Spring naar inhoud

- - - - -

Ik heb jullie raad nodig

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#1 Geplaatst 12 september 2016 - 15:52

Dit weekend ben ik met iemand aan het chatten geraakt ivm een lief exotic shorthair poesje. Echt een schatje. Ze is reeds 5 jaar, dus de kittenstreken is ze kwijt :) haar hobby's zijn slapen, knuffelen en andere leuke poezen-dingen :)
Nu is mijn grootse bezorgdheid, kan ik een poes van die leeftijd altijd laten wennen aan meerijden met de auto?
Ze is het nu niet gewoon, wel is ze volgens die mevrouw nergens bang voor.
Zoals jullie weten ging cloe 2x per maand en al onze vakanties mee naar zee, ze was ook pas 15jaar toen ze voor de eerste keer meeging.
Heeft er iemand raad?? ;)

Een kitten is geen optie en ons buitenverblijf verkopen is ook geen optie ;)

Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 12 september 2016 - 16:07

Is het een mogelijkheid om dit op voorhand uit te testen?

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 12 september 2016 - 16:29

ik zou het haar gewoon aanleren... mooie ruime transportbak kopen en stilletjes aan laten wennen. eerste een toertje blok doen, doet ze niets eruit laten en belonen. dag erna opnieuw en koppelen aan iets leuks na de rit
elke keer wat langer doen..

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 12 september 2016 - 19:09

Hoe reageert ze er nu op? Ik denk dat het heel erg van haar karakter zal afhangen. Mijn kat is echt heel bang in de auto dus ik denk niet dat ik haar dat aangeleerd zou krijgen. maar als het een gemakkelijk katje is in andere dingen ook, lukt dat misschien weer wel goed :)

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.223 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 12 september 2016 - 19:23

Volgens mij is dat zeker wel mogelijk…
Ik deed witje ook pas mee op de trein toen ze een jaar of 8-9 was en daar was ze rap aan gewoon

Als je ze stillekesaan kan laten wennen, denk ik wel dat je een grote kans hebt dat dat mogelijk is
En een poes van 5 is zowiezo àl iets rustiger en minder hevig in reageren op iets onbekend wat schrik aanjaagt hé

Féline
Féline
  • 1.332 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 12 september 2016 - 19:25

Heb je je nieuwe katje (ik wéét gewoon dat je haar gaat nemen) al "live" gezien ?

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#7 Geplaatst 13 september 2016 - 08:52

Bekijk berichtThundernimf, op 12 september 2016 - 16:07, zei:

Is het een mogelijkheid om dit op voorhand uit te testen?
Dat is eigenlijk zeer moeilijk. De poes kent ons niet en gaat sowieso niet onmiddellijk op haar gemak zijn en dan nog eens autorit uittesten, ik denk niet dat we dan een juist beeld gaan krijgen

Bekijk berichtSyntara, op 12 september 2016 - 19:09, zei:

Hoe reageert ze er nu op? Ik denk dat het heel erg van haar karakter zal afhangen. Mijn kat is echt heel bang in de auto dus ik denk niet dat ik haar dat aangeleerd zou krijgen. maar als het een gemakkelijk katje is in andere dingen ook, lukt dat misschien weer wel goed :)

Hoe ze nu reageert weet ik niet, het is niet haar favoriete bezigheid denk ik, ze zou zich naar het schijnt overal snel thuis voelen

Bekijk berichtSimsham, op 12 september 2016 - 16:29, zei:

ik zou het haar gewoon aanleren... mooie ruime transportbak kopen en stilletjes aan laten wennen. eerste een toertje blok doen, doet ze niets eruit laten en belonen. dag erna opnieuw en koppelen aan iets leuks na de rit
elke keer wat langer doen..

