Spring naar inhoud

- - - - -

Droog voer op oudere leeftijd

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Cuchulain
Cuchulain
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 01 september 2016 - 14:52

Net las ik via google enkele topic door. Het lid BlackScorpion postte vorig jaar dat haar kat te oud is geworden om nog droog voer te verteren. Graag had ik geweten rond welke leeftijd zo iets ongeveer begint. Onze kater is daarvoor denk ik niet oud genoeg. Die is pas 14 jaar. Vroeger knabbelde hij gras in de tuintjes bij de buren. Nu, dat doet hij bij mijn weten al niet veel meer. En het is al langere tijd dat mijn vrouw niet veel droog voer meer geeft. Meestal een half potje (geen potje voor katten, maar een bolvormig dessertpotje uit de keuken. Inhoud ca 20ml denk ik. Gisterenavond deed ik dat half vol. Het is niet eens leeggegeten, en iedere korrel dat gegeten werd ligt rond zijn mand. Minimaal 2x gekotst. En het enige dat er ligt is korrels die droog zijn, en korrels die nat zijn van speeksel. Ze komen ogenschijnlijkzelfs zijn maag niet binnen.
Bij nat voer is het ook al enige tijd dat hij soms overgeeft. Dat schreven we toe aan te gulzig. Want als hij een klein zakje krijgt pendelt hij tussen het potje en zijn mand tot het potje leeg is. Zelfs als hij weinig honger heeft.
Nu vraagt hij ook weer een zakje als hij me ziet. Maar hij zit niet voor de deur te wachten zoalsgisteren, dus ik denk dat hij weer de buur zijn kat ontriefde? dat doet hij wel vaker. De overschot van de brokjes komt hij niet meer aan. Er zijn meerdere merken en smaken gepasseerd. Als het weer prijs is eet hij pas wanneer er verse brokjes in het potje liggen. De overschot is hij dan bang voor lijkt het. Misschien is dat de stimulans om bij de buren verder te eten??
Wat me het meeste verontrust is het feit dat hij na dergelijk incident steeds langer last heeft.Sinds gisteravond heeft hij geen eten gehad.Toch heeft hij nog last. Hij is graag gepakt, zit graag op schoot etc. Als hij enkele snelle passen neemt omdat hij niet gepakt wil worden weet ik hoe laat het is. Dus nu ca 16 uur na het eten heeft hij blijkbaar nog last.

Bijkomend probleem is nu wel dat zijn dieet moeilijk te volgen is. Want hij gaat soms bij 2 buren (met katten) ook eten. Dus het kan zijn dat hij deze nacht elders eten vond. In ieder geval gaan wij straks een langs bij de dierenarts voor een volledige controle van zijn gezondheid.
Nu ben ik wel benieuwd of onze situatie bekend klinkt bij mensen hier op deze forum.

Ephiny
Ephiny
  • 3.942 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 01 september 2016 - 15:08

Goh, mijn oudste kat (Voodoo, 10j) heeft dat ook wel lang gehad. Brokken én natvoer kwamen er regelmatig bijna meteen weer uit (dus ook onverteerd). Het natvoer was van gulzigheid. Dus zij krijgt enkel nog kleine porties, en dan gaat het goed.
Qua brokken ben ik uiteindelijk grotendeels overgestapt op Orijen, en als ze nu nog braakt, is het enkel als ze net gras heeft gegeten (en daar zit dan verder niks bij).
Orijen is natuurlijk wel een duur merk, ik meng het zelf ook nog met andere merken (Applaws en RC sensible) om de kosten toch iets te drukken. En voorlopig blijft het goed gaan.

Ik weet natuurlijk niet wat je geeft van brokken, maar mss kan je eens iets proberen met een hoger vleesaandeel ofzo.

Dat niet willen opeten, dat gebeurt hier ook wel eens. Bij Zooplus kan je bv Cosma snacks kopen, de kip XL versie daarvan kan je heel goed verkruimelen. Soms strooi ik daar een beetje van over de brokken en dan gaan ze al veel vlotter binnen.

Een algemeen onderzoek kan iig nooit kwaad. Ik laat bij Voodoo nu ook elke jaar een senior-onderzoek doen (of hoe ze dat ook noemen).
Mss heeft je kat wel wat last van zijn tanden en eet hij daarom minder graag brokken. Maar voor t zelfde geld gaat hij idd bij de buren eten natuurlijk...

