Spring naar inhoud

- - - - -

Wilde zwangere kat vangen?

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#16 Geplaatst 23 september 2016 - 10:27

Bekijk berichtMachteld., op 19 september 2016 - 10:15, zei:

Bedankt voor de tip! Ik vroeg me al af wat dan het "juiste" moment was om de kittens weg te nemen. Waarschijnlijk zullen de bewoners dat wel op tijd (of te vroeg) doen, maar de kittens dan ook meteen scheiden om ze in huis te nemen.

Er zijn hier wel privéasielen, privéorganisaties en gewone mensen met het hart op de juiste plaats die zwerfdieren proberen vangen, castreren en een huisje zoeken of weer uitzetten, maar er is zo onvoorstelbaar veel werk (en zoals altijd, geen geld). In Moskou alleen wonen even veel mensen als in België, en er is misschien 5% (dan ben ik positief) die werkelijk om dieren geeft in de zin van castreren, huisje voor altijd, verantwoordelijkheid nemen. We zijn naar een paar asielen geweest (privé, in de staatsasielen raak je niet binnen, en die wil je niet zien). Het is echt schrijnend, 200-300 honden in een grote ren, een kattenverblijf vol problemen omdat ze de dieren niet kunnen scheiden, en dan een ziekenboeg die als de pest gemeden wordt, want de mensen hier willen letterlijk niet kijken naar dieren waar iets "mis" mee is. Dat geldt trouwens ook voor mensen. Een dier adopteren is hier gratis, ook al zijn ze gesteriliseerd en ingeënt, omdat niemand ze wilt. De straten lopen toch vol, zelfs met raszuivere dieren waar te veel zorg aan is, de puppy/kitten die goed was voor de kinderen in de zomer en dan achtergelaten werd aan de dacha, katten achtergelaten, opgesloten en verhongerd na een verhuis, hele roedels honden vergiftigd omdat ze in iemands weg liepen, steriliseren is niet nodig want het grut sterft toch in de winter ... In België zitten er massa's rotte appels tussen, maar hier heb je een hele bevolking die dat doodnormaal vindt.

Het centrum is al een paar jaar 'opgekuist', dus hier zie je niet zo vaak zwervers. Het ziet er goed uit, en dat is het enige dat telt.

Hopelijk heb je meer succes met de je nieuwe bende wildebrassen :)

Ik zit hier met de tranen in mijn ogen als ik dat lees
Ik snap niet hoe mensen zo hardvochtig kunnen zijn en dat dan nog normaal vinden ook
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.099 berichten
  • 2 katten

#17 Geplaatst 23 september 2016 - 13:41

Bekijk berichtlathyrus, op 23 september 2016 - 10:27, zei:

Ik zit hier met de tranen in mijn ogen als ik dat lees
Ik snap niet hoe mensen zo hardvochtig kunnen zijn en dat dan nog normaal vinden ook
Verschrikkelijk he, maar het is zeker en vast niet het enige land waar het zo gaat.

Ik kon eerder geen update geven omdat ik 3 dagen aan het werk was voor de vrouwenclub, maar de situatie heeft zichzelf "opgelost".
De kittens zijn levend geboren, maar ze hebben max. 1 uur geleefd. Mamapoes wordt zoals gezegd gesteriliseerd door mijn vrienden en een knorrige oma (ze is wel lief met dieren) uit het gebouw heeft haar geadopteerd. Vandaag is ze met poeslief gaan wandelen omdat ze beseft dat het beestje half wild is en wat beweging nodig heeft, maar het leek goed te gaan.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 23 september 2016 - 15:07

Bekijk berichtMachteld., op 23 september 2016 - 13:41, zei:

Verschrikkelijk he, maar het is zeker en vast niet het enige land waar het zo gaat.

Ik kon eerder geen update geven omdat ik 3 dagen aan het werk was voor de vrouwenclub, maar de situatie heeft zichzelf "opgelost".
De kittens zijn levend geboren, maar ze hebben max. 1 uur geleefd. Mamapoes wordt zoals gezegd gesteriliseerd door mijn vrienden en een knorrige oma (ze is wel lief met dieren) uit het gebouw heeft haar geadopteerd. Vandaag is ze met poeslief gaan wandelen omdat ze beseft dat het beestje half wild is en wat beweging nodig heeft, maar het leek goed te gaan.

