, anticonceptie, apart houden... :catwalk2 :catwalk

Als jullie nog andere informatie/advies hebben die hierbij aansluiten dan hoor ik ze graag!

• Een kater voor maar 1 poes moet je nooit doen. Om een kater "tevreden" te houden heb je minstens 3 a 4 poezen nodig
  • Een kater sproeit 9 van de 10 x Ik heb 2 katers waarvan er 1 echt alles maar dan ook alles onder plast/sproeit. Zo erg dat als je even niet oplet hoe hij staat hij mij zelfs onderplast..
  • Ook kunnen katers heel hard schreeuwen, uit frustratie en of roepen naar poezen. Uiteraard is dit erger wanneer er een poes krols is of ertegenaan zit dan wanneer ze allemaal rustig zijn.
  • Een dekkater houden in de groep is lastig. Er zijn fokkers die het doen zoals Duchess hierboven maar ikzelf durf dit zeker niet aan. Het komt vaak voor dat een kater eerder dan jou opmerkt dat een poes krols is / word. Een dekking is snel gebeurd. Wanneer je familie hebt van de kater (een poes die hij niet mag dekken) is dat dus al een "probleem". Ook bij het nog hebben van een open dame van een ander ras is het niet handig. Je wilt immers geen oepsnestjes / ongewenste kruising.
  • Wanneer je een kater wilt houden in de toekomst raad ik aan eerst nog buitendek te doen om te zorgen dat je meerdere poezen hebt voor je kater tegen dan. Hou er wel rekening mee dat je bij een eigen kater niets meer kan aanhouden tenzij je dan toch weer kiest voor buitendek voor het aangehouden poesje / het "vervangen" van de kater. Dit laatste word regelmatig gedaan door cattery's . Je hebt een kater + paar poezen. Zet deze kater 1 , 2 maximum 3 jaar in en laat hem dan met pensioen gaan. Tijdens deze 1-3 jaar kun je kittens aanhouden. Tegen de tijd dat die poesjes oud genoeg zijn om zelf een nestje te doen verwelkom je een nieuwe kater. Het voordeel van deze manier van fokken is dat je langer je poezen kunt aanhouden. Door ieder jaar de gezondheid te testen (wat bij jou ras nodig is) leer je van je lijn. Na een jaar of 8 kun je van een dier zeggen dat ze "negatief" zijn op HCM wanneer ze dan nog negatief testen om een voorbeeld te noemen. Het aanhouden van je dieren heeft dus ook een meerwaarde.
  • ik heb zelf een kater uit Frankrijk en een poes uit Ierland. De rest komt uit Nederland & het merendeel is zelf gefokt. Een kat uit het buitenland halen blijft een risico. Je koopt van een foto of filmpje en je moet hopen dat de fokker inderdaad doet wat beloofd word. Vraag info bij mede fokkers, kijk testen en stambomen na en koop geen dier uit het buitenland enkel om de in sommige gevallen goedkopere prijs.
  • Je cattery gezond houden.. Jaarlijks testen wat nodig is. Per echo (en DNA wanneer dat betrouwbaar is) daarnaast testen wij 2 x per jaar de ontlasting van alle katten op Coccidiose, Giardia en Tritrichomonas. Regelmatig ontwormen en preventief ontvlooien. Jaarlijks enten en de katten laten nakijken. Dat is het minste wat je moet doen. En uiteraard zorg voor een gezonde leefomgeving. Ikzelf ben fan van krabpalen met wasbare manden en kussens. Ontsmet de boel goed enz enz.
  • Doe niet te veel nesten tegelijk, hoe meer kittens / katten in huis hoe meer infectiedruk.
  • geef poezen genoeg tijd om te herstellen, 1 nest per jaar maximum 3 in 2 jaar. Tussendoor geven wij de pil of kan er gekozen worden voor chemische castratie. Een van onze poezen heeft dit momenteel.
  • Katten herplaatsen / met pensioen laten gaan is helaas soms nodig. Leuk is het niet maar soms wel noodzakelijk. De groep veranderd vaak wanneer katten krols worden / zwanger zijn / er kittens zijn of er een nieuwe kat is en de groep weer opnieuw "ingedeeld" word. (de rangorde) Sommige katten worden dominant en of vallen aan. Om stress te voorkomen of om stressituatis op te lossen is herplaatsen soms de enige optie.
Veel succes!

cattery One in a Million www.cattery-oneinamillion.nl info@cattery-oneinamillion.nl

t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 27 augustus 2016 - 23:23

Heerlijk zoveel informatie: hier kunnen we mee verder!
Dank je wel

Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#6 Geplaatst 28 augustus 2016 - 11:45

Succes met je beslissing, een kater houden is niet simpel zoals hierboven word omschreven, maar ben er zeker van dat je de juiste keuze maakt

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
  • 13 katten

#7 Geplaatst 28 augustus 2016 - 12:04

Hey Tonnie,

het is een lastige overweging, en je hebt al veel tips gekregen (ik heb eerlijk gezegd nog niet alles helemaal doorgelezen....)
je mag me altijd bellen, dan kan ik onze ervaringen met onze turkjes geven. Dat vind ik lastig te typen ;)

heb je mijn nummer? Anders kan ik die per pb even geven. Geef maar een seintje als je wilt ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

t07037
t07037
  • 1.717 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 augustus 2016 - 21:19

Hoi Wendy,

ik heb alleen je cattery nummer, dus pb maar ! :x Hoe meer verschillende info hoe beter ons besluit :p

Geplaatste afbeelding