Spring naar inhoud

- - - - -

Hulp bij het onderhouden van vacht perzische kater.

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
SidneyDL
SidneyDL
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 31 augustus 2016 - 14:54

Wij hebben een tijd terug een Perzische kater gevonden, volledig onder de klitten en ziek, de dierenarts denkt dat hij rond de 13 jaar oud is. Het baasje hebben we niet gevonden. Het is al een oudere kat en hij liep hier al heel lang rond en ik denk dat hij ook meeat met onze katten buiten.
Toen we hem vonden was zijn vacht in hele slechte staat en hebben we hem via de dierenarts laten scheren. Inmiddels is zijn huid genezen. Ik vroeg mij nu af wat de beste manieren zijn om de kater te wassen. Ik was hem momenteel in de gootsteen met FURminator kattenshampoo. Nu heb ik groomers goop en Chris christensen shampoo besteld. Wassen vind hij soms leuk, soms niet. Afdrogen vind hij natuurlijk geweldig.
Graag had ik nog enkele tips gehad hoe ik de wasbeurt voor hem leuker kan maken ?
Voor zijn oogjes gebruik ik ShowTech. Hoe vaak mag een pers gewassen worden? Hij wordt namelijk heel erg snel erg vuil. :fishbowl
Ik geef hem nu ook Royal Canin Persian, blijkbaar is dit beter en ik merk dat hij inderdaad sterker wordt hier mee.
Ik gebruik een borstel, een slicker, kam en kam met roterende tanden voor hem.
Alleen heb ik wat moeite met zijn vacht, het blijft er maar wat dof uitzien, is dit normaal voor een oudere perzische kat? Ik denk dat hij al jaren buiten rondgedwaald heeft.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.597 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 31 augustus 2016 - 16:50

De vacht van een pers onderhou je best gewoon met een metalen kam.
En enkel met de bovenste 4 tanden.  
Daar trek je eigenlijk vlot de klitten ermee uit.

Ik kam mijn pers 1 keer per week max.
Controleer hem op klitten en als er eentje is, haal ik die eruit met de kam.
Zijn vacht blinkt enorm en hij heeft amper klitten.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#3 Geplaatst 31 augustus 2016 - 19:02

Ik verzorg mijn persjes elke dag, dan ben je er een 15 min mee bezig, oogjes proper maken en de vacht helemaal verzorgen.
eerst gebruik ik een metalen kam die korte en lange tandjes heeft, hiermee kan ik de gehele vacht goed mee door en erna borstel ik de vacht nog eens.
In bad is om de 2 mnd beter niet vaker om zo de vacht niet te ontnemen van alle vet, deze laag is wel belangrijk.
Je kan je persje tussen de badbeurten door ook met talkpoeder inpoederen, niet die van zwitsal deze is vettig van zich zelf.

Voor de doffe vacht kun je hem eens visolie geven

Wil je nog tips roep je maar, fok al 25 jaar met de persjes dus weet wel wat tips voor je

SidneyDL
SidneyDL
  • 5 berichten

#4 Geplaatst 01 september 2016 - 14:00

Bedankt voor de tips. Het wassen doe ik omdat hij soms braakt en hier dan in gaat zitten of lopen  :trance: . Het is verbeterd sinds ik hem royal canin geef maar het gebeurt af en toe nog. Hoe geef ik hem de visolie? Doe ik dat in zijn drinkwater? Hij wil namelijk enkel droge brokken eten. Zelfs geen kattemelk. Wij hebben al jaren gewone katten maar de pers heeft een heel vreemd maar grappig karakter.  :fishbowl

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#5 Geplaatst 02 september 2016 - 21:24

ik geef de visolie gewoon met pipetje in de bek