Spring naar inhoud

- - - - -

Kattin plast en doet haar ontlasting steeds weer voor de voordeur :(

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
SidneyDL
SidneyDL
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 07 september 2016 - 14:38

Onze gesteriliseerde kattin van 4 jaar oud plast en doet haar ontlasting steeds weer voor onze voordeur (binnenshuis).
Ik begrijp niet waarom ze het doet :trance:. We kuisen het iedere keer op met dettol ook de deur zelf, binnen en buitenkant. Er staan heel wat kattenbakken in ons huis, verschillende soorten, open en met deksel. Allemaal worden ze meerdere malen per dag uitgekuist. Wij gebruiken klonterend kattengrit en onze ander katten gaan allemaal op de bak. Alleen zij niet. Soms lijkt het alsof ze er een spelletje van maakt. :fishbowl Zou dit een teken kunnen zijn dat ze lijdt aan haar nieren ? of blaasgruis?. We worden er wat radeloos van :(. We hebben al eens een kattenbak bij de deur gezet maar ze negeert hem gewoon. Of ligt het aan het kattengrit?

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#2 Geplaatst 07 september 2016 - 14:43

Als dit plots gebeurd zeker een bezoekje brengen aan de DA, waarschijnlijk doet ze het omdat er iets scheelt

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 07 september 2016 - 15:51

Ik zou ook eens een bezoekje aan de DA brengen....
Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

SidneyDL
SidneyDL
  • 5 berichten

#4 Geplaatst 07 september 2016 - 16:27

Ik ga haar zeker eens laten controleren. Het vreemde is dat ze dit doet sinds ze gesteriliseerd is :/ Maar dit is toch al meer dan een jaar geleden.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.119 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 07 september 2016 - 17:18

Kan ook stress zijn , en dan doet ze het bewust om te laten zien dat er iets niet volgens haar zin is.
Hoe ligt ze bij de andere katten?

mira
mira
  • 305 berichten
  • 10 katten

#6 Geplaatst 07 september 2016 - 17:33

Als ze naast de bak plast zou je kunnen denken aan probleem met blaas of nieren ofzo maar ontlasting naast de bak heb ik zelf nog niet meegemaakt met de vele poezen die ik heb/ in huis gehad heb, zeer rare gewoonte...

SidneyDL
SidneyDL
  • 5 berichten

#7 Geplaatst 07 september 2016 - 19:03

Bekijk berichtTripkippiej, op 07 september 2016 - 17:18, zei:

Kan ook stress zijn , en dan doet ze het bewust om te laten zien dat er iets niet volgens haar zin is.
Hoe ligt ze bij de andere katten?

Ze is agressief naar de andere katten toe. :-/ Ook vaak naar mensen, daarom letten we op als we haar aaien, ze kan opeens hard bijten. Doet ze al sinds ze een kitten was.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.119 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 07 september 2016 - 19:45

Dan ga je daar de oorzaak in vinden denk ik.
Wellicht voelt ze zich beter op haar gemak in een rustig huis waar ze enigst kat is?

Natuurlijk niet de oplossing waar je op hoopt, maar soms is er simpelweg geen oplossing

Jeannine
Jeannine
  • 1.567 berichten

#9 Geplaatst 13 september 2016 - 11:22

Is het een poes die buiten komt? al gehoord dat poezen die buiten komen op een gegeven moment geen kattenbak meer willen gebruiken, ook al ging die vooraf er wel op ook.
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 september 2016 - 20:29

Goh, hier kan veel aan de hand zijn. 1 ding is zeker. Er is iets aan de hand. Het allereerste dat je moet doen is naar de DA gaan. Laten uitsluiten of er geen medisch probleem is. Ten tweede moet je je echt goed voornemen dat dit voor een kat geen spelletje is (hoe frustrerend ook). Ten derde kunnen het diverse oorzaken zijn. Komt de kat buiten? Is er een nieuwe buurtkat die soms aan de voordeur zit (of 's nachts zijn geuren achterlaat)? Is er gesproeid ergens aan jullie voorkant van het huis. Is er thuis iets veranderd?
Het kan medisch zijn, het kan stress zijn (bv. buurtkat), het kan psychologisch zijn en het kan een mengelmoes zijn.
Snoes (ook een kattin en al jaar en dag gesteriliseerd) begon net hetzelfde te doen als jij omschrijft. Het is een lange weg (lijdensweg ook toch wel) geweest, maar nu is er geen enkel probleem meer. Ze plast niet meer in huis (ook niet haar grote behoeftes).
Ik kan je het hele verhaal doen, maar elke kat is anders. Een kat kan ineens de kattenbak waar ze al jaren op gaat, niet meer willen gebruiken. Dat kan misschien komen doordat er ruzie geweest is (waar jij niets van weet). Dat ze erg geschrokken is, terwijl ze op de bak zat, of ze heeft pijn en linkt 'kattenbak' aan meer pijn, .... 101 redenen.

Zoek maar eens op 'Snoes' in de zoekfunctie :-). Het enige je je echt moet voorhouden (en ik weet dat dit niet eenvoudig is) is dat je de kat niet moet gaan haten of de schuld geven. De kat voelt dat en je verergert dit. En ik weet..... dat is niet eenvoudig.... ik was na een slopende tijd ook op.

Ook bij 'Luna' (zoekwoord) kan je wat terugvinden. (van het lid Ephiny)
Of bij 'Sloeber'.

Veel leesplezier :-).