Dat is dus ook waar ik aan denk

Bekijk berichtKaprice, op 12 september 2016 - 19:23, zei:

Volgens mij is dat zeker wel mogelijk…
Ik deed witje ook pas mee op de trein toen ze een jaar of 8-9 was en daar was ze rap aan gewoon

Als je ze stillekesaan kan laten wennen, denk ik wel dat je een grote kans hebt dat dat mogelijk is
En een poes van 5 is zowiezo àl iets rustiger en minder hevig in reageren op iets onbekend wat schrik aanjaagt hé

Ik weet dat het bij jou idd ook mogelijk was, bij cloe ging het eigenlijk ook goed. Ik wil alleen dat schatje geen stress bezorgen, ze kiest ons niet, wij kiezen haar he

Bekijk berichtFéline, op 12 september 2016 - 19:25, zei:

Heb je je nieuwe katje (ik wéét gewoon dat je haar gaat nemen) al "live" gezien ?
Ik stuur jou een pb, nu ben ik benieuwd ;)
Geplaatste afbeelding

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 13 september 2016 - 09:37

toen ik mijn kater ging ophalen was het echt een miauwconcert! niet normaal, de ganse weg op zijn ongemak.
heb dan, omdat hij elk weekend 2x een uur in de auto zou moeten zitten, een lekker ruime bak gekocht en die eerst in de living gezet en hij ging in die bak slapen.
dan es opgesloten, deed niets en even mee rond gewandeld, bak op de grond en open gezet. bleef zelfs liggen.
dan es in de auto gezet en 2min rond gereden. elke keer wat langer en nu vind hij er niets meer aan, ligt lekker te slapen :)
is dus echt wel aan te leren denk ik.

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#9 Geplaatst 13 september 2016 - 10:00

Met wat extra inspanningen ( blokje rond rijden) en het nodige geduld heb je een goede kans. Natuurlijk speelt ook hun karakter mee. Als het niet goed lukt met rondrijden, stapje terug, en ze belonen voor kwartiertje rustig in de auto zitten in haar transportmand samen met jou, en rustig geruststellend tegen praten. Ik zou het zeker proberen, 5 jaar is ook weer niet zo oud.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#10 Geplaatst 13 september 2016 - 14:20

Hangt volgens mij erg af van het karakter van de kat :)

Ons kleine Lien is overal op haar gemak. Zondag meegeweest zelfs naar een beurs voor een hele dag. Saar, van eenzelfde leeftijd, is als kitten evenveel naar "dingen" geweest maar durft dit niet. Ze is bang en verstopt haar... Noghtans eenzelfde opvoeding & leeftijd.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.857 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 13 september 2016 - 14:37

Onze Miloh en Moon gaan enkel in de auto als ze naar de dierenarts moeten en hiervoor hebben wij de "klassieke" draagbenchen in harde kunststof.
Het is altijd met stress en veel gemiauw in de auto :catsad
Toen ons Luna erbij kwam was dat niet anders.
Maar doordat ons Luna soms ook wel eens meegaat bij mijn moeder en we haar sporadisch ook eens meenemen op "wandeltocht" (al is dat momenteel niet verder dan het straatje achter onze woning :lachen: ), hebben wij zo'n draagtas gekocht : http://www.zooplus.n..._dsc9361_8.jpg]

Deze stond nog maar in huis en ons Luna ging er al in zitten :)
Vooraan kan het klepje open ;)

Ook in de auto gebruiken we deze nu, en sindsdien is ze veel rustiger onderweg.
Mijn vriendin doet de tas dan altijd rond haar zodat Luna voor haar "hangt".
Ze zit dan gewoon mee te kijken hoe ik rijd en naar de mensen die op straat voorbij lopen...
Veilig is het niet als er iets gebeurt maar het moet mogelijk zijn om de draagtas achteraan aan de gordels vast te maken.
Wij hebben dit nog niet uitgetest : het is altijd voor héél korte afstanden.

Ik denk dat ze zich hierin "vrijer" voelt omdat ze beter zicht heeft.
Of omdat ze zich minder opgesloten voelt?
Of misschien wel omdat ze dan dicht bij ons zit?

Bijgevoegde thumbnails

• 305015_rucksack_tragetasche_sightseeing_01_dsc9361_8.jpg

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.913 berichten
  • 6 katten

#12 Geplaatst 13 september 2016 - 16:03

Ben benieuwd naar de mooie schat ...welk kleurtje heeft ze ... :)
Zal wel allemaal meevallen met het meerijden in de auto ...
Je bent de ideale poezenmama Inge ...bij jullie gaat ze een gouden mandje krijgen ... :heart:
Geplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#13 Geplaatst 13 september 2016 - 16:26

Dat moet volgens mij wel aan te leren zijn.
Ik nam ook al oudere katten mee een 1e x naar show zonder dat die er moeilijk om deden.
Laat je hart spreken en ga voor die schoonheid ;)