Those who don't believe in magic, will never find it

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.618 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 01 september 2016 - 15:32

Er zijn senior brokken te verkrijgen in de dierenspeciaalzaak.  Ik haal de mijne bij mijn dierenarts.  
Royal Canin heeft ze al in hun gamma vanaf 7+.
Mijn dame is ondertussen bijna 16, dus ze is dus al op gepensioneerde leeftijd :lachen:
Ze eet nog gewoon brokjes hoor.  Ze eet gewoon dapper mee hier......

Alleen krijgt ze haar eten op een andere plaats in het huis.  De brokjes krijgt ze apart (omdat het Senior brokjes zijn) en het natvoer krijgt ze hier gewoon samen met mijne peuter.

Ons Beau eet hier Royal Canin Senior Stage 2 brokjes en heeeeeeeeeeel af en toe een potje Gourmet Gold.

Als je kat regelmatig last heeft van de maag, dan lijkt het me best dat je eens een bezoekje brengt aan je DA.
Zo ga ik bv. met onze Nio (is 3 jaar) 1x per jaar op controle en met ons Beau (bijna 16 jaar) 2x per jaar op controle.

Bijgevoegde thumbnails

• Leeftijd kat.jpg

Geplaatste afbeelding    WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS   

Cuchulain
Cuchulain
  • 4 berichten

#4 Geplaatst 01 september 2016 - 19:23

Senior gebruiken wij al geruime tijd. Bij aveve boerenbond en Albert Heiyn vind je die ook bijna altijd terug. Onze dierenarts is nu net gepensioneerd, haar zoon doet het nu. Gelukkig (geen afbreuk voor haar zoon hoor) hadden wij haar omdat de zoon in congress zit.
Onze kater zijn amandelen puilen beide uit. Met een spuit (braakneiging onderdrukken) werkt onmiddelijk. Onze Laurent zat op de terugweg niet meer met zijn bek (mond of koe zeg je dat) open. Hij trekt ook zijn buik niet in nu als we hem vastpakken en geen last van maar half ingetrokken nagels. De dierenarts kneep in zijn hals, buik etc en stelde vast dat hij veel slijm had en last van die amandelen. Hij wil dan dat slijm uitbraken en gooit er zijn eten mee uit.
Morgenavond moeten we al terug bellen naar de arts en verslag uitbrengen.
Dus waarop te letten. Braken in combinatie met veel slikken. En geen gras of haar omdat het niet door een zieke maag komt.
Tevreden dat we nu een goede dierenarts kennen.
Ik vind het wel vreemd dat hij op 14 jaar nog last krijgt van de amandelen. ik dacht dat zo iets eerder voor de jeugd problemen geeft. Niet altijd dus in elk geval.
Ik hoop dat er nog mensen iets met mijn ervaringen kunnen doen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 01 september 2016 - 19:43

Hoi BlackScorpion hier. Mijn kat is niet te oud voor brokken hoor, ze is nog maar 10. Maar zij heeft een maagprobleem waardoor ze brokken niet meer verteerd, een medisch probleem dus ;)
Geplaatste afbeelding

Cuchulain
Cuchulain
  • 4 berichten

#6 Geplaatst 03 september 2016 - 10:40

Met onze kater gaat het nu uur later ogenschijnlijk beter. Gisteravond kwam hij al naast mijn stoel om op schoot te kunnen. Dat deed hij periodes niet meer. Maar de dierenarts vroeg zijn eten in  x te geven de eerste week. Dus als Griet zich verroert is hij weer vertrokken naar de veranda natuurlijk. Enerverende week in het voruitzicht wat dat betreft, maar het geeft genoeg leven in huis in ieder geval.
Op veel slikken of ander raar doen kan ik hem nu niet betrappen. Dat hebben we wel geleerd. Dat als er geen gras is bij het braken dat het door slijmen kan komen of andere luchtwegproblemen. Ook daarom masseerde de dierenarts die plaatsen. Ze deed dat omte achterhalen wanneer hij wil braken. Wel onprettig voor de kater maar deze arts weet heel goed wat ze doet. Al ben ik er nog maar x bij geweest, dat ervaar ik echt wel. Ik hoop volgende x haar zoon eens te treffen in zijn praktijk.