Hebben de kittens het dan niet gehaald of werden ze afgemaakt ?
Die knorrige oma zal dan ook veel geduld moeten hebben en rustig zijn, wil ze van die wilde mama een huispoes maken.
Klopt dat deze situatie niet alleen in Rusland voor komt. Er zijn meer landen waar katten en honden nog als "tweerangswezens" beschouwd worden dan landen waar ze met veel liefde en aandacht kunnen leven. Kijk maar naar ons eigen landje. 15 jaar geleden waren wij niet veel beter dan nu in bvb Rusland, om maar een land te noemen. Ik was een 10-tal jaren geleden in Griekenland. Daar lagen de nestjes wilde kittens (veel met diarree), met bosjes onder de struiken van half verwilderde tuinen. Ik was zo dom van 1 kitten op te pakken, niet wetende dat het hele kontje vol diarree hing. Voordeel was wel dat ik op de bus ineens veel plaats had om te staan. :cat
IK kijk veel naar dierenprogramma's van de USA. Daar kost een bezoekje aan de DA blijkbaar een pak geld, zeker als er speciale behandelingen nodig zijn. De mensen hebben natuurlijk dat geld niet, dus als poes of hond een poot breekt en het is een complexe fractuur, dan laten ze het beestje maar inslapen. Hier wordt de poot dan eventueel afgezet, zoals ze bij Nemo gedaan hebben (Felixproject), toen die een oud trauma op zijn poot bleek opgelopen te hebben in Bokrijk. Het mocht ook niet teveel kosten. Mijn DA zou een pin gezet hebben, nadat ze de RX-foto's gezien had. Maar dat kost meer en de mensen (of sommige verenigingen die van donaties moeten leven) hebben het geld niet.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.099 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 24 september 2016 - 10:44

Bekijk berichtElma, op 23 september 2016 - 15:07, zei:

Hebben de kittens het dan niet gehaald of werden ze afgemaakt ?
Ze zijn vanzelf gestorven, ze waren niet sterk genoeg.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 24 september 2016 - 20:01

Ach. Tja, misschien beter voor hen. Wie weet in welke omstandigheden ze anders zouden moeten leven. :catsad :hug:
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.099 berichten
  • 2 katten

#21 Geplaatst 06 oktober 2016 - 14:07

Next. Vandaag hadden we vergadering van de vrouwenclub, vertelt er iemand hoe ze al sinds vrijdag een wild kitten proberen vangen dat op een echt onmogelijke plaats gedumpt werd. Ik zal tonen waar, zodat je begrijpt hoe wreed het is: https://goo.gl/maps/Ahf8bmfLPYL2 Op deze plaats gaat de hoofdweg (Leningradskiy) door een tunnel. Links en rechts van de tunnel loopt een straat met vijf rijstroken. Er zijn twee straten boven de tunnel waar auto's kunnen omkeren. Het kitten is gedumpt in zo'n halve ronde, waar de machines voor tunnelventilatie staan en verder enkel beton is. Het kan dus ofwel de tunnel in vallen en sterven, de straat oversteken en sterven, of blijven zitten en sterven. Welke *groot scheldwoord* haalt het in zijn hoofd om daar een beestje uit de auto te gooien? Tussen de huizen kan het nog eten en misschien zelfs een baasje vinden, maar hier?

Dit is een van de grootste straten in Moskou, sinds vrijdag zijn ze telkens rond middernacht (er is dan nog steeds veel verkeer, maar iets minder) naar daar gereden en gestopt (gewoon op de weg, er is nergens een stopplaats) om het kitten te proberen vangen. Ze hebben een oude rugzak met een doosje en trui in achtergelaten, daar is het beestje meteen in gaan slapen. De dame heeft zelf katten en weet hoe ze moet lokken met voer en vertrouwen winnen, maar het lukt gewoon niet. Het is nu 8°C 's nachts en het wordt snel kouder. Als het kitten niet in de rugzak slaapt, verstopt het zich in de ventilatiemachines. Een keer lag het te slapen in de rugzak en konden ze die oppakken, maar omdat het kitten zo piepklein is, is het ontsnapt. Politie helpt niet, geeft hen enkel boetes voor foutparkeren. De enige kans is dat het kereltje op korte tijd toch wat meer vertrouwen krijgt en ze hem/haar kunnen meenemen.