Ze is echt super mooi

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#14 Geplaatst 13 september 2016 - 17:52

Ik bedoelde eigenlijk meer dat de huidige eigenaars dit eens proberen om te zien hoe ze erop reageert :)

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#15 Geplaatst 13 september 2016 - 18:15

Bekijk berichtSimsham, op 13 september 2016 - 09:37, zei:

toen ik mijn kater ging ophalen was het echt een miauwconcert! niet normaal, de ganse weg op zijn ongemak.
heb dan, omdat hij elk weekend 2x een uur in de auto zou moeten zitten, een lekker ruime bak gekocht en die eerst in de living gezet en hij ging in die bak slapen.
dan es opgesloten, deed niets en even mee rond gewandeld, bak op de grond en open gezet. bleef zelfs liggen.
dan es in de auto gezet en 2min rond gereden. elke keer wat langer en nu vind hij er niets meer aan, ligt lekker te slapen :)
is dus echt wel aan te leren denk ik.

Moet jou katjes ook elke week mee in de auto? Ja ze hebben tijd nodig om het gewoon te worden :)

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 13 september 2016 - 14:20, zei:

Hangt volgens mij erg af van het karakter van de kat :)

Ons kleine Lien is overal op haar gemak. Zondag meegeweest zelfs naar een beurs voor een hele dag. Saar, van eenzelfde leeftijd, is als kitten evenveel naar "dingen" geweest maar durft dit niet. Ze is bang en verstopt haar... Noghtans eenzelfde opvoeding & leeftijd.

Die poes zou zich ook overal op haar gemak voelen, daarom overweeg ik het. Als ze een ander karakter zou hebben zou ik het niet aandurven

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 13 september 2016 - 14:37, zei:

Onze Miloh en Moon gaan enkel in de auto als ze naar de dierenarts moeten en hiervoor hebben wij de "klassieke" draagbenchen in harde kunststof.
Het is altijd met stress en veel gemiauw in de auto :catsad
Toen ons Luna erbij kwam was dat niet anders.
Maar doordat ons Luna soms ook wel eens meegaat bij mijn moeder en we haar sporadisch ook eens meenemen op "wandeltocht" (al is dat momenteel niet verder dan het straatje achter onze woning :lachen: ), hebben wij zo'n draagtas gekocht : http://www.zooplus.n..._dsc9361_8.jpg]

Deze stond nog maar in huis en ons Luna ging er al in zitten :)
Vooraan kan het klepje open ;)

Ook in de auto gebruiken we deze nu, en sindsdien is ze veel rustiger onderweg.
Mijn vriendin doet de tas dan altijd rond haar zodat Luna voor haar "hangt".
Ze zit dan gewoon mee te kijken hoe ik rijd en naar de mensen die op straat voorbij lopen...
Veilig is het niet als er iets gebeurt maar het moet mogelijk zijn om de draagtas achteraan aan de gordels vast te maken.
Wij hebben dit nog niet uitgetest : het is altijd voor héél korte afstanden.

Ik denk dat ze zich hierin "vrijer" voelt omdat ze beter zicht heeft.
Of omdat ze zich minder opgesloten voelt?
Of misschien wel omdat ze dan dicht bij ons zit?

Cloe zat vroeger ook in de draagmand op mijn schoot. Niet echt veilig maar zo was ze het meeste op haar gemak.Mijn kleine meisje was niet meer 100% gezond, dus gaf ik wat meer toe ;)  Een nieuwe poes zou ik leren om achterin met de gordel om in de draagmand te zitten. Ik overweeg ook een sleepypod maar die is wel heel duur vind ik.

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 13 september 2016 - 16:03, zei:

Ben benieuwd naar de mooie schat ...welk kleurtje heeft ze ... :)
Zal wel allemaal meevallen met het meerijden in de auto ...
Je bent de ideale poezenmama Inge ...bij jullie gaat ze een gouden mandje krijgen ... :heart:

Hi hi zo lief hoe je dat zegt.
Ze heeft de wiskaskleurtjes, wel iets donkerder denk ik ;)
Vroeger dacht ik veel minder na, dat wordt blijkbaar niet beter met het ouder worden :lachen:

Geplaatste afbeelding