Spring naar inhoud

- - - - -

KATTENASIEL IEPER TE BESMETTELIJK VOOR KITTEN DOOR KATTENVIRUS

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.329 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 19 augustus 2016 - 12:17

Asiel té besmettelijk: “Wie wil onze kleinste katjes tijdelijk opvangen?”

Het kattenasiel van Ieper is op zoek naar opvanggezinnen die kitten kunnen opvangen. “Omdat we getroffen zijn door de zeer besmettelijke kattenvirusziekte lopen de jongste diertjes bij ons nu veel te veel risico.

“Het kattenvirus waarmee we kampen in het asiel is erg besmettelijk en levensbedreigend, hoofdzakelijk voor jonge katjes. Het virus veroorzaakte nu al een groot aantal sterfgevallen onder onze katten. Maar we hopen nu zo snel als mogelijk dat aantal terug te schroeven en uiteindelijk het virus te bannen uit ons gebouw”, zegt Hilde Debouvere van het asiel in Ieper.

“Daarvoor zijn we in de eerste plaats op zoek naar tijdelijke opvanggezinnen. We nemen geen nieuwe kitten meer binnen, maar zoeken bij mensen thuis een plaatsje om ze op te vangen tot ze zeker tien tot twaalf weken oud zijn en hun eerste vaccinaties hebben gekregen, de sterilisatie of castratie achter de rug is en ze een chip kregen ingeplant. Uiteraard zorgen wij voor het nodige eten, de speeltjes, een kattenbak en vulling.”

Tot nu hebben al vier opvanggezinnen zich gemeld. “Maar uiteraard zijn we naar meer mensen op zoek. Dit jaar alleen al zijn er driehonderd kleine katjes binnengebracht, een pak meer dan in 2015. En de zomer is het moment bij uitstek voor de grote instroom. Dus we kunnen best wel wat hulp gebruiken.”
De jonge studente Dierengeneeskunde Sara Deleu heeft alvast twee kitten in huis genomen.

image.jpeg

“Ik heb twee jaar geleden nog stage gelopen in het asiel en besef wat voor een gigantisch probleem het is dat ze daar nu getroffen zijn door het virus. Dan kun je maar beter helpen, zeker nu ik toch thuis zit om te blokken voor mijn tweede zit. En veel meer dan de kitten eten en de nodige aandacht te geven, hoef je niet te doen. Het zou leuk zijn mochten er nog meer mensen bereid zijn om de katjes tijdelijk onderdak te geven.”

Wie zich de komende maanden nog geroepen voelt om de mensen van het dierenasiel te steunen en als inwoner van de kattenstad een tijdelijke opvang te bieden aan een of meerdere kitten kan contact opnemen via het telefoonnummer 057-21.91.00. De werking van het kattenasiel stopt intussen niet omdat de iets oudere katten niet getroffen worden door het virus.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 19 augustus 2016 - 14:18

ik ben wel geinteresseerd, zal es moeten bellen :)

Bewerkt door Simsham, 19 augustus 2016 - 14:19.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.467 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 19 augustus 2016 - 14:25

Is dat niet gevaarlijk als je zelf ook katten hebt dat ze besmet raken?
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 19 augustus 2016 - 14:56

Denk wel dat ze die katjes eerst in quarantaine moeten houden om inderdaad het risico in te dijken
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#5 Geplaatst 19 augustus 2016 - 15:12

Om wat voor virus gaat het dan?

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 19 augustus 2016 - 15:29

Bekijk berichtMajesteit, op 19 augustus 2016 - 15:12, zei:

Om wat voor virus gaat het dan?
kattenziekte is een heel besmettelijk en, in 9/10 gevallen, dodelijk virus.
De katten krijgen diarree, geven constant over.
Zij kunnen geen voeding binnenhouden en sterven meestal aan uitdroging.
Het blijft ook nog lange tijd in de omgeving overleven.

Katten die zijn ingeent daartegen, zijn relatief veilig

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sévérine
Sévérine

Mooiste naaktkat 2016

• 354 berichten

#7 Geplaatst 19 augustus 2016 - 16:22

Ik ben ook opvangmama voor het dierenasiel van Ieper, en zojuist is mijn laatste kitten vertokken naar haar nieuw huisje.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.141 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 19 augustus 2016 - 19:43

Benieuwd hoe ze dit over langere periode zien.
Het protocol dat ik ken, zegt 1 jaar geen kittens of ongeente katten in het besmette ruimte opvangen...

Helaas meermaals meegemaakt  in de zomer dat er kattenziekte uitbrak.
Zo zijn ze nog aan eht spelen, en een paar uur later liggen ze dood.
verschrikkelijk :(

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.545 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 19 augustus 2016 - 20:19

Ik moet opvangkittens altijd 10 dagen in quarantaine houden, voor ze eventueel met onze eigen katten in contact mogen komen. Maar dat contact houden we ook beperkt want ook oormijt kan overgaan. Wij hebben een aparte kamer voor de opvangkittens. Daar staat ook een minimum aan meubilair in, want als je de kattenziekte in de kamer hebt, kan je 6 maanden tot een jaar geen kittens meer opvangen en je moet alles grondig ontsmetten. Zo hebben ze het ons gezegd toen we ons aanmeldden als opvanggezin. Ook zijn de kittens, die wij krijgen (+ 4 weken) al geënt tegen de meeste kattenziektes en ook ontwormd en ontvlooid. Jongere kittens (papfleskittens) vangen we niet op, omdat we daar te oud voor geworden zijn. :catsad
In het asiel zelf hebben ze een quarantaine zone, waar nieuwkomers in verblijven. De toegang tot die zone is strikt beperkt tot een minimum aan personeel.
In zulke gevallen, zoals hierboven beschreven, vragen de Limburgse asiels hulp aan de andere asiels of Felixproject of catshelter. In Limburg is er een hele goede samenwerking tussen alle "verenigingen" die zich met opvang van huisdieren bezig houden, dank zij een provinciale gedelegeerde die alles samen houdt. Hier is er op provinciaal vlak nog een goede werking op alle vlakken, zolang Geert Bourgeois dit niet wil opdoeken. :goofy:  Misschien dat andere provincies die samenwerking van asiels ook eens kunnen overwegen. Het zou veel dierenleed verminderen.

Bewerkt door Elma, 19 augustus 2016 - 20:23.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding