Spring naar inhoud


- - - - -

Vocht op de longen, testen hcm via DNA


  • Log in om te reageren
34 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.873 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#16 Geplaatst 27 augustus 2016 - 14:31

Wij gaan bij een kliniek, die staat niet in die lijst, je krijgt dan ook geen attest. Attest is enkel belangrijk voor fokkers. Dus voor een gecastreerd kat vind ik een echo zonder attest goed genoeg. Dat is rond de 100 euro.
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej

    Snoezigste nestje van 2016

  • 3.119 berichten
    • Locatie: Hulst, NL
  • 5 katten
OFFLINE

#17 Geplaatst 27 augustus 2016 - 15:36

De Attest vind ik voor iedereen belangrijk, niet enkel voor fokkers.
Als je bv een jaar nadien weer gaat, kun je de test-uitslagen vergelijken; vooral bij een ziektebeeld toch wel erg belangrijk...

De lijst is samengesteld op erkende radiologen die zich gespecialiseerd hebben in het hart.

Pawpeds heeft ook een lijst met erkende:
https://pawpeds.com/...vetlist_nl.html

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.873 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#18 Geplaatst 27 augustus 2016 - 17:58

Mja, die erkenden liggen allemaal ver van mij af. En gewoon zekerheid krijgen dat alles in orde is, vind ik het belangrijkste.
Geplaatste afbeelding

Nashota
Nashota
  • 17.908 berichten
    • Locatie: Wildervank
  • 4 katten
OFFLINE

#19 Geplaatst 27 augustus 2016 - 18:12

Bekijk berichtBlackScorpion, op 27 augustus 2016 - 17:58, zei:

Mja, die erkenden liggen allemaal ver van mij af. En gewoon zekerheid krijgen dat alles in orde is, vind ik het belangrijkste.

Jij zegt bij een kliniek, is dat wel een specialist dan? dus een Cardioloog of een Radioloog? een "gewone" da zal weliswaar een echo apparaat hebben maar deze is niet geschikt voor een hart echo,
bovendien kan een dierenarts deze speciale echo's ook niet lezen, omdat hij/zij simpelweg de kennis daarvoor niet heeft.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#20 Geplaatst 27 augustus 2016 - 18:16

Bedankt voor de talrijke reacties tot hiertoe.
Wat ik heel interessant vind aan die echo is dat er ook gekeken wordt of er andere problemen zijn met het hart.
Op dit moment is dat waar ik zou voor kiezen.

Enige die me nog tegenhoudt is die afstand af te leggen met Moon in de auto.
Het is al zo'n paniek enkel om haar in haar draagmand te steken.

Wat me ook zo duidelijk nog niet is intussen is of de DNA-test voor htk's betrouwbaar is. Omdat -als ik het goed gelezen had- het voor sommige rassen wel betrouwbaar zou zijn, voor anderen niet zozeer. Maar wat met htk's?

Sowieso ga ik maandag eens informeren bij de dierenarts of er niemand dichter bij Geraardsbergen is die een echo kan doen.
Als ik het goed begreep aan de telefoon hadden ze onlangs nog maar iemand doorgestuurd naar Gent (vermoedelijk Merelbeke als ik de lijsten nakijk). Daarom vrees ik van dat er niemand dichter in de buurt is...

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 27 augustus 2016 - 18:17.


Nashota
Nashota
  • 17.908 berichten
    • Locatie: Wildervank
  • 4 katten
OFFLINE

#21 Geplaatst 27 augustus 2016 - 18:20

Bekijk berichtTripkippiej, op 27 augustus 2016 - 13:48, zei:

250 echt te belachelijk voor woorden; dat valt voor mij simpelweg onder geldkloperij als het bij een ander erkend specialist voor 78 kan

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 26 augustus 2016 - 19:37, zei:

Sorry als de titel van het topic een beetje verwarrend overkomt...ik zal even proberen uitleggen waarom ik deze 2 onderwerpen samen vernoem in één titel :

In een vorig topic vernoemde ik reeds dat er vocht op de longen gevonden werd bij ons Moon.
Het werd toevallig ontdekt. We moesten met ons Luna bij de dierenarts omdat ze ziek was en namen Moon mee omdat ze de laatste tijd minder at en vermagerde.
Naast het weinig eten en afvallen toonde Moon geen enkel teken om zich zorgen over te maken.

Tijdens de consultatie merkte de dierenarts op dat haar middenrif heel snel op en neer ging, te snel om normaal te zijn zelfs in stress toestand.
Haar hartslag zou te hoog zijn : 180/minuut
Maar vooral hoorde hij ook dat ze vocht op de longen had.
Moon kreeg dus medicatie mee om het vocht af te drijven en daarnaast ook pillen om haar hartslag te stabiliseren.
Na 10 dagen moesten we terug op controle.
Misschien was het een hartvliesontsteking en moesten we ons verder geen zorgen maken, dat kon ook.

We gingen terug en alles was normaal : ademhaling, geen vocht meer op de longen, hartslag regelmatig.
Moon eet ondertussen terug goed, is ook al duidelijk bijgekomen qua gewicht. Ze krijgt nu naast haar brokjes dagelijks vis.

Op zich heel goed nieuws dus.
Enkel dat ik toch wel bang ben door alles wat ik las over HCM.
Mijn eerste gedachte was haar sowieso extra in de gaten te houden maar blijkbaar zijn er weinig symptomen en kan ik er niet van uitgaan zolang dat ze even actief blijft, goed eet, en geen andere tekens vertoont om me zorgen over te maken dat ze van de ene dag op de andere niet gewoon omver valt en er haar leven bij laat.
Wat dan ook bij onze Miloh en Luna kan gebeuren, dan zou ik ze alle 3 moeten laten testen en elk jaar...wat haast niet mogelijk is want ik dacht dat zo'n echo toch een 300 à 400 euro kost?

Het enig verschil met Moon is natuurlijk dat ze nu toch al eens vocht op de longen gehad heeft en ik me dus iets meer zorgen maak over haar op dat gebied.
Ik overlegde alles nog eens met de dierenarts vandaag aan de telefoon en die stelde voor om dan een DNA test te laten doen.
Als deze negatief is kunnen we HCM uitsluiten.
Eerst ging de dierenarts zich eens informeren of het best gebeurt via speeksel of bloed bij het labo en maandag mag ik hiervoor terugbellen.
Een echo moet je al zien bij wie je het laat uitvoeren werd me gezegd. Ze hebben een kat gehad die ze doorstuurden voor een echo met negatief resultaat maar de DNA test was wel positief.
Ik begrijp (of heb het mis) dat de DNA test positief kan zijn maar een kat daarom nog geen HCM hoeft te hebben. Toch moet het bij deze van belang geweest zijn (misschien had de kat toch HCM ondanks het niet gezien werd op echo), want dat was de reden waarom me eerder een DNA test dan een echo aangeraden werd.
Echter blijkt een DNA test ook niet betrouwbaar te zijn?

Ik ben ook bang om me een beetje blind te staren op HCM.
Misschien had Moon vocht op de longen door een andere aandoening of was dit enkel éénmalig.
Misschien is het best om haar binnen een bepaalde periode sowieso nog eens te laten onderzoeken om te checken of het vocht op de longen niet terug komt?

Vind het ook vervelend als ik maandag bel om ergens tegen de dierenarts te moeten zeggen dat een DNA test niet betrouwbaar is als zij er anders over denkt.
Zijn er tot nu toe altijd goed en vriendelijk geholpen voor onze poezels.

Daarom, als een DNA test niet betrouwbaar zou zijn, zou het fijn zijn als er een bron of duidelijke reden vermeld wordt waarom niet...

Alvast bedankt!


Ik denk als je nu zekerheid wilt omtrent Moontjes hartje dat je inderdaad een HCM echo moet laten maken, een DNA testje is in mijn ogen
weggegooid geld, en ik heb al eens eerder gezegd in een topic over HCM dat Belgie enkele uitstekende
specialisten heeft ( het lijstje staat in Tripkippiej haar post hierboven) waar veel Nederlandse fokkers heen gaan met hun poeskes.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.873 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#22 Geplaatst 27 augustus 2016 - 19:21

Bekijk berichtNashota, op 27 augustus 2016 - 18:12, zei:



Jij zegt bij een kliniek, is dat wel een specialist dan? dus een Cardioloog of een Radioloog? een "gewone" da zal weliswaar een echo apparaat hebben maar deze is niet geschikt voor een hart echo,
bovendien kan een dierenarts deze speciale echo's ook niet lezen, omdat hij/zij simpelweg de kennis daarvoor niet heeft.


Er zijn veel dokters in die kliniek, maar enkel 1 arts doet de hart echo's, naar wat ik ooit gehoord heb, is zij er in gespecialiseerd. Ze doet ook exact hetzelfde als wat Dr. Vinck vroeger deed (meten dikte, meten opening, en nog vanalles), dus ik denk dat ze wel weet waar ze met bezig is. Wij gingen bij Vinck toen hij nog in Aartselaar zat. Daarom kan ik vergelijken.

Bewerkt door BlackScorpion, 27 augustus 2016 - 19:22.

Geplaatste afbeelding

lathyrus
lathyrus
    • Locatie: oost-vlaanderen
  • 4 katten
OFFLINE

#23 Geplaatst 28 augustus 2016 - 00:26

Bekijk berichtTripkippiej, op 27 augustus 2016 - 13:48, zei:

250 echt te belachelijk voor woorden; dat valt voor mij simpelweg onder geldkloperij als het bij een ander erkend specialist voor 78 kan

Van t moment dat je poezel een pilletje gaat moeten nemen vraagt putcuyps ook direct het dubbele, tenzij je een fokker bent, die mogen aan die lagere prijs blijven komen dan om hen te stimuleren om te blijven testen
Putcuyps is hele goeie arts, we zijn er jaren bijgeweest, maar zijn er uiteindelijk weggebleven wegens te commercieel
Wij gaan de laatste jaren bij pierre simard en betalen daar rond de 60 tot 70 euro per echo per kat
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten
OFFLINE

#24 Geplaatst 28 augustus 2016 - 12:02

Bekijk berichtTripkippiej, op 27 augustus 2016 - 13:48, zei:

250 echt te belachelijk voor woorden; dat valt voor mij simpelweg onder geldkloperij als het bij een ander erkend specialist voor 78 kan
+1

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#25 Geplaatst 28 augustus 2016 - 12:21

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 27 augustus 2016 - 18:16, zei:

Bedankt voor de talrijke reacties tot hiertoe.
Wat ik heel interessant vind aan die echo is dat er ook gekeken wordt of er andere problemen zijn met het hart.
Op dit moment is dat waar ik zou voor kiezen.

Enige die me nog tegenhoudt is die afstand af te leggen met Moon in de auto.
Het is al zo'n paniek enkel om haar in haar draagmand te steken.

Wat me ook zo duidelijk nog niet is intussen is of de DNA-test voor htk's betrouwbaar is. Omdat -als ik het goed gelezen had- het voor sommige rassen wel betrouwbaar zou zijn, voor anderen niet zozeer. Maar wat met htk's?

Sowieso ga ik maandag eens informeren bij de dierenarts of er niemand dichter bij Geraardsbergen is die een echo kan doen.
Als ik het goed begreep aan de telefoon hadden ze onlangs nog maar iemand doorgestuurd naar Gent (vermoedelijk Merelbeke als ik de lijsten nakijk). Daarom vrees ik van dat er niemand dichter in de buurt is...


dna testen voor hcm zijn, naar mijn mening, weggegooid geld. voor elke kat, ras of geen ras. er zijn zoveel genen die hcm kunnen veroorzaken of mede invloed hebben op het ontstaan van hcm, dat testen op 1 of 2 genen nietszeggend is.
echo laten doen bij iemand die weet naar ze naar kijken is het allerbeste. Als er symptomen van een hartprobleem zijn kun je hiermee allerlei soorten hartafwijkingen zien.
Het is niet 100% dekkend, niet 100% zeker dat je alles ziet, maar als er al symptomen zijn is de kans dat je niets ziet erg klein

Je hoeft niet naar een erkend specialist te gaan, die erkenning is alleen voor fokkers echt nodig. Wel is het goed om naar een specialist te gaan. Iemand die gewend is om hartafwijkingen te zien. Een cardioloog is prettig, maar daar betaal je wel extra voor. Een (goede) ervaren radioloog is ook goed.
zoek er een waar je je goed bij voelt die in de omgeving zit, zodat je niet al te lang hoeft te rijden.

Zet je reismand alvast klaar, zodat je kat er aan kan wennen dat dat ding in de kamer staat. Zo zijn ze er niet bang voor en kun je ze makkelijker meenemen als het nodig is ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#26 Geplaatst 28 augustus 2016 - 18:09

Bekijk berichtginnie, op 28 augustus 2016 - 12:21, zei:


dna testen voor hcm zijn, naar mijn mening, weggegooid geld. voor elke kat, ras of geen ras. er zijn zoveel genen die hcm kunnen veroorzaken of mede invloed hebben op het ontstaan van hcm, dat testen op 1 of 2 genen nietszeggend is.
echo laten doen bij iemand die weet naar ze naar kijken is het allerbeste. Als er symptomen van een hartprobleem zijn kun je hiermee allerlei soorten hartafwijkingen zien.
Het is niet 100% dekkend, niet 100% zeker dat je alles ziet, maar als er al symptomen zijn is de kans dat je niets ziet erg klein

Je hoeft niet naar een erkend specialist te gaan, die erkenning is alleen voor fokkers echt nodig. Wel is het goed om naar een specialist te gaan. Iemand die gewend is om hartafwijkingen te zien. Een cardioloog is prettig, maar daar betaal je wel extra voor. Een (goede) ervaren radioloog is ook goed.
zoek er een waar je je goed bij voelt die in de omgeving zit, zodat je niet al te lang hoeft te rijden.

Zet je reismand alvast klaar, zodat je kat er aan kan wennen dat dat ding in de kamer staat. Zo zijn ze er niet bang voor en kun je ze makkelijker meenemen als het nodig is ;)

Die dna test heeft dan inderdaad weinig zin.
Reismand al klaar zetten helpt hier niet echt hoor...ons Moon is echt heel bang op dat vlak.
Maar dichter bij huis zou inderdaad een goede oplossing zijn, want voor haar is het dan een stuk minder lang stressen.

Moet de kat echt "stil" zitten om een echo te laten doen, vroeg ik me ook af.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#27 Geplaatst 28 augustus 2016 - 22:45

ja, een kat moet wel stilzitten, anders kan de echokop het doel niet vinden ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#28 Geplaatst 28 augustus 2016 - 23:33

Bekijk berichtginnie, op 28 augustus 2016 - 22:45, zei:

ja, een kat moet wel stilzitten, anders kan de echokop het doel niet vinden ;)
Amaï, dan vraag ik me dat echt af hoe ze dat met katjes zoals bij Moon doen :catscratchhead

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten
OFFLINE

#29 Geplaatst 29 augustus 2016 - 12:01

Ik heb er vandaag voor gebeld en uitgelegd waarom we een echo zouden verkiezen, daarbij ook de vraag gesteld of dat wel zou lukken bij Moon aangezien ze zo bang is. Als ze gaat weglopen zoals dat ooit gebeurde in de praktijk bij de dierenarts is dat niet evident hé ;)
Maar dus als ze te onrustig is wordt ze in slaap gedaan :catsad

We hebben nu afgesproken met de dierenarts dat ons Moon binnen een 2 à 3-tal weken nog eens onderzocht wordt om te checken of er geen vocht terug gekomen is op de longen, alsook om haar hartslag en ademhaling na te kijken.
Deze keer wordt ze thuis nagekeken zodat ze minder stresst.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.721 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#30 Geplaatst 29 augustus 2016 - 19:39

een echo lijkt me in jouw geval een heel goed idee.

Meestal zijn katjes zo onder de indruk dat ze wel blijven staan hoor, dus dat is over het algemeen geen probleem. En je mag er normaal zelf bij zijn en helpen gerust stellen, dus dan kun je ook voorkomen dat ze wegrent.

En als je bij een goede specialist gaat, die gewend is om de scan te doen, dan moet dat helemaal geen probleem zijn en zou een narcose helemaal niet nodig moeten zijn.
We hebben al heel wat angstige katjes laten scannen, zowel hart als nieren (voor de fok is dat nodig ;) ), en het is altijd goed gegaan. Dus dat komt vast goed voor jou!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende